PDA

View Full Version : Palmmute upstroke



hugo123
26 november 2008, 16:33
Gebruiken jullie wel eens upstrokes als jullie palmmutes doen, dat lukt mij namelijk niet.. Iemand anders wel?

RonnyV
26 november 2008, 16:42
yip... hoe wil je het anders snel doen?

hugo123
26 november 2008, 16:52
alles downstroken..;)

Reel Big Fish
26 november 2008, 17:32
Dan vraag ik me af of je bijvoorbeeld The Trooper van Iron Maiden na kan spelen... Je komt toch echt snelheid te kort als je niet kan upstroken.

hugo123
26 november 2008, 17:40
Oke, dus ik moet gewoon doorblijven oefenen, ik denk dat ik het dan ok langer volhoud, maar wat ik altijd doe met down-up-down, is dat ik even snel dat ga doen als ik alleen zou dowstroken en dus gaat het te snel.. Gewoon oefenen dus?

ErikE
26 november 2008, 18:04
Als je het over powerchords hebt zou ik i.i.g. geen alternate picking gebruiken op een tempo dat je ook met alleen downstrokes redt, dat klinkt minder vet.

Voor muted single note loopjes is het wel handig om het alternating te kunnen, ik zou het trouwens knap vinden als het je lukt om op hoger tempo alle upstrokes niet te muten en de downstrokes wel...:)

hugo123
26 november 2008, 18:08
ja powerchords ja..

hugo123
26 november 2008, 18:08
ja een losse noot lukt wel ja.. maar een chord niet

Reel Big Fish
26 november 2008, 18:22
Aaah oke het gaat dus om akkoorden, dat verandert de zaak. Desalnietemin, in The Kooks - See the Sun, na het intro zit een stukje waar je wel erg snel moet upstroken met akkoorden, dat haal je never-nooit met alleen downstrokes. Oefening baart kunst!

Ow wacht, palm muted. Hmm, weet zo 1-2-3 niet echt een voorbeeld maar die zijn er wel.

hugo123
26 november 2008, 18:46
Maar daar hebben jullie ook moeite mee? Want zoieso zie ik bij de meeste dat ze bij akkoorden ook alleen maar downstrokes doen

ErikE
27 november 2008, 09:47
Ik denk dat dat niet zo zeer te maken heeft met moeilijk of niet, meer dat het vetter klinkt. Denk bv. aan Master of Puppets, stuk makkelijker vol te houden met op-neer maar klinkt lang niet zo vet.

pol
27 november 2008, 10:37
hangt er vanaf, met een goeie plectrumtechniek klinken die upstrokes even vet als de downstrokes.

als je echt snelheid wil halen moet je toch op en -af spelen, voor metallica is dat idd niet nodig.

interessander
27 november 2008, 10:43
Ik heb dat nooit begrepen, master of puppets met up en downstrokes voelt als een 'omweg' voor mij.

Maar back ontopic: het trainen van zowel up als downstrokes icm muten is altijd handig en het mooie van een geoefende snelle downstroke techniek is dat je dan altijd nog twee keer zo snel kan!

iWishmaster
27 november 2008, 12:52
Powerchords upstroken doe ik eigenlijk bijna nooit (met palmmutes). Losse noten dan weer wel, maar als het echt vet moet klinken (master of puppets intro) dan gebruik ik weer alleen downstrokes.

frankiiee
27 november 2008, 14:55
wel ik heb er alleszins ook moeite mee want het lukt mij simpelweg nog niet om upstrokes te palmmuten, de onderste snaren krijg ik daarbij niet volledig gemute.

groet

Danieldg
27 november 2008, 16:18
Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen :P

'Suffocating Sight' van Trivium maakt gebruik van gallopjes over powerchords + deze zijn dan ook nog eens gepalmmute. Ik bedoel het stuk voor de solo, waar het tempo verlaagd wordt. Oefen dit traag, dan moet het zeker lukken + je hebt dan ook echt een passage van een lied geleerd, en niet een of ander duf schemaatje.

Veel succes, en vergeet niet dat een goede rythm techniek meerdere jaren in beslag neemt om echt goed te klinken.

hugo123
27 november 2008, 16:24
Maar het klinkt toch ook anders
dat moet wel, hoe it dat dan..

Realeigo
27 november 2008, 17:00
Mijn ervaring is dat
- Je bij de upstroke de palm van de snaren trekt.
- En je daar geen controle over hebt.

Dus als je daar aan kan werken dan moet je het binnen no-time kunnen!

Muzieknono
29 november 2008, 08:37
Neem de tijd om te oefenen, ik speel nu een half jaar en heb door gewoon te oefenen al veel van de hier gevraagde technieken geleerd, maar ik blijf dan ook wel oefenen tot ik het beheers en ga het dan pas in liedjes proberen.
Veel succes Dirk Jan :metal:

Wiellem
29 november 2008, 12:52
Poor Man's Crusade van Demons & Wizards is daar ook een leuke oefening van.

Heb ik al aardig wat snaren op gebroken

dunnoaname
29 november 2008, 16:55
Bij allerlei boogie-achtige bluesrock nummers worden er ook upstrokes met palmmute gespeeld. Volgens mij ook in La grange van zz top. Is best te doen hoor, gewon proberen.