PDA

View Full Version : Wat vinden jullie het lekkerste spelen?



Tim B.
26 november 2008, 18:59
Wat betreft de afwerking van de achterkant van de hals zeg maar: gelakt ("high-gloss") of juist niet?? Wat speelt soepeler over het algemeen?

Grtz Tim :)

--=HANS=--
26 november 2008, 19:29
Het maakt me eigenlijk niet zo veel uit, ik denk dat de vorm van de hals voor mij bepalender is.

jplm
26 november 2008, 19:34
Wat betreft de afwerking van de achterkant van de hals zeg maar: gelakt ("high-gloss") of juist niet?? Wat speelt soepeler over het algemeen?

Ik vind een hals die afgewerkt is met een vorm van isobutyl-alcohol over het algemeen wel aangenaam spelen.

Groet, Jan, en succes ermee.

Blend
26 november 2008, 19:46
Ik denk dat eerder de breedte en de vorm van de toets meespelen dan al dan niet gelakt.

Je kan nog zo'n goeie lak hebben, maar als je een hals heb die je niet ligt, dan doet dat weinig aan de bespeelbaarheid toe. Andersom is het een stuk minder, hoewel ik me voor kan stellen dat je op ongelakt hout meer grip hebt op de hals...

charles
26 november 2008, 20:59
Iedereen heeft een eigen voorkeur (of juist helemaal geen voorkeur, natuurlijk). Ik vind satijn het lekkerst. En ook het mooist. Ben niet zo'n fan van heel glimmende akoestische gitaren.

Maar ik vind het wel mooier als de nek hetzelfde wordt afgewerkt als de rest van de gitaar, gewoon voor het oog. Een Seagull S6, bv. (prima gitaar!) maar de nek past gewoon niet bij de achterkant van de gitaar. Ziet er een beetje bizar uit.

beruk
26 november 2008, 21:04
voor mij een glanzende, dat matte is maar stroef en er komen nare vlekken op na gebruik.

Pais
26 november 2008, 21:25
Alleen het topje van mijn linkerduim heeft iets met de hals van doen. Het zou me niets uitmaken maar ik ben gewoon gelakt gewend.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je je duim veel over de hals gebruikt, je meer contact hebt met je hals en dus een sterkere voorkeur ontwikkeld.

Zjef
26 november 2008, 22:57
Ik heb jaren een gelakte hals gehad. Nu ik sinds kort een matte heb, wil ik nooit meer iets anders. Het is een wereld van verschil, maar over smaken en kleuren valt niet te discussiëren.

iWishmaster
27 november 2008, 10:03
Satijnlak ...

Vorm maakt mij dan weer bijna niks uit, of het nu een honkbalknuppel of een ibanez wizard is, zolang er maar geen dikke plakkerige laklaag op zit ...

chris c
27 november 2008, 10:49
Satijn heeft minder de neiging om te plakken. En na een tijdje wordt de hals mooi glad van het spelen.
Maar een goed aangebrachte glanslak is ook goed, en vind ik zelf mooier. Sommige zijn inderdaad plakkerig, en dat zou voor mij een reden zijn om een bepaalde gitaar niet te kopen.

-Yves-
28 november 2008, 07:36
Maakt voor mij weinig uit.
Ik vind de toets eerder belangrijker voor het speelcomfort.
Doe mij dan maar ebben...

Jongen
29 november 2008, 12:57
Gelakte hals echt vind ik echt veel lekkerder spelen, ik moet een beetje kunnen glijden(:satisfie:). Zo'n stroef ding is niet echt fijn.:hippie:

Laser
29 november 2008, 15:02
De afwerking heeft voor mij geen belang, als de hals maar lekker speelt én inderdaad niet gaat plakken. Want dan is de lol er direct vanaf...

Otje
30 november 2008, 08:57
Kaal hout dat misschien een laagje olie heeft gekregen heeft mijn voorkeur. Voelt erg natuurlijk aan en plakt niet. Geeft wel verkleuringen als je veel speelt met zweethanden, maar daar zit ik niet mee. Mijn Ayers is gelakt, maar plakt gelukkig niet (ik vind geluid en halsprofiel belangrijker dan lak, dus toch de Ayers gekocht). De lak haal ik er nog wel een keer af.

Muzieknono
30 november 2008, 10:12
Ik heb enige tijd geleden een nieuwe gitaar gekocht een Crafter, de week daarvoor eigenlijk Crafter afgeschreven vanwege het plakken van de hals, een hoogglans gelakte hals, kreeg de week daarop een Crafter in handen met een satijn gelakte hals en dit voelde meteen goed, klank en bespeelbaarheid ook prima, dus dat is hem uiteindelijk geworden.
Wat lak voor verschil kan maken.
Mvgr Dirk Jan :metal:

guitargeek3
30 november 2008, 12:54
Een opgeschuurde hals.
Heb ik bij m'n Fender gedaan en ik vind het dan veel lekkerder spelen.
M'n Gibson heeft zo'n "cellulitis" lak en dat vind ik te snel plakken als je zweet.