PDA

View Full Version : Feedback probleem



hugo123
24 november 2008, 18:06
Hallo, Ik wil steeds meer technieken proberen om mijn spel te verbeteren en daar horen ook bepaalde metal dingetjes bij, maar mijn setup overstuurt heel snel met gain, is het mogelijk dat het aan de versterker ligt? Of zijn het microfonische elementen, ik denk het zelf niet maar misschien ook wel, omdat een andere gitaar van mij dit niet doet.. Maar zou dus bijv een Decimator helpen, of gewoon een simpele beamblocker om hoog te verminderen..

Hugo

Bl44t44p
24 november 2008, 18:24
........wat is je setup (duh) :) ?

hugo123
24 november 2008, 18:28
Ja, dat had ik zelf ook kunnen bedenken;). Ik speel meestal op mij Epiphone Les Paul Standard en een Randall RG50 (een oude uit 1986 en volgens mij heette die serie een RG50RS ofzo iets.. heel weinig info over tevinden, hij is trouwens met grijs tapijt bekleed misschien dat iemand dit herkent..)

the sure thing
24 november 2008, 21:28
... wanneer heb je last van feedback? Jouw setup zou live in een grote ruimte geen problemen moeten leveren....

3 oorzaken:

1- je staat (veel) te dicht op je versterker
2- je staat in een te kleine ruimte (slaapkamer)
3- je gebruikt teveel gain: dus je gain op je amp op 10 en dan ook nog een metal-pedaaltje met de gain op 10.

hugo123
24 november 2008, 21:35
Ik heb de gain van mijn versterker helemaal voluit, dat klopt maar dat is weinig gain, geloof me.. Dat boost ik dan met een BD-2 zodat het minder korrelig wordt, en dan heb ik als instellingen veel hoog, ook op mijn versterker, en heel weinig gain, en even veel volume als op het clean kanaal omdat het ook een crunch is.. En dan wil ik dus een pure gain boost aanzetten, en dan begint het gewoon te piepen het zwelt niet aan ofzo het is gewoon in een keer piep, dus zou dat betekenen dat mijn elementen microfonisch zijn?

the sure thing
24 november 2008, 22:42
... heb je al geprobeerd met een lang snoer zover mogelijk van de amp te staan? Dus ook bijvoorbeeld achter de amp te staan, of om de hoek bij de deur of zo?

En dan ook HET PEDAALTJE zo ver mogelijk van de amp? En dan bedoel ik dus een meter of 6.... Als je dan nog een piep hebt, ligt het denk ik aan je amp/pedaaltje. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan je elementen ligt.

Nitefly7
25 november 2008, 10:49
Ik heb de gain van mijn versterker helemaal voluit, dat klopt maar dat is weinig gain, geloof me.. Dat boost ik dan met een BD-2 zodat het minder korrelig wordt, en dan heb ik als instellingen veel hoog, ook op mijn versterker, en heel weinig gain, en even veel volume als op het clean kanaal omdat het ook een crunch is.. En dan wil ik dus een pure gain boost aanzetten, en dan begint het gewoon te piepen het zwelt niet aan ofzo het is gewoon in een keer piep, dus zou dat betekenen dat mijn elementen microfonisch zijn?

hoe is je verhouding volume/gain ?
want voor een beter geluid kun je IMHO, beter geen instelling hebben als vol: 3 en gain: 7.. 5/5 is dan vaak net iets vetter...

hugo123
25 november 2008, 14:02
Huh.. dat snap ik niet, je zegt eest dat je het beter niet kan doen en daarna dat het wat vetter klinkt..

hugo123
25 november 2008, 14:03
Dus je bedoelt minder gain, en dan de gain meer boosten met een pedaaltje

Nitefly7
25 november 2008, 17:20
Dus je bedoelt minder gain, en dan de gain meer boosten met een pedaaltje

nee, ik bedoel dat je moet spelen met je 'volume' (of 'level') en je 'gain' ('gain')..

je zegt dat je gain op 10 te weinig gain geeft... ?
dat lijkt me met zo'n Randall bak niet echt 'n probleem..

hoe heb je je versterker ingesteld? want het is de kunst om zo met je level/volume en met je gain-knop te spelen, dat je geen kettingzaag/korrelige distortion krijgt (tenzij je daar van houdt...), maar gewoon een lading gain versterkt met je volume..

wat ik bedoelde is dat als je volume of 'level' knop op 3 staat, en je gain op 7 of 10, dat je dan eigenlijk aan het valsspelen bent, en je versterker niet 'optimaal' laat werken..

het is zeker distortion en overdrive, maar gain op 10 en volume op een stand lager dan 10 is volgens mij nooit de beste oplossing voor een dik metal geluid...

wat je bijvoorbeeld met een pedaaltje kan doen, is een amp die op een dikke crunch staat, naar een lead-toon boosten..

standaard slaapkamer/huiskamer instellingen zijn altijd: gain op 10, mids op 0 en volume op 2 of 3.. maar dit is vaak (zeker live) geen goede instelling..

