PDA

View Full Version : Microfoon voor opnemen gitaar/digitale piano



JoepJoosten
24 november 2008, 14:41
Hallo, ik ben op zoek naar een microfoon voor het opnemen van mijn elektrische gitaar (prioriteit) en eventueel wat elektrische piano en zang. Dit om gewoon wat ideeen op te kunnen nemen en te laten horen aan m'n band. Het hoeft dus zeer zeker geen topkwaliteit te zijn, maar ik wil wel graag dat het te horen is wat ik speel.
Dit wil ik dan graag op mijn computer opnemen, waarmee ik meteen bij mijn
tweede vraag kom, welk programma (gratis aub) raden jullie mij hiervoor aan? Ik ben een totale leek op dit gebied, dus maak me het hoofd niet aan het draaien met technische termen aub ;)
Alvast Bedankt!

Ciaociao, Joep

Wiellem
24 november 2008, 14:57
Gratis programma vind ik Audacity heel fijn.

En ergens een topic hier over Reaper maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

vincent136
24 november 2008, 15:20
Een leuke microfoon om je gitaar en zang op te nemen is de Shure beta57. Die is voor zang wat handiger dan de sm57, hoewel dat ook wel prima wil. Een goed software programma is hier al genoemd.

Lees dit ook maar eens door: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115093

Welkom op het forum trouwens

Han S
24 november 2008, 15:36
Is niet meteen een goedkope microfoon, dat hij kwalitatief niet geweldig is klopt, dus hij voldoet aan de eisen van de TS. Geen slechte microfoon hoor.

Een belangrijk criterium is: hoeveel wil je er aan besteden?

JoepJoosten
24 november 2008, 15:42
Ja, dat is een lastige. Ik hoopte voor ongeveer 50 Euro klaar te kunnen zijn. Maar ik weet niet of dit reeel is. Nogmaals, de kwaliteit hoeft niet super te zijn.

vincent136
24 november 2008, 15:46
Een 2e hands sm57 zit zo rond de 75 euro, zou een optie zijn.

Of een Samson, of zoiets dergelijks.. een goedkopere AKG, maar daar weet ik verder ook niet zoveel van af.

Han S
24 november 2008, 15:56
Ik heb het al zo vaak gezegd, ik heb wel 50 microfoons en maar één SM57 en die gebruik ik nooit.

Voor 50 euro kun je een verdomd aardige microfoon kopen, een die in de meeste toepassingen veel beter zal klinken. Voor het dubbele koop je een microfoon die de SM57 helemaal zoek speelt.

Je moet even gaan zoeken, er is hier al heel veel over gediscussieerd.

Wiellem
24 november 2008, 16:38
Dit topic ga ik volgen, ik heb binnenkort ook een mic nodig om op te nemen maar ga geen 100 euro betalen.

Thoom42
24 november 2008, 16:41
Ik ga dit topic ook volgen. Neem nog steeds erg vaak op met een SM57 en ben benieuwd wat Han voor mics adviseert die beter zijn, maar goedkoper.

JoepJoosten
25 november 2008, 14:01
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Han, zou je misschien een aantal voorbeelden kunnen geven van die 'budget-microfoons'?

Han S
25 november 2008, 18:32
Ik denk dat als je een Samson CO2 koopt dat je in de meeste toepassingen een beter geluid zult hebben dan met een 57. Met een schermpje er voor kun je er prima op zingen. Een digitale piano neem je op met de line in's van een mengpaneel of geluidskaart, daar heb je niet eens een DI voor nodig.

Je hebt wel voeding nodig want het is een condensator mic. Hij kost 50 euro en voor die prijs heb je ook een Behringer ECM8000, klinkt ook prima maar is rondomgevoelig en ruist wat meer.

Daniel91
25 november 2008, 21:25
En qua mengpaneel dan? Dat heb je toch ook nodig?

Ben zelf ook aan het kijken voor mic+interface onder de 100 euro...

samthegreat4
25 november 2008, 22:14
Ja. weet idd niet waar je de xlr in wilt gaan raggen. En hoe zit dat met die shure, dat is toch de industrie standard? (voor zover ik gehoord heb)

bert k
25 november 2008, 22:50
En hoe zit dat met die shure, dat is toch de industrie standard? (voor zover ik gehoord heb)
Nee hoor, is gewoon een bekend merk, met goeie mics, maar beslist niet de enige. In opnamestudio's zal je maar zelden een shure aantreffen.

Han S
25 november 2008, 23:30
Ja. weet idd niet waar je de xlr in wilt gaan raggen. En hoe zit dat met die shure, dat is toch de industrie standard? (voor zover ik gehoord heb)

Er is toevallig een discussie (http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/345221-shure-microphones-am-i-missing-something.html) over Shure microfoons op gearslutz.

samthegreat4
26 november 2008, 12:47
Nee hoor, is gewoon een bekend merk, met goeie mics, maar beslist niet de enige. In opnamestudio's zal je maar zelden een shure aantreffen.
Seriously people, how did this company EVER become the "industry standard"? En ik heb ook een filmpje gezien van een of andere bekende engineer die ook zei: ''De shure SM57 is de industrie standaard''.

bert k
26 november 2008, 13:39
Op het podium is de 58 natuurlijk wel een standaard. Maar dat is ook omdat dat ding beresterk is, weinig feedbackt en weinig handgeluiden doorgeeft. Allemaal goeie eigenschappen voor live, maar in een studio helemaal niet van belang.

samthegreat4
26 november 2008, 23:21
Ok, fijn om te weten ;)