PDA

View Full Version : Mn Squier klinkt lekkerder dan mn Ibanez!



idno
25 november 2008, 08:36
Ik heb een Squier Strat met alder body en keramische elementen en een 7 snarige Ibanez met basswood body en V87/V88 elementen.

Nou lijkt het als ik van gitaar wissel (Squier -> Ibanez) dat er een wollen deken over mn sound wordt gelegd. Het heldere geluid dat uit de single-coils komt verdwijnt helemaal.

Het is logisch om te zeggen dat ik gewoon op de Squier moet blijven spelen, maar ik wil toch op zoek naar een andere oplossing.
Misschien andere elementen? Maar dan moeten het wel humbuckers zijn die als een single-coil klinken :confused:

Iemand nog andere tips?

almarvk
25 november 2008, 08:48
Het lijkt mij puur het gevalletje van twee totaal verschillende gitaren die voor totaal verschillende muziekstijlen bedoelt zijn.

RonnyV
25 november 2008, 10:10
Mijn ibanez klinkt clean ook minder lekker dan mij Dylon (aria) Strat van 200 gulden 15 jaar geleden... maar tis maar net waar je van houd...
Als de gain open gaat wint mn ibanez... althans... wanneer het een redelijk zware sound moet zijn... richting blues wint mn strat weer... ;)

Eko
25 november 2008, 12:00
Als mijn informatie klopt zijn humbuckers , in welke vorm dan ook , meer omwonden dan single-coils. Door de meerdere windingen zouden ze iets aan tophoog inleveren , maar weer meer mid leveren. Daarom zouden de HB`s beter werken met gainregelingen op versterkers en meer gain produceren, ook al omdat ze een hogere output hebben.
Het helderder klinken van de SC zou daar mee verklaard zijn.

RoelTM
25 november 2008, 12:05
Welke Ibanez heb je? Zitten zeker geen Single-coils in hè?
Wat je dan zou kunnen doen, is je volume / tone schakelaar vervangen door een exemplaar met push/pull functie. Daarmee kun je dan van je humbuckert een single-coil maken. Hij blijft vaker omwonden zoals Eko al zegt, maar toch... Misschien dat je daarmee jouw geluid krijgt wat je wil.

almarvk
25 november 2008, 12:20
Dat zou kunnen, maar een 7 snaar is (lijkt mij) voor andere muziek bedoelt dan een stratocaster.

RoelTM
25 november 2008, 12:23
Nu je het zegt... Ibanezzen zijn al niet bepaald de beste blues-gitaren... En die 7e snaar verraad ook al wat.

Rutger
25 november 2008, 12:48
'Wollig' lijkt me ook een typisch geval van een basswood body...

LP_CL
25 november 2008, 13:13
'Wollig' lijkt me ook een typisch geval van een basswood body...

?

helemaal niet.
Eerder scherp en schel.

idno
25 november 2008, 13:42
De Ibanez is voor andere muziek bedoeld dan de Strat, maar toch krijg ik uit de Strat zonder problemen een dikke metal sound (de kermamische elementen hebben meer output dan 'normale' elementen)

Ik had op de Ibanez de humbucker omlaag proberen te stellen, maar in plaats daarvan ging alleen de binnenkant omlaag, dus nu staan de elementen schuin :dontgeti:

qua hout neem ik aan dat zowel alder als basswood scherp en schel klinkt? zover ik weet zijn het alletwee niet echt bass-heavy houtsoorten zoals mahogany dat is.

Rutger
25 november 2008, 14:02
?

helemaal niet.
Eerder scherp en schel.

Dat ook :seriousf:

Maar er ligt ook iets wolligs over de sound. t Is misschien de verkeerde term maar ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen

sjaak1990
25 november 2008, 17:20
Dat ook :seriousf:

Maar er ligt ook iets wolligs over de sound. t Is misschien de verkeerde term maar ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen

Ik zou basswood niet scherp noemen, het is juist behoorlijk indirect en niet zon strakke bas. Toch vind ik dat een basswood gitaar mooi kan klinken, erg mooi zelfs.

Nitefly7
26 november 2008, 23:38
Die Ibbi is een RG7420 (trem) of RG7321 (non-trem) neem i aan?
Goedkopere Ibanezzen klinken IMHO altijd wat wolliger en humbuckers klinken altijd minder helder dan de meeste singles..
goedkopere singles kunnen daarentegen dan ook wel heel snel erg schel worden/pieperig en gewoon onaangenaam..

als je beide gitaren hetzelfde wilt laten klinken (bijv als backup voor de een) dan zul je andere pickups moeten gebruiken, een eq-pedaal moeten aanschaffen en -uiteraard open deur etc..- je amp-settings moeten veranderen..

met humbuckers (zonder split-stand, die je wellicht gewoon hebt) zul je altijd een ander geluid houden dan met singlecoils..

welk geluid zoek je?
want met metal kán de squier soms ook beter (voor iemands oren) klinken dan de ibanez...

tips:
- amp-settings gewoon bijregelen (misschien meer mids/mid-hoog bij de ibanez, of juist iets minder ?)
- eq-pedaal er tussen
- andere pickups in de ibanez (Dimarzio's, Air Norton 7 ofzo.. of de Blaze-serie..)


Ik heb een Squier Strat met alder body en keramische elementen en een 7 snarige Ibanez met basswood body en V87/V88 elementen.

Nou lijkt het als ik van gitaar wissel (Squier -> Ibanez) dat er een wollen deken over mn sound wordt gelegd. Het heldere geluid dat uit de single-coils komt verdwijnt helemaal.

Het is logisch om te zeggen dat ik gewoon op de Squier moet blijven spelen, maar ik wil toch op zoek naar een andere oplossing.
Misschien andere elementen? Maar dan moeten het wel humbuckers zijn die als een single-coil klinken :confused:

Iemand nog andere tips?

Gitaristje 18
26 november 2008, 23:47
Ik had met mijn Ibanez (RG7321) dat de humbuckers heel erg wollig waren. Clean was het echt één doffe boel. Dat lag puur aan de humbuckers, want de basswood body klonk heel scherp.
Je hebt ook heldere humbuckers die lekker scherp kunnen klinken, zoals NiteFly7 al zei, de Dimarzio Blaze bijvoorbeeld.:satisfie:

Ik weet niet wat voor Ibanez je hebt, maar ik durf te wedden dat het enkel je humbuckers zijn en dat een mooie set Dimarzio's of Seymour Duncans er in zetten een wereld van verschil geeft:satisfie:

Nitefly7
27 november 2008, 00:05
Ik had met mijn Ibanez (RG7321) dat de humbuckers heel erg wollig waren. Clean was het echt één doffe boel. Dat lag puur aan de humbuckers, want de basswood body klonk heel scherp.
Je hebt ook heldere humbuckers die lekker scherp kunnen klinken, zoals NiteFly7 al zei, de Dimarzio Blaze bijvoorbeeld.:satisfie:

Ik weet niet wat voor Ibanez je hebt, maar ik durf te wedden dat het enkel je humbuckers zijn en dat een mooie set Dimarzio's of Seymour Duncans er in zetten een wereld van verschil geeft:satisfie:

waarom zou je clean nou weer 7-snarig spelen? gatverjakkes, dadelijk gaan we allemaal weer jazz spelen... ;)

heel apart eigenlijk, we vinden 'onze' 7-strings altijd zo moddervet met ladingen gain..
en als je dan weer eens 'gitaar gaat spelen', dat gekke channel 1 aanklikt op je versterkertje/PODje... dan is het meer modder dan vet...

go figure..

een 7-string die clean beter klinkt, zal met distortion/overdrive toch anders klinken; niet per definitie beter... !

toch zal mijn 7-snaar (oooit! Musicman Petrucci blijft toch fijnste gitaar die ik ooit binnen 7snarige-wereldjes ben tegengekomen..) zowel clean als distorted een ok-geluid moeten geven..
...