IMHO krijg je in zo'n geval vaak lekkerdere sounds met je gain op iets dat 'niet 10 is' (desnoods 7 of 8) en het volume rond de 5/6...

hugo123
25 november 2008, 18:25
Maar ik kan natuurlijk het leven niet hoog zetten, en mijn potmeters zijn zeer raar, ze nemen heel snel toe, bij repetitie staan ze nog niet eens op een kwart en het is al te hard, verder staat mijn bas op 3 uur mijn mid op 2 uur en mijn treble tussen 2 en 3 uur.. Ik zal eens kijken als ik mijn gain lager zet, maar zoals jij het zegt moet ik dus mijn gain heel laag zetten of niet?

Nitefly7
25 november 2008, 18:49
Maar ik kan natuurlijk het leven niet hoog zetten, en mijn potmeters zijn zeer raar, ze nemen heel snel toe, bij repetitie staan ze nog niet eens op een kwart en het is al te hard, verder staat mijn bas op 3 uur mijn mid op 2 uur en mijn treble tussen 2 en 3 uur.. Ik zal eens kijken als ik mijn gain lager zet, maar zoals jij het zegt moet ik dus mijn gain heel laag zetten of niet?

met 'leven' bedoel je 'level' denk ik?
en waarom kan je 'natuurlijk het leven niet hoog zetten' ?
en waarom zijn je potmeters raar.. ?

als je alleen last hebt met een gitaar en niet met een andere, terwijl je wel zelfde kabels en zelfde setup gebruikt, dan kan je best microfonische elementen hebben..

maar je verhaal blijft een beetje vaag; je versterker niet vol open kunnen zetten begrijp ik, maar met 'n 50w buizen amp (want dat is een RG50 toch..?) moet je wel een lekkere heavy sound kunnen krijgen;

-zonder piep/knars
-zonder gain op 10 te hoeven zetten

...

hugo123
25 november 2008, 18:56
Nee, want dat is het punt, het is geen RG50 die nu word verkocht, het is dus een oude van vroeger waarvan de productie al 20 jaar is gestopt... En ja..;) ik bedoelde level;). En omdat ik gewoon op een kamer zit, en daar kan ik mijn versterker dus niet te hard zetten.;)

Nitefly7
25 november 2008, 19:34
Nee, want dat is het punt, het is geen RG50 die nu word verkocht, het is dus een oude van vroeger waarvan de productie al 20 jaar is gestopt... En ja..;) ik bedoelde level;). En omdat ik gewoon op een kamer zit, en daar kan ik mijn versterker dus niet te hard zetten.;)

dan zou ik de post van THesurething nog even lezen m.b.t.
- afstand van amp
- gain instelling
- hoeveelheid gain..

een BD-2 is wel geschikt om het ding te boosten, maar niet om je op een laag volume in metalsferen te brengen..

zelfs een redelijk clean (of misschien crunch) kanaal, met een Boss Metalcore (niet Metal Zone..!) ervoor zou voor jou misschien een betere optie zijn..

ga ook niet te dicht bij je amp zitten..

en als hij het echt alleen met 1 van je 2 (3?) gitaren doet, dan heb je misschien toch last van microfonische elementen...

ik zou pas 'n Decimator overwegen als je signaal ideaal is; het is een noise gate die je goede geluid 'af' maakt, en niet een 'dweil om met een open kraan te lopen dweilen...' ;)

hugo123
25 november 2008, 20:03
OK, ik ebn er net achter gekomen, dat met mijn gain op mijn versterker om niet eens een kwart hij nog begint te piepen, en maar met een pedaal namelijk mijn Danelctro coolcat trans overdrive, en nu ook met de andere gitaar, kan het aan het pedaaltje liggen? Want als ik flink gain boost met mijn BD-2 dan gaat het well goed..

Nitefly7
25 november 2008, 20:21
OK, ik ebn er net achter gekomen, dat met mijn gain op mijn versterker om niet eens een kwart hij nog begint te piepen, en maar met een pedaal namelijk mijn Danelctro coolcat trans overdrive, en nu ook met de andere gitaar, kan het aan het pedaaltje liggen? Want als ik flink gain boost met mijn BD-2 dan gaat het well goed..

dus zonder pedaaltjes piept 'ie niet?

gewoon gitaar-> amp ?

hugo123
25 november 2008, 20:50
Nee.. en met mijn BD-2 aan ook niet.. Maar met mijn Trans overdrive aan wel.. en als ik een gain boost geef met mijn LPB-1 ook niet..

Nitefly7
25 november 2008, 21:45
Nee.. en met mijn BD-2 aan ook niet.. Maar met mijn Trans overdrive aan wel.. en als ik een gain boost geef met mijn LPB-1 ook niet..

dan ligt 't aan je pedaal..

maar ook aan de instelling van dat pedaal..

eigenlijk snap ik je vraag nu niet meer; vraag je gewoon om welke redenen je amp gaat piepen.. ?

die dingen heeft TheSureThing al beantwoord, en lijk jij (door het Dano-probleem) ook te bevestigen..

hugo123
26 november 2008, 16:25
Ja, maar dan zal het dus wel de dano zijn.. Vreemd, iemand een idee wat de oorzaak heirvan is?