PDA

View Full Version : Cabinetten testen..



Geoffrey
24 november 2008, 15:18
Ik weet dat hier al verschillende topics over zijn en dat ik gewoon zelf moet gaan testen.. maar ik open deze toch nog even zodat ik niets vergeet.

Wat info:
Peavey 5150
Dean/ SD Invader/setje 060 in B

Momenteel heb ik dus een Marshall 1960 maar hij voldoet niet meer aan mn eisen..en zou graag even de volgende merken van cabinetten gaan testen:
*Mesa boogie
*Engl
*Orange
*Bogner
*Kool & Elfring
*Hook
Welke precies van deze merken ben ik nog niet helemaal uit.
Ik heb al wat rondgemaild naar verschillende winkels zodat ik binnenkort kan beginnen testen.

Tips zijn zeker welkom!!!
Er word me dikwijls aangeraden om een oversized cabinet aan te schaffen.. iemand die me hiermee wat kan helpen?

HaroldA
24 november 2008, 15:22
Momenteel heb ik dus een Marshall 1960 maar hij voldoet niet meer aan mn eisen

Wat is er mis met de kast? Verkeerde kleur, te zwaar, niet arty-farty genoeg? :cheerup:

Mijn idee is dat de kast maar < 10% van het geluid maakt en dat de speakers veel belangrijker zijn. Welke speakers gebruik je nu?

Geoffrey
24 november 2008, 15:32
Het zijn de originele speakers die er inzitten en het is de 280Watt niet de 300Watt.

Wat er mis mee is: mn klank is te modderig.. komt niet goed tot zn recht.
En ik denk/hoop dat er betere cabs bestaan dan deze.

HaroldA
24 november 2008, 15:38
Het zijn de originele speakers die er inzitten en het is de 280Watt niet de 300Watt.

280 watt / 4 = 70. Dan moeten het G12-M70's zijn en daar heb ik slechte dingen over gehoord (zelf nooit geprobeerd).

Dus die kun je doorstrepen.

Speakers om te testen:
* Greenbacks (1960 AX)
* V30's (1960 AV)
* V60's (Engl?)
* T75's (standaard 1960 speaker; overal wel een beetje goed in maar geen uitblinkers)


Wat voor sound zoek je? Strak, vol, warm, veel laag, direct, schreeuwend, brullend, etc...

Marc Oblivian
24 november 2008, 15:43
test ook even het EvH 5150III cabinet.
Heb ik goede ervaringen mee (onder een Powerball)

interessander
24 november 2008, 15:44
280 watt / 4 = 70. Dan moeten het G12-M70's zijn en daar heb ik slechte dingen over gehoord (zelf nooit geprobeerd).



Ik denk dat je ongelijk hebt, marshall geeft 280 watt aan voor de AV en BV (V30) kasten, ik heb zelf een normale 1960 gehad met een 280 Watt typeplaatje.
Er is dus maar een manier om er achter te komen: openschroeven dat ding.

casper innosence
24 november 2008, 15:45
Wat is er mis met de kast? Verkeerde kleur, te zwaar, niet arty-farty genoeg? :cheerup:

Mijn idee is dat de kast maar < 10% van het geluid maakt en dat de speakers veel belangrijker zijn. Welke speakers gebruik je nu?

Met 10% overdrijf je t wel heel erg naar beneden. Dezelfde speakers in verschillende kasten kan nog best n verschil maken. Ik heb voor mij orange V30 een marshall v30 gehad, die bij LANGE na niet in de schaduw van de Orange kan en mag staan. De bouw van het cabinet is net zo belangrijk als de speaker die je er in hangt.

@ TS:

Een oversized cab geeft meer laag weer, maar zorgt in mijn ogen ook voor een minder strak geluid. Daarbij vind ik dat de bassist ingehuurd is voor t laag. Hook en Bogner 4x12's zijn de zelfde kasten, en deze vind ik kwa klank (in v30 uitvoering) dicht bij de orange zitten. Maar testen is t beste wat je kunt doen.

HaroldA
24 november 2008, 15:51
Met 10% overdrijf je t wel heel erg naar beneden. Dezelfde speakers in verschillende kasten kan nog best n verschil maken.

Klopt, maar lelijke speaker + mooie kast = rotzooi en mooie speaker + lelijke kast kan nog wel eens acceptabel zijn. (IMHO)

Geoffrey
24 november 2008, 16:10
Wat voor sound zoek je? Strak, vol, warm, veel laag, direct, schreeuwend, brullend, etc...

vooral veel laag maar dat het toch duidelijk blijft.


Ik denk dat je ongelijk hebt, marshall geeft 280 watt aan voor de AV en BV (V30) kasten, ik heb zelf een normale 1960 gehad met een 280 Watt typeplaatje.
Er is dus maar een manier om er achter te komen: openschroeven dat ding.

