PDA

View Full Version : Hulp stratupgrade: SD TB4, TB5, TB6, DiMarzio Tone/Airzone??



iWishmaster
26 november 2008, 17:14
Zoals de titel doet vermoeden, ben ik op zoek naar een nieuwe brug (en neck) pickup voor mijn strat. Het is een Fender Deluxe USA HSS. Gitaar speelt heerlijk en klinkt voor veel genre's ook heerlijk, maar ik speel er vrijwel alleen behoorlijk stevige muziek en dan mis ik toch 'iets'. De 'strat-sound' mag best (deels) verloren gaan als ik daar dat 'iets' voor terug krijg. In de brug zit nu een DH-1 (stock, fender design) humbucker. Deze is echter erg modderig en mist punch.

Ik speel vooral Metal, Hard rock, classic rock, soms wat punk: In ieder geval weinig rustige dingen. Voor clean gebruik ik de middenpickup of de tussenstandjes, dus dat hoeft de brugpup niet te kunnen (splitbaar voor een lekker 'standje 4' zou wel fijn zijn). Het geluid moet redelijk strak en wat rauw zijn en goede definitie hebben (zou fijn zijn als ik alle 3 de noten van mijn powerchords van elkaar kon onderscheiden bijvoorbeeld).
Niet teveel hoog en niet dun. Denk aan een geluid als Fade to Black (Metallica), Fear of the Dark (Iron Maiden) en wat uitstapjes naar iets zwaardere en lichtere rock/metal.
Nu ben ik, afgaande op beschrijvingen van Seymour Duncan en DiMarzio, mensen op internet, sound clips, pickups van mijn favo artiesten etc. op de volgende pickups gekomen:
Seymour Duncan: (HB)TB4, (HB)TB5 of (HB)TB6
DiMarzio: Airzone en Tonezone

Nu zal het waarschijnlijk een kwestie van smaak zijn, maar om nu alles te kopen en testen gaat me wat te duur worden. Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande pickups (en evt. andere alternatieven)? Welke zou het 'beste' voor mij zijn? Qua beschrijvingen leek me de SD TB5 eruit springen. De soundclips heb ik beluisterd, maar dat hielp niet echt.
Overigens zit ik voor de neck pickup aan de SD Hot Rails te denken voor een zingende lead sound.

LP_CL
26 november 2008, 17:41
JB of Custom zijn imo de beste. Ikzelf ben een grote JB fan, maar de custom is ook lekker. TB4 of TB5 dus.

AgileGhost
26 november 2008, 18:44
Ik ben meer een TB-6 fanaat. Is een stukje vetter nog dan die andere twee. Maar het is net hoe extreem je het wilt hebben. Als je veel definitie wilt is de JB inderdaad misschien beter.

jerome
26 november 2008, 18:46
Bepaalde reden dat je de Dimarzio Dual Sound humbucker er niet bij hebt staan?
Dat is de enkelspoelig schakelbare uitvoering van de Dimarzio Super Distortion.
High ouput element die imho een lekkere vette sound geeft met veel bas en lekkere mids en mooi sprankend hoog.
En toch geen brij en geen dichtgesmeerd geluid en onzettend dynamisch.
Als je de volumepot ietsje terug draait wordt de sound cleaner en iets transparanter.
Enkelspoelig geschakeld klinkt ie natuurlijk minder dan een goed enkelspoelig element maar toch is de sound dan ook niet verkeerd.
Ik heb de Dual Sound in mijn USA HSS Strat zitten en ik ben er uiterst tevreden over.
Ik speel btw hardrock met uitstapjes naar de metal en andere (blues)rocksoorten.

iWishmaster
26 november 2008, 18:49
Waar het mij ook vooral om gaat: het is een strat, dus het moet niet teveel hoog hebben, dat heeft mijn gitaar zelf al redelijk wat, maar het moet niet donker worden en bakken met laag hou ik ook niet van.

Wat zijn een beetje de verschillen tussen die drie Duncan's?

@jerome: Ja, daar had ik een reden voor: ik kende 'em nog niet :)

Orpheo
26 november 2008, 19:26
Bepaalde reden dat je de Dimarzio Dual Sound humbucker er niet bij hebt staan?
Dat is de enkelspoelig schakelbare uitvoering van de Dimarzio Super Distortion.
High ouput element die imho een lekkere vette sound geeft met veel bas en lekkere mids en mooi sprankend hoog.
En toch geen brij en geen dichtgesmeerd geluid en onzettend dynamisch.
Als je de volumepot ietsje terug draait wordt de sound cleaner en iets transparanter.
Enkelspoelig geschakeld klinkt ie natuurlijk minder dan een goed enkelspoelig element maar toch is de sound dan ook niet verkeerd.
Ik heb de Dual Sound in mijn USA HSS Strat zitten en ik ben er uiterst tevreden over.
Ik speel btw hardrock met uitstapjes naar de metal en andere (blues)rocksoorten.

als je kijkt op de site; de superdistortion en dual sound zijn precies dezelfde pickups. en beiden zijn nu 4 conductor, dus splitbaar.

jerome
27 november 2008, 00:30
Strange.... vroegûh waren de Super Distortions (DP 100) niet splitbaar.
Ik heb 2 van die DP 100's gehad, ergens in de jaren 80 gekocht.
En daar kwamen 2 draden uit, en geen 4 (bare draad niet meegerekend).
Dus als de DP100's tegenwoordig wél splitbaar zijn, dan zijn ze dus nu precies hetzelfde als de DP101 (Dual Sound).
Waarom verkopen ze dan 2 dezelfde elementen met verschillende typenummers?
Is dan de push pull pot die bij de DP101 erbij zit het enige verschil?

Orpheo
27 november 2008, 00:43
Strange.... vroegûh waren de Super Distortions (DP 100) niet splitbaar.
Ik heb 2 van die DP 100's gehad, ergens in de jaren 80 gekocht.
En daar kwamen 2 draden uit, en geen 4 (bare draad niet meegerekend).
Dus als de DP100's tegenwoordig wél splitbaar zijn, dan zijn ze dus nu precies hetzelfde als de DP101 (Dual Sound).
Waarom verkopen ze dan 2 dezelfde elementen met verschillende typenummers?
Is dan de push pull pot die bij de DP101 erbij zit het enige verschil?

je slaat de spijker op z'n kop. die switch is het enige verschil. zeggen ze ook op de site :) de ouwen waren idd niet splitbaar, maar tegenwoordig wel.

jerome
27 november 2008, 00:45
Fuck, ik heb net 2 hagelnieuwe DP101's besteld en binnengekregen van Thoman.
En ik heb die push pull pots helemaal niet nodig... :)

Orpheo
27 november 2008, 01:32
Fuck, ik heb net 2 hagelnieuwe DP101's besteld en binnengekregen van Thoman.
En ik heb die push pull pots helemaal niet nodig... :)

tja, terugsturen, geld terug krijgen, en de dp100's bestellen? :P ik weet t niet.

iWishmaster
27 november 2008, 08:47
Wat ik me afvraag: Wanneer ik op internet rondlees vergelijken veel mensen de DH-1 humbucker die standaard in mijn gitaar zit met een Seymour Duncan Pearly Gates en JB. Als dat waar zou zijn verander ik vrij weinig aan mijn sound met die nieuwe HB in brug: ik wil juist een iets strakker en ook vooral meer punch ...

Ik heb toch strats gehoord met een behoorlijk wat oompf en mijn versterker moet dat ook gewoon kunnen ('tis een vintage geluid, maar er moeten toch wat ballen in die amp zitten).

Orpheo
27 november 2008, 11:08
strakker, meer punch, in een strat... superdistortion. EVO kan natuurlijk ook, maar dies wel heel strak.

Squier4ever
27 november 2008, 11:16
ik heb zelf een pearly gates in mijn les paul kopietje, en dat ding is echt vet. doet het ook zeer goed in de strat deluxe (mijn oud gitaarleraar heeft die setup). echt een gave pickup.

iWishmaster
27 november 2008, 11:40
strakker, meer punch, in een strat... superdistortion. EVO kan natuurlijk ook, maar dies wel heel strak.
Mmm, toch maar eens kijken naar zo'n superdistortion dan. De Evo is toch Steve Vai's 'signature' pickup? Weet ook niet of dat mijn ding is: jammer dat er weinig rythm sounds (powerchords) bij de sound samples staan.

Maar laat er nou toevallig net een superdistortion tweedehands staan ...

Orpheo
27 november 2008, 11:42
Mmm, toch maar eens kijken naar zo'n superdistortion dan. De Evo is toch Steve Vai's 'signature' pickup? Weet ook niet of dat mijn ding is: jammer dat er weinig rythm sounds (powerchords) bij de sound samples staan.

Maar laat er nou toevallig net een superdistortion tweedehands staan ...

de evo is heel strak, scheurt heel lekker, maar heeft weinig laag, relatief gezien. de superD heeft dat veel meer en is veel vetter.

iWishmaster
27 november 2008, 11:59
de evo is heel strak, scheurt heel lekker, maar heeft weinig laag, relatief gezien. de superD heeft dat veel meer en is veel vetter.

Mmm, ok, als die het wordt moet ik alleen nog op zoek naar een single coil sized humbucker voor de neck. Toevallig tips wat er een beetje bij past? Dan heb ik het vooral over output?

Ik zat te denken aan SD Hot Rails omdat ik vind dat Iron Maiden zo'n heerlijk zingende lead tone heeft, maar of ik dat er ook mee krijg ...

sjaak1990
27 november 2008, 12:06
De JB heeft ice-pick cleans, vind ik zelf vreselijk.
De evo2 is een mooi alternatief voor de evo, met beter clean. Erg gebalanceerde pup.

G.G.
27 november 2008, 18:22
Zelf de JB in een strat gehad, en dat beviel echt helemaal geweldig. Heeft wel redelijk wat hoog in het geluid. Vond hem het lekkerst klinken in combinatie met een rosewood toets.

iWishmaster
28 november 2008, 09:01
Zelf de JB in een strat gehad, en dat beviel echt helemaal geweldig. Heeft wel redelijk wat hoog in het geluid. Vond hem het lekkerst klinken in combinatie met een rosewood toets.

Naar wat ik tot nu toe gelezen heb, is de JB redelijk gelijk aan wat er nu in mijn strat zit: ik zoek dus de overtreffende trap qua punch en output en strakker dan de JB, maar geen te zware all-out metal variant.

Mijn strat heeft overigens een rosewood toets (en alder body).

sjaak1990
28 november 2008, 12:49
Naar wat ik tot nu toe gelezen heb, is de JB redelijk gelijk aan wat er nu in mijn strat zit: ik zoek dus de overtreffende trap qua punch en output en strakker dan de JB, maar geen te zware all-out metal variant.

Mijn strat heeft overigens een rosewood toets (en alder body).

Dimarzio super 2 voor fel geluid, dimarzio super 3 voor dik geluid.
Clean zal het niet veel voorstellen, wel er dikke od sounds.

sjaak1990
18 december 2008, 00:12
*bump*

Wat denken jullie voor een dikke open scheur in mijn Ibanez arstar. Ik heb de jusite pup nog niet gevonden. Ik dacht seymour duncan custom of jb, dimarzio breed of evo, of super distortion.
De evo2 zal mn gitaar mooi helderder maken maar bluesy spelen is belangrijk voor me. Clean op de bridge niet zo verder maar moet wel mooi kunnen in mix met nek (dimarzio air norton), maar een evo2 voor blues? En de breed heb ik lang geleden mee gespeeld, een gitaar met een breed dus. Weet wel dat het dik was met lekkere pinches. Maar hoe zit het met de helderheid van deze pup? Zelfde probleem bij de super distortion. Ik vind vooral de Tool sound geweldig. Dik, en scheurend. Ik wil dus dikke scheur+mooi bluesy solo sound, vooral dynamisch, en ook higher gain solo sound. Mijn gear staat hieronder.

http://www.youtube.com/watch?v=EDlC7oG_2W4
Voorbeeld van scheur sound die ik geweldig vind begint bij 1:10 ongeveer, geweldig nummer ook :rockon:

crapton
18 december 2008, 21:57
Heb Evo II gehad in een RGT mar vond het niks. Teveel in your face, te direct, misschien te gebalanceerd.

Ik ben zelf erg te spreken over de Air Norton in de BRUG. Dus niet zoals iedereen doet in de nek.

Uitstekende PU met veel mogelijkheden. Luister maar eens naar de samples op dimarzio.com. Ook blues. Dat nummer van Tools is behoorlijk heftig ik denk sterk afhankelijk van je amp en settings.

Ofwel als je beetje lekkere blues achtige sound wil hebben moet je geen a-subtiele brulboei PU kiezen, maar een moderate output PU met veel definitie. Daarmee kan je door je amp bruut in te stellen ook die heavy sound krijgen verwacht ik.

sjaak1990
19 december 2008, 01:06
Heb Evo II gehad in een RGT mar vond het niks. Teveel in your face, te direct, misschien te gebalanceerd.

