PDA

View Full Version : Eindelijk...we kunnen gaan bouwen!



Highway49
24 november 2008, 17:29
Jaja, we kunnen beginnen met het bouwen van de oefenruimte. Voor degenen die de vorige topics hierover gemist hebben: We huren een schuur van ca. 12 bij 6 meter, en daar gebruiken we de helft van. Tot vorige week zat er een timmerman in die dit als werkplaats gebruikte, maar die is nu dan weg! Wij gebruiken dus de rechter helft, iemand anders (matthijs op de plattegrond) gebruikt de linker helft.

Even een simpel plattegrondje:
http://www.highway49.nl/plattegrondoefenruimte.jpg

Even een uitlegje:

DEUR HW49: Dit is onze ingang

GELUIDSDICHTE DEUR: Dit is een deur van bijna 100kg. Weer weg kunnen ritselen via het werk van onze zanger. Incl. stalen frame, afsluitende rubbers die helemaal goedgesteld staan etc.

SYSTEEMWAND: Een wand die onze ruimte afscheidt van de andere ruimte. Een 20 cm dikke wand van purschuim met aan beide kanten enkele mm's staal. Let op: Dit is extra, niet als vervanging van...Daarachter zit dus nog een muur van 'gewoon' isolatiemateriaal, en daar begint dus pas het hok.

KOELCEL: Dit is ooit een koelcel geweest en die deur is dus al behoorlijk flink. Hier komt koelkast + tafel/stoelen etc te staan, en wordt een soort controlekamer als we onze repetities op willen gaan nemen.

De rest spreekt denk ik aardig voor zich. Op die koelcel wil ik nog even terugkomen. Dat die ene deur al aardig dik is, is mooi meegenomen. Nu gaat het al een aardig flink project worden dus zijn we opzoek naar de meest geschikte methode voor het volgende probleem: een deur in "MUUR OEFENRUIMTE" zodat er een extra deur vóór de koelcel deur komt. We hebben helaas maar 1 échte geluidswerende deur. Het probleem wanneer we die deur bij de koelcel niet goed aanpakken is, dat al het geluid de spauw ingaat, en die muren niet eens zin meer hebben.

We zouden voor alleen de koelcel deur kunnen kiezen, en een soort portaaltje maken. Zie onder:
http://www.highway49.nl/plattegrondoefenruimte2.jpg

Nu verwacht ik meteen de volgende reactie: Niet doen! Zo maak je contact met de buitenwand, en is heel je systeem naar de klote.

Dat is een heel goed punt, helaas is ons systeem al naar de klote. Het is een schuin dak. Tot het rechte deel lopen er steunbalken die op een hoogte van ca. 2.20 m zitten. Als we daaronder moeten gaan werken met ons plafond (10 cm spauw/15 tot 20 cm plafond) zitten we rond de 1.90. Dat is gewoon te laag. Ofwel: via die steunbalken maken we al contact met buitenmuren, we ontkomen er niet aan.

Heeft er nog iemand een oplossing? En eventueel tips over andere zaken?

Roman
24 november 2008, 19:23
Mooi, eh, zo'n project.

Even kort:

GELUIDSDICHTE DEUR: Dit is een deur van bijna 100kg. Weer weg kunnen ritselen via het werk van onze zanger. Incl. stalen frame, afsluitende rubbers die helemaal goedgesteld staan etc.Klinkt goed, foto's? Let wel bij montage dat je toch controleert of dat kreng echt sluit.


SYSTEEMWAND: Een wand die onze ruimte afscheidt van de andere ruimte. Een 20 cm dikke wand van purschuim met aan beide kanten enkele mm's staal. Let op: Dit is extra, niet als vervanging van...Daarachter zit dus nog een muur van 'gewoon' isolatiemateriaal, en daar begint dus pas het hok.Purschuim? Metaal, da's een hele dure oplossing welke alleen werkt als het allemaal perfect aansluit (en dan zal het ook goed werken, veel massa is goed). Maar de constructie lijkt verkeerd; niet aan 2 kanten van je frame de massa plaatsen, enkel aan de binnenzijde van je ruimte. M-A-M (Mass Air Mass) is het enige advies hier. Lees andere topics waarom.. ik heb er al veel woorden vuil aan gemaakt. Ik zou gewoon een frame maken met wol er in, deze van de originele muur af uiteraard, en behangen met veel massa. Gipsplaten bijvoorbeeld. Die zijn veeeeel goedkoper dan metaal.

Betreft het laatste, de koeldeur en aansluiting binnenwanden. Je ontkomt er vaak niet aan en dan is het maar zo. Als het niet kan zo als het moet, dan moet het maar zo als het kan. Ik zou gewoon de koeldeur houden en de wanden de hoek om vouwen. Het is geen studio die je bouwt, en als je speelt zit je niet in de koelcel, toch? Scheelt hoop gedoe. Hoewel het maken van een, heule zware deur, wel een betere oplossing is. Maar als je het goed construeert zal het geen bezwaar op leveren om enkel de koeldeur te gebruiken.

Denk je ook om het plafond/dak? Geluid is 3D. Waar is de huidige vloer van gemaakt?

Highway49
24 november 2008, 21:45
Purschuim en metaal, ligt er al (gratis gratis). Maar ik weet niet of je het goed begrijpt. Het gaat hier om systeemwanden (die stysteemwand muur is metaal/purschuim/metaal) De volgorde van de muren wordt dus:

Systeemwand/isolatie/luchtspauw/binnenwand (binnenwand is isolatie/gips)

Systeemwand/isolatie/luchtspauw/isolatie/gips dus....
De vloer is gestort beton. Deze gaan we egaliseren met een dekvloer van ca. 3cm.

Het huidige plafond is al geisoleerd, maar uiteraard komt er gewoon een plafond op de binnenste doos. Plafond wordt van binnen naar buiten ongeveer hetzelfde idee als de muren. Even kijken hoe sterk het wordt ivm. het dragen van het steenwol.

Bedankt voor je reactie!

guhlenn
25 november 2008, 08:34
succes. Niks leukers dan aan je eigen ruimte werken. Nou ja, met het oog op wat komen gaat dan.

Roman
25 november 2008, 13:24
Dat van die muren moet je nog eens goed uitleggen..
purschuim? heb je een foto/specs/links er van?

Wiellem
25 november 2008, 13:32
Denk je ook aan ventilatie?

Wanneer wij bij ons thuis oefenen word het al snel warm en erg vochtig.

Highway49
25 november 2008, 15:05
Het plan voor de ventilatie wordt nog gemaakt, wel hangen er al buizen van een bestaande ventilatie dus dat scheelt alweer wat. Het plan om zo min mogelijk geluid naar buiten te krijgen gaan we aan werken.

Wat betreft de muren, hier misschien een duidelijkere afbeelding:

http://www.highway49.nl/muren.jpg

Dit is voor het midden van de ruimte. Bij de andere 3 muren is ipv. die 'systeemwand' een gewone stenen buitenmuur. Dus dan wordt het:

buitenmuur - isolatie - luchtspauw - isolatie - gips (liefst dubbel gips)

Die systeemwand lijkt ongeveer op dit materiaal:

http://www.highway49.nl/sandwitch.bmp

Solidkick
25 november 2008, 17:24
Hm, een koelcel aan je oefenhok.
Lekkere luxe voor de kratjes en vrij arbo.
Van bukken voor je bier krijg je na verloop van tijd last van de rug.

Post wat progress pics als je aan het bouwen slaat.
Leuk projectje, succes ermee.

Highway49
25 november 2008, 17:46
Haha inderdaad, maar de koelcel dient niet meer als koelcel. Maar leek me wel nuttig om erbij te zetten zodat mensen vanzelf snappen dat die al aardig geisoleerd is.

Die koelcel is ca. 4 bij 3,5 meter. Daar zetten we een hoekbank, koelkast, salontafel en een bureau met opnamezooi neer. Een stukje aanrecht staat er nog dus das makkelijk...

Ik ga zeker foto's posten van het proces. Ik verwacht dat dit wel een maand of 3 tot 4 gaat duren omdat we alleen op zaterdagen en misschien af en toe een avondje eraan kunnen werken...helaas...

guhlenn
26 november 2008, 09:10
Waarom die purschuim?

Highway49
26 november 2008, 10:07
Omdat we die complete wand gratis mee mochten nemen. En meteen een goede afscheiding is tussen ons en die jongen die de andere kant van 't gebouwtje gebruikt. Ik weet dat het qua geluidsisolatie niet ideaal is maar het komt er extra bij. Het vervangt niet de isolerende wanden.

Dus we zetten m er gewoon netjes in...

Highway49
28 november 2008, 13:37
Ik ken het principe: massa-veer-massa

Nu twijfel ik bij ons over de volgende volgorde, wat we in ons hoofd hebben is:

Buitenmuur/zachte isolatie/luchtspauw/hardere isolatie (samengedrukt steenwol)/gipswand

Nu zit dat samengedrukte steenwol een beetje tussen veer en massa in denk ik. Wat zou verstandiger zijn, dat steenwol inderdaad tegen de binnenmuur, en zachte isolatie tegen de buitenmuur, of het steenwol juist tegen de buitenmuur?

Weet niet waarom wij altijd van de eerste optie uit zijn gegaan, misschien is die andere wel beter. Iemand?

Roman
30 november 2008, 14:52
MVM (of MAM) is inderdaad het sleutelwoord. Bij het zien van je laatste tekening valt meteen op dat dit eerder een MVMVM wand is. Niet een erg goede oplossing.

