PDA

View Full Version : Frontloaden icm backloaded



Jimwoud
26 november 2008, 09:55
Is dit te doen in een speakerkast? Of heb je dan last met faseverschillen, of klinkt het voor geen meter? Iemand ervaring?

Hoor graag,

gr Jim

JohnLord
26 november 2008, 10:23
Waarom zou je de combinatie willen maken?

Jimwoud
26 november 2008, 12:46
Gewoon proberen, door de eigenschappen van front en backloaden te mixen, misschien een wat dikker geluid te krijgen. Zelfde als 2 verschillende speakers in een cabinet, alleen dan veel minder verschil uiteraard.

JohnLord
26 november 2008, 13:20
Ik was nog niet op het idee gekomen dat dat verschil zou maken. Wat klinkt dikker, front- of backloaded? Overigens vind ik het, bij goed doorzichtige grill, optisch niet mooi, maar dat is persoonlijk.

Frits van Mourik
27 november 2008, 00:14
Laat ik nu altijd gedacht hebben, dat de termen "frontloaded"en "backloaded" sloegen op hoornkasten,
zoals de 4560, de A7 en de 4530 (frontloaded) en bijv.
de Courtbin, de Martinbin en de W-bin (backloaded)...

In de 1970's begonnen kastenbouwers voor professionele bands de speakers te "frontmounten",
om bij een defect de speaker, gemonteerd met slechts 4 tot 8 klemmen, snel te kunnen wisselen.
Bij "backmounted" speakers moet eerst de achterwand van de kast verwijderd worden; daarna nog 'es de speaker.
Niemand bekreunde zich om eventuele faseverschillen.

Come to think of it: in mijn studio zijn de main monitorspeakers "flushmounted"-
de voorkant van de speakers is gelijk aan het speakerpaneel;
wellicht een idee?

Jimwoud
27 november 2008, 08:55
Come to think of it: in mijn studio zijn de main monitorspeakers "flushmounted"-
de voorkant van de speakers is gelijk aan het speakerpaneel;
wellicht een idee?
Dat flushmounted is dus eigenlijk een verzonken frontloaded? Denk niet dat dat zo heel verschillend zal zijn.

bert k
27 november 2008, 09:27
De voorkant van de kast loopt dan naadloos over in de conus van de speaker, en wordt daar in feite een voortzetting van. Dat zou een verschil kunnen uitmaken.

Helaas zouden we dan de speakers van Frits moeten ophogen om dat eens goed te testen, en dat vindt ie vast niet goed...:D

interessander
27 november 2008, 10:13
Ik heb zelf uberhaupt nooit de mogelijk gehad om front vs rear mounted te vergelijken maar ik zou zeggen probeer het eens in je gloednieuwe zelfbouwkast en laat het ons weten!

Frits van Mourik
27 november 2008, 10:38
Helaas zouden we dan de speakers van Frits moeten ophogen om dat eens goed te testen, en dat vindt ie vast niet goed...:D

"Mag niet van de akoesticus...":satisfie::satisfie: