PDA

View Full Version : Stemmen met flagoletten



hugo123
25 november 2008, 19:23
Hoe doe je dat? k kan flagoleten spelen maar hoe moet je ermee stemmen mijn leraar doet dit namelijk altijd.. dus hoe doe je dit?

EuroCinema
25 november 2008, 19:36
Flageolet op de 5e fret van je lage e moet hetzelfde klinken als die op de 7e fret van je A-snaar. Enzovoort, werkt alleen niet voor g en b snaar.

Pais
25 november 2008, 19:37
Op de site van een mede-forumlid staat een duidelijke uitleg
http://www.gitaarspel.nl/kollege.php?lan=nl&kid=4

Bl44t44p
25 november 2008, 19:41
Kun je dat niet beter aan je leraar vragen dan?

Maargoed, je moet de volgende posities hebben (van laag naar hoog, voor normale stemming):
E fret 5 - A fret 7
A fret 5 - D fret 7
D fret 5 - G fret 7
E (laag) fret 7 - B los
A (laag) fret 7 - E (hoog) los

Bij die laatste twee kun je eventueel ook respectievelijk D fret 9 en G fret 9 toevoegen, dan check je op die snaren nog eens de B en E :)

En hoe je het moet horen of ie zuiver is is op deze manier beetje moeilijk uit te leggen, je moet luisteren naar de 'trillingen'/pulsen die de twee flageoletten veroorzaken. Hoe minder je ze in bijvoorbeeld één seconde achter elkaar hoort, hoe kleiner de toonafstand is. Dus als je ze helemaal niet hoort, of bijv een hele lange 'swing' (over paar seconden) dan is ie zuiver. Dit is overigens heel goed te horen met veel gain / distortion, al wil ik niet zeggen dat je daarmee moet stemmen ofzo.

Als je het niet hoort of niet weet waar je naar moet luisteren, raad ik je aan het eens aan je leraar te vragen, die kan het wel demonstreren I guess :)

-=JEROEN=-
25 november 2008, 21:32
Je hoort als 't ware een (sinus) golfbeweging. Hoe zuiverder gestemd, hoe langzamer het lijkt te golven.

http://www.meertens.knaw.nl/medewerkers/marc.van.oostendorp/propedeuse/optellen.gif

a = het zuiverst
c = het onzuiverst

hugo123
26 november 2008, 16:32
Dat wist ik al, wanneer hij zuiver is, maar ik wist niet op welke postities je het moest doen.. Bedankt allemaal!