En wat zat er bij jou in dan..?


@ TS:

Een oversized cab geeft meer laag weer, maar zorgt in mijn ogen ook voor een minder strak geluid. Daarbij vind ik dat de bassist ingehuurd is voor t laag. Hook en Bogner 4x12's zijn de zelfde kasten, en deze vind ik kwa klank (in v30 uitvoering) dicht bij de orange zitten. Maar testen is t beste wat je kunt doen.

Uiteraard is testen het beste wat ik kan doen..maar ik wil niets over het hoofd zien.
Ik heb geen ervaring met een oversized cab en weet ook niemand die er één heeft. Klopt dit dat enkel Mesa deze heeft?
Ik denk ook dat ik door mn setup redelijk wat laag kan gebruiken..

HaroldA
24 november 2008, 16:13
Ik heb geen ervaring met een oversized cab en weet ook niemand die er één heeft. Klopt dit dat enkel Mesa deze heeft?

Is de Marshall Mode Four kast ook niet oversized?

http://www.marshallamps.com/images/product_overview/mf350feature(3).jpg

Geoffrey
24 november 2008, 16:17
Niet dat ik nu noodzakelijk en oversized cab wil.. maar ik wel ze toch eens testen.

the sure thing
24 november 2008, 16:23
Ik denk dat je bij een kast met V30's gaat uitkomen. Als je getest hebt, laat ons je bevindingen weten/schrijf een review!

interessander
24 november 2008, 16:26
Geoffrey, ik had de "standaard" 1960 cab, dus met de G12T-75 speakers, waar normaal een 300 watt typeplaatje op zit.

Steven Otto
24 november 2008, 16:30
ENGL heeft ook 4x12 oversized cabs met V30's erin.

HaroldA
24 november 2008, 16:31
Ik denk dat je bij een kast met V30's gaat uitkomen. Als je getest hebt, laat ons je bevindingen weten/schrijf een review!

Die vind ik juist weer helemaal niks! V30's klinken in mijn oren altijd iets te mid-scooped en 'levenloos'...

Ik heb mijn heil gevonden in G12-65 :dance:

HaroldA
24 november 2008, 16:33
Geoffrey, ik had de "standaard" 1960 cab, dus met de G12T-75 speakers, waar normaal een 300 watt typeplaatje op zit.

Plaatjes kunnen liegen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1861962).

Jimwoud
24 november 2008, 16:35
Die vind ik juist weer helemaal niks! V30's klinken in mijn oren altijd iets te mid-scooped en 'levenloos'...

Ik heb mijn heil gevonden in G12-65 :dance:
V30's zijn toch juist NIET mid-scooped.

interessander
24 november 2008, 16:37
@ HaroldAling: I know, heb ook in dat topic gereageerd. Wat ik niet geheel snap is je opmerking over V30 en de mid-scoop, de T75's zijn juist wat holler van klank.

HaroldA
24 november 2008, 16:37
V30's zijn toch juist NIET mid-scooped.

http://www.indyguitarist.com/members/members/ en dan onderaan de pagina: Speaker soundclips
Same setup, different speakers. Guitar and cranked Marshall amp. Same Mic position during recording.

casper innosence
24 november 2008, 16:39
Die vind ik juist weer helemaal niks! V30's klinken in mijn oren altijd iets te mid-scooped en 'levenloos'...

Ik heb mijn heil gevonden in G12-65 :dance:

Hehe, ik moet die dan toch es uittesten.. (nja of niet, dr is toch geen geld voor :P) al moet ik zeggen, dat in mijn setup V30's t juist prrrriiima doen en ik hou helemaaaaal niet van midscoopen. Herken t ook niet helemaal in de speaker eigenlijk.

Geoffrey
24 november 2008, 16:45
Ik denk dat je bij een kast met V30's gaat uitkomen. Als je getest hebt, laat ons je bevindingen weten/schrijf een review!

Doe ik zeker!!!
Eerst nog weten wat k allemaal kan/moet testen..


Geoffrey, ik had de "standaard" 1960 cab, dus met de G12T-75 speakers, waar normaal een 300 watt typeplaatje op zit.

Inderdaad.. 1960a 300Watt RMS staat er achteraan op.


ENGL heeft ook 4x12 oversized cabs met V30's erin.

Dan moet ik die zeker ook eens testen!!
Wat is het vershil tussen de V30 en de V60?

HaroldA
24 november 2008, 16:49
Wat is het vershil tussen de V30 en de V60?

30.




Sorry, kon het niet laten! :cheerup:

Geoffrey
24 november 2008, 17:08
30.

