PDA

View Full Version : Wat moet ik kopen voor opname zang+gitaar?



Twinkel
25 november 2008, 14:38
(Excuses alvast voor het openen van een nieuw topic!! Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik snap zo weinig van alles wat gezegd word dat ik mijn vraag toch maar specifiek ga stellen...)

Ik, een complete beginner-beginner, wil graag zang + akoestische gitaar gaan opnemen via de computer.

Ik heb gezocht en gezocht en ik ben uitgekomen op de Rode NT1-A, wat me de beste microfoon leek voor een "redelijke" prijs. Deze moet dus gevoed worden met fantoomspanning. Iemand van een bepaalde zaak heeft mij aan de telefoon verteld dat ik daar nog een apparaatje van minstens 130 euro zou moeten kopen. Maar dat vind ik nogal wat... :confused:

Ik las ergens dat in de meeste mengpanelen ook fantoomspanning zit ingebouwd... Heb je die ook onder de 50 euro? En wat kan je precies met zo'n mengpaneel wat je niet op de computer kan?

Kortom: wat heb ik allemaal nodig om een beetje leuk opnames te maken?

Alvast heel erg bedankt voor de moeite voor het beantwoorden van een vraag die misschien al in vele andere vormen is gesteld...:chicken:

minoin
25 november 2008, 14:55
Je excuses zijn terecht aangezien er in de sticky topics al je antwoorden staan.

Maar om dit topic toch een antwoord te verschaffen.

Je hebt een microfoon (Rode NTA1, al zou ik voor een SP B1 gaan) met fantoomvoeding. Die heeft allereerst een voeding nodig. Er zijn inderdaad mengpanelen die dit hebben, maar de simpele mic-pre's hebben dit ook.
Om het signaal van de microfoon te verhogen (noodzakelijk) heb je een microfoon preamp/voorversterker nodig. In mengtafeltjes zitten deze (vaak van lage kwaliteit) microfoon preamp's ingebouwd.
Daarna heb je een apparaat nodig die het signaal van analoog naar digitaal om zet. Bij computers is dit in de vorm van een geluidskaart of audio-interface.
De meeste standaard geluidskaarten zijn niet geschikt voor opname; hoge latency, niet Full Duplex (direct horen van er opgenomen wordt).
En dan heb je uiteindelijk nog software nodig.

Twinkel
26 november 2008, 12:12
Nou, ik heb inmiddels inderdaad iets gevonden over wat je allemaal nodig hebt en waarom. Je moet het ook maar net weten waar het staat.
Ik ben weer weg hoor, geen last meer van deze vervelende noob. ;)

Han S
26 november 2008, 12:30
Niemand heeft ergens gezegd dat je vervelend zou zijn en je bent net als iedereen van harte welkom op dit forum.

minoin
26 november 2008, 18:27
Dat was ook helemaal mijn insteek niet, kom gerust langs voor vragen! (nadat je de sticky's hebt gelezen ;))