Ik ben zelf erg te spreken over de Air Norton in de BRUG. Dus niet zoals iedereen doet in de nek.

Uitstekende PU met veel mogelijkheden. Luister maar eens naar de samples op dimarzio.com. Ook blues. Dat nummer van Tools is behoorlijk heftig ik denk sterk afhankelijk van je amp en settings.

Ofwel als je beetje lekkere blues achtige sound wil hebben moet je geen a-subtiele brulboei PU kiezen, maar een moderate output PU met veel definitie. Daarmee kan je door je amp bruut in te stellen ook die heavy sound krijgen verwacht ik.

Bedankt, nu weet ik zeker dat ik geen evo 2 wil!

De air norton lijkt me mooi, maar toch net niet voor deze gitaar, ik wil toch iets steviger, maar niet zodat de hele sound verprutst wordt, ik wil niet alleen de pickup horen. De amp zal geen probleem zijn voor zon heftige sound denk ik, die brunetti heeft echt heel veel gain en kan ook echt lomp scheuren.

Het probleem is dat de meeste pups niet balanced zijn, of een enorme hoeveelheid bas of teveel treble hebben. Die air zone lijkt me wat aan de ene kant, maar vind het een beetje, ja alsof er iets voor je speaker zit klinken. Bij de samples dan. Maar het zou misschien wat kunnen zijn. Ik denk dat de super D overpowered is en de breed weer te middy en bas heavy.

Je begrijpt in ieder geval wat ik wil. Ik wil er ook lekker veel harmonics bij hebben, gecompliceerd geluid gewoon. Toch vind ik die sound samples van de breed stiekem ook wel heel vet. Zo geweldig dik, heeft ook wel wat maar klopt dan weer niet echt met mn beschrijving... Ik vind pickups altijd zo lastig altijd :seriousf: De dimarzio norton trouwens, kent iemand deze? Hier is echt haast niets over te vinden en toch lijkt het misschien wel de pup me als ik de beschrijving lees!

jerome
19 december 2008, 08:11
*bump*

Wat denken jullie voor een dikke open scheur in mijn Ibanez arstar. Ik heb de jusite pup nog niet gevonden. Ik dacht seymour duncan custom of jb, dimarzio breed of evo, of super distortion.
De evo2 zal mn gitaar mooi helderder maken maar bluesy spelen is belangrijk voor me. Clean op de bridge niet zo verder maar moet wel mooi kunnen in mix met nek (dimarzio air norton), maar een evo2 voor blues? En de breed heb ik lang geleden mee gespeeld, een gitaar met een breed dus. Weet wel dat het dik was met lekkere pinches. Maar hoe zit het met de helderheid van deze pup? Zelfde probleem bij de super distortion. Ik vind vooral de Tool sound geweldig. Dik, en scheurend. Ik wil dus dikke scheur+mooi bluesy solo sound, vooral dynamisch, en ook higher gain solo sound. Mijn gear staat hieronder.

http://www.youtube.com/watch?v=EDlC7oG_2W4
Voorbeeld van scheur sound die ik geweldig vind begint bij 1:10 ongeveer, geweldig nummer ook :rockon:


Hmm...een dikke én open scheur gaan vaak niet samen...
Een Dimarzio Super Distortion blijft voor mij de winnaar;
Een SD geeft een vette scheur, is redelijk transparant en geeft nog heel veel van de karakeristieke sound van de gitaar zelf mee.
Hebben veel bas maar ook mooi hoog en mids, goed in balans.
Bovendien is een SD enorm dynamisch en klinkt ie ook nog errug lekker als je de volume pot ietsje dichtdraait. Dan wordt de sound transparant en iets cleaner, heerlijk voor de bluesy dingen.
De moderne SD is nu origineel ook een Dual Sound versie geworden en dus ook nog enkelspoelig schakelbaar en dat is voor bluesy sounds ook lekker

Orpheo
19 december 2008, 10:54
de norton is imho iets dikker dan de air norton. daarom vind ik de air norton ook zo lekker. ik vond de superdistortion trouwens veel te dichtgesmeerd voor wat ik zocht.

sjaak1990
19 december 2008, 15:28
Hmm...een dikke én open scheur gaan vaak niet samen...
Een Dimarzio Super Distortion blijft voor mij de winnaar;
Een SD geeft een vette scheur, is redelijk transparant en geeft nog heel veel van de karakeristieke sound van de gitaar zelf mee.
Hebben veel bas maar ook mooi hoog en mids, goed in balans.
Bovendien is een SD enorm dynamisch en klinkt ie ook nog errug lekker als je de volume pot ietsje dichtdraait. Dan wordt de sound transparant en iets cleaner, heerlijk voor de bluesy dingen.
De moderne SD is nu origineel ook een Dual Sound versie geworden en dus ook nog enkelspoelig schakelbaar en dat is voor bluesy sounds ook lekker

Het lijkt me toch niet de pickup voor in deze gitaar. Basswood is ook niet het meest strak klinkende hout en ik wil echt wat meer hoge tonen.


de norton is imho iets dikker dan de air norton. daarom vind ik de air norton ook zo lekker. ik vond de superdistortion trouwens veel te dichtgesmeerd voor wat ik zocht.

Jij vind de Norton dus te dik? Omdat je de air norton zo lekker vind? En wat vind je voor de pup voor metal. Ik vind de air zone ook nog interesant. De specs van de Norton spreken me wel erg aan. Niet teveel output, de cijfertjes voor treble/mid/bass lijken bij deze pickup erg in balans, en de harmonics van een fred.

Orpheo
19 december 2008, 15:36
de norton vind ik wat te dik ja, maar niet omdat ik de air norton lekker vind. ik vind de air norton te gek, zeker, en omdat ie de 'air' techniek van dimarzio heeft klinkt ie wat meer opener en eerlijker (nja, dat heeft ie zeggen ze, maar of ie daardoor dus opener klinkt weet ik niet).

maar voor metal is de air norton ook te gek. ik heb 'm in een les paul zitten, en hij is daarin om te kwijlen. met high gain (slayer, pantera, sepultura) is ie supersuperstrak met supergoeie pinches, en voor blues en old school rock heeft ie enorm veel ballen, lekker veel bite, directe in your face geluid, zonder compressed te klinken. gesplit klinkt ie ook waanzinnig lekker. niet echt te beschrijven, tis niet en strat, niet een tele (daarvoor zou ik eerder, respectievelijk, de rio grande bbq/tx set voor nemen en de jb/jazz set), maar eerder p90 haast. beetje raar vergelijk, maar dat komt 'in de buurt'. maar veel mensen vinden 'm te krasserig geloof ik, te schel, te scheurend, maar voor mij is het het meest perfecte element.

Orpheo
19 december 2008, 15:40
hmm de harmonics van een fred.. nja daar word ik niet wild van. ik vind de fred juist vlak klinken. de air norton heeft veel meer en complexere harmonics.

crapton
19 december 2008, 18:59
ik vind de air norton te gek, zeker, en omdat ie de 'air' techniek van dimarzio heeft klinkt ie wat meer opener en eerlijker .

maar veel mensen vinden 'm te krasserig geloof ik, te schel, te scheurend, maar voor mij is het het meest perfecte element.

Leuk nog een air norton fan...

Krasserig & schel - luister maar eens naar een SD JB... geen slechte PU maar alleen maar mids... en toch loopt iedereen met deze JB weg... hij snijdt wel altijd goed door de mix.

De Air Norton is heavy genoeg, zit bij mij in een Ibanez SZ520. Als je amp een beetje bruut staat dan gaat ie als een jee.

Nog naar de DiMarzio sound samples geluisterd?

sjaak1990
19 december 2008, 19:30
Bedankt orpheo en eroosch.
Ik ben alleen een beetje bang voor de balans met de neck pickup. Dan zou deze hoger zijn en ik vind het juist mooi als de bridge gelijk is, of iets hoger juist. Dat zou het enige probleem zijn. Zoals jullie erover spreken is het wel wat ik zoek, misschien moet ik ook nog wel naar de pearly gates kijken, of een ander alnico 2 element.
De samples heb ik gehoord, maar het zegt me weinig. Hangt ook zoveel van de amp af, en waar ze door spelen, dat staat er niet bij.

Orpheo
19 december 2008, 20:55
hoi,

ik heb de air norton inbrug en hals, en dit geeft imho het bewijs dat ie supertransparant is. je hebt totaal geen outputdrop als je van brug naar hals switcht, de balans is perfect. de halspup staat niet idioot veel hoger of lager dan normaal.

Orpheo
19 december 2008, 20:57
Leuk nog een air norton fan...

Krasserig & schel - luister maar eens naar een SD JB... geen slechte PU maar alleen maar mids... en toch loopt iedereen met deze JB weg... hij snijdt wel altijd goed door de mix.

De Air Norton is heavy genoeg, zit bij mij in een Ibanez SZ520. Als je amp een beetje bruut staat dan gaat ie als een jee.

Nog naar de DiMarzio sound samples geluisterd?

de jb heb ik ook, maar ik vind 'm ook lekker. iets strakker en moderner dan de air norton, maar daarom ook minder veelzijdig. geef mij maar de air norton, absoluut. de air norton zit qua voicing en strakheid tussen de rio grande BBQ en de JB. trouwens, dat argument droeg ik ook aan toen iemand 'm kras en schel vond, maar die persoon vond de JB weer lekker vol en brullend. rare oren maar goed, smaken (mogen!) verschillen!

jerome
20 december 2008, 12:21
de norton is imho iets dikker dan de air norton. daarom vind ik de air norton ook zo lekker. ik vond de superdistortion trouwens veel te dichtgesmeerd voor wat ik zocht.

Jij gebruikt veel Gibson /Gibson achtige gitaren (o.a. met mahonie body's) en daar klinken vele (high output) elementen zoals de Super Distortion idd weinig transparant.
Op m'n explorer met mahony body vind ik een Super Distortion ook minder transparant klinken.
Dan wordt de sound pas transparant als je de volumepot een heel stuk dichtgooit.
Maar met gitaren met een Alder body vind ik de Super Distortion juist een geweldig goede combinatie;
De hoge output geeft veel/meer dynamiek en ook de mogelijkheid om met je volumepot verschillende sounds te creëren tussen heavy en clean.
De SD heeft een mooi helder hoog, mooie mids (niet krasserig) en een strak laag (maar niet penetrant en pomperig)
Bij vele andere elementen mis ik die dynamiek en bij vele andere high output elementen verlies je imho de klankkleur en de karakeristiek van de gitaar
Ik denk dat een Super Distortion het ook heel goed zal doen op de gitaar van Sjaak1990 die een basswood body heeft.
Basswood is ook licht hout en zit wat klank betreft redelijk dicht tegen Alder aan.
Maar het blijft een kwestie van smaak en uitproberen...

Orpheo
20 december 2008, 12:28
Jij gebruikt veel Gibson /Gibson achtige gitaren (o.a. met mahonie body's) en daar klinken vele (high output) elementen zoals de Super Distortion idd weinig transparant.
Op m'n explorer met mahony body vind ik een Super Distortion ook minder transparant klinken.
Dan wordt de sound pas transparant als je de volumepot een heel stuk dichtgooit.
Maar met gitaren met een Alder body vind ik de Super Distortion juist een geweldig goede combinatie;
De hoge output geeft veel/meer dynamiek en ook de mogelijkheid om met je volumepot verschillende sounds te creëren tussen heavy en clean.
De SD heeft een mooi helder hoog, mooie mids (niet krasserig) en een strak laag (maar niet penetrant en pomperig)
Bij vele andere elementen mis ik die dynamiek en bij vele andere high output elementen verlies je imho de klankkleur en de karakeristiek van de gitaar
Ik denk dat een Super Distortion het ook heel goed zal doen op de gitaar van Sjaak1990 die een basswood body heeft.
Basswood is ook licht hout en zit wat klank betreft redelijk dicht tegen Alder aan.
Maar het blijft een kwestie van smaak en uitproberen...

k vind niet dat een les paul ongedefinieerd klinkt oid. ik heb een les paul van walnut (qua tone dus esdoorn), en zelfs daarin vind ik 'm niks. ook in strats vind ik 'm niks. het karakter vind ik dus niet lekker. Ik vind dat ie goed mids heeft, veeeel laag, en te weinig hoog voor fijne balans. ik houd, ook in een helder-gevoicede gitaar, van een gebalanceerd element. evenveel hoog als mid en laag.

sjaak1990
20 december 2008, 14:08
Bedankt orpheo en jerome. Ik denk dat ik me hier toch bij orpeo aansluit. Een walnut gitaar is zeker super gedefineerd, meer dan mahonie. Dus aan het hout zal het niet liggen, en ook niet aan de kwaliteit van zon warmoth.