Michael AE
27 november 2008, 01:44
Bij zeven snarige gitaren moet je wel nadenken over de verschillen in constructie. Een bredere, massievere hals zorgt al voor een dikkere sound. Nu heb je ook nog elementen met andere/meer windingen, een grotere brug, een lompere neck/body constructie, enz.

Dit draagt natuurlijk allemaal bij aan de sound. Een Squire vergelijken met een Ibanez zevensnaar is hetzelfde als een fluitje Amstel vergelijken met een halve liter heineken.

idno
27 november 2008, 08:47
Die Ibbi is een RG7420 (trem) of RG7321 (non-trem) neem i aan?
Goedkopere Ibanezzen klinken IMHO altijd wat wolliger en humbuckers klinken altijd minder helder dan de meeste singles..
goedkopere singles kunnen daarentegen dan ook wel heel snel erg schel worden/pieperig en gewoon onaangenaam..

als je beide gitaren hetzelfde wilt laten klinken (bijv als backup voor de een) dan zul je andere pickups moeten gebruiken, een eq-pedaal moeten aanschaffen en -uiteraard open deur etc..- je amp-settings moeten veranderen..

met humbuckers (zonder split-stand, die je wellicht gewoon hebt) zul je altijd een ander geluid houden dan met singlecoils..

welk geluid zoek je?
want met metal kán de squier soms ook beter (voor iemands oren) klinken dan de ibanez...

tips:
- amp-settings gewoon bijregelen (misschien meer mids/mid-hoog bij de ibanez, of juist iets minder ?)
- eq-pedaal er tussen
- andere pickups in de ibanez (Dimarzio's, Air Norton 7 ofzo.. of de Blaze-serie..)

Het is de RG7420. Ik heb ondertussen wat zitten Googlen en ik denk dat een coil-tap desnoods icm een nieuwe set elementen de oplossing gaat worden.
Ik denk dat ik idd een liefhebber van een wat scheller geluid, alleen wil ik mn amp 1x instellen en dan met 2 gitaren goed klinken (hoeft niet precies hetzelfde te zijn, maar nu is het verschil te groot)

Qua sound heb ik met single coils iets van Tom Morello/Urban Dance Squad. De overstap naar een dikke metal sound is dan makkelijk door het intrappen van mn gemodificeerde MS10. Deze voegt wat gain, volume en compressie toe.
De Ibanez heeft een hogere output, dus het bijtrappen van de boost is nooit nodig.
Simpel gezegd: gain toevoegen is makkelijker dan eraf halen :)

Om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat ik voor een Satriani switching style ga. Dus een 3 standen schakelaar icm een coil-top. Daarna wil ik kijken naar andere elementen (ik dacht zelf de PAF-7)

Nitefly7
27 november 2008, 09:58
Het is de RG7420. Ik heb ondertussen wat zitten Googlen en ik denk dat een coil-tap desnoods icm een nieuwe set elementen de oplossing gaat worden.
Ik denk dat ik idd een liefhebber van een wat scheller geluid, alleen wil ik mn amp 1x instellen en dan met 2 gitaren goed klinken (hoeft niet precies hetzelfde te zijn, maar nu is het verschil te groot)

Qua sound heb ik met single coils iets van Tom Morello/Urban Dance Squad. De overstap naar een dikke metal sound is dan makkelijk door het intrappen van mn gemodificeerde MS10. Deze voegt wat gain, volume en compressie toe.
De Ibanez heeft een hogere output, dus het bijtrappen van de boost is nooit nodig.
Simpel gezegd: gain toevoegen is makkelijker dan eraf halen :)

