PDA

View Full Version : Solo Sound



The Mess
24 november 2008, 22:09
Hoi,

Ik vroeg me af welke pedaaltjes er zijn om een solo-sound minder korrelig te maken. Opzich ben ik best tevreden over m'n geluid in het algemeen. Rauwe rocksolo's spelen is ook allemaal wel leuk en aardig, maar mijn sologeluid is nu niet echt wat je onder subtiel zou kunnen scharen.

Hoe kan ik dit oplossen?

Thx.

jero
24 november 2008, 22:12
ruim voldoende info

in het algemeen: minder korrelig is vaak meer compressie. kan ontstaan in je amp of dmv pedaaltjes of beide.

Mitch
24 november 2008, 22:12
info over de rest van je setup zou handig kunnen zijn :listen:

The Mess
24 november 2008, 22:17
info over de rest van je setup zou handig kunnen zijn :listen:

Tsja, is daar geen algemene regel voor wat betreft soort geluid? Ik hoef geen exact antwoord, maar nu ben ik doelloos aan het zoeken.

Maargoed, omdat je gelijk hebt ;)

Samick SG/Squier Strat met enkel een humbucker bij de brug -> Korg DT 10
-> Dunlop Cry Baby (de standaard) -> Line 6 Micro Spider/Marshall MG100 DFX

Het is niet veel, ik weet het :satisfie:

sjaak1990
24 november 2008, 22:21
Voor solo zou ik dan zeggen een boost pedaaltje met wat compressie. Xotic BB preamp (wil ik hebben) moet het bijvoorbeeld wel lekker doen maar er zijn veel alternatieven en andere mogelijkheden.

Mitch
24 november 2008, 22:37
Met dergelijke modelling/transistor versterkers zou je kunnen kijken naar milde overdrives waardoor je de (scherpe) scheursound van je amp kan afvlakken, óf een smoothe drive met veel gain om op je cleane kanaal te gebruiken.
Ik weet niet waar je aan denkt qua budget maar bij smooth denk ik eigenlijk meteen aan Barber. De LTD voor lichte gain, de Direct Drive voor meer gain. Met name deze laatste kan een hele smoothe lead sound geven op een cleane amp.

cruncher
24 november 2008, 23:11
Zal een compressor/sustainer ook helpen?

The Mess
25 november 2008, 14:47
Met dergelijke modelling/transistor versterkers zou je kunnen kijken naar milde overdrives waardoor je de (scherpe) scheursound van je amp kan afvlakken, óf een smoothe drive met veel gain om op je cleane kanaal te gebruiken.
Ik weet niet waar je aan denkt qua budget maar bij smooth denk ik eigenlijk meteen aan Barber. De LTD voor lichte gain, de Direct Drive voor meer gain. Met name deze laatste kan een hele smoothe lead sound geven op een cleane amp.

M'n budget is vrij laag, ik vindt het een beetje teveel van het goede om een echt duur pedaal voor mijn setup te zetten.
Maargoed, ik zat dus te denken aan een pedaaltje in de prijsklasse van Boss.

Bijvoorbeeld een Boss CS-3 of een Digitech Bad Monkey (en dan voor slagpartijen minder vervorming te gebruiken.)

Ik ben bij transistors wel altijd bang dat als je teveel gaat boosten dat ie dan naar de klote gaat...

iWishmaster
25 november 2008, 15:32
Een tubescreamer of een andere booster inderdaad. De Digitech Bad Monkey heb ik nooit gehoord, maar dat is ook een tubescreamer / booster pedaal dus zal ongetwijfelt gaan. Zet in de winkel 2-3 pedaaltjes van je budget naast elkaar en goed gaan luisteren.

Overigens: uit mijn Line 6 Spider krijg ik met veel gedraai best een 'gladde' sound. Probeer eens het 'Metal-Red' kanaal met gain op 5, bas op 3-4, mid op 8-9 en treble op 5-8 (afhankelijk van je gitaar, minder bij de strat met single coils, meer bij de SG met humbuckers). Dan delay-volume op 1/3 en reverb op 5.
Beetje tweaken met instellingen in die aard moet toch een aardige sound geven (beetje 'kil' blijft het wel altijd klinken vind ik).

Mitch
25 november 2008, 17:49
Ik ben bij transistors wel altijd bang dat als je teveel gaat boosten dat ie dan naar de klote gaat...

Zo klinkt het wel, maar dat heeft alles met de geluidskwaliteit te maken, niet met de betrouwbaarheid. ;)

tillens
25 november 2008, 17:53
er staat op gitaarmarkt een direct drive voor geloof ik 100 e, en op marktplaats een ltd van barber met vp van 110...

Mitch
25 november 2008, 17:59
Ontzettend veel value for money, maar ja, een CS3 of bad Monkey heb je voor drie tientjes. Net als het hele leven is ook sound een keuze. Met een finaciële beweegreden ;)

Nielsje
25 november 2008, 18:01
Barber LTD!!!

Werkte helaas niet optimaal met m'n DSL, maar wel een fijn pedaal zeg. Heb nu een Möller, en die ts achtige is juist wel korzelig, maar wel handig in te mixen. Wil nog eens de Direct Drive Low Gain proberen..
En de Catalinbread hyper pak
en..
en..
en..

low gain pedalen heb je nooit genoeg :D

cruncher
25 november 2008, 18:12
Ontzettend veel value for money, maar ja, een CS3 of bad Monkey heb je voor drie tientjes. Net als het hele leven is ook sound een keuze. Met een finaciële beweegreden ;)

Maakt een compressor je sound minder "korzelig"?

Mitch
25 november 2008, 18:16
Ja, dat wel. Als ik mijn solo sound wat vloeiender en vrij celan wil hebben kick ik mijn Tone Press aan, maar da's toch net effe anders dan een CS3.

cruncher
25 november 2008, 18:21
Ja, dat wel. Als ik mijn solo sound wat vloeiender en vrij celan wil hebben kick ik mijn Tone Press aan, maar da's toch net effe anders dan een CS3.

Wat is het verschil?

Dirk_Hendrik
25 november 2008, 19:11
Dat een CS3 een pokkeding is. Dat klinkt lullig en zonder nuance maar ik kan het niet vriendelijker brengen. sorry.

cruncher
25 november 2008, 19:14
Ik ben op zoek naar een compressor om een wat vloeiender sologeluid te krijgen; maar is een compressor daarvoor de oplossing? En zo ja, wat adviseer je mij?

Dirk_Hendrik
25 november 2008, 19:28
Persoonlijk?
Begin eens met een MXR dynacomp. Of een tubescreamer als je compressie met vervorming wil combineren. Of een RAT voor compressie met brute heftigheid. Of een Big Muff...

Allemaal nogal afhankelijk van wat je wilt spelen.

Dirk_Hendrik
25 november 2008, 19:29
low gain pedalen heb je nooit genoeg :D

En high Gain niet bij je op het moment dat je ze nodig hebt :seriousf:

vulvasonic
25 november 2008, 20:39
Zal ik nu eens iets heel geks gaan roepen?

Met een Boss Metal Zone (2de hands voor een prikkie te koop, omdat niemand er een goed geluid uit weet te halen, omdat ze het ding gekocht hebben met het idee er hun basissound mee neer te zetten) kun je je solo's boosten en een heel vloeiend, dik, warm geluid verkrijgen. Gebruik de drive NIET, maar kleur je geluid met de uitgebreide toonregeling en zet het volume op het gewenste niveau. Daarmee creëer je zoveel compressie dat je het gruizige karakter van je basissound heerlijk glad strijkt. ZOLANG JE DE DRIVEKNOP MAAR NIET GEBRUIKT!!!


:)

Marshallover
25 november 2008, 20:45
Ik heb dezelfde vraag hier al eens gesteld.

Mijn oplossing voor een lekker warm klinkend vol solo geluid:

Gibson Les Paul - Barber Tone Press - GE7 als midboost - Fulltone OCD - Line 6 echopark - Electro Harmonix Holy Grail - Toadworks Meat Jr. als volume boost - Marshall JCM 2000 TSL 100 versterker.

Het komt in het kort hierop neer:

1.Zorg dat je gitaar voor elkaar is, een romig vol geluid haal je niet snel uit een Telecaster, wel uit een gitaar met humbuckers.
2.Zorg voor een compressor die het geluid goed indikt. Voor mij het op 1 na allerbelangrijkste pedaal van mijn pedalboard. Elke compressor is anders en geloof me, er bestaan een boel shitcompressors.
3. Zorg voor een goede distortion of warme overdrive. De OCD is wat mij betreft een must have maar dat is natuurlijk smaak gebonden. Zorg in ieder geval voor een goed basis overdrive geluid.
4. Boosters kun je voor je overdrive zetten om nét de nadruk te leggen op midden tonen en om je overdrive een dreun te verkopen. Ik gebruik twee boosters, 1 voor de overdrive en 1 na voor een volume boost.
5. Lekker vol wordt het door een reverb in combinatie met een delay. Gebruik een delay met ducking functie om te voorkomen dat je delays verzuipen.
6. Bij voorkeur een buizenversterker gebruiken i.p.v. een transistor. Maar goed, dat wordt een duur grapje als je een buizenversterker aan moet schaffen.

