PDA

View Full Version : Neckpocket sustain



Yoshida
25 november 2008, 19:16
Het zal iedereen overkomen: speling in de neckpocket, niet verkeerd trouwens want je wil hem die halve graad bij kunnen stellen.

In het uiterste geval past in een strat neckpocket aan beide kanten een 0.46mm plectrum. Toevallig staat ie daardoor precies waar ik hem hebben wil. Dit wil trouwens niet zeggen dat de neckpocket 1mm te breed is, hoogstens 0.7 ofzo.

Enfin, iedereen heeft speling, en de beste sustain krijg je denk ik als de neckpocket rondom klemvast aansluit. Wat is hiervoor de aanbevolen methode, in andere woorden hoe vul ik het gat dusdanig dat er geen speling meer is en de neck precies goed staat? Lijm is niet altijd een optie want sommige necks zijn heel adjustable.

orreltak
25 november 2008, 19:29
strookje fineer rondom de hiel.

mocht het te krap worden dan aan 1 kant.dat verschilletje merk je niet.

Yoshida
25 november 2008, 22:16
Zakmes en restje vuren ter hand genomen. Lijkt te werken.

Laat de suggesties maar komen. :strat:

Hedge
25 november 2008, 22:23
In het uiterste geval past in een strat neckpocket aan beide kanten een 0.46mm plectrum. Toevallig staat ie daardoor precies waar ik hem hebben wil. Dit wil trouwens niet zeggen dat de neckpocket 1mm te breed is, hoogstens 0.7 ofzo.


Dit is waarschijnlijk stof voor een statisticus. Bij mij is 2 maal 0.46 nog steeds meer dan 0.70.

Gevoelsmatig denk ik dat het opvullen van de ruimte geen effect heeft op de sustain.

Yoshida
25 november 2008, 22:51
Dit is waarschijnlijk stof voor een statisticus. Bij mij is 2 maal 0.46 nog steeds meer dan 0.70.

Gevoelsmatig denk ik dat het opvullen van de ruimte geen effect heeft op de sustain.

haha... het zegt meer over de hoek dan over de totale speling in de breedte. Als je wil kan ik een CAD tekening maken die je precies het antwoord geeft.

Orpheo
26 november 2008, 08:39
de bolt on halzen van mijn warmoth's zijn wel superstrak. past geen papiertje tussen.

grizzly
26 november 2008, 09:43
de bolt on halzen van mijn warmoth's zijn wel superstrak. past geen papiertje tussen.

Hmm, Mijn Standaard Fender Strat heeft ook totaal geen speling. Ik heb het net geprobeerd en krijg er ook geen papiertje tussen.

gengar
26 november 2008, 11:27
ik zou het met fineer proberen zou ik het willen maken, maar aangezien ik denk dat het op de sound niks uitmaakt zou ik zo laten tenzij het optisch niet mooi is nu of zo. Plaats er even fineer tussen en luister naar het verschil. Zou echt impressed zijn als er verschil is.

Yoshida
26 november 2008, 12:48
OK even de variabelen uitgewerkt, de totale speling in de breedte is precies 0.7mm, en de maximale afwijking 0.35 graden. Dit is met inbegrip van plectrum aan beide kanten.
Net afhankelijk van waar de body en neck zijn gefabriceerd denk ik (klimaat, vochtigheid).

Misschien is het effect op de sustain miniem, aangezien het grootste raakvlak de onderkant van de neckpocket en de hiel van de neck is.

Gearjunkie
27 november 2008, 21:54
OK even de variabelen uitgewerkt, de totale speling in de breedte is precies 0.7mm, en de maximale afwijking 0.35 graden. Dit is met inbegrip van plectrum aan beide kanten.
Net afhankelijk van waar de body en neck zijn gefabriceerd denk ik (klimaat, vochtigheid).

Misschien is het effect op de sustain miniem, aangezien het grootste raakvlak de onderkant van de neckpocket en de hiel van de neck is.

Maar het is toch niet mooi??
Ik heb 5 Strats... 5x geen speling.