PDA

View Full Version : En welke Delay voormij? Di(y)lemma



Negative K3 fan
26 november 2008, 17:28
Vandaag ben ik de gitaarwinkel ingelopen omdat ik wat geld te besteden heb. Ik heb daar een paar delaytjes geprobeerd...

- Boss DD-3
- Een of ander goedkoper ding, maar wel met een looper van 2 seconden
- MXR Carbon Copy

Allen getest voor een Box of Rock (die ik zelf ook heb). Maar ik haal ook vaak distortion uit mijn amps en daar zit geen fx loop op, dus goed klinken voor de preamp is ook een belangrijk punt voor mij.

Van de MXR was ik behoorlijk onder de indruk, de middelste viel meteen al af en de DD-3 heeft te veel knopjes en instellingen (das niet goed voor mij), maar klinkt ook gewoon niet lekker.

Die Carbon Copy klonk goed, is goed in te stellen en is niet onaangenaam geprijsd.

Maar dan kom je op dit forum en dan vind je DIY alternatieven, de PT-80, de Rebote of de BYOC...

Wie kan me helpen een keus te maken?

robert-gitarist
26 november 2008, 18:06
Hangt er vanaf wat voor soort delay je zoekt?
Wil je analoge of digitaal?
Hoeveel seconde etc ;)
Prijs klasse? Die Bossjes zijn prima te betalen, MXR ook maar als je bijv. kijkt naar T-Rex en Carl Martin, kom je meteen in een hele andere prijsklasse terecht ;)

Trouwens, naar die Carbon Delay ben ik eigelijk toch wel erg nieuwsgierig, ik lees zowel goede als minder goede reviews over dit pedaal, toch maar eens testen denk ik. Ik wil graag nog eens een goede analog delay en zit erg te twijfelen tussen die MXR, een oude Boss DM2/3 of een (oude) Ibanez AD9. Moeilijk :D

jero
26 november 2008, 18:23
De negatieve reviews van de MXR gaan volgens mij tot nu toe alleen over de modulatie, deze zou te subtiel zijn. Verder hoor ik niets dan goeds erover. Ze worden ook regelmatig tweedehands aangeboden, lijkt me dus weinig risicovol er eens één te proberen.

Als je de DD-3 niet lekker vindt klinken en de MXR wel, dan zou de conclusie kunnen zijn dat je een analoge delay zoekt (misschien ietwat kort door de bocht). Door te bepalen wat de max delay tijd is, of je modulatie en/of tap tempo nodig hebt kun je de opties verder versmallen.

(ps moeder aller analoge delays is wat mij betreft de EHX DMM, maar die is fysiek behoorlijk aan de maat en wat duurder dan de MXR en DD-3).

Negative K3 fan
26 november 2008, 20:46
Wat ik wil is ongeveer dus die carbon copy:

- 600 ms delay (geloof ik, had iig prima range)
- de sound beviel me erg goed, lekker warm
- geen poespas zoals op de DD-3
- analoog of digitaal maakt me niet uit, zolang het maar een beetje warm klinkt
- modulatie knopje is leuk, maar geen noodzaak, ik vind hem ook niet te subtiel

Wat ik me afvraag is of ik dat ook kan vinden in de genoemde zelf te bouwen pedalen. Er staat bijvoorbeeld zo'n DYOC ping pong delay op marktplaats, zou dat wat zijn of is die te 'digitaal'?

peter_heijnen
26 november 2008, 20:55
Pingpong is 'analoog gevoiced'. Ik weet niet of ie hetzelfde klinkt als de eerste byoc digitale delay, maar als dat wel zo is ie bij uitstek geschikt om voor je preamp te gebruiken.

Mitch
26 november 2008, 21:48
BYOC klinkt absoluut oké, plenty warmte en kan tot op redelijke hoogte vóór de pre amp gebruikt worden. Dus zodra het richting Soldano gain gaat moet je geen wonderen meer verwachten...

Negative K3 fan
26 november 2008, 23:44
Soldano gain komt er bij mij niet meer in, ik zet mn box of rock maximaal met de gain op 3 uur. En ik heb maar 1 amp met een beetje crunch (op christelijke volumes), dus... Ik heb net een bod gedaan op de BYOC ping pong delay en gezien de oude posts over dit pedaal (thx mitch) denk ik dat het wel wat gaat worden. Al heb ik behoorlijk veel gas voor die MXR, die was eigenlijk al heel fijn. De Ping Pong heeft misschien ook te veel knoppen, ik ben in ieder geval benieuwd.

bastiaanvanbeek
27 november 2008, 10:21
Ibanez AD-9, mooie analoge delay.
En delay's van maxon zijn ook erg goed, sterker nog, ibanez pedaaltjes zijn afkomstig van maxon.

