PDA

View Full Version : Gitaar gevallen - kapot



Simonvanwijk
25 november 2008, 12:40
Hallo,

Ik ben vrij nieuw hier, zeg maar eerste post :)

Afgelopen weekend is mijn akoestische gitaar gevallen (doordat mijn strap losschoot, ja ik weet het, ik ga straplocks kopen ook al is dat het kalf laten verdrinken terwijl de put gedempt wordt)

Ik vroeg me af of zoiets te repareren valt en of dat prijzig is. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

het ziet er zo uit:

http://img237.imageshack.us/img237/585/foto0217xo4.th.jpg (http://img237.imageshack.us/my.php?image=foto0217xo4.jpg)http://img237.imageshack.us/images/thpix.gif (http://g.imageshack.us/thpix.php)

http://img237.imageshack.us/img237/3425/foto0220rn9.th.jpg (http://img237.imageshack.us/my.php?image=foto0220rn9.jpg)http://img237.imageshack.us/images/thpix.gif (http://g.imageshack.us/thpix.php)

hendrix2
25 november 2008, 13:27
Dat ziet er niet mooi uit, kan je verder wel niet helpen. Alles is in principe te repareren, alleen kost de ene reparatie al wat meer geld dan de andere.

Ik denk dat men jouw in het subforum 'zelfbouw' beter kan helpen ivm reparaties.
Laat maar weten als ik het topic naar daar moet verplaatsen.

edit: ziet er trouwens (voor mijn niet-kenners oog) wel redelijk makkelijk fixbaar uit.

RonnyV
25 november 2008, 13:32
Het ziet er inderdaad redelijk makkelijk te fixen uit...
De achterkant heeft wel iets weg van zo' n achterkant plaat van een ikea kast... :D misschien kun je dat erop plakken :D hehe

nee laat het maar over aan iemand die er verstand van heeft ;)

HaroldA
25 november 2008, 13:36
Heb je het ontbrekende stuk nog en kun je zien of ergens anders nog schade zit?

Oja, en als we jou een gitaarbouwer/reparateur aan moeten raden is het handig om te weten waar je ongeveer woont!

Simonvanwijk
25 november 2008, 15:13
bedankt!

- Ik heb de ontbrekende stukken nog.
- Ik woon in Nijmegen, maar ook in Deventer en ben ook geregeld in Zwolle te vinden.

Dit zijn niet reparaties die een gemiddelde gitaarwinkel zelf kan doen?

HaroldA
25 november 2008, 15:15
bedankt!

- Ik heb de ontbrekende stukken nog.
- Ik woon in Nijmegen, maar ook in Deventer en ben ook geregeld in Zwolle te vinden.

Dit zijn niet reparaties die een gemiddelde gitaarwinkel zelf kan doen?

Gitaarwinkels huren zelf meestal ook mensen in, en da's maar goed ook want de meeste gitaarverkopers zijn alleen maar 'verkopers'. ;)

Ik ken niemand in die buurt(en) die je kan helpen. Iemand anders wel?

richwoodplayer
25 november 2008, 15:27
toch maar even in het zelfbouw topic zoeken naar iemand die in de buurt woont, die dan even pm'en? misschien dat hij het dan wel voor je wilt maken voor niet al te veel geld.

suc6!

Little Jay
25 november 2008, 16:27
Is het een dure gitaar? M.a.w. wil je dat de reparatie (bijna) onzichtbaar is? Dan toch maar even naar een bouwer/reparateur. Denk niet dat het heel duur zal zijn, ziet er uit als een goed te verlijmen breuk, zeker als het afgebroken stuk niet versplinterd is.

Als het een low-budgetgitaar is zou ik in jouw geval het stuk gewoon terugplakken met witte houtlijm (deze lijm lost namelijk op in water en is eventueel weer los te halen indien nodig en droogt niet te snel, je hebt dan wat experimenteer-ruimte). Even klemmen (kan zelfs met tape), nachtje laten drogen en klaar. Als het goed zit daarna de breuklijnen even lakken met polyesterlak, want zoals gezegd, witte houtlijm is niet watervast (zweet!). Wel even checken of de zangbalkjes die nu blootliggen verder nog wel goed aan het achterblad vast zitten en niet ook zijn losgesprongen, dan wordt het lastiger... die zou ik dan vastlijmen voordat je het stuk teruglijmt, nu kun je er nog bij (injectiespuit met houtlijm!). Geldt misschien wel voor de rest van de gitaar: goed checken of er geen lijmnaden zijn losgesprongen.

