PDA

View Full Version : Nieuwe nylon-snarige gitaar



-Steven-
26 november 2008, 22:56
Een goedenavond!

Ik ben op zoek naar een nieuwe nylon-snarige gitaar voor een bedrag tussen 250 en 500 euro. Vorige week een aantal getest. Eerst een van Alhambra voor 300 euro. Deze beviel goed, voelde aan als een hele degelijke gitaar zonder veel poespas. Voelde goed, klonk goed. Toen eigenlijk op goed geluk een gitaar uit het rek gepakt; een 3/4 Hanika gitaar. Wauw, wat een geluid, zo'n lief, zingend geluid, echt heel mooi. Speelde ook heel goed. Het enige punt, het is een 3/4 gitaar.

Tot nu toe vrijwel altijd elektrische gitaar gespeeld. Ik had wel een nylon-snarige, maar daar speelde ik gewoon pop/rock op, maar wil nu klassiek gaan leren.

Dus mijn vraag; is het sowieso stom om als volwassene een 3/4 gitaar te hebben, en heeft het nadelen of is niet aan te raden als je er klassiek op wilt leren?

LaurentB
26 november 2008, 23:05
Tenzij jezelf extreem kleine handen hebt zou ik geen 3/4 gitaar kopen, nee. Het kleine formaat benadeelt de klank toch wel hoor, je ontbeert dan toch wel diepte. Maar Hanika is een goed merk, dus dat je die al best goed vond is niet vreemd.
Zoek nog maar eens goed verder.
Ikzelf speel wel klassiek, maar heb al dertig jaar dezelfde Hopf en zit niet zo in de klassieke merken. Alhambra is in elk geval ook niet mis,

Blend
26 november 2008, 23:18
Moet de gitaar electro-akoesties zijn? Ik heb nl het idee dat merken als Yamaha hun klassieke gitaren bouwen puur om het goed te kunnen uitversterken, dus lever je automatisch in op het geluid, lijkt me.

Alhambra scoor je altijd goed mee. Kom ik weer met m'n 4F, maar het is en blijft een ontzettend fijne gitaar! Het is wel een flamenco gitaar, maar ja, iets meer geluid kan geen kwaad toch?

-Steven-
27 november 2008, 10:58
De gitaar moet puur akoestisch zijn, ik wil hem niet kunnen uitversterken. Heb inderdaad ook het gevoel dat je dan aan geluid inlevert.

Zal nog eens verder zoeken naar Hanika gitaren, vond het echt een apart geluid. Nog andere merken binnen die prijsklasse die het overwegen waard zijn?

zeppo
27 november 2008, 14:47
Op Musicstore (en andere grote winkel-sites) kun je heel gemakkelijk een selectie maken: je krijgt dan in ieder geval een overzicht van de merken/types die binnen jouw budget vallen. het is dan alleen nog zaak om winkels in NL te vinden om te testen. (ervan uitgaande dat je 'm eerst wilt bespelen alvorens tot koop over te gaan)

En: bepaal hoeveel energie je in het koopproces wilt steken: hoeveel km wil je rijden om bij verschillende zaken te gaan testen?

Pais
27 november 2008, 14:51
Esteve is ook erg goed! Een beetje vergelijkbaar als merk met Alhambra - prima fabriesgitaren en in die prijsklasse erg populair. Ze ziet alleen in nederland Alhambra een stuk meer, maar er zijn ook genoeg winkels die Esteve verkopen. Guitarra Buena in A'dam bijvoorbeeld.

Kijk ook eens naar het materiaal van het bovenblad. Daarin heb je de keus tussen Sparren en Ceder. De verschillen kunnen erg groot zijn en misschien is dit ook wel de oorzaak dat je de Hanika zo mooi vond klinken vergeleken de Alhambra die je getest hebt.

Blend
27 november 2008, 22:05
Is ceder wel goed geschikt voor een klassieke gitaar? Het lijkt me een beetje een te doffe klank hebben zeg maar. Op een western is het geluid al iets warmer, maar dat is juist mooi in balans met de stalen snaren, maar op een klassieke gitaar? Iemand ervaringen mee?

Sorry voor het kapen van je topic :)

Pais
27 november 2008, 22:24
Is ceder wel goed geschikt voor een klassieke gitaar? Het lijkt me een beetje een te doffe klank hebben zeg maar. Op een western is het geluid al iets warmer, maar dat is juist mooi in balans met de stalen snaren, maar op een klassieke gitaar? Iemand ervaringen mee?

Sorry voor het kapen van je topic :)

Ceder wordt erg veel gebruikt hoor! Op klassieke gitaren kom ik het zelf vaker tegen dan Spar, maar misschien zijn mijn ervaringen niet helemaal representatief :satisfie:
Op flamenco gitaren zie je veel vaker spar, maar ceder wordt hier en daar ook wel gebruikt in combinatie met cypresse.

Blend
27 november 2008, 22:26
Ah, weer wat geleerd. Misschien moet ik me es wat verder verdiepen in de wondere wereld van de houtsoorten...

LaurentB
28 november 2008, 10:12
Mijn Hopf heeft een ceder bovenblad. Je krijgt inderdaad een wat rondere toon, maar niet te dof, vind ik. Het is wel zo dat als je een gitaar ook graag voor flamenco-achtige dingen zou willen gebruiken, of als je wat meer van dat fellere geluid houdt je misschien beter sparren kunt nemen inderdaad.

-Steven-
1 december 2008, 22:17
Ik heb nog een aantal gitaren uitgetest, namelijk van het merk Ortega en Cuenca. Beide gitaren kosten rond de 300 euro, en beide bevielen goed. Ik denk toch dat ik meer van het ronde ceder geluid houd. Iemand ervaring met deze merken? Ik vind het moeilijk om te vergelijken, aangezien ze niet allebei in één winkel hangen...

Jcusters
4 december 2008, 14:39
goh, geen idee hoeveel die gitaar kost, maar een cuenca model 30 is zalig van geluid.
Ik verwacht niet dat die ontzettend duur is, ben 't al paar keren tegengekomen in kinderhandjes :)