Die platen purschuim lijken mij Fermacel. Ook al is het gratis, ik zou er toch even over nadenken alvorens je het gaat gebruiken. De rest van de wanden is een goede oplossing, inderdaad 2 lagen gips (12mm) is wel het minimum anders schiet het niets op. En vergeet niet ALLES te kitten rondom, elke laag(!).

Gebruik gewoon de zelfde techniek bij de tussenwand, da's veel goedkoper dan wat jij beschrijft (heb je een idee hoe duur staal is en hoe lastig te bewerken?)

Highway49
30 november 2008, 15:15
Ik zeg dit nog maar 1x. Die systeemwand is al compleet inclusief staal, dus dat kost niks. Het is al een complete wand, in elkaar schuiven en klaar.

En nogmaals, die gips/isolatie muur wordt daar ook gebruikt, dus die systeemwand komt er alleen maar extra bij.

Ik vind het fijn dat mensen willen helpen, maar ik ga dingen niet 3x vertellen.

Roman
30 november 2008, 16:42
Okay, ik begrijp het.. je krijgt het gratis. Maar da's nog niet altijd een goed argument om het te gaan gebruiken. Let wel, een dergelijke constructie is niet simpel "extra is goed". Hou de MAM regel sterk in de gaten, die is wel degelijk van belang.

Even voor de schiewnierigheid, wat weegt 1 zo'n plaat metaal/pur/metaal? En weet je EXACT wat voor materiaal het is?

Highway49
1 december 2008, 11:56
Over de ventilatie...ik kwam via google-images het volgende plaatje tegen. Is dat een goede constructie of zal dit niet werken?

http://www.callenish-circle.com/homerec/DSC01093.JPG

JeroenSchaaf
1 december 2008, 12:08
Een kameraad heeft ook zoiets gemaakt voor zijn thuisstudio en dat werkt perfect! maar dan wel met meer dempings materiaal en kleine lucht inlaat.

Roman
1 december 2008, 17:11
De getoonde foto is een dempkast voor ventilatie. Je moet'm wel berekenen op de doorstroming (overigens zul je je hele HVAC installatie moeten meten, begin met hoe vaak je je ruimte wilt verfrissen. 1 persoon heeft ong 25m3/uur aan lucht nodig)

Zo'n dempkast werkt, overigens, perfect. Ik maak ze zelf ook altijd. Het o.a. bedoelt om de flow stiller te krijgen.

Highway49
12 december 2008, 17:36
Eindelijk, er zijn foto's van de ruimte waarin we onze repetitieruimte + chillhok/simpel controle-kamertje gaan maken..

Sorry voor de kwaliteit, telefoon camera....

Een paar foto's van de ruimte waar de band komt te staan: (komt dus nog een doos in)
http://www.highway49.nl/oefenruimte/IMG_0065.jpg
http://www.highway49.nl/oefenruimte/IMG_0072.jpg

Dit is de systeemwand die we erin hebben gezet om de ruimte door de helft te delen. (dit is geen onderdeel van de doos, komt gewoon spauw tussen en dan doos)

Die witte deur is de deur naar controlekamer
http://www.highway49.nl/oefenruimte/IMG_0066.jpg
http://www.highway49.nl/oefenruimte/IMG_0067.jpg

En het chillhok + controlekamer (gaat ook nog volledig geisoleerd worden)
http://www.highway49.nl/oefenruimte/IMG_0069.jpg
http://www.highway49.nl/oefenruimte/IMG_0071.jpg

De TL verlichting en buizen die je ziet zijn ondertussen al van 't plafond af...

Binnenkort meer!

Roman
12 december 2008, 21:10
Zijn die grote witte platen wat te tillen?

Highway49
13 december 2008, 01:39
Qua gewicht zijn ze middelmatig, aan de zware kant. Maar tillen is vooral lastig omdat ze een beetje onhandelbaar zijn...

Highway49
15 december 2008, 22:26
De eerste laag isolatie gaat erop. Hier het eerste stuk. We beginnen met het dak, en werken dan alle muren af. Straks een weekje op vakantie, en dan hoop ik nog voor het nieuwe jaar de bestaande muren + dak volledig geïsoleerd te hebben. Dan is de binnenste doos aan de beurt :)

Op de foto verbaas ik me hoe gaar het wol lijkt, dit valt in realiteit wel mee. Het is wel gebruikt, maar door het heftige licht lijkt het beroerder dan het is. Het is nu zo'n 12 a 14 cm dik. Woensdag hopen we het dak af te hebben.

http://www.highway49.nl/oefenruimte/dakisolatie.jpg

Highway49
16 december 2008, 23:52
Hoi iedereen,

omdat de vorige foto's misschien een onduidelijk beeld van de ruimte gaven, hier wat duidelijkere overzichtfoto's met groothoek lens genomen.

De ruimte die nu te zien is, komt de oefenruimte in te staan waar de band speelt:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/overzicht1.jpg
http://www.highway49.nl/oefenruimte/overzicht2.jpg

MichaelSS
17 december 2008, 10:45
Ziet er gaaf uit man!

Mooie ruimte. Niet te klein, niet te groot.

Ik neem aan dat je er nog een glasraam in maakt voor de controlruimte naar de oefenruimte? Heb je er al over nagedacht hoe je dat punt gaat isoleren? Is altijd een zwak punt voor de isolatie.

Highway49
17 december 2008, 11:15
Helaas helaas, dat gaat niet gebeuren. Maar onze prioriteit is ook onze eigen oefenruimte hebben, en het opnemen van onze eigen oefensessies.

Eventueel voor beginnende bandjes een simpele demo maken lijkt me ook nog wel leuk.

Mocht ooit die jongen die de andere kant gebruikt eruit gaan (zit achter die systeemwand die we erin gezet hebben) wil ik er nog aan gaan denken om in onze doos en die systeemwand een flink raam te bouwen. Maar dat is nog heel ver weg....

MichaelSS
17 december 2008, 11:27
Dat is jammer zeg. Zo'n mooie ruimte, maar geen controlruimte.

Rutger
17 december 2008, 11:38
Buitenmuur/zachte isolatie/luchtspauw/hardere isolatie (samengedrukt steenwol)/gipswand

Nu zit dat samengedrukte steenwol een beetje tussen veer en massa in denk ik. Wat zou verstandiger zijn, dat steenwol inderdaad tegen de binnenmuur, en zachte isolatie tegen de buitenmuur, of het steenwol juist tegen de buitenmuur?

Zorg ervoor dat de isolatie niet beide wanden raakt, de ruimte tussen beide wanden moet je dus niet geheel met isolatiemateriaal vullen. Dan lijkt het me wel goed te gaan.

Zo op het gevoel lijkt me dat zachte isolatie (icm de juiste dikte) beter absorbeert en compacte isolatie beter isoleert. Dus zachte isolatie vooraan lijkt me de juiste volgorde.

En onderschat de invloed van massa niet, wat dat betreft is staal een goede keuze.

Highway49
17 december 2008, 11:42
Er komt inderdaad een luchtspauw van 10 á 15 cm in. Meer kunnen we helaas niet inleveren want dan wordt de ruimte toch erg klein.

Ik zou een raam kunnen maken maar die wordt dan maximaal 40 cm breed, is het de moeite moet ik me dan af gaan vragen.

Misschien vinden beginnende bandjes het wel fijn dat er niet op hun vingers wordt gekeken ;)

bert k
17 december 2008, 11:46
Doe niet moeilijk, koop een webcam en een monitor. Ben je klaar.

Rutger
17 december 2008, 11:47
Ik zou een raam kunnen maken maar die wordt dan maximaal 40 cm breed, is het de moeite moet ik me dan af gaan vragen.

En dan ook uitvoeren in dubbelglas (op z'n minst). Glas is meestal een mooi geluidlek.

Een raam lijkt mij wel zo prettig eigenlijk, maar buitenlicht zal wel niet lukken neem ik aan ;)

Highway49
17 december 2008, 11:51
Nee buitenlicht zit er niet in...haha

Ja áls ik ervoor kies het te doen, ga ik voor 2 kozijnen die losgekoppeld zijn van elkaar, met dus 2x dubbelglas.

TimmU
17 december 2008, 12:48
wat een heerlijke luxe. Dat is iets waar ik écht van droom.

Highway49
17 december 2008, 13:58
Het is ook heel gaaf. Nu is het nog even flink doorzetten, 2 avonden per week + een zaterdag...maar straks hebben we dan ook wat als 't goed is!

Highway49
17 december 2008, 14:10
Dat is jammer zeg. Zo'n mooie ruimte, maar geen controlruimte.

Er is wel een controlruimte, alleen geen ruit tussen de speelruimte en controlekamer.

Hier de controlekamer:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/IMG_0069.jpg

bert k
17 december 2008, 14:37
Die opmerking over een webcam en een schermpje meende ik serieus, hoor. Dat scheelt een enorme vracht problemen.

Highway49
17 december 2008, 15:03
Hee Bert K. Sorry had die post niet gezien, absoluut een oplossing, denk dat ik daar voor ga!

Zou de persoon die het inspeelt ook nog een monitor willen denk je? Zodat je toch 'oogcontact' hebt, of hoef ik alleen hun te zien?

