PDA

View Full Version : Verdomd veel last van me rug



Nino1110
25 november 2008, 16:11
Ik speel nu 1 kwartier lang achterelkaar gitaar en ik heb nu kapot veel last van me rug.
Iemand die weet hoe dat kan en hoe ik het kan verhelpen?
Het is uiteraard niet prettig.

Bedankt!

Elpedro
25 november 2008, 16:18
Ik speel nu 1 kwartier lang achterelkaar gitaar en ik heb nu kapot veel last van me rug.
Iemand die weet hoe dat kan en hoe ik het kan verhelpen?
Het is uiteraard niet prettig.

Bedankt!

Ik begrijp dat het lastig spelen is, maar voor fysieke klachten zou ik met alle respect toch vooral meer vertrouwen op een huisarts of fysiotherapeut.

Wiellem
25 november 2008, 16:21
Ik ook vandaag voor de derde keer door mijn rug gegaan dankzij mijn laptop van 4 kg :( Dan is een LP opeens wel zwaar.

Maar ik zou proberen of staand te spelen of op een kruk/stoel waarbij je bovenbenen horizontaal staan waardoor je voeten plat op de grond staan.

en RUG RECHT.

Nino1110
25 november 2008, 16:34
Ik ook vandaag voor de derde keer door mijn rug gegaan dankzij mijn laptop van 4 kg :( Dan is een LP opeens wel zwaar.

Maar ik zou proberen of staand te spelen of op een kruk/stoel waarbij je bovenbenen horizontaal staan waardoor je voeten plat op de grond staan.

en RUG RECHT.

Jep, dat ben ik nu aan het aanleren, dat is even wennen ( Ik kan nu geen tabs lezen vanaf me scherm ) maarja het werkt wel.

EuroCinema
25 november 2008, 16:34
Heb je je gitaar soms erg laag hangen? Ziet er misschien stoer uit, maar is wel een erg onnatuurlijke houding met alle fsyieke gevolgen van dien.

Little Jay
25 november 2008, 16:35
Misschien speel je heel verkrampt in een rare houding? Vooral diep over je gitaar heen gebogen met kromme rug lijkt me niet bevordelijk..... Dit zou in theorie zelfs aan een verkeerde speeltechniek kunnen liggen, waarbij je je vingers niet goed plaatst waardoor je als het ware je hele lichaam gaat 'vervormen' om de noten te kunnen pakken.... let hier eens op.

Ik heb voor het oefenen speciaal een (redelijk) goede bureaustoel gekocht, met goede lange rugleuning, en de rechter armleuning verwijderd zodat die niet in de weg zit. Als je dan speelt met de gitaar om de schouder met de schouderband (en niet te laag inderdaad!) en goed recht in de stoel gaat zitten, heb ik in ieder geval nooit meer last van m'n rug.

Nino1110
25 november 2008, 16:39
Heb je je gitaar soms erg laag hangen? Ziet er misschien stoer uit, maar is wel een erg onnatuurlijke houding met alle fsyieke gevolgen van dien.

Ik speel zittend.

Ik zit nu met een rechte rug enzo , even wennen maar het is wel comfortabeler. :cheerup:

EuroCinema
25 november 2008, 16:54
Hmmm. Misschien dan ook eens staand proberen? Ik krijg last van mijn rechterschouder en nek als ik te veel zittend speel. De snaren zitten dan juist weer net wat te hoog om ontspannen aan te kunnen slaan (voor mij dan).

aaronstonebeat
25 november 2008, 19:15
Recht zitten, zou ik zeggen; niet leunen, niet doorzakken. In feite moet het voor je hele romp, inclusief je heupen, niet uitmaken of je zit of staat.
Niets verkrampen, alleen zorgen dat de spieren rondom je buik (ook in je rug) je houding correct houden

Als ik staand speel, hangt m'n gitaar even hoog als wanneer ik zittend speel; neckpickup ongeveer voor m'n navel, schat ik zo.

Little Jay
26 november 2008, 11:07
Als ik staand speel, hangt m'n gitaar even hoog als wanneer ik zittend speel; neckpickup ongeveer voor m'n navel, schat ik zo.

Dat doe ik dus ook altijd! Ik hang de gitaar altijd om m'n schouder, zowel zittend als staand. Het maakt dan geen verschil of je zittend of staand speelt!

EuroCinema
26 november 2008, 11:24
Als ik zit leunt mijn gitaar op mn been en daardoor komt-ie iets hoger uit dan ik hem heb hangen. Ik speel eerlijk gezegd dan ook zittend op stoelen, krukken, bankstel, fauteuils en zelfs in bed, dus van een verantwoorde houding is geen sprake :chicken: