PDA

View Full Version : Gibson SG Special of Standaard



tweng
25 november 2008, 18:13
Kan iemand mij de belangrijkste verschillen hiervan opnoemen ?
Vooral dan naar afwerking...
Heeft een standard een andere laklaag ?
Ander hout ?
Zit er veel verschil tussen de pickups ?
Is een standard zijn meerprijs waard ?
Alvast bedankt !

tweng
25 november 2008, 20:07
Kan niemand mij helpen ?

Squier4ever
25 november 2008, 20:18
www.gibson.com

en veel plezier.

tweng
25 november 2008, 20:41
Ja, die site heb ik al bekeken.
Maar ik wil graag wat info van mensen die het aan de lijve hebben ondervonden.
Op de gibson site vind je vooral verkoopspraat !

Mr.Fingers
25 november 2008, 20:42
zoekmachine gebruiken, hier zijn genoeg topics over te vinden

Pepe
25 november 2008, 20:44
Nee, op de Gibson site vind je de specs.
Of iets beter of slechter is, of iets zijn meerprijs waard is... dat is allemaal uiterst subjectief.

tweng
25 november 2008, 21:56
Wel ik heb hier al gezocht, maar niet echt veel bruikbaars gevonden.
Jammer ook dat de zoekmachine hier de term SG niet aanvaard.
Als je zoekt naar Gibson SG, dan zoekt hij alleen op Gibson.
Vandaar dat ik nog eens een topic opende...
Hopelijk kan iemand me verder helpen !

richwoodplayer
25 november 2008, 22:01
ik zou je graag willen helpen, maar heb zelf 1 van deze 2 gitaren nog nooit vast gehad.
maar de meeste antwoorden op je vragen bijv:

Heeft een standard een andere laklaag ?
Ander hout ?
Zit er veel verschil tussen de pickups ?

die zijn toch wel op de gibson site te vinden.
ik zal even voor je kijken op internet, post het wel als ik meer weet ;)

Yannicks
25 november 2008, 22:10
Kan iemand mij de belangrijkste verschillen hiervan opnoemen ?
Vooral dan naar afwerking...
Heeft een standard een andere laklaag ?
Ander hout ?
Zit er veel verschil tussen de pickups ?
Is een standard zijn meerprijs waard ?
Alvast bedankt !

Wat bedoel je met laklaag? De kleur? Special is er in 'worn brown', 'worn cherry' en 'ebony'. Standard in 'heritage cherry' en 'ebony'

Hout:
Special: 'Solid Mahogany'
Standard: 'Solid Mahogany'

Pickups:
Special: 'Neck Pickup: 490R - Modern Classics
Bridge Pickup: 490T - Modern Classics'
Standard: 'Neck Pickup: 490R Alnico magnet humbucker
Bridge Pickup: 498T Alnico magnet humbucker'

Gek dat ik het wel kan vinden op gibson.com.

Mufftin
25 november 2008, 22:12
Er zit wel degelijk verschil in geluid enz het is maar net wat je een mooier geluid vindt. Ik zeg testen die bende!

richwoodplayer
25 november 2008, 22:25
standard:

laklaag:
nitrocellulose finish.

hout:
mahony body, rosewood fingerboard.

pickups:
in the neck position, Gibson's 490R alnico II pickup provides a warm, full sound with a slight upper mid-range boost.
At the bridge, Gibson's 498T Alnico V is wound hotter with enchanced mid-range and high frequencies. Both pickups offer classic, singing humbucker tone .


special:

laklaag:
nitrocellulose finish.

hout:
solid mahonie

pickups:
bridge: 490T
neck: 490R

add a pair of Gibson's uncovered 490R/490T Alnico magnet pickups - packed with traditional humbucker tone and enchanced highs - and you've got youreself one affordable, powerhouse SG.

Is een standard zijn meerprijs waard ?
denk het wel:satisfie:

hubert
26 november 2008, 09:29
Kan iemand mij de belangrijkste verschillen hiervan opnoemen ?
Vooral dan naar afwerking...
Heeft een standard een andere laklaag ?
Ander hout ?
Zit er veel verschil tussen de pickups ?
Is een standard zijn meerprijs waard ?
Alvast bedankt !

Heb jij niet vorige week nog een SG uit 1974 gekocht?

en mbt tot je vraag: De een vindt een special beter, de ander de standard.
Afwerking van de standard is anders dan de special. Special is volgens mij 2delen gelijmde body. Standard gewoon 1 blok hout.

En bedenk ook dat de special van vroeger een ander beestje is dan de special van nu.

