PDA

View Full Version : sus 2/7



Shaggy
24 november 2008, 07:15
Wat is nu een sus2/7 ?

De sus 2 is een add9 .. hoe moet ik de /7 toepassen?

kaassie
24 november 2008, 09:02
Je bedoelt waarschijnlijk een 7sus2, bijv een A7sus2, die is afgeleid van een A akkoord.

A akoord is A(root) Cies(majeur terts) E(kwint), voeg hier de 7 aan toe, dat is dus een G. A7: A, Cies, E, G
Maak je er nu een sus 2 van dan vervangt de 2 de terst, dus dan wordt het A7sus2 akkoord: A(root) B(secund, die de tersts vervangt), E(kwint) en G(septiem oftewel 7). (Speeltip, speel de B op een andere snaar anders zit hij de root in de weg!)

Verschil tussen add en sus,
een add 9 is trouwens niet helemaal het zelfde als sus 2. Add staat namelijk voor toevoegen(adding), dus je hebt een A akkoord: A Cies E en daar voeg je dan een B aan toe, dus A, Cies, E, B dan heb je dus een A add 9 akkoord. Sus, staat voor vervangen(suspending) en in het geval van de sus 2 vervangt de 2(secunde) dan altijd de 3(terts), Dus een A akkoord: A, Cies, E en een Asus2 is: A, B, E. (Speeltip, speel de B op een andere snaar anders zit hij de root in de weg!)

rock on
groet Kaassie
check mijn songs op www.myspace.com/kaassiesgitaar

-=JEROEN=-
24 november 2008, 10:31
Anders uitgelegd:

http://www.pengustudios.com/Images/Chord%20Shapes/A-Chord-Shape.gif

Til alleen je ringvinger op (3), je speelt nu een A7
Til alleen je pink op (4), je speelt nu een Asus2
Til beide op (3&4), je speelt nu een A7sus2

Shaggy
24 november 2008, 15:01
zeer verhelderend, dank jullie voor de snelle reacties

duckman
24 november 2008, 16:28
erg goede uitleg, thanks!!!


knip stukje eruit ....
Verschil tussen add en sus,
een add 9 is trouwens niet helemaal het zelfde als sus 2. Add staat namelijk voor toevoegen(adding), dus je hebt een A akkoord: A Cies E en daar voeg je dan een B aan toe, dus A, Cies, E, B dan heb je dus een A add 9 akkoord. Sus, staat voor vervangen(suspending) en in het geval van de sus 2 vervangt de 2(secunde) dan altijd de 3(terts), Dus een A akkoord: A, Cies, E en een Asus2 is: A, B, E. (Speeltip, speel de B op een andere snaar anders zit hij de root in de weg!)

rock on
groet Kaassie
check mijn songs op www.myspace.com/kaassiesgitaar (http://www.myspace.com/kaassiesgitaar)

EuroCinema
24 november 2008, 16:40
Om de feestvreugde wat te verhogen nog een gerelateerde speeltip. Als er staat A7sus2 kun je vaak ook een G7 spelen met een A in de bas. Dat kan bijvoorbeeld op twee manieren:

x (hoge e)
3
4
5
x
5 (lage e)

of

x (hoge e)
0
0
0
0
x (lage e)

In beide gevallen heb je een akoord met de 1, 2, 4 en 7 en zonder terts. De hoge e kun je er trouwens zonder problemen bij pakken in een barre. Ik vind dit erg leuke voicings en die tweede heeft het voordeel dat je met 1 vinger een "interessant" akkoord kunt spelen :dance:

Luke-wannabe
24 november 2008, 18:12
@ Kaassie: Erg verhelderend allemaal, maar op A is G# de 7 toch?

ErikE
24 november 2008, 19:18
Bij A7 is het een klein septiem, dus G. Anders had er Amaj7 gestaan.

Luke-wannabe
24 november 2008, 20:09
Bij A7 is het een klein septiem, dus G. Anders had er Amaj7 gestaan.

Oeps overheen gelezen!

-=JEROEN=-
25 november 2008, 00:48
De septiem akkoorden:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1025542&postcount=3

@EuroC:

Dat vind ik meer klinken als A11 (1 b7 9 11), ipv A7sus2sus4 (hahaha, wat een naam)

ErikE
25 november 2008, 08:26
Dat zijn weer die fijne "popdominant" akkoorden, m.a.w. G/A = IV/V in D, dus subdominant over dominant. Zou inderdaad A11(omit3) of evt. A9sus4 kunnen heten...

EuroCinema
25 november 2008, 10:10
De septiem akkoorden:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1025542&postcount=3

@EuroC:

Dat vind ik meer klinken als A11 (1 b7 9 11), ipv A7sus2sus4 (hahaha, wat een naam)

Hmm, ik vind de afwezigheid van de terts wel heel kenmerkend voor deze klank, dus ik zou wel naar een sus neigen. (En voordat die discussie weer losbarst, de tijd dat een sus altijd moest oplossen naar een terts is echt wel voorbij.) Ik weet niet wat hij precies speelt op de piano, maar ik associeer deze klank bijvoorbeeld met Maiden Voyage van Hancock.
Wat is "pop-dominant"? Die is nieuw voor mij!

-=JEROEN=-
25 november 2008, 12:44
Ik heb sus eigenlijk altijd beschouwt als een variant die gebruikt kan worden voor zowel een majeur als een mineur akkoord. Dus in een II-V-I schema zou je Dsus2 - Gsus4 - C kunnen spelen en toch het II-V-I karakter behouden.

En wat betreft oplossen, hangt het er voor mij heel erg vanaf welke leadvoicing je gebruikt. A - Asus4 leidt voor mij naar A5, en A - Asus2 ook naar A5.

EuroCinema
25 november 2008, 12:52
Hmmm dat van die II-V-I zou ik vanavond even moeten proberen, m'n eerste gevoel is dat een II-V-I z'n karakter ontleent aan de halve stap naar beneden van de 7 van de II naar de 3 van de V. Al meen ik dat Joe Pass weleens een V sus4 speelde... * mist gitaar *

edit: ik heb het gespeeld en hoor eigenlijk niet echt meer een II-V-I erin als je ze allebei doet. De sus4 op die V7 klinkt trouwens best lekker, zeker voor een "avoid note".