PDA

View Full Version : pijnlijke vingertop



coldytim
25 november 2008, 11:52
Beste gitaristen,

Ik speel al 14 jaar gitaar. En in die periode heb ik behoorlijk eelt ontwikkeld. Maar toch heb ik de laatste tijd, behoorlijk last van mn vingertoppen. Niet fijn als je gedachteloos lekker wilt spelen. Ik ben al naar een dunnere snaar gegaan (10), maar het geeft geen verlichting.

Hebben jullie een oplossing? Moet ik (duurdere) gitaarsnaren proberen, met een andere coating? Creme gebruiken?

Vriendelijke groet,
Timme Koudstaal

RonnyV
25 november 2008, 11:54
Ik speel al 22 jaar gitaar... (met zon 10 jaar onderbreking :P) maar ik voel de top van mn ringvinger van mn linker hand ook nog steeds...

alexandra
25 november 2008, 12:25
Gewoon door de pijn heen spelen.
Eventueel helpt het als je 's avonds je vingertoppen verzorgt met iets verzachtends, zoals Vaseline of olie of iets dergelijks. Niet dat het gegarandeerd werkt, maar het kan geen kwaad en het is het proberen waard toch ;)

hansli
25 november 2008, 12:57
Gewoon door de pijn heen spelen.;)

Gewoon door de pijn heen spelen is NOOIT een goed advies, eerst weten wat de pijn veroorzaakt.
Is het alleen pijn aan de toppen?
Stekende pijn of meer tinteling, of voelt het als kramp?

Hoeveel uur per week speel je, en heb je er altijd last van?
Na hoelang spelen?

Succes ermee

Wiellem
25 november 2008, 13:28
Gewoon af en toe je vingers rust geven om te herstellen lijkt me,niet dat ik dat ooit toe ik speel liever tot bloedens toe

Harry
25 november 2008, 13:34
ik zou er alleen iets opsmeren als je ook een paar dagen niet speelt. Je vingers worden alleen maar zachter van creme.

harrie-beton
25 november 2008, 13:53
Ik weet niets van je medische status, ben je verder wel gezond? Ga anders eens naar een huisarts.

Pijn bij gitaarspelen hoort niet zo, kramp kan af en toe voorkomen maar pijn niet. Heb je meerdere gitaren, zijn deze goed afgesteld? Heb je pijn op alle gitaren? Is je houding goed?

Mr.Bluesbreaker
25 november 2008, 14:11
Gewoon door de pijn heen spelen.
Eventueel helpt het als je 's avonds je vingertoppen verzorgt met iets verzachtends, zoals Vaseline of olie of iets dergelijks. Niet dat het gegarandeerd werkt, maar het kan geen kwaad en het is het proberen waard toch ;)

No offence, maar dat soort waanzin kan ook alleen maar van vrouwen afkomen.

Beter eerst kijken naar je houding; de manier hoe je je vingers plaatst, hoe hoog de aktie van je gitaar is, of je zit/staande houding wel ok is, et cetera.

Niet meteen spelen na douchen/bad/afwassen met heet water wil ook wel eens helpen, net als handschoenen dragen in de winter.

--=HANS=--
25 november 2008, 15:57
Blijkbaar heeft TS de afgelopen 14 jaar geen noemenswaardige klachten gehad. In dit geval zou ik eerst een periode rust inlassen en dan weer voorzichtig aan beginnen, komt de pijn dan toch weer terug dan zou ik er toch even naar een arts naar laten kijken.

Misschien heeft het iets te maken met het weer. Als het zoals nu redelijk koud is moet ik als ik van buiten kom niet meteen m`n gitaar pakken. Eerst m`n handen warm laten worden. Als ik dat niet doe dan gaat het vervelend zeer doen. Beetje te vergelijken met een warming up voordat je gaat sporten :)

Succes ermee!

J.G.
27 november 2008, 18:55
je hebt toch geen gebroken vinger? :D

JohnLord
27 november 2008, 21:29
Heb je ook last bij andere bezigheden dan gitaarspelen? Zelf heb ik drie gevoelige vingers aan de beide handen en dat blijkt nu veroorzaakt te worden door een zgn. Carpaal Tunnel Syndroom, een beknelling van de zenuwen in de pols.

j3r03n
8 december 2008, 20:45
Oh nee, das toch net zoiets als RSI of niet?

Ik heb een probleem van (hopelijk) tijdelijke aard: Ik kwam gisteravond snoeihard met mn linker middelvinger tussen de metalen deur van de friettent :(
Pijnlijke vingertop: JA
Gitaarspelen: NEE

:nervous: