PDA

View Full Version : Gitaar leren spelen: enkele vraagjes



Dancing Lobster
24 november 2008, 15:48
Hallo allemaal,
ik zal me eerst even voorstellen :). Ik ben dus Dancing Lobster (echt naam is Yanto), ik ben 19 jaar en woon in Duffel (België).
Mijn hobby's zijn gamen, fitnessen en ik ben verslaafd aan muziek :dance:

Nou, als ik niet aan het gamen ben, verveel ik me vaak en daarom heb ik besloten dat ik gitaar wil gaan leren spelen :noob:

Ik ken echter niets ervan, dus ik zit met een aantal vraagjes:

- waar koop ik een gitaar? Ik ken totaal geen goede gitaarwinkels, kennen jullie goede winkels in het Antwerpse, omgeving Mechelen/Lier?
- Welke gitaar koop ik als beginner best ... iemand die ik ken en ook gitaar speelt zei me dat je voor ongeveer 150 euro een goede startergitaar kan kopen?
- Ik weet ook niet of ik en nylon- of staalsnarige gitaar wil, wat is het verschil precies?
- Wat heb ik nog nodig behalve een gitaar, draagtas en plectrum? Mijn broer vertelde me dat zijn vrienden een stemkastje ofzoiets hebben? Is dat echt nodig en hoeveel kost dat ongeveer?
- Hoe leer ik het het best? Ik wil graag lessen gaan volgen, maar ik heb ook geen zin om eerst nog een jaar notenleer te moeten volgen op de muziekschool :confused:. Mijn broer heeft vroeger leren keyboard spelen via lessen die hij wekelijks in een keyboardwinkel kreeg, kan ik zo ook gitaar leren spelen?

Zo, heel wat vraagjes, alvast bedankt voor de hulp :rockon:

PS: ik wist ook niet goed waar dit topic te plaatsen, hopelijk staat hij hier goed, anders verplaats je hem maar ;)

Martijn-w
24 november 2008, 16:12
Gitaarwinkels kan je zo op google zoeken.

Welke gitaar je het beste kan kopen verschilt nogal van je smaak. Je kan beter iets meer dan 150 euro uitgeven, dan weet je zeker dat je een redelijke gitaar hebt.

Nylonsnarige gitaren worden gebruikt voor muziek als de gypsy kings e.d. Voor pop/rock zou ik gaan voor een staalsnarige (western). (Dus ook voor Poison - Every rose has it's thorne ;))

Een stemkastje is zeker in het begin handig, want dan kan je nog niet op gehoor stemmen. En zonder stemmen klinkt je gitaar vals. Een stemapparaatje kost niet zoveel (ong 20 euro ofzo).

Ga naar een gitaarleraar en vertel hem wat je wil leren. Hij zal je geen notenleer voorschotelen, maar laat je meteen beginnen met spelen.

Nog een tip: Als je een gitaar gaat kopen, neem iemand mee die er verstand van heeft, misschien die vrienden van je broer?

Dancing Lobster
24 november 2008, 16:24
Mijn muzieksmaak ligt vooral bij de stevigere rock/metal(core), zoals je op men last.fm pagina kan zien die in men handtekening staat ;). Dus als ik het goed begrijp koop ik best een staalsnarige gitaar?

Probleem met de gitaarleraar: ik ken geen gitaarleraren en weet ook niet goed waar ik ze moet gaan zoeken... ik ga op dit forum zeker een verzoekje plaatsen, maar waar kan ik er nog naar zoeken? :confused:

En iemand meenemen is een goed idee, ga ik zeker doen :D

Martijn-w
24 november 2008, 16:30
Als je echt het stevigere werk wil spelen moet je misschien maar beginnen met elektrische gitaar in plaats van akoestisch. Dan heb je ook nog een kabel en versterker nodig.

Gitaarleraren kun je vast wel zoeken op internet. Of Muziekscholen.

Dancing Lobster
24 november 2008, 16:35
Als je echt het stevigere werk wil spelen moet je misschien maar beginnen met elektrische gitaar in plaats van akoestisch. Dan heb je ook nog een kabel en versterker nodig.

Gitaarleraren kun je vast wel zoeken op internet. Of Muziekscholen.

Hmm voordeel van akoestisch is dat ik dat thuis kan oefenen, elektrische gitaar maakt daarvoor net iets te veel lawaai :)
En ik luister ook graag akoestische muziek, misschien leer ik later wel elektrische gitaar spelen maar ik wil met akoestisch beginnen :)

Martijn-w
24 november 2008, 16:40
Het voordeel van akoestisch leren spelen vind ik dat de overstap naar elektrisch makkelijker is, dan andersom. Een akoestische is doorgaans wat harder werken.

Wat geluid betreft, als je een versterker hebt die een redelijk laag vermogen heeft, dan kan je hiermee thuis ook prima uit de voeten. Je hoeft em niet hard open te zetten als je dat wil ;)
Als ik thuis flink op mijn akoestische ram, dan klinkt die veel harder dan wanneer ik gewoon speel op mijn elektrische met het volume niet te hoog.

Dancing Lobster
24 november 2008, 16:42
Het voordeel van akoestisch leren spelen vind ik dat de overstap naar elektrisch makkelijker is, dan andersom. Een akoestische is doorgaans wat harder werken.

Wat geluid betreft, als je een versterker hebt die een redelijk laag vermogen heeft, dan kan je hiermee thuis ook prima uit de voeten. Je hoeft em niet hard open te zetten als je dat wil ;)
Als ik thuis flink op mijn akoestische ram, dan klinkt die veel harder dan wanneer ik gewoon speel op mijn elektrische met het volume niet te hoog.

Hmm kan ook, maar ik begin liefst met akoestisch ;)

Mr.Fingers
24 november 2008, 17:13
Goede muziekwinkels

Muziek+Visie Metropool (Stijfselrui Antwerpen)
KeyMusic (Ankerstraat St. Niklaas)
De Monte (Korenmarkt 14 Mechelen)


Probeer voor een goede akoestische steelstring te gaan, test veel uit (of laat het testen door een goede gitarist die je kent). Een stemkastje is wel handig om je gitaar te stemmen ja!

Triffid
24 november 2008, 21:58
Wat lessen betreft kan je misschien eens een kijkje nemen op gizon.be

Zij geven gitaarlessen zonder dat je eerst notenleer moet gevolgd hebben.
Deze school is in St Katelijne Waver, en als ik me niet vergis is dat vlakbij Duffel.

Je ziet maar wat je ermee kan/doet.

Succes in ieder geval.

Dancing Lobster
24 november 2008, 22:26
Goede muziekwinkels

Muziek+Visie Metropool (Stijfselrui Antwerpen)
KeyMusic (Ankerstraat St. Niklaas)
De Monte (Korenmarkt 14 Mechelen)


Probeer voor een goede akoestische steelstring te gaan, test veel uit (of laat het testen door een goede gitarist die je kent). Een stemkastje is wel handig om je gitaar te stemmen ja!

Dankje :rockon:


Wat lessen betreft kan je misschien eens een kijkje nemen op gizon.be

Zij geven gitaarlessen zonder dat je eerst notenleer moet gevolgd hebben.
Deze school is in St Katelijne Waver, en als ik me niet vergis is dat vlakbij Duffel.

Je ziet maar wat je ermee kan/doet.

Succes in ieder geval.

St Katelijne Waver ligt inderdaad vlakbij Duffel, heel erg bedankt :dance:
Ik ga dit allemaal verder bekijken als ik tijd heb, hartstikke bedankt allemaal voor de hulp :D

Dancing Lobster
17 januari 2009, 16:18
Even meedelen dat ik ondertussen een gitaar heb gekocht bij String&Things in Antwerpen, en ik heb me ingeschreven bij gizon. De eerste les volgt maandag 26 januari :D

Allemaal nogmaals bedankt voor de hulp ;)

Shiroi
17 januari 2009, 21:56
en wat voor gitaar is t geworden?

Dancing Lobster
19 januari 2009, 13:53
en wat voor gitaar is t geworden?

Een Cort :)

Foto staat hier ;): http://nl.netlog.com/DancingLobster/photo/photoid=52282376&surr=0#photos

Mr Xen0
19 januari 2009, 15:51
Ziet er leuk uit! (Ik denk ik kijk eens bij de comments hoe anderen er op reageren maar ik snap niets van jullie gebrabbel daar.. :o)

Heb je zelf al wat 'geprobeert' voor je eerste les?

Dancing Lobster
20 januari 2009, 11:56
Ziet er leuk uit! (Ik denk ik kijk eens bij de comments hoe anderen er op reageren maar ik snap niets van jullie gebrabbel daar.. :o)

Heb je zelf al wat 'geprobeert' voor je eerste les?

Haha waarschijnlijk, is nogal plat Vlaams :p

En nee heb nog niets zelf geprobeerd, ik wacht gewoon geduldig de eerste les af ;)