Ahzo :dontgeti:

Daar ben k weer wat verder mee :satisfie:

HaroldA
24 november 2008, 17:11
Daar ben k weer wat verder mee :satisfie:

Zo is het maar net ;)

Ik ken ze niet dus meer dan een (misplaatst) grapje kan ik er niet van maken.

Geoffrey
24 november 2008, 17:25
Op de site van Engl word je er ook al niet veel wijzer van..
4 x 12" Standard Cabinet Straight E 412 SG
4 x 12" Standard Cabinet Slanted E 412 SS
4 x 12" PRO Cabinet Greenbacks 25 Str. E 412 GG
4 x 12" PRO Cabinet Greenbacks 25 Sl. E 412 GS
4 x 12" PRO Cabinet Slanted E 412 VS
4 x 12" PRO Cabinet Straight E 412 VG
4 x 12" XXL PRO Cabinet E 412 XXL (de oversized waarschijnlijk)

HaroldA
24 november 2008, 17:37
Op de site van Engl word je er ook al niet veel wijzer van..
4 x 12" Standard Cabinet E 412
4 x 12" PRO Cabinet Greenbacks 25 E 412
4 x 12" PRO Cabinet E 412
4 x 12" XXL PRO Cabinet E 412 XXL

Straight = recht en Slanted = schuin (buikkast). Dat maakt het lijstje al iets korter. Nu nog uitvogelen wat voor speakers er in de PRO en XXL PRO zitten en je bent klaar om naar de winkel te gaan!

Steven Otto
24 november 2008, 17:50
Straight = recht en Slanted = schuin (buikkast). Dat maakt het lijstje al iets korter. Nu nog uitvogelen wat voor speakers er in de PRO en XXL PRO zitten en je bent klaar om naar de winkel te gaan!


ENGL heeft ook 4x12 oversized cabs met V30's erin.
STANDARD v60's
PRO GREENBACKS ik neem aan, greenbacks ;P
PRO v30's
XXL PRO v30's

Geoffrey
24 november 2008, 17:53
STANDARD v60's
PRO GREENBACKS ik neem aan, greenbacks ;P
PRO v30's
XXL PRO v30's

Bij deze: bedankt!!!

scheelt weer wat in mn zoektocht :dance:

Misschien nog snel even een "domme" vraag tussendoor stellen:
Wat is nu het verschil tussen V30/V60 en Greenbacks?

Geoffrey
24 november 2008, 20:19
Welke Orange en Mesa Boogie-cabs kunnen jullie me nog aanraden?

HaroldA
24 november 2008, 20:22
Wat is nu het verschil tussen V30/V60 en Greenbacks?

Luister zelf maar!


http://www.indyguitarist.com/members/members/ en dan onderaan de pagina: Speaker soundclips
Same setup, different speakers. Guitar and cranked Marshall amp. Same Mic position during recording.

Geoffrey
24 november 2008, 20:39
Moraal van het verhaal: zelf testen dus. :cheerup:

HaroldA
24 november 2008, 20:52
Moraal van het verhaal: zelf testen dus. :cheerup:

Ja... Maar heb je nou wel of niet die samples beluisterd???

the sure thing
24 november 2008, 21:25
Ik zou greenbacks (G12M-25) speakeroptie schrappen IN JOUW GEVAL. Ik vind het een sublieme speaker, maar hij geeft minder strak laag dan de andere genoemde speakers. De "consensus" is het het een speaker is die wat wollig/rommelig in het laag kan klinken. In ieder geval meer dan de V30/V60 speakers.

Het verschil tussen de V30/V60 speaker weet ik niet. Ik heb ff gegoogled, maar het zou kunnen zijn dat "de V60" speaker niet bestaat, zoals de V30 speaker eigenlijk ook niet bestaat. De officiele benaming voor de V30 is de "Vintage 30", en het ZOU KUNNEN ZIJN dat de officiele benaming voor de V60 is "V12-60". En dat is volgens Celestion een andere speaker die "niets" te maken heeft met de Vintage 30 speaker.

casper innosence
24 november 2008, 22:04
V60 is de standaard speaker van ENGL. Moet je van houden, klinken minder "hard" in mijn oren. Maar ik vind ze op de een of andere manier ook wat moeilijk/minder vloeiend dan een V30. Dit kan uiteraard smaak/ versterker afhankelijk zijn.

casper innosence
24 november 2008, 22:05
Welke Orange en Mesa Boogie-cabs kunnen jullie me nog aanraden?

Orange PPC 4x12 V30 of de PPC 4x12 High Power met g12k100's

Mesa, kijk naar n stilleto cab, vond de rectifier cab dikke bagger, en nog belachelijk duur ook:P

AART
24 november 2008, 22:51
Met 10% overdrijf je t wel heel erg naar beneden. Dezelfde speakers in verschillende kasten kan nog best n verschil maken. Ik heb voor mij orange V30 een marshall v30 gehad, die bij LANGE na niet in de schaduw van de Orange kan en mag staan. De bouw van het cabinet is net zo belangrijk als de speaker die je er in hangt.