Het nadeel gebruik van de volumeknop bij cleanere setting is dat je toch hoog verliest, vind ik vaak jammer.

Als ik een Dimarzio neem dan wordt het de air norton. Ik zit alleen nog te denken aan de Seymour Duncan Alternative 8. Het moet een opener, meer vintage klinkende JB zijn, die totaal niet schel is, ook geen keramisch element maar een alnico8.

jerome
20 december 2008, 17:48
k vind niet dat een les paul ongedefinieerd klinkt oid. ik heb een les paul van walnut (qua tone dus esdoorn), en zelfs daarin vind ik 'm niks. ook in strats vind ik 'm niks. het karakter vind ik dus niet lekker. Ik vind dat ie goed mids heeft, veeeel laag, en te weinig hoog voor fijne balans. ik houd, ook in een helder-gevoicede gitaar, van een gebalanceerd element. evenveel hoog als mid en laag.

Zeg schoonheid, ik zeg nergens dat een Les Paul ongedefinieerd klinkt...;)
Ik bedoel alleen dat ik persoonlijk een SD in een Strat met een alder body errug lekker vind klinken en dat ik voor een Gibson een ander element zou kiezen...

sjaak1990
20 december 2008, 18:15
Zeg schoonheid, ik zeg nergens dat een Les Paul ongedefinieerd klinkt...;)
Ik bedoel alleen dat ik persoonlijk een SD in een Strat met een alder body errug lekker vind klinken en dat ik voor een Gibson een ander element zou kiezen...

hahah
Ik denk ook dat een SD in een strat mooi kan klinken, maar mijn gitaar is toch wat minder helder dan een alder gitaar. Als ik hem naast mijn swamp ash gitaar speel wat een verschil! Deze is zo gigantisch veel dikker, hij klinkt heel groot en met een SD wordt dat mss wel te groot hoewel me dat aan de ene kant ook wel weer heel leuk lijkt ;)

Orpheo
20 december 2008, 18:23
Zeg schoonheid, ik zeg nergens dat een Les Paul ongedefinieerd klinkt...;)
Ik bedoel alleen dat ik persoonlijk een SD in een Strat met een alder body errug lekker vind klinken en dat ik voor een Gibson een ander element zou kiezen...

ja sorry had geen zin om je compleet te quoten ;) mijn boodschap kwam wel over :D

trouwens, de alternative 8 is ook te gek. meer vintage dan een JB? totaal niet. hij heeft meer output dan de JB, iets strakker, muzikaler... nja, denk een air norton hotrod! te gek element vind ik 't als je in het wat heftigere segment zit. voor blues en jazz vind ik 'm minder geschikt al doet ie dat wel. de air norton is echt het meest veelzijdig, imho.

Orpheo
20 december 2008, 18:26
Bedankt orpheo en jerome. Ik denk dat ik me hier toch bij orpeo aansluit. Een walnut gitaar is zeker super gedefineerd, meer dan mahonie. Dus aan het hout zal het niet liggen, en ook niet aan de kwaliteit van zon warmoth.

Het nadeel gebruik van de volumeknop bij cleanere setting is dat je toch hoog verliest, vind ik vaak jammer.

Als ik een Dimarzio neem dan wordt het de air norton. Ik zit alleen nog te denken aan de Seymour Duncan Alternative 8. Het moet een opener, meer vintage klinkende JB zijn, die totaal niet schel is, ook geen keramisch element maar een alnico8.

oh ja! even belangrijk. gooi een weerstandje en een condensator over je volumepot(s), en dan verlies je dus NIET je hoog als je je pot terug draait. werkt als een tierelier. effe spelen met de waardes, en je vindt een combi die zo ultiem is dat je dus niet echt een toneverandering krijgt als je terugdraait (behalve minder output). Ik heb een wiring gehad, ooit, dat ik kon kiezen; of een combi voor 'normaal' geluid bij terugdraaien, of juist een veel helderder, twangy geluid als ik 'm terugdraaide. werkte behoorlijk goed, want als de pot weer open ging, had ik gewoon mijn ouwe tone terug, dus de combi deed toen niks.

sjaak1990
20 december 2008, 22:41
oh ja! even belangrijk. gooi een weerstandje en een condensator over je volumepot(s), en dan verlies je dus NIET je hoog als je je pot terug draait. werkt als een tierelier. effe spelen met de waardes, en je vindt een combi die zo ultiem is dat je dus niet echt een toneverandering krijgt als je terugdraait (behalve minder output). Ik heb een wiring gehad, ooit, dat ik kon kiezen; of een combi voor 'normaal' geluid bij terugdraaien, of juist een veel helderder, twangy geluid als ik 'm terugdraaide. werkte behoorlijk goed, want als de pot weer open ging, had ik gewoon mijn ouwe tone terug, dus de combi deed toen niks.

