PDA

View Full Version : Actie staalsnarige



hugo123
25 november 2008, 19:11
Hallo, hoe verander ik de actie van een staalsnarige gitaar?

wietse
25 november 2008, 19:41
zadeltje er uit pakken en vijlen, proberen, en weer vijlen als het nog niet laag genoeg is en dat steeds weer tot je tevreden bent, is een arbeidsintensief karweitje.

Otje
25 november 2008, 20:01
Uhhh.... wees wel voorzichtig met dat vijlen :) . Als er een piezo onder zit dan heb je zomaar problemen. Door te vijlen verandert ook de hoek die de snaren maken achter het zadel, en daarmee de spanning op het zadel, en dat heeft weer effect op de klank. Kortom, ga liever even advies vragen aan een gitaarbouwer.

rijsberman
25 november 2008, 20:32
Ik dacht dat een staalsnarige gitaar ook gewoon een truss rod heeft. Kan je daar niks mee? :noob:

charles
25 november 2008, 21:26
Een truss rod is er zodat de nek goed staat - niet te ver naar achteren of naar voren. Kan schelen als het heel erg naar voren gebogen is (oude gitaren die erg lang onder spanning staan, bv.). Maar om de speelbaarheid te verbeteren als je nek al goed staat, kan je niet veel met de truss rod doen.

Ik ben expert, maar volgens mij moet eerst de nek goed zijn (truss rod) dan kijk je naar de zadel (en/of nut) om de actie te verlagen of verhogen. De truss rod is er niet om de actie aan te passen.

wietse
25 november 2008, 21:49
Uhhh.... wees wel voorzichtig met dat vijlen :) . Als er een piezo onder zit dan heb je zomaar problemen. Door te vijlen verandert ook de hoek die de snaren maken achter het zadel, en daarmee de spanning op het zadel, en dat heeft weer effect op de klank. Kortom, ga liever even advies vragen aan een gitaarbouwer.

met piezo's kan het niet, maar anders kan het geen kwaad, waarom denk je dat vroeger de meeste japanse staalsnaren, en ook italiaanse een in hoogte verstelbare brug hadden?

zoals bij deze oude bird western.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/birdwesternbody.jpg

dat zie je nu nooit meer, was wel ideaal.

LaurentB
25 november 2008, 22:14
met piezo's kan het niet, maar anders kan het geen kwaad, waarom denk je dat vroeger de meeste japanse staalsnaren, en ook italiaanse een in hoogte verstelbare brug hadden?

(...)

dat zie je nu nooit meer, was wel ideaal.

Nou, ideaal...voor verstellen wel ja. Maar maakte het de brug niet nogal zwaar van constructie, wat de klank nadelig beïnvloedde?