PDA

View Full Version : Waar een balk esdoorn laten verzagen?



NoobjeNrZoveel
26 november 2008, 18:10
Hallo mensen,

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om een Jazz-bas te bouwen, daarvoor heb ik voor de hals een balk esdoorn gehaald, en voor de body een stuk limba. Nou kwam ik bij thuiskomst erachter dat een normale bashals een stuk dunner was dan dat ik in gedachte had (en dus dan het stuk esdoorn wat ik gekocht had). Uit de balk die ik nu heb, zouden zelfs wel 2 halzen kunnen volgens mij. (De balk is ongeveer 5,2 cm dik)
Mijn vraag is dus: Kan ik zo'n balk gewoon bij een bouwmarkt (zoals de Praxis) laten doorzagen?(dat was de suggestie van mijn ouders)
Of weet iemand een plek in het Gooi waar ik dit stuk esdoorn kan laten verzagen?

Alvast bedankt, :hippie:

gengar
26 november 2008, 18:17
Ik zou bij een houthandel langs gaan. Dus even googlen voor houthandels in de buurt en dan daar laten zagen. Moet geen probleem zijn.

jan jansen
26 november 2008, 18:22
Hallo mensen,

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om een Jazz-bas te bouwen, daarvoor heb ik voor de hals een balk esdoorn gehaald, en voor de body een stuk limba. Nou kwam ik bij thuiskomst erachter dat een normale bashals een stuk dunner was dan dat ik in gedachte had (en dus dan het stuk esdoorn wat ik gekocht had). Uit de balk die ik nu heb, zouden zelfs wel 2 halzen kunnen volgens mij. (De balk is ongeveer 5,2 cm dik)
Mijn vraag is dus: Kan ik zo'n balk gewoon bij een bouwmarkt (zoals de Praxis) laten doorzagen?(dat was de suggestie van mijn ouders)
Of weet iemand een plek in het Gooi waar ik dit stuk esdoorn kan laten verzagen?

Alvast bedankt, :hippie:


hou er wel rekening mee dat je tussen de 1 a 2 mm kwijt bent voor de zaagsnede,houd je dus 2x 2,5 cm over...
Praxis of Gamma heb ik geen vertrouwen meer in....

pim raaijmakers
26 november 2008, 20:04
je zult toch een houtzagerij moeten raadplegen. Gamma en praxis verzagen alleen plaatmateriaal uit de eigen winkel. ook hanteren ze een marge van 0.5 cm. Het is best shit als een sneuzel je mooie plank verkloot.

barno
26 november 2008, 20:16
denk er ook aan dat je dikte nodig hebt om de headstock te verzinken, ligt toch een stuk lager dan de onderkant toets. tenzij je scarfed joint maakt natuurlijk.

superfly
26 november 2008, 22:01
+1 voor de dikte opmerking van Barno.
Je kan een willekeurige zaak in lopen waar ze zaagmachines hebben staan. Van Dijk in Laren, daar staan enorme machines. Als ze een goede bui hebben trekken ze jouw stukje er zo door heen. Ook zijn ze bij de " betere bouwmarkt" (Doeland Bussum) vaak best bereid om even iets voor je te zagen. Mijn lintzaag mag je ook gebruiken, stuur maar een PM.

Wim

gengar
27 november 2008, 13:10
Ben het echt eens met die opmerking over praxis en gamma. Daar heb ik ook geen vertrouwen in in dat soort zaken wat betreft het verzagen van een mooi stukje hout. 200 meter bij me vandaan zit een grote houthandel met hele mooie grote machines. Weet je wat ik daar kan laten verzagen of vlakken of wat dan ook? Een stukje spruce en verder niks, hardhout doen ze niet, punt. Stelletje jankers haha.

aaronstonebeat
27 november 2008, 13:52
Ik laat wel vaker dingen bij de bouwmarkt zagen en dat doen ze prima (ik sta er wel altijd met m'n neus bovenop); maar ze zagen idd alleen eigen plaatmateriaal. Ik denk dat jij een lintzaag of een freesbak nodig hebt om je blank in de goede ruwe vorm te krijgen omdat je bij de overgang van hals naar kop een soort S-bocht moet maken (zie Barno en Superfly).