Kim Wilson
17 december 2008, 15:11
Ach, in feite hoef je elkaar niet eens te zien. Als je een microfoontje neerzet, en je zorgt voor een talkback-systeempje, kun je al met elkaar communiceren. Is ook wel eens lekker, om een keer niet tegen je lelijke bandleden aan te moeten kijken. :satisfie:

Maar als je wel de behoefte hebt om elkaar te kunnen zien, zou ik het ook oplossen met een webcam.

bert k
17 december 2008, 15:34
Ik heb zat ervaring als studiomuzikant, en ik heb echt nooit behoefte gehad aan lui die op mijn vingers keken als ik iets aan het spelen was. Talkbackmicrofoon was wel voldoende.

Highway49
7 januari 2009, 12:01
Er is weer wat vooruitgang geboekt betreft de bouw van onze oefenruimte/mini-studiootje...

Ik ben een week weggeweest naar New York (whoohoo) maar daardoor ben ik niet bij de bouw geweest helaas.

Wat wel een aardige vooruitgang is, voor de mensen die het hele verhaal gevolgd hebben. Het oude verhaal was dat de algemene ingang vanaf buiten in de oefenruimte was, en vervolgens in de oefenruimte nóg een deur naar de 'controlekamer'.

Omdat we maar 1 goede geluidsdichte deur hebben, hebben we besloten een muur in de controlekamer uit te breken, zodat daar de algemene ingang komt, en we nog maar 1 deur nodig hebben in de oefenruimte. De oude ingang douwen we helemaal dicht en vervalt dus volledig. We zijn al begonnen met hakken, en de nieuwe deur staat er als het goed is zaterdag in, dan heb ik weer wat meer foto's voor de liefhebbers.

Betreft het isoleren, op de muur hebben we eerst een dampremmende laag aangebracht om vocht in de isolatie te voorkomen:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/1.jpg

Toen ging de isolatie erop:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/2.jpg

En hier is dan de eerste geisoleerde hoe te zien:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/3.jpg

guhlenn
7 januari 2009, 12:36
Hmmm, not to rain on your parade, maar moest de vochtwerende laag niet aan de binnenkant? Zodat vocht in de glaswol weg kan ipv gaat schimmelen? Roman, kom er in!

Han S
7 januari 2009, 12:48
Helaas heeft Glenn gelijk, vocht zal condenseren op een koud oppervlak en dat koude oppervlak is de dampremmende laag welke nu aan de koude kant zit van de isolatie, terwijl die laag aan de warme kant van de isolatie moet zitten, zodat de waterdamp (ademende mensen) niet in de isolerende laag kan trekken.

Natuurkunde op brugklasnivo.

Highway49
7 januari 2009, 12:50
Maar aangezien hier nog een doos inkomt, zal van die ademende mensen toch niks gemerkt worden of zie ik dat verkeerd?

Ik begreep ook juist van mensen hier dat stenen/betonnen muur vocht aantrekt. Daarom hebben we het beton eerst bedekt.

Evt. zou er toch nog een extra laag over deze heenkunnen?


maar moest de vochtwerende laag niet aan de binnenkant? Zodat vocht in de glaswol weg kan ipv gaat schimmelen? Roman, kom er in!

Als ik die aan de andere kant doe dan sluit ik toch juist het glaswol in? Ik begreep dus dat het helemaal blood moest liggen in de spauw zodat het kon 'ademen'...

Highway49
7 januari 2009, 13:19
Uiteraard vind ik dit erg kloterig...wat zou er gebeuren als ik het volgende doe?:

Ik heb nu het volgende gedaan:

Bakstenen muur/dampremmende laag/glaswol (op dat glaswol zit ook al een dampremmende laag, maar die heb ik dus ook richting de baskstenen muur gedaan. Noem me maar dom, misschien terecht, maar van de vorige posts begreep ik dus dat het glaswol bloot moet liggen, zodat het kan ademen in de spauw)

Wat als ik nu het volgende doe:

Bakstenen muur/dampremmende laag/glaswol <--- maar dan het glaswol omdraaien zodat de dampremmende laag die daarop zat aan de kant van de spauw zit?

Dan is het een kwestie van het glaswol omdraaien.

Nogmaals, de laag die te zien is is de dikgedrukte:

Bakstenen muur/isolatie/spauw/isolatie/gips

Han S
7 januari 2009, 13:38
Als je dat glaswol gaat omdraaien moet je het er toch afnemen, dus kun je ook bij die dampremmende laag. Je ziet wel eens van dat blauwe bouwplastic wat aan de buitenkant wordt gebruikt, maar daar zitten dus miljoenen heel kleine gaatjes in. De juiste manier van isoleren is van binnen naar buiten: dampremmende laag > isolatielaag > lucht > bakstenen muur or whatever . Baksteen droogt van zichzelf weer op door de wind en de buitenlucht, dus het vocht wat er eventueel van binnen intrekt verdampt aan de buitenkant.

Als je de boel omdraait zal de isolerende laag zeiknat worden.

Highway49
7 januari 2009, 13:46
Ok, maar onze volgorde van binnen naar buiten is: isolatie/lucht/isolatie/bakstenen muur.

Jij zegt dat dat vocht vanzelf weg zal trekken, dat is wel het geval in de situatie die jij beschrijft. Maar aangezien er bij ons isolatie direct op de buitenmuur/bakstenen muur zit, zal het vocht snel in het isolatie trekken toch?

Is er niet simpel te zeggen tussen welke delen de dampremmende laag moet komen? Onze situatie van Binnen naar Buiten:

Gips - isolatie - lucht - isolatie - bakstenen muur

Nogmaals dank. Ik vrees dat dat dus vanavond slopen en herbouwen wordt...

Han S
7 januari 2009, 14:00
Aan de foto te zien zit de dampremmende laag aan de kant van de buitenmuur, daar zit de isolatie tegenaan van binnenuit gezien en dan krijg je de binnenwand welke voor de isolerende laag zal worden gemonteerd.

Vaak wordt gedacht dat vocht moet worden tegengehouden aan de buitenkant omdat het daar ook vandaan komt, vochtige muur als gevolg van slagregens bijvoorbeeld. Maar dat is een denkfout, als er in een ruimte mensen zijn ademen die veel waterdamp uit, er wordt gekookt, thee en koffie gezet en dat verhoogt allemaal de relatieve luchtvochtigheid. Die lucht gaat dwars door een gipsplaat heen, trekt in de laag glas of steenwol en komt in aanraking met de koude dampremmende laag en zal daar condenseren. Hat zal ik kleine straaltjes naar beneden druipen en in de glas of steenwol terecht komen. En dat is een proces dat dag en nacht doorgaat.

Je moet de damp dus remmen waar het echt vandaan komt, uit de ruimte waarin je loopt te zweten. Dus achter de binnenwand moet de dampremmende laag en het is het beste als die helemaal dicht is, de naden dichtplakken met aluminium tape wat daar speciaal voor is. En helemaal ideaal is het als er tussen de isolatielaag en de buitenmuur nog een kleine luchtspouw is.

Bezint eer ge begint zei mijn oma altijd, niet om je te bekritiseren hoor, maar nu kun je nog terug, het is wel veel werk, maar als je ziet dat de afgewerkte binnenwand aan de onderkant zwart wordt is het helemaal zuur.

TIMBER
7 januari 2009, 14:02
Als het een halfsteens muurtje betreft zul je hoe dan ook een spouw moeten creëeren. Dat kan door er een binnenmuur tegen aan te metselen maar de goedkoopste c.q. snelste manier is zoals HanS het stelt.

edit:

Gaat niet zo zeer om het vocht naar binnen of naar buiten.. gaat namelijk beide kanten op. Gaat erom dat het vocht weg kan komen en de beste manier is een spouw maken. Om het nog moeilijker te maken.. als je de vochtdampende laag verwijdert en het isolatie materiaal zo tegen de buitenmuur plakt trekt het ook vol vocht. Der moet nogmaals een spouw gecreëerd worden.

Han S
7 januari 2009, 14:09
Als het een halfsteens muurtje betreft zul je hoe dan ook een spouw moeten creeren. Dat kan door er een binnenmuur tegen aan te metselen maar de goedkoopste c.q. snelste manier is zoals HanS het stelt.

Ik zou latten tegen de buitenmuur schroeven op 30cm van elkaar, daar kippengaas tegen spannen, dan de isolatie met dampremmende laag naar binnen en daarvoor de gipsplaten wand. Gamma verkoopt wandplaten van 60cm breed, deze zijn dikker dan plafondplaten en hebben bij de buitenranden een stukje van een centimeter of vijf waar de plaat dunner is. Zo kun je de naden mooi afsmeren met vuller waardoor je een egale strakke wand krijgt. Gebruik je plafondplaten van 9.5 mm dan kun je die naad ook wel dichtplamuren, maar dat zal snel gaan scheuren.

Highway49
7 januari 2009, 14:09
Hoi Han,

bedankt voor je uitleg, het is me zo een stuk duidelijker, en je hebt je ook verplaatst in mijn 'denkwereld', dat van de leken zegmaar. Je hebt helemaal gelijk, daar twijfel ik niet aan. Probeer er wel rekening mee te houden dat er daar puur gespeeld wordt, maximaal 2 á 3 keer per week. Eten/drinken (voornamelijk koffie zetten uiteraard) gebeurd in een andere ruimte. Voor ons is de vochtsituatie dus een stuk beperkter dan in de situatie die jij beschrijft. Maar uiteraard is dat geen rede om het niet te wijzigen en later flink te balen.

Enkele vragen waar ik graag een direct antwoord op zou hebben:

1. De dampremmende laag zoals wij 'm nu hebben is verkeerd. Moét ik deze weghalen en naar de warme kant halen, of kan ie ook blijven zitten en extra dampremmende laag aan de warme kant erop en klaar? Zo duur was dat spul volgens mij niet.

2. Als ik tussen het gips en de isolatie flink goed dampremmende lagen aanbreng (want het ademen van de muzikanten zal het eerst door het gips heenkomen) ben ik dan ook al een heel eind? Dat is de eerste plaats waar ik het vocht tegen kan houden.

Ik moet eerlijk toegeven hoe erg ik me erop verkeer, ik verwachte niet dat de damp daadwerkelijk door de lagen gips heen zou gaan.

TIMBER
7 januari 2009, 14:13
Zou de dampremmende laag weghalen want je sluit nu het vocht wat van buiten komt op met als gevolg schimmel en rot.. wat zelfs voor een stenen muur fataal kan zijn. Zou het doen zoals HanS al zegt met het kippengaas.. en neem dan vooral niet te dunne balkjes.. der moet gewoon een spouw van minimaal 5 cm (liever 10 cm) komen.

Highway49
7 januari 2009, 14:15
Ik zou latten tegen de buitenmuur schroeven op 30cm van elkaar, daar kippengaas tegen spannen, dan de isolatie met dampremmende laag naar binnen en daarvoor de gipsplaten wand.

Nogmaals, zelfs al is jouw beschrijving qua geluidsisolatie beter, we gingen het op de volgende manier doen, en daar gaan we (helaas) niet meer van afwijken. Want dan blijven we bezig, en destijds hebben we hier de meeste goede reacties op gehad:

http://www.highway49.nl/muren.jpg

Dat gele waar staat 'systeemwand' is in dit geval de BUITENMUUR.

Het idee van de latjes en het kippengaas om een spauwtje te creeren tussen de buitenmuur en het isolatie zou evt wel alsnog kunnen.

TIMBER
7 januari 2009, 14:18
Het idee van de latjes en het kippengaas om een spauwtje te creeren tussen de buitenmuur en het isolatie zou evt wel alsnog kunnen.

Zou ik zekers doen.. want het zal wel even duren voor je buitenmuur aangetast is.. mar een muffe lucht van vocht c.q. schimmel zal al binnen enkele weken ontstaan.

Han S
7 januari 2009, 14:21
Dat zou ik zeker doen want de binnenkant van die systeemwand zal kouder zijn dan de binnentemperatuur, dus condensatie zou zomaar kunnen gebeuren. Zorg er dan ook voor dat die lucht nog enigzins kan stromen zodat vocht kan worden afgevoerd.

guhlenn
7 januari 2009, 16:10
twee keer isolatie dempt beter, dus dat is het probleem niet, maar het vocht moet weg kunnen... JE hebt het nu ingesloten.

Kim Wilson
7 januari 2009, 16:28
Hoezo? Als het vocht erin kan, kan het er toch ook weer uit?

Han S
7 januari 2009, 16:55
Heb je wel eens een raam zien beslaan Hans, enkel glas bijvoorbeeld? Is een dampremmende laag die koud is.

Highway49
7 januari 2009, 17:59
Vanavond ga ik de boel eruit trekken, en zoals Han zei balkjes op de muur zodat er een spauw gecreeerd kan worden. Ik ga nu uit van de volgende opstelling:

Buitenmuur - spauw - vochtwerende laag - spauw - steenwol - gips

Dat steenwol is geperst steenwol, harde panelen die zullen niet zo snel schimmelen. Onze ademdampen zullen dus door het gips, steenwol én de vochtwerende laag heenmoeten voordat ze het kwetsbare glaswol bereiken.

Oh en dan nog een belangrijk vraagje! Als we het glaswol omdraaien, zit er aan die kant zo'n alminium laagje. Is dat voldoende om te dienen als dampremmende laag? Zou een hoop gedoe schelen.

Han S
7 januari 2009, 18:12
De dampremmende laag moet aan de binnekant aan de kant waar de warmte vandaan komt, de dampremmende laag of lagen moeten zo warm mogelijk zijn. Capice?

Highway49
7 januari 2009, 18:33
Capice, ik zal er nu over ophouden en het volgende resultaat tzt wel laten zien. If you like.

Vanavond ff ergens kippengaas scoren :)

Roman
12 januari 2009, 10:41
(wegens verhuizing en aanverwante verherbouwingen ff niet heul erg actief geweest).

Mooi verhaal. Ik zag de foto en dacht meteen hetzelfde; "de damplaag zit verkeerd". Gelukkig spotte Han het al :)

Voor de goede orde; de damplaag idd aan de binnenkant en TEGEN het gips wat je aan de binnenkant plaatst. Zorg voor 1 spouw (een spouw is inclusief isolatie btw). Gewoon Massa-Lucht-Massa volgen. De dampwerendelaag zal de "lucht" laag onderbreken als je het niet tegen 1 van de massa lagen aan plakt (de binnenkant in dit geval dus) en zo krijg je 2 luchtlagen, slecht voor de geluidsisolatie.

Overigens is het helemaal niet verkeerde de spouw te laten ademen zodat eventuele vocht inderdaad kan opdrogen/ontsnappen whatever. Maar da's weer slecht voor je geluidsiso..

he, bah wat een ellende met al die verschillende isolatie factoren. oh, well. Eerst een goed plan maken, deze eventueel publiseren en bespreken. Achteraf gelul, weet ik, maar volgens mij heb ik het wel een keer opgemerkt. Een goed ontwerp is 90% van het werk.

Rod Gervais: Follow the recipe or don't bake at all...

Succes met de bouw (en sloop) werken!

Han S
12 januari 2009, 10:53
Heb jij wel eens contact met Rod? Geweldige vent is dat, heb ik lange tijd geen contact mee gehad, moet ik eens goedmaken.

TIMBER
21 januari 2009, 12:40
fotoooooooooooooos!!!!!!!!!!!!!!!

Thoom42
21 januari 2009, 15:22
fotoooooooooooooos!!!!!!!!!!!!!!!

Inderdaad. Wij willen foto's zien, wij willen foto's zien!:cheerup:

Roman
21 januari 2009, 16:49
Heb jij wel eens contact met Rod? Geweldige vent is dat, heb ik lange tijd geen contact mee gehad, moet ik eens goedmaken.
Ik "spreek" hem dagelijks :)
Voor een ieder die het intereseert; Rod Gervais heeft een geweldig boek geschreven over het bouwen van een eigen studioruimte. "Build it like the pros". Voor een paar centen bij BOL.com te halen. Aanschaffen als je gaat bouwen, verplichte kost.

Highway49
5 februari 2009, 18:40
Eindelijk weer wat materiaal...de doosconstructie wordt momenteel gebouwd, is al bijna af.

Hier zie je de laag isolatie tegen de bestaande muur en de luchtspauw. De isolatie van de doos komt aan de rechterkant van het hout:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/luchtspauw.jpg

Dan hier de isolatie die we gebruiken voor de doos. Voordat mensen het zeggen, ik weet dat het eigenlijk nét teveel massa is voor de 'veer' laag, maar we doen het er nou eenmaal mee. Daar hoeft dus niks over gezegd te worden ;) Het gaat om steenwol panelen:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/steenwol1.jpg

Close up:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/steenwol2.jpg

Han S
5 februari 2009, 19:25
Ik "spreek" hem dagelijks :)
Voor een ieder die het intereseert; Rod Gervais heeft een geweldig boek geschreven over het bouwen van een eigen studioruimte. "Build it like the pros". Voor een paar centen bij BOL.com te halen. Aanschaffen als je gaat bouwen, verplichte kost.

Rod modereert ergens op een forum, is dat niet recording.org? En kom jij daar vaak?

Roman
6 februari 2009, 19:05
RO en GS zijn wel fora die ik dagelijks bezoek ja. Posten doe ik daar niet vaak overigens.

Highway49
7 februari 2009, 17:30
En weer wat kunnen doen vandaag, jeej...

We hebben van 2 muren de steenwolpanelen die ik eerder liet zien (de isolatie van de binnenste doos dus) in/tussen/tegen de constructie gezet.

http://www.highway49.nl/oefenruimte/muur1.jpg

http://www.highway49.nl/oefenruimte/muur2.jpg

Zoals Han zei toen ik/wij de fout in waren gegaan:


Je moet de damp dus remmen waar het echt vandaan komt, uit de ruimte waarin je loopt te zweten. Dus achter de binnenwand moet de dampremmende laag en het is het beste als die helemaal dicht is, de naden dichtplakken met aluminium tape wat daar speciaal voor is.

Tegen dit steenwol komt nog een dampremmende laag (dus tussen de steenwolpanelen en het gips)

Als jullie kunnen bevestigen dat dit OK is, zou dat voor anderen in de toekomst een mooi voorbeeld zijn.

Tot de volgende post!

Highway49
9 februari 2009, 21:40
In een ander topic zei ROMAN eens:


Betonvloer is zeer prettig. Bouw daar geen zwevende vloer op, dan verslechter je de situatie. Dit ivm met resonanties. Je kunt de muren direct op het beton plaatsen.

Ik neem aan dat dit afhangt van de dikte en andere factoren, of gaat dat altijd op? Wij zitten namelijk met een betonnen vloer van ca. 10cm dik. We twijfelen nog of we er een 'zwevende' vloer inmaken (de muren zijn al direct op het beton geplaatst). Of kunnen we er gewoon een lekker dik tapijt (voor de warme voetjes) inleggen?