DISCLAIMER: ik ben geen erkend reparateur, noch ervaren doe-het-zelf-bouwer, dus hieraan kunnen geen rechten worden ontleend! :-) Wel heb ik op deze manier ooit een oud akoestisch gitaartje weer helemaal in elkaar gezet en het zit nog prima!

Thoom42
25 november 2008, 16:57
Big One in Zwolle kan het vast en zeker voor je maken.

barno
25 november 2008, 17:04
tenzij het een dure gitaar is, zou ik dit zeker zelf doen. de meeste zelfbouwers die hier zitten trouwens. En dat zijn heus geen professionals hoor. Meestal mensen die gewoon beginnen met dingen te proberen. Zoals dit lijmen bv :)

geweldige topictitel overigens :)

ernieman
25 november 2008, 17:47
Precies, gewoon beginnen en zelf proberen als het een niet al te dure gitaar is.
De fotos zijn nu niet echt heel denderend, maar het lijkt me allemaal wel mee te vallen. Lijm erop, goed vastklemmen (papieren tape) en klaar is kees.
Die naad, zul je wel blijven zien, maar dat doet aan de bespeelbaarheid niks af he.
Ik ben begonnen op 15 jarige leeftijd door een afgebroken kam er op een heel knullige manier, met bruislijm (jawel!) er weer terug op te lijmen. Heb die gitaar daarna zelfs verkocht aan mijn gitaarleraar!

gengar
25 november 2008, 19:06
Je kunt het onderdaad zelf repareren, moet je even voor je zelf inschatten hoe handig en zo je bent..
Ik weet wel iemand die het voor je kan maken, en waarschijnlijk vrij goedkoop. Hij heet Bas, woont in Bemmel en geeft ook les op de cursus gitaarbouwen die door outback acoustics gegeven wordt. Als je hem wilt contacteren moet je even mailtje sturen naar outback acoustics, want ik heb zijn nummer zo niet.
Ik wil hem ook wel voor je maken en ik denk dat er meer bouwers zijn hier op het forum die daartoe bereid zijn tegen een kleine vergoeding.

Hedge
25 november 2008, 22:18
Balen van je gitaar. Dit zijn problemen waar je absoluut niet op zit te wachten.

Ik vind het moeilijk beoordelen wat de reparatie precies zal zijn. Ik kan me met deze schade heel goed voorstellen dat niet alleen het afgebroken deel los is, maar er ook intern nog andere schade/losse lijmverbindingen zijn.
Maar de breuk is "netjes" dat is zeker te herstellen.

Nog steeds de vraag wat is het voor gitaar (vooral prijsklasse), daar zou voor mij veel van af hangen of ik dit zelf zou doen of uitbesteden.

Simonvanwijk
25 november 2008, 22:43
Het is inderdaad erg balen. Het gitaartje heeft me zelf 700 euro gekocht. Ik weet niet of dat als duur aangemerkt wordt. Maar zelf vind ik het duur, dus ik zal de reparatie zeker niet zelf doen.

Ik zit er op dit moment aan te denken om naar de Big One te gaan, tenzij er interessante andere opties zijn.

Heeft iemand een schatting van hoe duur zo'n grapje gaat worden?


Bij de weg: bedankt al voor alle reacties!

Hedge
25 november 2008, 22:54
Ik vind 700 ook duur. Zelf ben ik enthousiast van de reparateur bij The String in Amsterdam.

Schatting durf ik niet te maken

niekb
25 november 2008, 23:07
Ik zit er op dit moment aan te denken om naar de Big One te gaan, tenzij er interessante andere opties zijn.

Heeft iemand een schatting van hoe duur zo'n grapje gaat worden?



Ik zou er eerst eens mee naar 't Speeltuig gaan, ook in Zwolle. Daar zit veel kennis en ze hebben een goede service.
Qua prijs kan ik niets zeggen maar aangezien het een nette breuk is zal dat wel meevallen. Het ligt er ook aan wat je wil, compleet weggewerkt of nog zichtbaar. Dit laatste is altijd goedkoper.

Henri H
25 november 2008, 23:20
Meibergen in Deventer kan je misschien wel helpen. http://www.muziekmeibergen.nl/
Fred werkt daar en heeft in het verleden mijn gitaren wel 's onderhanden gehad.
Ik weet niet of hij ook akoestische gitaren kan repareren maar daar weet hij dan hoogstwaarschijnlijk ook wel weer een adresje voor.