Succes!

Mzzl!

jero
25 november 2008, 20:57
Ik heb dezelfde vraag hier al eens gesteld.

Mijn oplossing voor een lekker warm klinkend vol solo geluid:

Gibson Les Paul - Barber Tone Press - GE7 als midboost - Fulltone OCD - Line 6 echopark - Electro Harmonix Holy Grail - Toadworks Meat Jr. als volume boost - Marshall JCM 2000 TSL 100 versterker.

Het komt in het kort hierop neer:

1.Zorg dat je gitaar voor elkaar is, een romig vol geluid haal je niet snel uit een Telecaster, wel uit een gitaar met humbuckers.
2.Zorg voor een compressor die het geluid goed indikt. Voor mij het op 1 na allerbelangrijkste pedaal van mijn pedalboard. Elke compressor is anders en geloof me, er bestaan een boel shitcompressors.
3. Zorg voor een goede distortion of warme overdrive. De OCD is wat mij betreft een must have maar dat is natuurlijk smaak gebonden. Zorg in ieder geval voor een goed basis overdrive geluid.
4. Boosters kun je voor je overdrive zetten om nét de nadruk te leggen op midden tonen en om je overdrive een dreun te verkopen. Ik gebruik twee boosters, 1 voor de overdrive en 1 na voor een volume boost.
5. Lekker vol wordt het door een reverb in combinatie met een delay. Gebruik een delay met ducking functie om te voorkomen dat je delays verzuipen.
6. Bij voorkeur een buizenversterker gebruiken i.v.m. een transistor. Maar goed, dat wordt een duur grapje als je een buizenversterker aan moet schaffen.

Succes!

Mzzl!

nou da's dan even sparen voor The Mess...

jero
25 november 2008, 21:02
Zal ik nu eens iets heel geks gaan roepen?

:)

zal ik ook eens wat geks roepen?

Mijn ervaring met modelers is dat ze altijd bijzonder verrassend (en dat is een understatement) reageren op pedalen. 't Kan goed uitpakken, maar (vaker) ook totaal verkeerd. Alle tips die tot nu toe worden gegeven door mensen met mooie buizenamps, en waarvan ik me inderdaad kan indenken dat die prima werken, zijn absoluut niet 1 op 1 toepasbaar op een Line 6 modeler.

Kun je op die Line 6 niet gewoon een solo preset programmeren, met wat compressie of een tubescreamertje erbij?

vulvasonic
25 november 2008, 23:36
zal ik ook eens wat geks roepen?

Mijn ervaring met modelers is dat ze altijd bijzonder verrassend (en dat is een understatement) reageren op pedalen. 't Kan goed uitpakken, maar (vaker) ook totaal verkeerd.

Kijk, daar had ik nou dus volledig overheen gelezen! :D

Maar het klopt wel wat je zegt. Ik heb er een paar gehad en hoezeer ik ook mijn best deed, op het podium kreeg ik er GEEN ENKEL goed geluid uit. En de pedaaltjes, waarvan je onder 'normale' omstandigheden altijd precies wist hoe ze zich zouden gedragen, leken ineens onvoorspelbaar en leverde alleen maar MEER bagger op.
De oplossing moet je dan inderdaad zoeken in je Line6. Maar het kost je een hoop tijd en energie om alles goed te programmeren. Lastig...
:confused:

tillens
26 november 2008, 00:15
Kuch proest ibanez, kuch proest kuch...

tillens
26 november 2008, 00:17
En dan een serieuze reactie, en ook een die ik al sinds jaar en dag aanraad als je een lead sound wil.. hydra boost... dikt je geluid aan, en voegt ook volume toe...

Die barbers zijn trouwens wel te gek hoor! Beter dat je even doorspaart en wat goeds koopt dan dat je vier keer een crap pedaal koopt en er achter komt dat je ook een hoop pecunia in je zak had kunnen houden als je weer eens niet zo ouderwets met de hand op de knip rond had gelopen!

edje kadetje
26 november 2008, 11:16
zal ik ook eens wat geks roepen?

Mijn ervaring met modelers is dat ze altijd bijzonder verrassend (en dat is een understatement) reageren op pedalen. 't Kan goed uitpakken, maar (vaker) ook totaal verkeerd. Alle tips die tot nu toe worden gegeven door mensen met mooie buizenamps, en waarvan ik me inderdaad kan indenken dat die prima werken, zijn absoluut niet 1 op 1 toepasbaar op een Line 6 modeler.