Swan
27 november 2008, 10:59
Ibanez DE7.

peter_heijnen
27 november 2008, 11:21
Ik heb net een bod gedaan op de BYOC ping pong delay en gezien de oude posts over dit pedaal (thx mitch) denk ik dat het wel wat gaat worden. Al heb ik behoorlijk veel gas voor die MXR, die was eigenlijk al heel fijn. De Ping Pong heeft misschien ook te veel knoppen, ik ben in ieder geval benieuwd.
Valt mee met die knoppen, in echo mode regel je de delaytijd met twee knoppen ipv eenn.

En anders mag je mij altijd pm'en voor een jacques prisoner analoge delay (non tb, 300 ms, heftige modulatie) voor weinig.

http://video.google.com/videoplay?docid=-4822412723260399016
http://video.google.com/videoplay?docid=5771936889985965622

HaroldA
27 november 2008, 11:50
De negatieve reviews van de MXR gaan volgens mij tot nu toe alleen over de modulatie, deze zou te subtiel zijn. Verder hoor ik niets dan goeds erover. Ze worden ook regelmatig tweedehands aangeboden, lijkt me dus weinig risicovol er eens één te proberen.

Ik heb de mijne vrij snel weer verkocht! En als ze veel 2e hands verkrijgbaar zijn dan moet er wel iets mis mee zijn, toch? ;)

Ik vond de delays veel te snel veel te dof. Ik heb geen FX loop, dus het werd gelijk 1 grote brei waar het directe signaal overwon.

Ik heb nu een Rebote 2.5 en die doet het al een stuk beter in mijn setup!

Valoosj
27 november 2008, 12:18
Wat ik wil is ongeveer dus die carbon copy:

- 600 ms delay (geloof ik, had iig prima range)
- de sound beviel me erg goed, lekker warm
- geen poespas zoals op de DD-3
- analoog of digitaal maakt me niet uit, zolang het maar een beetje warm klinkt
- modulatie knopje is leuk, maar geen noodzaak, ik vind hem ook niet te subtiel


Echo base ...

Negative K3 fan
27 november 2008, 13:21
Al die adviezen door elkaar, waarom bijvoorbeeld die AD9 of DE7 of de echo base?

Maargoed, de keuze is eigenlijk al gemaakt, ik ga voor de BYOC ping pong delay van marktplaats, die is niet zo heel duur. Ik kan hem dan altijd nog naast die carbon copy leggen waar ik van onder de indruk was om ze te vergelijken.

Dat te snel dof worden vond ik best mooi klinken, veel mooier dan dat heldere van de DD-3.

HaroldA
27 november 2008, 13:36
Dat te snel dof worden vond ik best mooi klinken, veel mooier dan dat heldere van de DD-3.

'Te' is nooit goed (ff de uitzonderingen daargelaten!)

Repeat #2 is/was al veel te dof (voor mij). De Rebote die ik nu heb filtert ook het hoog voor het analoge gevoel, maar veel subtieler dan de MXR CC.

Mitch
27 november 2008, 17:22
Een goeie delay filter zowel wat hoog als wat laag weg, houd je een iets middier sound over die niet genoeg door de mix komt maar niet overheerst. De BYOC heeft precies die balans.

Negative K3 fan
29 november 2008, 03:46
Dinsdag haal ik hem op... ben benieuwd!!

Negative K3 fan
2 december 2008, 22:00
Ik heb de BYOC binnen! Leuk speeltje, maar ik zit nu nog steeds met een dilemma, ik vind hem eigenlijk te breed instelbaar, de ping pong heb ik niet nodig.

Maar klankmatig is er ook het één en ander aan de hand, af en toe kraakt de 1e delay (gebrek aan headroom? oplossen met 18 volt?) en daarnaast vind ik hem best wel helder (die MXR was lekker dof). Ik ga er nog even over nadenken.

HaroldA
2 december 2008, 22:08
DIt zou ook op de BYOIC moeten werken (PT2399 based delay): http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2331.0.html

Mitch
2 december 2008, 22:16
Helder zou -ie zeker niet moeten zijn en kraken hoort -ie al helemaal niet te doen, hoef je absolut niet aan 18V te onderwerpen.