Om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat ik voor een Satriani switching style ga. Dus een 3 standen schakelaar icm een coil-top. Daarna wil ik kijken naar andere elementen (ik dacht zelf de PAF-7)

waarom 3-way + coil-tap ?
persoonlijk vind ik zo'n push/pull of push/push niet zo heel handig, als je het vergelijkt met een JEM-style switch (5weg, met gesplitte humbuckers in standen 2 en 4; met 2 humbuckers zijn hier nog meer opties aan te maken, bijvoorbeeld binnenste spoelen parallel, of buitenste spoel van de een/van de ander...etc)
de PAF-7 zal meer PAF dan single-coil klinken... maar wel clean..
zelf zou ik serieus de Air Norton-7, Blaze of misschien Tone Zone-7
in overweging nemen, die lijken wat 'meer top endy'

idno
27 november 2008, 15:00
waarom 3-way + coil-tap ?
persoonlijk vind ik zo'n push/pull of push/push niet zo heel handig, als je het vergelijkt met een JEM-style switch (5weg, met gesplitte humbuckers in standen 2 en 4; met 2 humbuckers zijn hier nog meer opties aan te maken, bijvoorbeeld binnenste spoelen parallel, of buitenste spoel van de een/van de ander...etc)
de PAF-7 zal meer PAF dan single-coil klinken... maar wel clean..
zelf zou ik serieus de Air Norton-7, Blaze of misschien Tone Zone-7
in overweging nemen, die lijken wat 'meer top endy'

deze switching zit er op dit moment in:
http://www.ibanez.com/images/switchingSystems/HH_PARSPLIT_5WAYLEV_1V1T.gif

de parallel stand gebruik ik nooit. + als ik nogal sta te 'harken' sla ik wel eens tegen de switch aan.
omdat ik de tone-pot al eens verwijderd heb (deze gebruikte ik ook nooit) dacht ik de 5 way switch weg te halen en op de plek van de tone-pot een 3 way switch te zetten + een coil-tap te plaatsen op de volume pot. ala de Satriani wiring.
http://www.ibanez.com/images/switchingSystems/JS_HH_3WAYTOG_1V1T.gif


hebben de Blaze/Tone Zone niet teveel output gezien mijn wensen?

Gitaristje 18
27 november 2008, 23:15
waarom zou je clean nou weer 7-snarig spelen? gatverjakkes, dadelijk gaan we allemaal weer jazz spelen... ;)

heel apart eigenlijk, we vinden 'onze' 7-strings altijd zo moddervet met ladingen gain..
en als je dan weer eens 'gitaar gaat spelen', dat gekke channel 1 aanklikt op je versterkertje/PODje... dan is het meer modder dan vet...

go figure..

een 7-string die clean beter klinkt, zal met distortion/overdrive toch anders klinken; niet per definitie beter... !

toch zal mijn 7-snaar (oooit! Musicman Petrucci blijft toch fijnste gitaar die ik ooit binnen 7snarige-wereldjes ben tegengekomen..) zowel clean als distorted een ok-geluid moeten geven..
...

Hehehehe, ja ik speelde ook normaal geen clean op de 7-snaar. Maar als je net een gitaar hebt, wil je toch gewoon weten hoe de gitaar is op elke soort sound. Ik heb met mijn strat ook metal gespeeld, en natuurlijk ontdekt dat dat gewoon niet zo lekker klinkt:satisfie:.
Ik ben zelf ook fan van een lekker schel geluid, dus ik heb de Ibanez weg gedaan en in plaats daarvan de Washburn X-40QPro gekocht en deze in drop C gestemd. Deze gitaar heeft mooi helder klinked elzen hout en de scherp klinkende SD SH6 in de brug. Dus dat is echt helemaal het einde. Ook clean klinkt deze gitaar heel mooi helder en gedefinieerd:satisfie:. Maar deze gitaar wordt toch echt gewoon gebruikt voor de distortion:rockon:

idno
5 december 2008, 12:55
Ik heb een Air Norton 7 en een Blaze Bridge besteld + een 3 way switch en een 500k push-pull switch. Nu zit ik alleen nog met de wiring. Deze gaat lijken op de wiring van een Ibanez JS, alleen komt de push pull om naar single coils over te schakelen op de volume pot ipv de tone, omdat er geen tone is.