Roman
10 februari 2009, 09:33
10cm is een mooie dikte. Ik ga er vanuit dat het ook nog eens gewapend is (voor de resonantie niet heel erg van belang, maar wel voor de constructie sterkte).

Beton heeft een hele grote dichtheid (veel massa per m3, dus zwaaaaar). Hierdoor is het materiaal moeilijk in beweging te brengen. Zelfs laagfrq zal hier moeite mee hebben. Hoewel sublaag dwarsdoor alles heen trilt, dus daar hoef je ook geen zwevende vloer voor te maken.

Kortom: geluid trilt niet door (verwaarloosbaar) (flankeert slecht). Het resoneert (hinderlijk zoem geluid) dus ook nagenoeg niet (niet hoorbaar iig). De eigen trillings frequentie is dermate laag dat het niet meer hoorbaar is.
Zou je hierop een houtenvloer leggen (zwevend, ontkoppeld van het beton) dan introduceer je een probleem: een hoorbare resonantie van het hout.

Tapijt zou ik ook voorzichtig mee zijn. Kan wel maar zorg dat je plafond dan iig niet te veel absorbeert. Het tapijt zuigt al je hoog/mid uit de ruimte waardoor je dus de lage frq overhoudt. Een ruimte met veel "bass" is erg onprettig. Je zult sowieso basstraps in de hoeken moeten stouwen.

Het grote voordeel van je ruimte akoestisch aanpassen (met name laag frq) is dat de "richting" van geluid steeds beter wordt. In andere woorden je hoort de gitaar ook echt uit de speaker komen ipv uit alle hoeken van de kamer (reflecties etc). Hierdoor krijg je een strak geluid met veel focus.

Liquid_Metal
10 februari 2009, 09:37
10cm is een mooie dikte. Ik ga er vanuit dat het ook nog eens gewapend is (voor de resonantie niet heel erg van belang, maar wel voor de constructie sterkte).

Beton heeft een hele grote dichtheid (veel massa per m3, dus zwaaaaar). Hierdoor is het materiaal moeilijk in beweging te brengen. Zelfs laagfrq zal hier moeite mee hebben. Hoewel sublaag dwarsdoor alles heen trilt, dus daar hoef je ook geen zwevende vloer voor te maken.

Kortom: geluid trilt niet door (verwaarloosbaar) (flankeert slecht). Het resoneert (hinderlijk zoem geluid) dus ook nagenoeg niet (niet hoorbaar iig). De eigen trillings frequentie is dermate laag dat het niet meer hoorbaar is.
Zou je hierop een houtenvloer leggen (zwevend, ontkoppeld van het beton) dan introduceer je een probleem: een hoorbare resonantie van het hout.

Tapijt zou ik ook voorzichtig mee zijn. Kan wel maar zorg dat je plafond dan iig niet te veel absorbeert. Het tapijt zuigt al je hoog/mid uit de ruimte waardoor je dus de lage frq overhoudt. Een ruimte met veel "bass" is erg onprettig. Je zult sowieso basstraps in de hoeken moeten stouwen.

Het grote voordeel van je ruimte akoestisch aanpassen (met name laag frq) is dat de "richting" van geluid steeds beter wordt. In andere woorden je hoort de gitaar ook echt uit de speaker komen ipv uit alle hoeken van de kamer (reflecties etc). Hierdoor krijg je een strak geluid met veel focus.

Is het dan juist beter om alle muren, plafond en vloer zoveel mogelijk te laten absorberen? Dan heb je geen reflecties en dus een zo strak mogelijk geluid. Het lijkt me dat je de controle over galm (eigenlijk reflecties) zelf in de hand wilt hebben door je fx unit. Naar mijn idee heb je meer controle als je alle muren laat absorberen. Maar dan hoor je een speaker helemaal niet meer als je er niet recht voor staat...

Roman
10 februari 2009, 10:12
Je wilt niet te veel (hoog/mid) absorberen; dus nee, niet alle muren geheel laten absorberen.

Basstraps kun je nooit genoeg hebben, dus probeer iig alle hoeken (meer dan 4 in een gemiddelde kamer ;) ) te vullen met een laag minerale wol (hoe dikker hoe meer laag absorptie) en dek deze, eventueel, af met een laag plastic alvorens decoratief af te werken. De laag plastic zorgt er voor dat de basstrap niet teveel mid/hoog doorlaat. Maar dat kun je in stappen bepalen, dus met/zonder de plastic laag gaan testen. Als er teveel hoog mist (ofwel; te veel laag in de ruimte is) dan iets voor de wol hangen wat het hoog filtert (plastic bijvoorbeeld, of zelfs een dunne plaat hardboard als je echt wilt filteren).

Aan de muren kun je dan zgn breedband panels hangen. 10cm minerale wol afgedekt met een niet brandbare stof (jute oid) en eventueel omlijst met hout (het oog wil ook wat). Hiermee pas je de ruimte aan qua mid/hoog. Maar te veel is nooit goed. Hang de panelen om-en-om tegen overelkaar.

De algemene regel: tegenover een hard oppervlak een zachte plaatsen. Dat geldt dus ook voor vloer/plafond.

Highway49
10 februari 2009, 17:54
Vanmiddag hebben we de gipsplaten gekocht. Zoals je op de laatst geposte foto's kon zien, zou er tussen het gips en de steenwolpanelen 5cm lucht komen door die horizontale balken, waar het gips tegenaan komt. Tussen het gips en de steenwolpanelen wilden we de dampremmende laag doen

Nu hebben we zojuist ook maar even rollen glaswol van 6cm dik gekocht, met een dampremmende laag ertegenaan. Die komen er dus ook nog eens tussen, met de dampremmende laag uiteraard richting het gips. Zo hebben we ipv. 10cm isolatie 15 á 16 cm isolatie, en die spauw van 5 cm was naar mijn idee nadelig omdat het gips daardoor teveel zou kunnen gaan trillen.

Dit is weer meer 'denken/vermoeden' dan 'weten' dus ik hoor graag jullie mening hierover natuurlijk...

Highway49
11 februari 2009, 00:27
Nou, dat (wat ik in de vorige post vertel) hebben we ook meteen maar even uitgeprobeerd...wat we hadden: de doos constructie met steenwol panelen ertegenaan.

Vanavond hebben we een deel dan verticale balken geplaatst, met het glaswol met dampremmende laag ertussen, en vervolgens wat gipsplaten ertegenaan gegooid, het resultaat:

Glaswol tegen het steenwol aan:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/gips1.jpg

Dat dan nog een paar keer herhalen:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/gips2.jpg

http://www.highway49.nl/oefenruimte/gips3.jpg

En dan het gips ertegenaan:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/gips4.jpg

Uiteraard haal je dan de rest van je gipsplaten-collectie ook maar ff naar binnen :)

http://www.highway49.nl/oefenruimte/gips5.jpg

TIMBER
11 februari 2009, 07:52
Glaswol tegen het steenwol aan:


Is dit alleen omdat er een dampremmende laag op het glaswol zit.. of zit hier nog een ander idee achter..??

guhlenn
11 februari 2009, 08:26
Meer demping toch? Hoe dikker de mineraal wol, hoe meer demping.

Highway49
11 februari 2009, 08:26
Een grote reden is inderdaad de vochtwerende laag. Ik heb hier geleerd dat het vocht zo dicht mogelijk tegengehouden moet worden bij de bron.

Ook maak ik hier de isolatie 5cm dikker mee, dat is ook mooi meegenomen natuurlijk. (wat guhlenn zojuist al opmerkte)

Dan, als ik het er niet tussen zou doen zou er tussen het gips en de steenwol een ruimte van 5cm komen. Ik kreeg zelf het idee dat dit nadelig zou zijn, doordat het gips dan teveel zou kunnen gaan trillen. (dit is hier echter nog niet bevestigd)

TIMBER
11 februari 2009, 08:31
Ok duidelijk.. dus geen specifieke reden om een combinatie van steen- & glaswol te gebruiken.

Highway49
11 februari 2009, 08:35
Nee...steenwol zou beter zijn voor geluidsisolatie, maar is ook aanzienlijk duurder in prijs (vind ik...) Omdat er al een steenwol laag zat hebben we voor glaswol gekozen.

Volgens mij zit er trouwens ook geen dampremmende laag op steenwol, maar daar kan ik het mishebben hoor.

Je ziet bij rockwool vaak zo'n papieren laag, maar of dat dampremmend is?

TIMBER
11 februari 2009, 08:41
Neen dat papier is niet dampremmend maar het is wel te verkrijgen met zo'n laag.

http://www.rockwool.nl/graphics/rws-bnl/rws-nl/pdf/Rockwool_SpijkerflensDeken_118-123_NL.pdf


-

Highway49
11 februari 2009, 09:27
Dan houden we het op de prijs ;)

Roman
11 februari 2009, 11:58
Dan, als ik het er niet tussen zou doen zou er tussen het gips en de steenwol een ruimte van 5cm komen. Ik kreeg zelf het idee dat dit nadelig zou zijn, doordat het gips dan teveel zou kunnen gaan trillen. (dit is hier echter nog niet bevestigd)
bij deze 100% bevestigd :)

En, qua geluidsabsorptie, is er weinig aantoonbaar verschil tussen steen- en glaswol. Het is maar wat je voorkeur is (jeukend steenwol of prikkend glaswol)

Highway49
11 februari 2009, 12:28
Oh dat is helemaal mooi meegenomen dan!

Bedankt voor je bevestiging Roman, doet me goed

Highway49
11 februari 2009, 22:01
Nou, vanavond nog ff een stukkie bijgezet. Voor jullie weinig nieuws te zien denk ik. 3 gipsplaten gezet, wat toch weer 3,60m vult...

En het fijne van een hoekje is dat je de ruimte al goed begint te zien, heerlijk!

http://www.highway49.nl/oefenruimte/gips6.jpg

http://www.highway49.nl/oefenruimte/gips7.jpg

TIMBER
11 februari 2009, 22:47
Begint idd al aardig vorm te krijgen.. toppie.

Liquid_Metal
11 februari 2009, 23:21
Ziet er netjes uit.

In navolging van dit topic: studio van mijn band galmt nogal. Het is een ruimte van ongeveer 15x15 meter en een meter of 6 hoog. Het dak is van golfplaatmetaal en twee van de vier wanden zijn van steen. Een andere wand is van hout en nog een andere van steen, maar da's binnenmuur (dus iets poreuzer. zitten een monitor-raam en een deur in). Ik denk dat het verstandig is om in ieder geval de achterwand ergens mee te bekleden, want de PA-speakers staan daarop gericht en laten de mics via de muur feedbacken. Het drumstel staat ook tegen die wand dus geeft een flinke galm.
Weet iemand een goede, goedkope en simpele oplossing? Het is niet onze eigen studio (is in huur) dus echt radicale aanpassingen zijn niet mogelijk ben ik bang. Vorige week zou ik zeggen dat een doek ophangen genoeg zou zijn, maar nu weet ik beter: dat laat lage tonen alsnog door en dus zouden we een bigass dreundende ruimte krijgen (overdreven).

Highway49
11 februari 2009, 23:31
Voor het drumstel zou je toch 2 á 3 van die schermen kunnen fabriceren? Die je er gewoon voor kunt zetten en weg kunt halen, dan demp je al een hoop. (1,30m hoog bijvoorbeeld. hout of gips aan beide kanten en daartussen isolatie. In totaal zo'n 14cm dik...Op die manier kan de rest in volume misschien ook al lager, scheelt alweer galm...

Aangezien het niet jullie eigen ruimte is, zie ik weinig andere oplossingen dan (dikke) gordijnen en tapijten ophangen/neerleggen...

Of van die absorbtieblokken (vooral voor de bas) in de hoeken leggen...

Bij de feedback heb je ook plateautjes waar je bijvoorbeeld basversterkers op kunt zetten, maar die doen denk niet veel tegen de galm.

Wel groot man, 15x15m !!

Liquid_Metal
12 februari 2009, 10:02
Ik denk dat het ook inderdaad neerkomt op het ophangen van zware gordijnen, en eventueel een tapijt. Maar dempen dikke gordijnen alle frequenties wel even mooi? Blijf ik dan niet met veel laag zitten?
15x15 is inderdaad een hoop. We hebben er zelfs nog een aparte monitorruimte bij van zo'n 10x5, maar da's tevens een soort opslag. En daar komen schoonmakers ook, dus die gebruiken we liever niet. We zetten liefst alle spullen, inclusief pc en mixer, in de studio zelf.

Highway49
12 februari 2009, 10:40
Dat gordijnen enzo vooral hoge tonen op zullen vangen heb je denk ik wel gelijk in, daarom is het handig om sowieso ff basstraps te plaatsen denk ik? Weet alleen niet wat dat kost aangezien het niet jullie eigen ruimte in. Je kunt ze wel makkelijk mee verhuizen als je gaat dat scheelt

http://www.akoestiekwinkel.nl/uploadedfiles/producten/basstrap_org.jpg

Roman
12 februari 2009, 10:59
Ik zou er een eigen topic van maken als ik jou was.

De getoonde afbeelding is een lennard trap van Auralex. Dure oplossing welke niet super resultaat levert (maar wel functioneert)

Je zult de ruimte akoestisch moeten aankleden. Dat kan redelijk eenvoudig door doe het zelf panelen te maken van minerale wol. Wol absorbeert. Ik zou beginnen met de hoeken van de ruimtes te vullen zodat je bass-traps creeert.
Dit kan heeel eenvoudig en doelgericht door gewoon "rollen" isolatie wol te kopen en deze in verpakking en al in de hoeken te stapelen. Let wel dat je rollen koopt waar de wol niet heel erg inelkaar (compressed) gedrukt is. En dat het wol zonder papier/folie laag is

De stralingsrichting van de speakers volgen en daar absorberende materialen toe passen. Iig tegen de overstaande wand. (hoe dieper de wol (volume) hoe meer bass wordt geabsorbeerd). You can never have enough basstraps.

Begin daar eens mee. Je zult zien dat de galm meteen afneemt en ook de ruimte minder "laag" klinkt (wat erg prettig is). Hierdoor ontstaat meer "fokus" van de instrumenten, en speakers.

Highway49
12 februari 2009, 11:05
Hoe kun je deze dan decoratief wegwerken? Die rollen wol zegmaar...?

Want met gips eroverheen verliest het z'n functie zeker?

Highway49
16 februari 2009, 13:51
De volgende foto is nog van de ruimte op het begin van het project, ziet er ondertussen alweer heel anders uit allemaal, maar de deur die je open ziet staan (houten deur) hebben we weggewerkt.

http://www.highway49.nl/oefenruimte/overzicht2.jpg

We hebben eerst de deur van buitenaf dichtgeschroefd. (het was een dubbele deur waarvan 1 helft niet meer open ging) Op de scheiding van die 2 hebben we een plank in de hoogte geschroefd, met daartussen dampwerende dikke folie, zodat die kier helemaal dicht is. De overige kieren hebben we met PUR dichtgespoten.

Toen hebben we heel harde steenwol tegen de deur geplaatst (om wat massa te creëren), en daarvoor weer zachte isolatie. (2x 10cm dus).

Hiervoor hebben we gekozen om te voorkomen dat de speelruimte 2 deuren kreeg (één naar de controlekamer en één naar buiten) We hebben al een tijd terug in de controlekamer een deur naar buiten gehakt, leek ons een stuk verstandiger dan in de ruimte waar het meeste lawaai gemaakt wordt een deur naar buiten te hebben.

Vandaag gaan we de doos constructie hopelijk helemaal afronden (het geraamte praat ik dan over) zodat we met een beetje geluk zaterdag alle wanden van isolatie en 1 laag gips voorzien hebben.

In de week daarop gaan we de plafond constructie bouwen, en als het plafond erin zit de 2e laag gips erop gooien. Met een beetje geluk zijn we over 3 á 4 weken een heel eind klaar met het oefenruimte gedeelte.

Roman
16 februari 2009, 17:15
PUR?, harde steenwol voor massa?
dude...

:makeup::???:

Highway49
16 februari 2009, 22:12
Het pur was voor kiertjes van 0,5 cm, veel keus heb je dan niet...

Dat steenwol was echt keihard geperst, en was zwaarder dan het gips dat we hadden...

Anyway...in principe staan alle muren nu...dat wil zeggen het geraamte met het steenwol ertussen. Deze week en zaterdag het gips ertegenaan (met daartussen nog dat glaswol + dampremmende laag) Het is toch wel 99% zeker dat dat afkomt, en dan gaan we zeer waarschijnlijk ook een begin maken aan het dak al...

Liquid_Metal
16 februari 2009, 23:14
Netjes man, gaat hard. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, en of je nog vervelende problemen tegen gaat komen. Want de laatste tijd loopt het best gesmeerd zo te zien.

guhlenn
17 februari 2009, 13:00
Het pur was voor kiertjes van 0,5 cm, veel keus heb je dan niet...

Oh jawel hoor, gewoon steenwol indouwen. Pur is geen goede oplossing, alks je er nog bij kan, zou ik het vervangen.

Highway49
17 februari 2009, 15:05
Ja...maar als ik daar steenwol tussen douw is het binnen 3 dagen verschimmeld met dit weer, de regen kan er dan praktisch direct tegenaan...

Je moet het zien denk ik....

TIMBER
17 februari 2009, 15:09
Die naden moet je gewoon afkitten. Tis wat gepruts met naden van 0,5mm maar goed te doen.

Roman
17 februari 2009, 21:16
precies, 5mm ga je kitten, niet purren. Waar put begint, eindigt vakmanschap.
Maar als de kier erg diep is, zou je eerst proberen te kunnen purren DAARNA een kitlaag erover heen. maar 5mm purren is prutswerk...

Highway49
17 februari 2009, 22:04
Vanaf de buitenkant is ie inderdaad ook nog dichtgekit, op velen verzoek :)

TIMBER
19 februari 2009, 07:48
Wat voor deuren waren het trouwens..?? Bedoel uit welk materiaal zijn ze opgebouwd..??

Highway49
19 februari 2009, 08:23
De deuren waren van flink hout (helaas)

3 wanden zijn nu volledig met gips bekleed...zal jullie niet vervelen met foto's want alle wanden zien er in principe hetzelfde uit ;)

We hebben gisteren ook gips gehaald voor de 2e (dubbele) laag. Gewoon weer 12,5 mm (of 12mm wat is 't...?) Ben trouwens best tevreden over dat gips, ik kende tot nu toe alleen die platen met afgeronde naden. Deze zijn kaasrecht dus sluiten ook nog eens perfect aan. Plus met de dubbele laag de naden overlappen verwacht ik een mooi eindresultaat.