Klopt. Marshall cabs hebben een spaanplaat achterkant en voor de rest 15 mm multiplex waar de meeste merken 18 mm gebruiken. Dat zorgt ervoor dat de marshall cab losser is dan andere cabs en flubby word qua bas. Ik heb een 1960AV gehad en heb nu een oversized rectifier standard kast. De rectifier standard kast is strakker in het laag en geeft meer druk. Oversized geeft meer bas idd, de meeste strakke amps kunnen het makkelijk hebben(5150, Ultralead, Marks). Bij de rest kan je de bas ook iets terugdraaien om te compenseren. Ik vind rectifier cabs erg vet, maar het is dus oppassen met het instellen van de amp.


@ TS:

Een oversized cab geeft meer laag weer, maar zorgt in mijn ogen ook voor een minder strak geluid. Daarbij vind ik dat de bassist ingehuurd is voor t laag. Hook en Bogner 4x12's zijn de zelfde kasten, en deze vind ik kwa klank (in v30 uitvoering) dicht bij de orange zitten. Maar testen is t beste wat je kunt doen.

Mijn oversized is dus strakker dan mijn oude marshall (zelfde speakers), dus bouwkwaliteit speelt ook mee. Voor de rest zie hierboven dus.


Bij mesa heb je trouwens de keus tussen oversized (rectifier 4x12) en normale (stiletto 4x12) cabs.
En ga gewoon eens testen met jouw amp wat jij vet vind. Bijv. bij jukebox. Zoals je ziet aan de post van caspar hierboven en mijn post verschillen smaken nogal, dus wij kunnen niet zeggen wat het beste voor jou is zonder door jouw oren te kunnen luisteren.

Engltje
25 november 2008, 10:54
Klopt. Marshall cabs hebben een spaanplaat achterkant en voor de rest 15 mm multiplex waar de meeste merken 18 mm gebruiken. Dat zorgt ervoor dat de marshall cab losser is dan andere cabs en flubby word qua bas. Ik heb een 1960AV gehad en heb nu een oversized rectifier standard kast. De rectifier standard kast is strakker in het laag en geeft meer druk. Oversized geeft meer bas idd, de meeste strakke amps kunnen het makkelijk hebben(5150, Ultralead, Marks). Bij de rest kan je de bas ook iets terugdraaien om te compenseren. Ik vind rectifier cabs erg vet, maar het is dus oppassen met het instellen van de amp.


Mijn oversized is dus strakker dan mijn oude marshall (zelfde speakers), dus bouwkwaliteit speelt ook mee. Voor de rest zie hierboven dus.


Bij mesa heb je trouwens de keus tussen oversized (rectifier 4x12) en normale (stiletto 4x12) cabs.
En ga gewoon eens testen met jouw amp wat jij vet vind. Bijv. bij jukebox. Zoals je ziet aan de post van caspar hierboven en mijn post verschillen smaken nogal, dus wij kunnen niet zeggen wat het beste voor jou is zonder door jouw oren te kunnen luisteren.


Vergeet ook niet dat er een enorm verschil zit in front en rear loaded. Door een frontloaded cab kan een v30 wel wat mid scooped gaan klinken.
Rearloaded = meer tone, wolliger (of warmer), meer kast geluid.
Frontloaded= vaak kleine mid dip, strakker, meer speaker geluid.

Maar gewoon je eigen versterker meenemen en gaan teste. Bij Jukebox hebben ze bijna alle genoemde cabs op voorraad dacht ik...... Dan kun je de verschillen zelf oordelen en zelf testen. Het is namelijk ook altijd de combinatie die moet werken.. en verder kun je met de speakerkabel ook nog kleine verschillen aanbrengen...dus TESTEN !!

Jimwoud
25 november 2008, 11:38
V30 en V60 zijn enorm verschillend. Waar een V30 aardig wat mid heeft, is de V60 behoorlijk mid-scooped. Ook heeft de V60 veel meer laag/ lowend. Qua hoog weet ik niet precies de verschillen. Voor metal is de V60 prima, en heeft een dikke sound. Ik zou bijde kasten zeker proberen van Engl.

casper innosence
25 november 2008, 11:44
Klopt. Marshall cabs hebben een spaanplaat achterkant en voor de rest 15 mm multiplex waar de meeste merken 18 mm gebruiken. Dat zorgt ervoor dat de marshall cab losser is dan andere cabs en flubby word qua bas. Ik heb een 1960AV gehad en heb nu een oversized rectifier standard kast. De rectifier standard kast is strakker in het laag en geeft meer druk. Oversized geeft meer bas idd, de meeste strakke amps kunnen het makkelijk hebben(5150, Ultralead, Marks). Bij de rest kan je de bas ook iets terugdraaien om te compenseren. Ik vind rectifier cabs erg vet, maar het is dus oppassen met het instellen van de amp.