Thoom42
25 november 2008, 23:31
Ik zou er eerst eens mee naar 't Speeltuig gaan, ook in Zwolle. Daar zit veel kennis en ze hebben een goede service.
Qua prijs kan ik niets zeggen maar aangezien het een nette breuk is zal dat wel meevallen. Het ligt er ook aan wat je wil, compleet weggewerkt of nog zichtbaar. Dit laatste is altijd goedkoper.

Waar zit 't Speeltuig in Zwolle dan? Is dat een winkel of alleen reparatie?

stijnkenens
26 november 2008, 10:14
Haha,
De eerste gitaar die uiteenvalt omwille van het zweet van de muzikant, moet ik nog tegenkomen. Witte lijm en zelfs de oude dierlijke lijmen (die nog steeds gebruikt worden, en met succes) kunnen wel tegen wat vocht. Je moet ze echt al warm maken en bevochtigen om het allemaal uit elkaar te krijgen.

Een herstelling aan een instrument van € 700 zou ik niet aanraden zelf te doen als je er geen ervaring me hebt. Het kan wel eens lelijk tegenvallen (het uiterlijk dan).
Maar blijkbaar ben je al van plan om ze te laten herstellen, goede keus.

s

Henri H
26 november 2008, 10:40
Je hebt trouwens ook wel watervaste witte houtlijm.....

niekb
26 november 2008, 13:48
Waar zit 't Speeltuig in Zwolle dan? Is dat een winkel of alleen reparatie?

Het is een klein winkeltje in de Vechtstraat.
Ze hebben verschillende snaarinstrumenten van viool tot electrische gitaar. Het winkeltje wordt gerund door 3 bouwers van viool tot electrische gitaar.

Officieel heet het 't Speeltuyg.

Simonvanwijk
17 januari 2009, 15:45
Hij is gemaakt!

Ik heb 'em laten maken door Muziek Meibergen in Deventer, respect! Want er is weinig meer van te zien! En ook nog voor een leuk prijsje.

Tataa, ik ga gitaar spelen.

Jedeel
17 januari 2009, 16:03
Hij is gemaakt!

Ik heb 'em laten maken door Muziek Meibergen in Deventer, respect! Want er is weinig meer van te zien! En ook nog voor een leuk prijsje.

Tataa, ik ga gitaar spelen.

Gefeliciteerd.
Inmiddels straplocks gekocht?:dance:

Henri H
17 januari 2009, 19:34
Fred is goed he? En niet overmatig duur. Een echte vakman heb ik het idee.

Gefeliciteerd!

archerterror
18 januari 2009, 20:05
en hoe klinkt dat als je er nu op speelt?

Foxey Freddie
18 januari 2009, 20:33
en hoeveel koste het dan?:)

Simonvanwijk
19 januari 2009, 13:31
Kosten: 150 Pietermannen
Klinkt: Vrijwel hetzelfde als eerst.

Straplocks: Op zoek, ik heb het probleem dat ik mijn jackaansluiting op dezelfde plek heb...iemand een idee wat voor straplocks ik daarvoor kan gebruiken?

Minda
19 januari 2009, 16:38
Ik ken velen die Grolschbeugelflesrubbertjes over de strap buttons doen, nadat de strap er overheen gegaan is. Is ook een extra zekerheid. Ik gebruik dat zelf niet, ik drink geen Grolsch.

Brewskie
19 januari 2009, 17:46
Ik ken velen die Grolschbeugelflesrubbertjes over de strap buttons doen, nadat de strap er overheen gegaan is. Is ook een extra zekerheid. Ik gebruik dat zelf niet, ik drink geen Grolsch.

Je kunt toch een flesje kopen en de inhoud op de grond laten lopen, voor je homy's ? :soul:

Simonvanwijk
20 januari 2009, 10:01
Ik ken velen die Grolschbeugelflesrubbertjes over de strap buttons doen, nadat de strap er overheen gegaan is. Is ook een extra zekerheid. Ik gebruik dat zelf niet, ik drink geen Grolsch.

Ik heb er ook wel over gehoord, maar werkt het echt goed of is het alleen maar om te laten zien dat veel bier drinkt?

Kim Wilson
20 januari 2009, 10:11
Ik heb er ook wel over gehoord, maar werkt het echt goed of is het alleen maar om te laten zien dat veel bier drinkt?
Nee, het werkt echt. Het is goed stevig rubber en het gat is dusdanig klein dat ie niet zomaar van je pin afvliegt.

pim raaijmakers
20 januari 2009, 20:32
om te laten zien dat ik veel bier drink, hang ik mijn gitaar even opzij en show mijn sixpack ( goed ingepakt!)