Kun je op die Line 6 niet gewoon een solo preset programmeren, met wat compressie of een tubescreamertje erbij?


toch zijn er uitzonderingen. Ik gebruik een boss sd1 in de effectsketen van mijn roland GP100 en dat werkt lekker. Drive bijna dicht, klein beetje volume en hij doet precies wat ik verwachtte voor een gemodelleerde cleane twin reverb. (klein randje, beetje compressie)

vinni
26 november 2008, 12:05
The Mess heeft al aangegeven dat zijn budget zeer beperkt is.
We kunnen wel met hele mooie pedalen aankomen....maar daar help je'm niet mee....

Ik zou gaan voor een Coolcat Tranparent Overdrive.
Deze is bij Thomann Eur 26 excl verzenden.
Deze wordt erg positief beoordeeld door testers en gebruikers.

Vinni

tillens
26 november 2008, 13:00
Prijsklasse is Boss gaf de ts aan.. dan kan ie toch ook prima uit met een tweedehands barber van 100-120 e. of een sd 9? :listen::dance::satisfie: Of een hydra boost?

Grtz Peter

marter544
26 november 2008, 14:40
Ik denk eerlijk gezegd niet dat drive pedalen, danwel boost pedalen, lekker gaan werken met de versterkers die je hebt.. Ik denk dat je het moet gaan zoeken in de instellingen van je versterker, en als dat niet lukt, je toch eens zou moeten gaan sparen voor wat anders. Misschien heb ik het fout, dus proberen kan altijd.

The Mess
26 november 2008, 16:52
Ik denk eerlijk gezegd niet dat drive pedalen, danwel boost pedalen, lekker gaan werken met de versterkers die je hebt.. Ik denk dat je het moet gaan zoeken in de instellingen van je versterker, en als dat niet lukt, je toch eens zou moeten gaan sparen voor wat anders. Misschien heb ik het fout, dus proberen kan altijd.

Tjsa, misschien moet ik uiteindelijk maar aan de buizenbakken, maar ik vindt m'n versterkers niet echt slecht momenteel. Alle waar naar z'n geld natuurlijk, maar uiteindelijk komt toon uit je vingers en veel minder uit je spullen.

Ik heb in ieder geval wel een paar leuke suggesties gezien, dus even een winkel zoeken waar ik fijn kan testen (niet echt super winkelaanbod hier in de buurt.)

Oh, en voor alle duidelijkheid: een Line 6 MICRO Spider is echt een uitgeklede versie van andere Spiders en heeft dus wat minder opties en kanalen. Ik heb 'r eentje gekocht omdat ik een klein oefenversterkertje wilde voor thuis (als m'n Marshall in de oefenruimte staat) en omdat er een POD-style uitgang opzit.

Maargoes, nogmaals: bedankt voor alle reacties! :)

jero
26 november 2008, 17:48
Tjsa, ... uiteindelijk komt toon uit je vingers en veel minder uit je spullen.

Dan maak je met je vingers toch een minder korrelige sound? :dance:

(flauw)

iWishmaster
26 november 2008, 19:16
Oh, en voor alle duidelijkheid: een Line 6 MICRO Spider is echt een uitgeklede versie van andere Spiders en heeft dus wat minder opties en kanalen. Ik heb 'r eentje gekocht omdat ik een klein oefenversterkertje wilde voor thuis (als m'n Marshall in de oefenruimte staat) en omdat er een POD-style uitgang opzit.
pssst: hij heeft wel een metal kanaal, zelfde als metal red op zijn grotere broers.

The Mess
26 november 2008, 20:19
pssst: hij heeft wel een metal kanaal, zelfde als metal red op zijn grotere broers.

Ja, dat vind ik eigenlijk enorm prut klinken. Dan is Insane nog véél beter.
(Vind ik dan)

The Mess
30 november 2008, 16:18
Heb een beetje gekeken en een beetje gedacht.
Er stond een Blackstar HT Dual te koop in de buurt, maar die ben ik net misgelopen. Uiteindelijk vindt ik het niet zo heel erg :satisfie:, want ik wil naast een gladdere solo sound ook meer chugga chugga en dat is het best te bereiken met meer headroom.
Ik zit er nu aan te denken om een Bad Monkey te gebruiken om het voor nu allemaal wat glad te strijken, kan die later mooi fungeren om een dikke metalsound af te maken. (Bij een amp met een fijnere voicing voor mij en met een zwaardere versterker.)

(Op naar de buizen :cheerup:)

Goed idee of niet?