Mijn oversized is dus strakker dan mijn oude marshall (zelfde speakers), dus bouwkwaliteit speelt ook mee. Voor de rest zie hierboven dus.


Bij mesa heb je trouwens de keus tussen oversized (rectifier 4x12) en normale (stiletto 4x12) cabs.
En ga gewoon eens testen met jouw amp wat jij vet vind. Bijv. bij jukebox. Zoals je ziet aan de post van caspar hierboven en mijn post verschillen smaken nogal, dus wij kunnen niet zeggen wat het beste voor jou is zonder door jouw oren te kunnen luisteren.

Hehe, terwijl onze muzieksmaak volgens mij wel redelijk bij elkaar in de buurt ligt Aart (goeie dosis punkrock/hardcore).

Verder is het natuurlijk heeeeel erg amp & gitaar afhankelijk. En natuurlijk de sound die je wilt.

Jan Buurman
25 november 2008, 12:06
Het schijnt dat je bij Kool & Elfring uitgebeid kunt testen met verschillende kasten, verschillende speakers en zelfs speakercombinaties en met je eigen amp.
Misschien moet je daar eens heen.....

Engltje
25 november 2008, 12:21
Het schijnt dat je bij Kool & Elfring uitgebeid kunt testen met verschillende kasten, verschillende speakers en zelfs speakercombinaties en met je eigen amp.
Misschien moet je daar eens heen.....

Klopt ! die helpen je ook goed. Btw, jukebox heeft ook K&E. maar je kunt ook bij K&E langs gaan.

@casper innosence: Idd iedere kast heeft wel bepaalde karakterestieken die goed voor een bepaalde muzieksoort geschikt zijn. Maar wat je zegt is waar, je gitaar en versterker bepalen veel, te veel om niet eerst goed te testen. En een goede dosis punkrock/hardcore is nooit verkeert :D .

AART
25 november 2008, 15:27
Hehe, terwijl onze muzieksmaak volgens mij wel redelijk bij elkaar in de buurt ligt Aart (goeie dosis punkrock/hardcore).

Verder is het natuurlijk heeeeel erg amp & gitaar afhankelijk. En natuurlijk de sound die je wilt.

Jep, goede dosis punk/hardcore hier.
Jij speelt toch met een Soldano Avenger? Die dingen zijn wat meer marshall-achtig qua voicing lijkt me?

Jimwoud
25 november 2008, 15:40
Ik snap die vergelijking nooit van Soldano en Marshall, vind het echt totaal niet op elkaar lijken qua sound.

ErikE
25 november 2008, 15:57
Tja, de SLO is afgeleid van een gemodde Plexi, dan krijg je dat...

Jimwoud
25 november 2008, 16:00
Tja, de SLO is afgeleid van een gemodde Plexi, dan krijg je dat...

Zal best, zo heb je ook dat Mesa's afgeleid zijn van Fenders, etc.

Toch lijkt een SLO qua sound niet echt op een plexi. En is het gewoon meer dat versterkers over het algemeen op elkaar lijken, omdat ze allemaal wel van elkaar afgeleid zijn

pol
25 november 2008, 16:02
Ik zou zeker Engl met V30, mesa traditional (stilleto dus), orange of Diezel frontloaded (hele strakke cab) testen.

mijn mesa traditional geeft een gitaar in B met invaders erin prima weer.

en die opmerking dat V30's midscooped zijn slaat helemaal nergens op.

voor wat jij zoekt ben je idd best af met V30's of g12k100's .

Orange is wel de goedkoopste keuze als je ze uit de UK besteld, ik vind er wel 1 groot nadeel aan : geen wieltjes.

Blackstar cabs (zelfde formaat als mesa oversized) moeten ook heel goed zijn.

gaan testen bij Kool & Elfring lijkt me zeker ook een goed idee, al veel goeds over gehoord.

iWishmaster
25 november 2008, 16:02
Ik snap die vergelijking nooit van Soldano en Marshall, vind het echt totaal niet op elkaar lijken qua sound.

offtopic:

Het "marshall-geluid" is relatief en waar het door bepaalt wordt is natuurlijk moeilijk te zeggen. De gelijkenis is er (volgens mij) wel, en die zit (denk ik) vooral in de eindtrap-oversturing: die voegt een bepaalde 'crunch' toe. Veel mensen zeggen dat door de EL43's komt, wat waarschijnlijk deels waar is, zolang de bias dan maar (ongeveer) gelijk is aan die van een marshall.
Overigens: ik weet dit niet echt zeker, maar mijn (geringe) ervaring met amps en hoe ze van binnen werken wijzen die richting op.

