PDA

View Full Version : 8 snaar gitaar en versterker



Geoffrey
24 november 2008, 20:36
Naar aanleiding van dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84992&highlight=8string bleef ik toch wat met deze vragen zitten.
Dit gaat dus over de Ibanez 8string rg2228


En kan een normale gitaarversterker die lage noten wel aan?


Ze zullen denk ik gewoon duur zijn. Denk aan 2500 ofzo bij Ibanez. Of het qua amp lukt zou ik niet weten. Je zou er aan kunnen denken om misschien voor 15 inch speakers te gaan om de lage tonen correct mee weer te geven, misschien in combinatie met 12 inch voor de hogere tonen. Of dat mogelijk is weten andere mensen hier veel beter :p Maar dit was mijn gedachte.

Is dit dan een oplossing?

VanMeekeren
24 november 2008, 21:05
Een 8-snaar. Ik zou niet weten wat ik ermee moest.

Misschien als ik samen met John Petrucci had gestudeerd, maar in simpel coverwerk niet. Dan is mijn Les Paul afdoende.


Denk niet dat 12"-ers er heel moeilijk over gaan doen trouwens, maar denk wel dat 15" of zelfs 18" 'leuker' klinkt.

schwalbe
24 november 2008, 22:36
Naar aanleiding van dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84992&highlight=8string bleef ik toch wat met deze vragen zitten.
Dit gaat dus over de Ibanez 8string rg2228





Is dit dan een oplossing?

Ach, hordes bassisten willen niks anders dan 10 inch speakers, dus ik zou me over de speakerdoorsnee niet te druk maken. Een hoge xmax is wat je wilt voor basweergave.

paulusdeBKB
24 november 2008, 23:06
Wat is een xmax? En idd: grootte van de speaker maakt wel wat uit, maar ook de grootte van de kast spreekt een aardig woordje mee, is misschien nog wel belangrijker. Zet evt. een baskast onder je gitaarversterker.

schwalbe
25 november 2008, 00:23
x-max is de maximale conusuitslag.

Eko
25 november 2008, 07:37
Er zijn baskasten met louter en alleen maar 10 inch speakers dus de grote is niet echt van invloed. Wel belangrijk is het frequentiegebied waarin de speaker werkt. Zoiets geeft de fabrikant wel op.

pol
25 november 2008, 09:28
het is niet omdat die gitaren zo laag gestemd staan dat die laagste frequenties ook moeten versterkt worden.

een goeie kwaliteit 4 x 12 kan dit wel aan.

15 of 18 inch speakers lijkt me niet zo'n goed plan, die worden al snel zompig. Ook voor bas hou ik een stuk meer van 10 inchers, hoe diep een speaker gaat heeft idd niet zoveel met het formaat te maken, een grotere speaker kan over het algemeen wel wat meer lucht verplaatsen, dus je hebt er minder van nodig om hetzelfde volume te krijgen.

ofwel doe je het zoals meshuggah, die gaan met hun 8 strings rechtstreeks vanuit een axe-fx (vroeger hadden line6) de p.a. in en dat klinkt heel strak en duidelijk.

van die Ibanez vind de scale length wel veel te kort om zo laag te gaan, die custom modellen van meshuggah zijn een stuk langer.

baskast op gitaar klinkt niet echt vind ik, ook niet op lage stemmingen.

minoin
25 november 2008, 14:41
Kijk eens op www.sevenstring.org/forum, daar staat heel veel geschreven over Extended Range Guitars.