Nitefly7
5 december 2008, 13:47
Ik heb een Air Norton 7 en een Blaze Bridge besteld + een 3 way switch en een 500k push-pull switch. Nu zit ik alleen nog met de wiring. Deze gaat lijken op de wiring van een Ibanez JS, alleen komt de push pull om naar single coils over te schakelen op de volume pot ipv de tone, omdat er geen tone is.

"omdat er geen tone is" beste opmerking ooit over 'n Ibanez-gitaar :satisfie:

maar serieus; zou je met die 2 betere pickups niet liever toch de extraatjes van een tone-control hebben.. ?
of misschien zelfs een volume control per pickup?

idno
5 december 2008, 14:46
"omdat er geen tone is" beste opmerking ooit over 'n Ibanez-gitaar :satisfie:

maar serieus; zou je met die 2 betere pickups niet liever toch de extraatjes van een tone-control hebben.. ?
of misschien zelfs een volume control per pickup?

Nee, ik heb nu ook al slechts 1 volume knop omdat ik de tone nooit gebuikte (hij stond altijd vol open).
Op mn andere gitaar precies hetzelfde verhaal, alleen zitten ze dr daar nog op.

Nitefly7
5 december 2008, 16:39
Nee, ik heb nu ook al slechts 1 volume knop omdat ik de tone nooit gebuikte (hij stond altijd vol open).
Op mn andere gitaar precies hetzelfde verhaal, alleen zitten ze dr daar nog op.

ik zou het toch met deze humbuckers in overweging nemen, zeker bij je Squier! combinatie van fellere nek/midden met iets teruggenomen brug-pickup geeft je nog meer -zeeer bruikbare- mogeljkheden..

bij een H-H setup zoals op je 7string kun je op z'n minst proberen wat de mogelijkheden zijn... ondanks alle Van Halen 'Volume = tone"-volgers, ben ik toch een groot voorstander van dat kleine knopje..

...then again, ik heb een Parts-o-caster (Sunn Mustang!) met een brug pickup die niet helemaal doet wat ik wil, t.a.v. de best stratty-uitgevoerde (Japanse) nek/midden pu's.. dus de toonknop is daar meer een 'handig redmiddel'.. het helpt wel om de nek-pu wat jazzier te maken/donkerder..

en op mijn PM-35 zit maar 1 pickup, dus daar kan de toonknop van big bang/jazzy materiaal, naar meer poppy/feller/schellere geluiden... ik regel meer van mijn toon/volume met aanslaghand en toonknop, dan met volumeregelaar...

Nocki
5 december 2008, 18:16
Leukl topic.

Heb zelf ook net een squier gekocht en ben er erg over te spreken. leuk instrument, netjes afgesteld en blijft redelijk op stemming...
Leuk ding om eens mee te gaan rommelen... :) Dit topic geeft genoeg inspiratie!

Nocki

idno
16 december 2008, 16:50
kan iemand dit schema checken?

http://www.huughelmink.nl/2HB-1Volume-PushPull.png

heb het aangepast van het JS1000 schema

idno
18 december 2008, 08:51
Ik heb de technische afdeling van Dimarzio gemaild en kreeg binnen een uur een mailtje terug. het schema was bijna correct, er miste alleen een connectie van de push-pull naar de massa. het juiste schema ziet er dus zo uit:
http://www.huughelmink.nl/JSppv.gif

al met al: nette service van Dimarzio :cheerup:

jimihattricks
18 december 2008, 13:31
zijn supergozers daar, altijd binnen 24h een adequate reactie

idno
19 december 2008, 18:17
nou alles zit erin en het werkte in 1x!
ik vind wel dat de AN7 duidelijk minder volume krijgt bij de coil-tap dan de Blaze. iig geeft deze schakeling me nu al meer bruikbare mogelijkheden dan ik had.