Mesa's zijn over het algemeen koud ge-biast, wat voor een 'killere' (maar dan niet op een slechte manier) en strakkere sound zorgt, en ook gewoon minder eindtrapoversturing. Gecombineerd met een andere soort buis levert het een andere ("Amerikaanse") voicing op.

Maar (lang) niet iedereen (hoeft) dit zo te ervaren natuurtlijk.

pol
25 november 2008, 16:08
er zijn nog wel meer verschillen, je kan gerust el34's warm biassen in een mesa, het zal nog niet als een marshall klinken.

die invloed van de bias op het geluid wordt trouwens sterk overdreven vind ik.

ErikE
25 november 2008, 16:10
Ja, de hoofdgedachte zal toch altijd in de lijn liggen van "EL34 = Marshall-achtig, 6L6 Fender of Mesa... " , mensen hebben toch een algemeen bekend referentiepunt nodig om er een geluid bij te denken.

Edit: in de tussentijd zijn er nog wat reacties geweest zie ik...

pol
25 november 2008, 16:16
Ja, maar die hoofdgedacht is verkeerd. het meeste van dat marshall geluid zit gewoon in de preamp, niet in welk type eindbuis gebruikt wordt.

nog zoiets is die eindtrapoversturing, wie speelt daar uiteindelijk mee ? 't is onhandig, je moet al een attenuator hebben, en in de meeste gevallen klinkt het helemaal niet beter dan een goeie mastervolume, eindtrap oversturing is echt typisch zo'n forumhype, zo geweldig vind ik dat nu niet.

casper innosence
25 november 2008, 16:17
Jep, goede dosis punk/hardcore hier.
Jij speelt toch met een Soldano Avenger? Die dingen zijn wat meer marshall-achtig qua voicing lijkt me?

Jup, nog steeds de Soldano, gaat voorlopig nog niet weg, blijft n vet ding.


Ik snap die vergelijking nooit van Soldano en Marshall, vind het echt totaal niet op elkaar lijken qua sound.

Tja, ik heb t ook niet verzonnen. De Soldano klinkt dikker dan menig marshall.


offtopic:

Het "marshall-geluid" is relatief en waar het door bepaalt wordt is natuurlijk moeilijk te zeggen. De gelijkenis is er (volgens mij) wel, en die zit (denk ik) vooral in de eindtrap-oversturing: die voegt een bepaalde 'crunch' toe. Veel mensen zeggen dat door de EL43's komt, wat waarschijnlijk deels waar is, zolang de bias dan maar (ongeveer) gelijk is aan die van een marshall.
Overigens: ik weet dit niet echt zeker, maar mijn (geringe) ervaring met amps en hoe ze van binnen werken wijzen die richting op.


Alleen draait zoiezo mijn Soldano op 5881 welke vergelijkbaar (gelijk aan?) de 6L6 is.

Ik denk dat men met de vergelijking tussen de Soldano en de Marshall vooral doelt op het "rockende" karakter van deze beide amps, waar Mesa (in de vergelijkbare gainklasse dus) een veel "metaller" geluid hebben. Is ook niet helemaal eerlijk om t zo over 1 kam te scheren natuurlijk, want een recto klinkt anders dan n mark IV. Een Bogner Uberschall heeft ook dat "metalle".

Maar goed.. Ik heb mensen ook vergelijkingen horen maken over 5150's en SLO's en dat vind ik nog onverklaarbaarder dan marshall, want ik heb 1 keer op n 5150 MOETEN spelen, wat een piepende kutbak, dan nog liever een JCM900..

Maare.. volgens mij ging t in dit topic meer om speakers dan om amps :P

iWishmaster
25 november 2008, 16:41
Alleen draait zoiezo mijn Soldano op 5881 welke vergelijkbaar (gelijk aan?) de 6L6 is.


Bij de Slo en Avenger zijn de buizen uitwisselbaar, alleen de bias hoeft aangepast te worden. Maar ik lees net de de SLO standaard met 5881's kwam en de Avenger standaard met EL34's ...
Daar gaat mn hele theorie dus :dontgeti:

casper innosence
25 november 2008, 16:58
Avenger komt standaard ook met 5881, maar er is een EL34 leverbaar (dus zo uitwisselbaar zal dan ook niet helemaal gelden), zo staat op de Soldano site. En de mijne is ook geen custom order geweest, gewoon op 5881's en van n goeie maat van me ook.