Van Dattum
27 november 2008, 15:32
Ik denk dat jij een lintzaag of een freesbak nodig hebt om je blank in de goede ruwe vorm te krijgen omdat je bij de overgang van hals naar kop een soort S-bocht moet maken (zie Barno en Superfly).

Is niet nodig hoor... Als je uit die balk van 5,2 cm 2 planken van 20mm dik kan halen (recht doormidden zagen en dan op dikte schaven met een vandiktebank oid) heb je 2 perfecte neck blanks voor een Fender-achtige hals, zowel gitaar als bas. Toets van 6 mm erop en je hebt een hals die bij de hiel na radiussen zo'n 25,5 mm dik is. Precies goed!

De kop maak je dunner met een bovenfrees, 5 mm is genoeg. Tel de toets daar nog bij op en je hebt een hoogteverschil van een centimeter. Weer precies goed!

aaronstonebeat
27 november 2008, 15:57
Met de dikte zal het idd wel uitkomen, maar er zal toch op de een of andere manier deze vorm in moeten komen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4TMIVGTJ.jpg

Of scarfed en angled.

Javaca
27 november 2008, 16:51
Bij mij op het werk (driebergen) kan ik hem ook voor je verzagen.

Hier staat een leuk cirkelzaagje. Zaagsnede moet je wel zo'n 3.5-4.5 mm marge voor rekenen.

Van Dattum
27 november 2008, 17:46
Met de dikte zal het idd wel uitkomen, maar er zal toch op de een of andere manier deze vorm in moeten komen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4TMIVGTJ.jpg

Of scarfed en angled.

Klopt, maar met een plank van 20mm dik heb je genoeg hout om die vorm erin te krijgen (raspen, schaven, zagen, whatever...). Je hoeft dus geen kunstgrepen uit te halen om een goeie blank te krijgen.
De afstand vanaf de achterkant van de kop tot de onderkant van de toets is +/- 20mm. Ikzelf gebruik altijd een bovenfrees om de kop dunner te maken en raspen en een schuurmachientje om de halsovergang naar de kop te vormen.

G.G.
27 november 2008, 17:56
Klopt, maar met een plank van 20mm dik heb je genoeg hout om die vorm erin te krijgen (raspen, schaven, zagen, whatever...). Je hoeft dus geen kunstgrepen uit te halen om een goeie blank te krijgen.
De afstand vanaf de achterkant van de kop tot de onderkant van de toets is +/- 20mm. Ikzelf gebruik altijd een bovenfrees om de kop dunner te maken en raspen en een schuurmachientje om de halsovergang naar de kop te vormen.

Zo doe ik het ook en dat werkt perfect. Ik frees hem met een freesvak af totaan waar de kop omhoog loopt naar de toets. Als je je halshout nog niet de vorm geeft van de hals, maar rechthoekig laat kan je die ronding perfect maken met een schuurdrum in een kolomboor aangezien dat dan altijd haaks is.

G.G.
27 november 2008, 17:59
Aanvulling. Als je hout een stukje groter is dan dat de kop moet worden heb je nieteens een vlakbak nodig. Teken de kop af. Stel je frees in op de diepte die eraf moet en frees het binnen gedeelte weg, laat de zool van de frees rusten op het hout dat later weggezaagd gaat worden. Frees totdat je je penlijnen niet meer ziet en je weet dat het gehele gebied van de kop weggefreesd is. Nu de hoge opstaande rand rondom ff wegschuren, vijlen etc.... en de kop uitzagen.

NoobjeNrZoveel
28 november 2008, 23:25
Oke, bedankt voor alle info mensen! :hippie:

Ik zal wat betreft de kop nog eens goed bekijken hoe ik het aan zal pakken. :)