PDA

View Full Version : Potmeter doormeten; rare metingen



Chroxy
24 november 2008, 00:11
Hm.. kleine help!

Ik heb vandaag mijn nieuwe potmeters binnengekregen (CTS) voor mijn Gibson. Simpelweg even doormeten om te kijken of ze 500k zijn. Daarnaast ook mijn oude potmeters eens doormeten, ik meende te horen dat er geen 500k (eerder 250k) inzat!

Anyway:
Potmeters zijn weerstanden; dus mijn digitale meter op ohm zetten.
stand 2000 'ohm': oude potmeters varierend tussen 180 en 250, nieuwe potmeters 000.1
stand 200 'ohm': nieuwe potmeters: 0.0005

Wat gaat hier fout?

Frits van Mourik
24 november 2008, 00:26
Ik heb je post 6 X overgelezen & ik snap er geen reet van.:nervous:
Wat bedoel je met stand 2000 en 200?
Wie/wat ga je "op weerstand" zetten?

Chroxy
24 november 2008, 00:29
hehe het is laat.. aangepast, nu beter? :)

Chroxy
24 november 2008, 00:49
hmm... soms moet je dingen met een wakker hoofd doen. Ik weet al wat ik fout deed.

ALleen geven de oude potmeters me onstabielen metingen en schommelen nogal veel tussen verschillende waardes (450-500k) en 180-250k..

Meikel
24 november 2008, 18:37
Het is altijd prettig om te weten wat iemand fout heeft gedaan als iemand bij een zoektocht toevallig hier op uitkomt.

Ik gok dat je DMM op 2Meg moet staan wil je 500k kunnen meten ;-).

Die potmeters zijn geloof ik Logaritmisch. Tussen de buitenste 2 pinnen moet je 500k meten en tussen de middelste en een van de buitenste hangt af van de stand van je potmeter.

aad
24 november 2008, 19:30
hmm... soms moet je dingen met een wakker hoofd doen. Ik weet al wat ik fout deed.

ALleen geven de oude potmeters me onstabielen metingen en schommelen nogal veel tussen verschillende waardes (450-500k) en 180-250k..

Waarom vervang je je potmeters? Meestal omdat ze kraken. Is dat niet wat je meet als "onstabiel"?

Chris Winsemius
24 november 2008, 19:40
Het verhaal is mij ook niet helemaal duidelijk maar:

nieuwe pots kunnen qua waarde zeker 20% meer of minder zijn dan de aangegeven waarde.

oude pots: verschilt zeer sterk, heb zelfs meer dan 50% verschil bij pots in oude amps meegemaakt

Dus, nieuwe 500k pot en meten tussen de 400k en 600k; volkomen normaal.

Wat meespeelt: hoe hoger de waarde hoe helderder de klank. Soms zoek ik gewoon 'n paar pots op uit 10-20 exemplaren om waardes te vinden die bij die bepaalde gitaar passen.

guitarnijboer
24 november 2008, 21:39
Ik begrijp er al net zo veel van als alle andere forum leden, maar....

Als aanvulling op het verhaal van Chris: Pas op dat je, wanneer je de meetpennen op de potmeter zet, niet met je vingers de contacten aanraakt. Omdat je meet op een hoog weerstandbereik kan dit de meetwaarden beinvloeden.

Zet je meter maar eens op een hoog bereik en pak de pennen met je vingers vast.....

fredjuh
24 november 2008, 21:48
Ik heb niet alleen een meetbare weerstand, maar ik wek ook elektriciteit op! echt waar, zet je multimeter maar op de gevoeligste volt-stand en hou dan de elektrodes vast. een beetje experimenteren waar je ze plaatst (suggestief?:p) en je draait er een klokkie op:D

guitarnijboer
24 november 2008, 21:52
Grie Titulaar (of hoe heette die vent ook weer) liet vele jaren geleden al klokjes lopen met stroom opgewekt door aardappels. (no offence :seriousf: )

Frits van Mourik
25 november 2008, 01:20
De naam was Chriet Titulaer - een goeroe uit de "space-age" met heesch southern accent;
de stroom kwam uit citroenen... zeg maar zuil van Volta,
Maar da's wel weer èrrug lang geleden.

Maar ff serieus:
Tijdens het meten àltijd met je fikken van de meetpennen afblijven!!!
Je lompe lijf heeft altijd invloed!!!

Chroxy
25 november 2008, 11:23
hmm.. ik had niet verwacht dat er nog zoveel reacties zouden zijn!

De potmeters vervang ik omdat de electronica binnen nogal gaar was; tijdens optreden ongewenste feedback, kraken van potmeters, falen van de switch etc.

Nu heb ik de oude potmeters eruit gehaald en nieuwe CTS'jes besteld. Op het forum las ik vaker dat CTS'jes niet altijd 500k zijn, maar een afwijking hebben (zoals Chris vermeld).

Bij het nameten kreeg ik de vreemste vermeldingen, waardoor ik dit topic startte. Na 2x kijken bleek ik mijn multimeter simpelweg op de verkerede stand te hebben. Het enige wat ik nu dus (nog steeds) vreemd vind is dat wanneer ik de waarde van een potmeter wil meten; de stand niet stabiel is.

Ik blijf dus verder van de potmeter af en toch schommelt hij tussen de 180-220k. Is dat normaal?

Chroxy
25 november 2008, 11:29
in ieder geval bedankt voor alle reacties!

Oorzaak; het inderdaad sporadisch aanraken van de pennetjes met mijn vingers.. Wanneer ik dit niet doe; stabiele metingen.. Dom dom dom, mja!

Apart feitje:
Mijn Gibson Les Paul had 250k (+/- 20%) volumepotmeters en 500k (idem) toonpotmeters :S

matto
26 november 2008, 14:32
Als je meter op auto range staat gaat ie staan zioeken naar een werkbaar bereik.
Als je batterij in de meter niet helemaal""fris" meer is dan wil je vooral op weerstandsmeting ook nog wel eens schommelende of sterk afwijkenden waarden meten.