Bedankt voor de tip, ik zal daarnaar gaan kijken! Klinkt zeker interessant.

jerome
20 december 2008, 23:01
oh ja! even belangrijk. gooi een weerstandje en een condensator over je volumepot(s), en dan verlies je dus NIET je hoog als je je pot terug draait. werkt als een tierelier. effe spelen met de waardes, en je vindt een combi die zo ultiem is dat je dus niet echt een toneverandering krijgt als je terugdraait (behalve minder output). Ik heb een wiring gehad, ooit, dat ik kon kiezen; of een combi voor 'normaal' geluid bij terugdraaien, of juist een veel helderder, twangy geluid als ik 'm terugdraaide. werkte behoorlijk goed, want als de pot weer open ging, had ik gewoon mijn ouwe tone terug, dus de combi deed toen niks.

Hé Orpheo, heb je daar toevallig een schemaatje van?
En weet jij misschien de waarden van dat weerstandje en de condensator?
Of weet je misschien een link naar een beschrijving of schema?

Orpheo
20 december 2008, 23:09
Hé Orpheo, heb je daar toevallig een schemaatje van?
En weet jij misschien de waarden van dat weerstandje en de condensator?
Of weet je misschien een link naar een beschrijving of schema?

oh boy... ik ga daar naar zoeken :) ben het zelf ook kwijt, ghehe. het schema zelf is niet eens zo heeeel lastig, gewoon een push pull pot, thats it. (daarmee kan je dus in een keer voor 2 volumepots het aanpassen!). moet de waardes effe opzoeken. de waardes voor de 'naturelle' stand staan op de site van seymour duncan, maar OOK op de site van kinman. tis 5 minuten solderen, kost je 2 euro in totaal, voor het probeersel. effe met een toggletje dus schakelen voor de gein voor wat het lekkerst is.


Ik gelooof dat wanneer je een waarde had groter dan die seymour duncan opgaf voor de condensator, je meer laag wegfilterde als je je pot dichtdraaide. kan je hier wat mee? :)

Trocar
21 december 2008, 00:41
Ze noemen dat doorgaans een 'treble bleed-mod'. Kom je bijvoorbeeld terecht op deze site:
http://www.bothners.co.za/articles/volumepot2.shtml

Maar da's niet met een push-pull pot.

Orpheo
21 december 2008, 00:53
Ze noemen dat doorgaans een 'treble bleed-mod'. Kom je bijvoorbeeld terecht op deze site:
http://www.bothners.co.za/articles/volumepot2.shtml

Maar da's niet met een push-pull pot.

nee, weet ik. maar lees eens goed waarom ik die push pull gebruik...

Trocar
21 december 2008, 00:58
nee, weet ik. maar lees eens goed waarom ik die push pull gebruik...

Dat had ik gelezen. Ik dacht dat het schematje misschien tóch handig kon zijn (d'r staan ook weerstand en condensator waardes in van meneer Duncan himself) en gaf voor het gemak aan dat het niet een schema met pushpull is. (Om teleurstellingen te voorkomen wanneer mensen in hun dolle enthousiasme op de link klikken en verwachten een pushpull-schema te vinden) .;)

jerome
21 december 2008, 10:10
hé Orpheo en Trocar, thanx mannûh!!

Orpheo
21 december 2008, 12:06
Dat had ik gelezen. Ik dacht dat het schematje misschien tóch handig kon zijn (d'r staan ook weerstand en condensator waardes in van meneer Duncan himself) en gaf voor het gemak aan dat het niet een schema met pushpull is. (Om teleurstellingen te voorkomen wanneer mensen in hun dolle enthousiasme op de link klikken en verwachten een pushpull-schema te vinden) .;)

ooooh okay, sorry :) ik dacht dat je slechts reageerde zo van, dude, kom op dr zit geen pp pot in, waarom do eje zo moeilijk, oid. ala groovieguitarguus in het topic vna jiboom ;) wellicht was mijn reactie daarom ook iets te pinnig, excuus :)