Daarbij is de Avenger een kale SLO zonder 2e kanaal en alle opties. Dus lijkt me sterk dat ze daar dan ook andere eindbuizen in zetten dan de SLO.

Geoffrey
25 november 2008, 20:41
Bedankt voor jullie reacties!!!
En ook de versterkeruitleg..maar daar heb ik momenteel weinig aan. ;)


Ja... Maar heb je nou wel of niet die samples beluisterd???

Ik heb ze beluisterd, en daarmee bedoelde ik dan:
Moraal van het verhaal: zelf testen.
Je hebt er uiteindelijk wel een idee van als je samples hoort.. maar andere amp en versterker doen weer helemaal iets anders.
Toch bedankt!!


Orange PPC 4x12 V30 of de PPC 4x12 High Power met g12k100's

Mesa, kijk naar n stilleto cab, vond de rectifier cab dikke bagger, en nog belachelijk duur ook:P

Bedankt voor de tip..
Ik probeer ze zeker te testen..


Klopt. Marshall cabs hebben een spaanplaat achterkant en voor de rest 15 mm multiplex waar de meeste merken 18 mm gebruiken. Dat zorgt ervoor dat de marshall cab losser is dan andere cabs en flubby word qua bas. Ik heb een 1960AV gehad en heb nu een oversized rectifier standard kast. De rectifier standard kast is strakker in het laag en geeft meer druk. Oversized geeft meer bas idd, de meeste strakke amps kunnen het makkelijk hebben(5150, Ultralead, Marks). Bij de rest kan je de bas ook iets terugdraaien om te compenseren. Ik vind rectifier cabs erg vet, maar het is dus oppassen met het instellen van de amp.

Bij mesa heb je trouwens de keus tussen oversized (rectifier 4x12) en normale (stiletto 4x12) cabs.
En ga gewoon eens testen met jouw amp wat jij vet vind. Bijv. bij jukebox. Zoals je ziet aan de post van caspar hierboven en mijn post verschillen smaken nogal, dus wij kunnen niet zeggen wat het beste voor jou is zonder door jouw oren te kunnen luisteren.

Inderdaad..
Het woord "flubby" omschrijft wat ik van de Marshall 1960 vind.
Bedankt voor de tip..
Normaal ga ik binnenkort cabs testen..ik moet enkel nog even uitzoeken waar ze wat hebben zodat ik zoveel mogelijk op één dag kan testen.


Het schijnt dat je bij Kool & Elfring uitgebeid kunt testen met verschillende kasten, verschillende speakers en zelfs speakercombinaties en met je eigen amp.
Misschien moet je daar eens heen.....

Bedankt voor de tip!!
Dit wist ik dus niet..

Geoffrey
25 november 2008, 20:44
Ik kreeg net nog het ruilvoorstel met een Engl met V30's..

casper innosence
25 november 2008, 21:09
Normaal ga ik binnenkort cabs testen..ik moet enkel nog even uitzoeken waar ze wat hebben zodat ik zoveel mogelijk op één dag kan testen.



ALs ik naar de plaats onder je naam kijk, dan denk ik dat je niet in de buurt van Boekel (noord brabant) woont. Daar zit de Jukebox, die hebben, t meeste wel op voorraad, laatste keer dat ik daar was geen Orange met V30's (wel n Orange Jubileum uitvoering, maar die heeft volgens mij geen v30's), maar je mag altijd bij mij komen luisteren. Mocht je m willen horen.

Ennu ruilvoorstel voor n ENGL V30, tegen je Marshall? tja, tis n overweging, maar wellicht vind je n andere kast NOG lekkerder. De Engl is wel strak iig, maar ook een beetje scooped (in verhouding tot Bogner en Orange v30's.

ben vanhoof
25 november 2008, 21:26
Uhms engl v30 kast tegen een marshall 1960? Die kerel is niet goe bij zn hoofd zeker... Doen man, evt wil ik wel die Engl van jou overkopen tegen de prijs waar de meeste standaard marshalls voor weggaan.

Raffie
26 november 2008, 07:58
Ik heb sinds kort een genz-benz g-flex 212 , 2 V30's echt lichtgewicht. maar wat een helder geluid en punch man ... niet goedkoop 750 nieuw. staat nu op ebay.de een demomodel voor 400 te koop. lees maar wat reviews op harmony central ...

Voor mij ideaal , draagbaar met 't geluid van de betere 4x12's , een 1960A bv (waar onze andere gitarist over speelt, komt niet eens in de buurt van de punch en klaarheid.

Raf

pol
26 november 2008, 08:16
Ik kreeg net nog het ruilvoorstel met een Engl met V30's..

dan zou ik geen seconde twijfelen. die Engl is prima voor wat jij zoekt.