Maar wat ik eigenlijk vind is: Leer aub zoeken op het internet.
Aub niet zo passief. Iets meer eigen initiatief en het gewoon zelf gaan ondervinden. naar alle winkels gaan en daar de specials en standards gaan proberen. Ik snap dat nooit zo. Zulke vragen.

Niet weten wat je wil is ook een kunst.

Orpheo
26 november 2008, 10:54
het verschil zit 'm niet eens echt in de pups, maar vooral (hehe, nu komen we er eindelijk bij)


de inleg!!! trapezoid bij de standard, dots bij special
binding om de hals en headstock, en inleg, bij de standard, de special is kaal.

Ik vond mijn special waanzinnig spelen en klinken, de rest boeide totaal niet. Mijn sg speelt echt menig sg eruit, in tone en bespeelbaarheid. hij ziet er niet uit, zonder binding en die trapezoid, tis net een blote kont qua looks, maar de singlepiece body met lichte flame maakt een hoop goed, en die tone... kan daar echt een complete set op spelen (maar de looks gaan me na 2 nummers tegenstaan, dus ik pak dan toch snel een les paul).

dus, ga voor tone! als de special beter klinkt, tof, houdt je geld over. klinkt de standard beter, tof, heb je een echte 'looker'.

Fuhgawz
26 november 2008, 13:34
Yup, de drie grootste verschillen zijn:
1) Elementen. De Special heeft een 490t bij de brug, de Standard een 498t. Die laatste heeft meer output.
2) De hals. De Standard heeft een gebonden hals met trapeze-inleg, waar de Special een ongebonden hals met bolletjesinleg heeft.
3) Bij de Standard krijg je een koffer, bij de Special krijg je een behoorlijk matige gigbag.
Wat 'beter' is hangt af van je voorkeur. Gezien de verhalen over de kwaliteitscontrole bij Gibson is het verstandig als je zelf even gitaren gaat testen. Zoals Orpheo zegt kan het zomaar dat een Special, ondanks de lagere prijs, beter is dan de duurdere Standard die ernaast hangt.

euroboy
26 november 2008, 15:08
ls je geld hebt ga voor de standard speelt en voelt veel beter aan (voor mij dan!) Ga ze even alletwee testen??? kan je niets mee foutdoen

tweng
26 november 2008, 16:23
bedankt voor alle info !

richwoodplayer
26 november 2008, 16:52
hij ziet er niet uit, zonder binding en die trapezoid, tis net een blote kont qua looks

:seriousf: :D

Mufftin
26 november 2008, 19:52
Yup, de drie grootste verschillen zijn:
1) Elementen. De Special heeft een 490t bij de brug, de Standard een 498t. Die laatste heeft meer output.
2) De hals. De Standard heeft een gebonden hals met trapeze-inleg, waar de Special een ongebonden hals met bolletjesinleg heeft.
3) Bij de Standard krijg je een koffer, bij de Special krijg je een behoorlijk matige gigbag.
Wat 'beter' is hangt af van je voorkeur. Gezien de verhalen over de kwaliteitscontrole bij Gibson is het verstandig als je zelf even gitaren gaat testen. Zoals Orpheo zegt kan het zomaar dat een Special, ondanks de lagere prijs, beter is dan de duurdere Standard die ernaast hangt.

vind de gig bag trouwens nog wel meevallen hoor, hij beschermt nog steeds de gitaar terwijl die al de hele week mee gaat in de trein.

MJR
26 november 2008, 21:22
Misschien is het een standaardreactie op dit type vraag, maar je kunt 't gewoon het best zelf uitzoeken door naar een winkel te gaan en die twee gitaren eens te proberen. Ik ben zelf ook het type die alle specs gaat vergelijken op het WWW, maar die gegevens gaan meer tussen je oren zitten. :satisfie: Gewoon spelen en luisteren, daarop moet je je oordeel baseren. :)

DaveItUp
27 november 2008, 21:48
hij ziet er niet uit, zonder binding en die trapezoid, tis net een blote kont qua looks,

Mooi juist. Al die opsmuk altijd. Paarse flames etc.

Orpheo
27 november 2008, 21:51
Mooi juist. Al die opsmuk altijd. Paarse flames etc.

tja, vind ik mooi. ik vind m'n sg gewoon lelijk. gebrek aan binding, geen inleg... staat niet, vind ik.

Mazie
28 november 2008, 12:11
Ik heb net Gibson SG standard gekocht dus ik zou zeggen Standard.
Wat het preciese verschil is tussen Standard en Special weet ik niet maar als je het geld hebt moet je echt een standard kopen is toch veel betere kwaliteit en speelt lekkerder (Vind ik dan).
Maar je moet gewoon zelf naar de winkel gaan en lekker uitproberen