Het lijkt me nog altijd geen onmogelijke opgave om alle muren deze zaterdag dubbel begipst te hebben en een aardig stuk plafond constructie af te hebben.

Daarna zal het weer 1 of 2 weken qua foto's rustig zijn omdat er dan stroom etc. omgelegd moet gaan worden...bah bah

TIMBER
19 februari 2009, 08:40
De deuren waren van flink hout (helaas)


Ja maar je begrijpt dat die deuren wellicht vergelijkbaar zijn met mijn gehele houten garage, dus ben wel benieuwd hoe dit potentiële geluidslek in de praktijk gaat uitpakken. Heb je wellicht wat foto’s van die deuren voordat jullie begonnen te bouwen.. of van de buitenkant..??

Verder goed bezig hoor en liever een paar foto’s te veel dan te weinig he..;)

Highway49
19 februari 2009, 11:38
Ooh ja, voor jou is dat wel handig natuurlijk omdat jouw ruimte van hout wordt...toch?

Ik zal es ff in mn foto-archiefje zoeken als ik thuis ben, en als het af is laat ik je weten of het geluidslek daar heel veel groter is dan de rest van het hok.

TIMBER
19 februari 2009, 11:51
Alvast bedankt..

TIMBER
25 februari 2009, 09:49
Denk je der nog ff aan..;)

Highway49
26 februari 2009, 10:19
Hey Timber, sorry voor m'n late reactie. In mn fotoarchiefje zitten helaas geen foto's van die deur. Ik zal binnenkort eens kijken of ik de buitenkant kan fotograferen, maar gisteren ging dat niet omdat het al donker was.

Wél hebben we de geluidsdichte deur er gisteren in kunnen rammen, bij deze de foto's:

Hier zit ie er ruw in:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/deur1.jpg

Afgewerkt met gips:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/deur2.jpg

Vanuit de controlekamer gezien:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/deur3.jpg

En nog maar eens de luchtspauw die nu duidelijker is:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/deur4.jpg

Binnenkort meer!

EDIT: Bij de 3e foto zie je nog een 'leeg' deurkozijn. Daar komt de deur die origineel van die koelcel was nog in. De ruimte tussen de deuren schat ik op zo'n 30 á 40 cm.

Roman
26 februari 2009, 10:29
heb je ook een foto van het frame+deurkozijn?
hoe zwaar is de deur ? ERG zwaar? of goed tilbaar met 1 persoon?

Highway49
26 februari 2009, 10:35
Hij was met 2 man eigenlijk niet eens te tillen....

Zal zsm een foto van het kozijn maken. In principe is dat ook van staal, maar daar omheen zat weer een houten frame gebouwd....

Highway49
9 maart 2009, 22:33
Eindelijk weer eens wat verder gekomen. De plafondbalken liggen erin. Qua plafond doen we hetzelfde als de muren, van binnen de doos gezien: 10 cm gips / glaswol (met dampremmende laag naar het gips toe) en daarop nog eens 10 cm steenwol. Dit doen we extra omdat het plafond toch een gevoelig deel is...

Daarna weer gewoon spauw / 10 cm isolatie / originele dak...

http://www.highway49.nl/oefenruimte/plafond.jpg

Ook zijn de 2 suskasten gebouwd:

Hier is er 1 in ontwikkeling:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/suskast1.jpg

Het gat dat je hier ziet, komt een de ventilator op. Die zuigt/blaast (bij de ene suskast wordt lucht afgevoerd, andere voert aan) De ventilator die erop komt zal zich dus ín de oefenruimte, aan het plafond bevinden.

http://www.highway49.nl/oefenruimte/suskast2.jpg

En hier zie je hoe de suskast in/op het plafond ligt:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/suskast3.jpg

Han S
9 maart 2009, 22:37
Heb je het plafond met balklaag ook ontkoppeld van de constructie? Daar zijn ophangbeugels voor met een siliconenrubber blokje zodat je hele plafond op die rubber blokjes steunt.

Met die ventilatiekoker moet je er rekening mee houden dat die tietenschuim van de bouwmarkt met een jaar of vijf uit elkaar valt en door de ruimte vliegt.

Highway49
9 maart 2009, 22:51
Wat heeft het voor zin om het plafond te ontkoppelen van de wanden? Het geluid gaat toch zowel tegen het plafond als tegen de muur?

Mocht je bedoelen of we het plafond aan de stenen muur, ofwel de bestaande ruimte hebben gezet, dat is niet het geval. Voor alsnog staan de doos (op de vloer na) 100% los van de bestaande ruimte. Het plafond is bevestigd aan de muren van de doos.

EDIT: en over dat tietenschuim. Houd er (nogmaals..........) rekening mee dat die ventilatiekokers bij jou 8 uur per dag draaien, 5 dagen in de week, en bij ons amper 8 uur per week.

Han S
9 maart 2009, 23:03
Dus het plafond rust op de binnenwanden en zit nergens aan de constructie daar boven, goed!

Dat schuim valt na een aantal jaren uit elkaar, of je nou wel of niet ventileert. Er zit ook tietenschuim in de grote transmisielijn speakers van IMF, maar dat is licht van kleur en is na 30 jaar nog in uitstekende staat.

Het ie een kwestie van kwaliteit.

Highway49
9 maart 2009, 23:10
Dus het plafond rust op de binnenwanden en zit nergens aan de constructie daar boven, goed!

Dat is inderdaad het geval, ik schrok al bijna maar kon me niet voorstellen dat het fout kon zijn.

We zaten wel met het probleem van een steunbalk die over de breedte van de ruimte liep, en die eigenlijk te laag was om onderdoor te gaan. Dit lossen we op door overal op 2,50 meter te werken, en met een soort 'goot' onder die balk door te gaan. Die zal op zo'n 2,20 meter uitkomen. Voor de duidelijkheid, die steunbalk wordt niét geraakt!

Maar de hele ruimte op 2,20 meter vonden we toch een érg benauwd idee, daarom deze oplossing. Niet makkelijk, maar krijgen we zeker profijt van qua hoogte denk ik. Ook leuke oplossing om spotjes in te verwerken, leuk sfeertje creëren :)


Dat schuim valt na een aantal jaren uit elkaar, of je nou wel of niet ventileert. Er zit ook tietenschuim in de grote transmisielijn speakers van IMF, maar dat is licht van kleur en is na 30 jaar nog in uitstekende staat.

Het ie een kwestie van kwaliteit.

Dan heb ik helaas geen idee waar het tietenschuim vandaan kwam, het was over. Ze zitten er al in en die gok moeten we maar gaan nemen denk ik. Ik dacht dat door de stromende lucht het materiaal eerder zou vergaan.

Maar wat gebeurd er volgens jou mee? Het zal droog worden en gaan 'brokkelen' ofzo gok ik?

guhlenn
10 maart 2009, 09:30
Dat gaat zeker hard worden en schilferen, niet zo handig voor een luchtkoker, misschien kan je een filter op de uitgang zetten ofzo?

Highway49
10 maart 2009, 09:38
'niet zo handig' nee...

Daarom had ik voordat we begonnen al een soortgelijke foto gepost van een suskast van iemand met de vraag of dat goed was...was allemaal prima, jammer dat dat toen niet opgemerkt werd.

Han S
10 maart 2009, 10:38
Als je die koker demontabel maakt is het geen ramp en voor hetzelfde gaat het 10 tot 15 jaar goed, dus niet spijkeren maar schroeven.

Highway49
10 maart 2009, 10:45
Hij is inderdaad geschroefd, alleen zullen er dan 3 of 4 gipsplaatjes ff weggehaald moeten worden...

We zien het t.z.t. wel weer, niet iets om me nu al te druk over te maken

guhlenn
10 maart 2009, 11:29
'niet zo handig' nee...

Daarom had ik voordat we begonnen al een soortgelijke foto gepost van een suskast van iemand met de vraag of dat goed was...was allemaal prima, jammer dat dat toen niet opgemerkt werd.

We suck ;)

Roman
10 maart 2009, 12:14
Op zich prima hoor die suskasten. Gebruik goede constructie lijm en het gaat een tijd mee. Ik gebruik het zelf ook wel, hoewel ik ook met steenwol werk welke ik bekleed met stof.

De kast van binnen wel goed afkitten, ik kon het op de foto niet echt goed zien.

Ontkoppelen van het plafond; goed werk!

Highway49
10 maart 2009, 12:50
Tietenschuim is er met behoorlijke lijm opgezet, dus dat zal in ieder geval niet zomaar loslaten.

Met goed afkitten bedoel je dat het op elkaar geschroevde hout ook gekit is? Dat is in ieder geval het geval. Dit hebben we vooral ook gedaan om te zorgen dat ie ook echt luchtdicht is.

TIMBER
10 maart 2009, 14:57
Die suskast die ik toen heb gemaakt had ik vanbinnen bekleed met steenwol en dat weer afgewerkt met oude aardappelzakken. Dit omdat idd dat tietenschuim op mijn slaapkamer na een paar jaar helemaal begon te verpulveren. Ben al wat allergisch maar moet er niet aan denken dat dit spul naar binnen wordt geblazen.

Maar verder ziet het er allemaal top uit hoor..!! Keep up the good work..;)

Roman
11 maart 2009, 07:55
Jute, die aardappelzakken dus, is idd een prima middel. Ik gebruik het ook regelmatig.

