PDA

View Full Version : Arpeggio's?



Joene1988
24 november 2008, 20:09
:soul:Dag mensen!

Ik vermoed dat er hier in dit forumdeel veel mensen zijn die hier wel verstand van hebben...
Het gaat om arpeggio's... Op zich heel leuk, en met de basis akkoorden kom ik al een heel eind...

Maar nu, wat als ik als 2e gitarist speel. De eerste gitarist speelt akoustisch en basis akkoorden, en ik wil de boel wat 'kruiden' met wat leukere arpeggios en omkeringen...

Hoe vind ik die dingen op mn hals, die omkeringen en arpeggios en wat kan bij welke akkoorden etc etc?

Bijvoorbeeld een schemaatje G, D, Em, C... Hoe kan ik hier wat leuks van maken als de slaggitarist gewoon open akkoorden speelt..?:soul:

Alvast bedankt,

Joene

Luke-wannabe
24 november 2008, 20:10
Pak gewoon de noten van de akkoorden in andere liggingen. Dus ipv GBD BDG dat is een omkering.

-=JEROEN=-
25 november 2008, 00:40
Een handige site voor dit soort dingen:

http://www.microtools.de/guitarcodex/guitarcodex_v2a.htm

Je klikt eerst op de letter van het akkoord, vervolgens op het type en tadaa, alle mogelijke manieren in 1 oogopslag.

Bijv D en dan 7, of C en dan major, of E en m

Nog uitgebreider wordt het wanneer je 4 en 5 klanken gaat gebruiken (Gmaj9, C11, enz), maar dan is enige basiskennis vd theorie toch wel handig.

Je bent trouwens niet verplicht om dezelfde tonen te spelen als je maat. Als hij een G speelt, kan jij ook bijv een B min arpeggio spelen, samen speel je dan Gmaj7. Of als hij Em speelt, kan jij een D maj arpeggio spelen, samen een Em11. Probeer maar eens met alleen G en Em (en jij speelt dan Bm en D).

Joene1988
25 november 2008, 13:21
fijne site!!!

Daar kan ik denk ik wel wat mee;)

danku

-=JEROEN=-
25 november 2008, 18:59
Je bent trouwens niet verplicht om dezelfde tonen te spelen als je maat. Als hij een G speelt, kan jij ook bijv een B min arpeggio spelen, samen speel je dan Gmaj7. Of als hij Em speelt, kan jij een D maj arpeggio spelen, samen een Em11. Probeer maar eens met alleen G en Em (en jij speelt dan Bm en D).
Dit moet je echt effe proberen!!!

hugo123
25 november 2008, 19:01
Wat is een arpeggio? Ik moet nog veel leren;) Ik heb nooit iets gesnapt van theorie.. FF goed de topics doorlezen..;)

DaWi
25 november 2008, 21:01
Wat is een arpeggio? Ik moet nog veel leren;) Ik heb nooit iets gesnapt van theorie.. FF goed de topics doorlezen..;)

Arpeggio is het spelen van bijvoorbeeld akkoord snaar voor snaar, dus niet allemaal tegelijk aanslaan, maar snaar voor snaar spelen.

-=JEROEN=-
25 november 2008, 21:28
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=7020

Luke-wannabe
27 november 2008, 13:11
Je bent trouwens niet verplicht om dezelfde tonen te spelen als je maat. Als hij een G speelt, kan jij ook bijv een B min arpeggio spelen, samen speel je dan Gmaj7. Of als hij Em speelt, kan jij een D maj arpeggio spelen, samen een Em11. Probeer maar eens met alleen G en Em (en jij speelt dan Bm en D).
Grappig, daar heb ik nog nooit bij stil gestaan. Cool! Thnx voor de tip!

jaspie
1 december 2008, 22:57
Arpeggio is het spelen van bijvoorbeeld akkoord snaar voor snaar, dus niet allemaal tegelijk aanslaan, maar snaar voor snaar spelen.

eerder noot voor noot, aangezien in een arpeggio ook meerdere noten op 1 snaar kunnen zitten.

iWishmaster
2 december 2008, 09:05
Je bent trouwens niet verplicht om dezelfde tonen te spelen als je maat. Als hij een G speelt, kan jij ook bijv een B min arpeggio spelen, samen speel je dan Gmaj7. Of als hij Em speelt, kan jij een D maj arpeggio spelen, samen een Em11. Probeer maar eens met alleen G en Em (en jij speelt dan Bm en D).

Daar heb ik ook nog nooit bij stilgestaan, maarre, wat is de theorie hierachter dan? Ofwel: 'hoe zoek ik die akkoorden bij elkaar'. Ik heb alleen de basiskennis van muziek en weet (te) weinig van akkoordentheorie helaas ...

-=JEROEN=-
2 december 2008, 12:03
Mijn lessen volgen :listen:

Kwestie van akkoorden kennis (wat is een Gmaj7, wat is een Em11), toonladder kennis (welke tonen zitten er in G majeur) en gehoor (hoe klinkt het?)

Gmaj7 = g b d fis
G = g b d
Bm = b d fis
Dus G + Bm = Gmaj7

Gmaj9 = g b d fis a
G = g b d
D = d fis a
G + D = Gmaj9 (= A13)

Am7 = a c e g
Am = a c e
C = c e g
Am + C = Am7 (= C6)

F#m7b5 = fis a c e
Am = a c e
F#m7b5 = Am/F# (= Am6)

Joene1988
2 december 2008, 12:07
Dat is theoretisch zo natuurlijk, maar in de praktijk, kun je dat dan ook zo overbrengen? Ik bedoel, de ene gitarist heeft net een wat heldere toon dan de ander, en een verschillende sound. Krijg je die samenklank van 2 gitaren dan wel goed over?

-=JEROEN=-
2 december 2008, 12:09
Probeer het eens http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif