PDA

View Full Version : angled neck



barno
25 november 2008, 17:31
hi, vraagje for all you bassfolks

Na een aantal gitaren ga ik een bas bouwen, nu vroeg ik me af of er veel bassen zijn met een angled neck. de bassen die ik ken hebben een vlakke top en lage brug en dus non angled.

Is er enig bezwaar tegen een neck onder hoek bij een bass? ik denk het niet maar toch graag jullie mening, thx.

Mr.Fingers
25 november 2008, 17:53
De Gibson bassen hebben volgens mij allemaal een angled neck (LP-bass, EB0, 2, 3, Epi Rivoli)

HANNESSTINKT
25 november 2008, 18:47
en ibanez bassen ook

pueblo
25 november 2008, 21:22
en ibanez bassen ook

bij welk model dan?

HANNESSTINKT
25 november 2008, 21:41
de Soundgear serie dus dat zijn de SR, SRX en ook een ppaar andere series hebben het de BTB en de EDB

barno
26 november 2008, 20:18
soundgear bassen (enfin de mijne toch) hebben angled headstock maar geen angled neck

HANNESSTINKT
26 november 2008, 20:22
dat zou wel kunnen zou je mij dan even kunnen uitleggen wat je wel bedoelt mischien weet ik alsnog er een paar

barno
26 november 2008, 21:57
dat zou wel kunnen zou je mij dan even kunnen uitleggen wat je wel bedoelt mischien weet ik alsnog er een paar

zoals ik zei in post 1: een neck die onder hoek in de body steekt. een LP bas, ja dat lijkt me logisch en een contrabas ook :) maar voor de rest, lijkt me niet echt gangbaar in basland.

HANNESSTINKT
26 november 2008, 22:04
oo ok dan snap ik het nu nee ja mischien zo een viola bas maar daar blijf ik meestal zo ver mogenlijk van uit de buurt aangezien ik die dingen walgelijk vind

Saf
28 november 2008, 16:13
ik heb in mijn complete bascollectie geen enkel exemplaar met angled neck. en dan heb i kredelij kwat verschillende soorten bassen.

Zal natuurlijk vast wel kunnen, denk ik. En weet je zeker dat een epi rivoli een angeled neck heeft en een les paul bas, ik vraag me dat eigenljk af. Heb zelf verschillende semie akoestische bassen met welfing op de top maar die zijn allemaal gewoon recht niet angled ook mijn viool bas niet.

RUIS
28 november 2008, 19:27
De Epi Rivoli heeft de hals in ieder geval onder een hoek staan (ik heb er eentje). De body van de Rivoli is identiek aan die van de Epi Dot (heb ik ook). De Höfner vioolbasjes niet, die hebben 'm recht.

barno
28 november 2008, 22:14
thx fellas, hals onder hoek schijnt dus toch niet zo courant te zijn bij bassen, waarschijnlijk alleen bij de modellen waarvan ze bijna identieke body van de gitaarversie hebben genomen. Is er iemand met een LP-bas, ben wel benieuwd of die het wel heeft.

yhcmarc
29 november 2008, 09:55
Mijn Gibson RD Artist bass heeft ook een angled neck en headstock.

schwalbe
29 november 2008, 10:04
Angled necks (die dus gelijmd zijn) op bassen zijn erg zeldzaam; bijna alle bassen zijn bolt-on of neck-through. Dit in tegenstelling tot gitaren; die zijn bijna allemaal bolt-on of gelijmd; neck-through is hier weer zeldzaam.

schwalbe
29 november 2008, 10:58
Ik ben eens even gaan kijken op je website en ik moet zeggen: lekker eigenwijze ontwerpen!
Ik kan het niet laten om nog wat tips te geven mbt basbouwen:
- Pas op met de balans van het instrument. Bashalzen zijn lang dus pas op voor neckdive.
- Een van de meest vervangen onderdelen van bassen is de brug: de vintage-style bruggen naar Fender-voorbeeld stellen niet zoveel voor en kunnen hun taak maar net aan. Tip: installeer meteen wat beters dan een fender-style bridge. Jammer genoeg zien de goede bruggen er zelden vintage uit. De beste bruggen die ik ken komen van ETS: http://www.ets-hardware.com .
- Mocht je meer dan 1 pickup gaan gebruiken: installeer meteen een serie-parallel schakeling. Levert je zeer bruikbare extra geluiden op voor relatief weinig moeite.

Succes!

DaanW
2 december 2008, 17:41
uit. De beste bruggen die ik ken komen van ETS: http://www.ets-hardware.com .
Succes!

Zelf nog nooit wat besteld daar, was het wel van plan. Voor je wat besteld zou ik eerst even deze thread doorlezen: http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=487971 en jezelf daarna afvragen of je de onderdelen écht snel nodig hebt.