Ja, met afkitten bedoel ik de binnenkant om het ECHT luchtdicht te houden. Goed werk!
Overigens hoef je niet de gehele kast van binnen te bekleden. De absorberende functie is voor eventueel "gefluit" in de kast. Door de binnenschotten rond af te frezen/schuren kom je al een heel eind.

Highway49
11 maart 2009, 10:13
Nog een foto van het plafond, hier is ie al wat verder af dan bij de vorige post.

Je ziet de steunbalken, met daartussen steenwol. Bovenop (wat je dus niet ziet) hebben we nog steenwol op de steunbalken gelegd, omdat anders de 'overbrenging' alleen massa zou zijn.

Als we aannemen dat de balken in de lengte lopen, komen er nog latjes in de breedte bij, op elke 30 cm. Tussen die latten en het steenwol komt dan glaswol met dampremmende laag (naar beneden inderdaad) en vervolgens kunnen we tegen die latten de dubbele laag gips aanschroeven...

http://www.highway49.nl/oefenruimte/plafond2.jpg

Highway49
14 maart 2009, 16:49
En hier dan een stukje van het plafond met het glaswol erop, en ook een stukje gips dat gedaan is.

http://www.highway49.nl/oefenruimte/plafond_gips.jpg

TIMBER
8 april 2009, 09:01
Schiet het al wat op..??
Wij willen FOTOOOOOOSSSS..!!!!

;)

Highway49
8 april 2009, 10:02
Nou hier nog een kleine update dan. We hebben het plafond er al een tijdje helemaal inzitten, op het midden na. Zoals al eens ter sprake is geweest, zaten wij met een steunbalk in de breedte van de bestaande ruimte. Die wilden we dus niet raken, maar er onder door gaan zou een vrij lage ruimte opleveren.

Toen hebben we besloten er boven te gaan zitten, en in het midden een soort 'goot' te maken die er onderdoor gaat. Hierdoor raken we 'm niet, en is toch niet de hele ruimte erg laag. (laagste punt is nu ca. 2,10 m denk ik)

Deze goot gebruiken we ook meteen om de stroom doorheen te trekken, mocht het nodig zijn schroef je 2 plaatjes gips eraf en kun je erbij, maar liever niet natuurlijk ;)

We zijn al begonnen met plamuren/afdichten vd schroefgaten etc. Die wil ik zsm af gaan schuren en dan kunnen we verven.

Ohja, foto's, hier dan!

De goot, in constructie
http://www.highway49.nl/oefenruimte/goot1.jpg

Het middelpunt, waar alle stroom samenkomt
http://www.highway49.nl/oefenruimte/goot2.jpg

Zoiets gaat het dan worden. Maar dan nog plamuren/verven/afplinten etc.
http://www.highway49.nl/oefenruimte/goot3.jpg

Roman
8 april 2009, 11:24
Goed idee van die goot :)

Mooi werk mannen! Vergeet niet te kitten, eh ;)

Kun je eens een lijst van gebruikte materialen (en eventueel kosten) opnemen in deze threat? (handig voor de toekomstige Bob de Bouwers onder ons)

TIMBER
8 april 2009, 11:34
Toppie hoor..!!

Highway49
8 april 2009, 14:45
Thanks! Kitten gaat nog gebeuren inderdaad!

Ik hoop snel weer nieuwe foto's te kunnen posten :)

EDIT: Die lijst wil ik graag een keer maken voor de zogenaamde Bob de Bouwers in de toekomst. Nu is het bij ons alleen zo gelopen dat wij heeeeel veel steenwol, en die brandvertragende/geluidsdichte deur, gratis mee hebben kunnen nemen. Dat zijn misschien (naast gips en hout) nog wel de duurste dingen.

Ook heb ik het geluk dat m'n pa een eigen zaak heeft met meer dan genoeg gereedschap (elecktrische zagen/tafelzaag/schroeftollen/schuurmachines en ga maar door). Als dat gekocht/gehuurd moet worden is dat ook geen leuke grap. Ook beschikken wij zelf over een erg grote, overdekte kar voor het halen van materiaal. Het huren (als je geen kennissen hebt die er 1 hebben) van dat soort zooi gaat ook flink in de kosten zitten...

Ook heeft m'n pa allerlei adresjes voor goedkoop hout en dat soort zooi. (TIP: koop zo min mogelijkheid bij de bouwmarkt! Bij ons zit een aannemersbedrijf in de buurt, waar bijvoorbeeld de steenwol prijzen standaard zijn zoals bij de bouwmarkt in de aanbieding)

Dus ik ga het zeker wel proberen te doen, en zal bijvoorbeeld een schatting doen van de kosten die wij dan toevallig niet hadden.

AvU
8 april 2009, 18:41
Echt leuk verhaal om te lezen maar een ding:

AL DAT STEEN EN GLASWOL, ik heb nu overal jeuk. Gadverdamme dat is echt vies spul, ik werk in de sloop en kom het regelmatig tegen. maar dan 30 jaar en ouder. :nervous:

Highway49
8 april 2009, 20:15
Haha ja ach...ik heb het idee dat dat per persoon verschilt. Sommigen hebben al jeuk door de zooi die in de lucht hangt, en moeten zich bijna in een stofvrij pak hijsen. Na 2 dagen ben ik het met m'n blote handen gaan doen, schroeven en handschoenen gingen bij mij niet samen dus...ik heb er eigenlijk weinig last van.

Highway49
26 april 2009, 23:05
Afgelopen zaterdag hebben we de ondervloer + vloerbedekking gelegd, en jawel...maar eens wat instrumenten naar binnen gesjouwd!

Wat enkel nog moet gebeuren zijn wat afwerkdingetjes als licht (spotjes etc) electriciteit op z'n plek, en alles moet nog afgeplint worden.

Maar na al die maanden werden we toch wel érg benieuwd naar het resultaat.

Het valt mij in ieder geval niks tegen! We moeten alleen het totaalplaatje nog horen want we hadden geen basgitaar bij de hand (die toch wel een grote rol speelt betreft de isolatie)

Wel hebben we even een drummer uitgenodigd die SNOEIHARD op zo'n kit ramt, + een gitaar erbij aangesloten (100 watt buizen dus niks te zacht)

Van buitenaf hoorde je hem drummen op fluisterniveau (ofwel...als we zelf gingen praten hoorde je 'm al bijna niet meer)

Op ca. 15 meter afstand hoorde je enkel als je goed luisterde een tikje van de basdrum...

Het dichtstbijzijnde huis staat op ca. 40 meter afstand dus wat ons betreft is de missie geslaagd...

Morgen ga ik erheen om wat foto's te maken! Dinsdag gaan we voor het eerst met z'n allen oefenen en hoop ik even een audio-fragment te maken om het resultaat te kunnen showen!

EDIT: Zou het buiten nóg zachter worden (qua volume) als we wat demping aan de binnenkant zit? Het is nu nog 1 en al gipswand zonder enig tietenschuim of iets dergelijks, waardoor het hok nog 1 grote echo-put is.

guhlenn
27 april 2009, 10:21
Tietenschuim is voor de reflecties, niet voor isolatie. Maar proficiat, het is geslaagd toch!

Roman
27 april 2009, 10:54
jup, gefeliciteerd met de omtovering :blast:

TIMBER
27 april 2009, 11:33
Idem...!!!

Highway49
5 mei 2009, 12:20
Hier wat foto's van de ruimte...op wat stroom en afwerkdingetjes na zo goed als af...

De buitenkant zou ik ook nog es posten (linker deur is van mn neefje, die sleutelt daar beetje aan z'n auto) Die rechter deur is komen te vervallen...van binnen dichtgewerkt. Onze ingang zit aan de achterkant (niet te zien dus)

http://www.highway49.nl/oefenruimte/buitenkant.jpg

Hier kom je vervolgens binnen, dat gaat straks een loungekamertje/controlekamertje worden:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/controlekamer.jpg

En dan de oefenruimte zelf: (het is nog een beetje een teringzooi)

http://www.highway49.nl/oefenruimte/oefenruimte.jpg

http://www.highway49.nl/oefenruimte/oefenruimte2.jpg

http://www.highway49.nl/oefenruimte/oefenruimte3.jpg

En de ventilatie (1 van de 2 ventilatoren) ...mag wel even schoongemaakt worden:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/ventilatie.jpg

Ruimte vind ik persoonlijk een stuk kleiner ogen op de foto's. Ons uiteindelijke oppervlak is ca. 5m x 4,80m geworden...

Nu beginnen aan de controlekamer...pfoeh...

Wiellem
5 mei 2009, 12:45
Zo das mooi geworden!

Zit er wel genoeg licht zo?

Highway49
5 mei 2009, 12:51
Thanks!

Ik vind het licht persoonlijk erg prettig zoals het nu is (4 halogeen spotjes op die goot die je kunt draaien van richting) Die schijnen nu vooral via plafond en muren. Teveel licht vind ik niet erg inspirerend.

Op die laatste foto van de binnenkant (waar je de deur ziet) is het denk ik wel wat donkerder dan in werkelijkheid.

TIMBER
6 mei 2009, 08:23
Is idd mooi geworden.. netjes hoor.. complimenten.

Je zou overigens nog eens even een foto van die dichtgespijkerde deur maken en kijken hoe het daar met eventuele geluidslekken is gesteld.