Bogner vond ik zelf wat te dof & middig klinken. heb zo'n kast enkele maanden gehad. Mesa & Engl vind ik toch beter voor metal. Bogner meer voor klassieke rock, en Orange vind ik er niet uitzien, en dan zijn ze ook nog es zwaar en hebben geen wieltjes.

zo'n ported genz benz wil ik ook wel es horen, origineel zitten daar toch geen V30's in ?

Henri H
26 november 2008, 09:10
De G-Flex heeft GBE 1240-V75 speakers.

Van de site:

THE GBE 1240-V75 LOUDSPEAKER
We’ve taken the most sought after sound in guitar speakers and made it affordable. An imported cone from England with a 1 3/4" voice coil combine to reproduce smooth, distinctive single notes and punchy, warm, rich power chords.

Ik had laatst een zaak gevonden in Duitsland (ik dacht in de buurt van Dortmund) die ze verkocht.
Maar ik kan 'm niet weer vinden.
Ik dacht dat het http://www.beyers-music.de was maar die verkoopt ze niet (meer?).
Volgens mij waren ze daar veel goedkoper dan €750,-.

Orpheo
26 november 2008, 11:03
interessante kost om te lezen. Ik zit zelf ook te denken aan een nieuwe kast, en dan vooral de Kool en Elfring kast om een of andere reden. lijkt me een interessant ding! ik ga 'm zaterdag testen naast de bogner 412 v30 kast, de engl v30 412, engl v60 412, engl oversized v30. en van K&E ga ik een kast proberen met 2xgreenback en 2x v30.

Geoffrey
26 november 2008, 19:01
ALs ik naar de plaats onder je naam kijk, dan denk ik dat je niet in de buurt van Boekel (noord brabant) woont. Daar zit de Jukebox, die hebben, t meeste wel op voorraad, laatste keer dat ik daar was geen Orange met V30's (wel n Orange Jubileum uitvoering, maar die heeft volgens mij geen v30's), maar je mag altijd bij mij komen luisteren. Mocht je m willen horen.

Ennu ruilvoorstel voor n ENGL V30, tegen je Marshall? tja, tis n overweging, maar wellicht vind je n andere kast NOG lekkerder. De Engl is wel strak iig, maar ook een beetje scooped (in verhouding tot Bogner en Orange v30's.

Super van je!!
Nee.. ik woon inderdaad een eindje van Boekel, maar ik wil gerust een eind rijden als ik maar de gelegenheid heb om verschillende cabinetten naast elkaar te testen.


Uhms engl v30 kast tegen een marshall 1960? Die kerel is niet goe bij zn hoofd zeker... Doen man, evt wil ik wel die Engl van jou overkopen tegen de prijs waar de meeste standaard marshalls voor weggaan.

Gaat ook niet door..
Hij dacht dat mijn cab ook met V30's is.


dan zou ik geen seconde twijfelen. die Engl is prima voor wat jij zoekt.

Bogner vond ik zelf wat te dof & middig klinken. heb zo'n kast enkele maanden gehad. Mesa & Engl vind ik toch beter voor metal. Bogner meer voor klassieke rock, en Orange vind ik er niet uitzien, en dan zijn ze ook nog es zwaar en hebben geen wieltjes.

zo'n ported genz benz wil ik ook wel es horen, origineel zitten daar toch geen V30's in ?

Bedankt voor de tips!!
Als ik zo wat de reviews lees denk ik ook dat het tussen Engl en Mesa zal gaan, maar ik hou mn opties nog wat open.
Die Genz Benz spreekt me ook wel aan eigenlijk.. ik zoek nog even uit waar die te koop is.

casper innosence
27 november 2008, 00:47
Super van je!!
Nee.. ik woon inderdaad een eindje van Boekel, maar ik wil gerust een eind rijden als ik maar de gelegenheid heb om verschillende cabinetten naast elkaar te testen.


Bel even naar de jukebox.. die hebben bijna alles van het lijstje, Mesa (?), Bogner, Engl, Kool & Elfring. Mochten ze geen Orange v30 op voorraad hebben, wil ik wel kijken of ik met de mijne langs kan komen, maar dat hangt af van mijn beschikbaarheid uiteraard. (en of ze koffie hebben :P) Oh en dat mag je trouwens best tegen Daan of Frans zeggen.

Geoffrey
27 november 2008, 21:58
interessante kost om te lezen. Ik zit zelf ook te denken aan een nieuwe kast, en dan vooral de Kool en Elfring kast om een of andere reden. lijkt me een interessant ding! ik ga 'm zaterdag testen naast de bogner 412 v30 kast, de engl v30 412, engl v60 412, engl oversized v30. en van K&E ga ik een kast proberen met 2xgreenback en 2x v30.

Waar ga je deze testen..?