PDA

View Full Version : chuck berry



caterham
23 november 2008, 18:12
weet soms iemand het merk van de gitaar van chuck berry

aaronstonebeat
23 november 2008, 18:19
Vreemde plek voor zo'n vraag.
Gibson ES 335 en verwante modellen.

Jiboom
23 november 2008, 19:00
Volgens wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Chuck_Berry):

Gibson ES-355
Gibson ES-125

(kostte me toch wel zo'n 15 seconden om te vinden ;) )

De ES-355 is ie het bekendst mee geworden, en lijkt op de ES-335 (ik dacht zelf ook dat ie een 335 had).

aaronstonebeat
23 november 2008, 19:07
De 355 is een luxe uitvoering van de 335.

Yannicks
23 november 2008, 19:09
Bij mijn weten had chuck berry geen gitaarmerk.

pueblo
23 november 2008, 19:16
Bij mijn weten had chuck berry geen gitaarmerk.


weet soms iemand het merk van de gitaar van chuck berry
:)
10tekens

RoelTM
23 november 2008, 19:21
Vreemde plek voor zo'n vraag.
Waar had ie het dan moeten vragen? www.klari.net ???

aaronstonebeat
23 november 2008, 19:24
Waar had ie het dan moeten vragen? www.klari.net ???

Stond aanvankelijk onder 'Algemeen - Verbeteringen/suggesties'

RoelTM
23 november 2008, 19:32
Stond aanvankelijk onder 'Algemeen - Verbeteringen/suggesties'

Hmmm... dat is inderdaad een beetje een vreemde plek ja...

barno
23 november 2008, 19:35
chuck berry speelt 335 denk ik. hij heeft qua gitaarrifs zowat alles gepikt van Tbone walker en van zijn pianist maar goed pikken is ook een verdienste. Hij is vooral de meester vn de perfecte liedjesteksten in de rock 'n roll.

aaronstonebeat
23 november 2008, 19:58
Ik vind 't een rare snuiter. Volgens mij interesseert die hele muziek 'm helemaal niks, alleen het geld dat hij ermee kon/kan verdienen. Had nooit een band, speelde altijd met plaatselijk gauw ingehuurde muzikanten, want dat was veel goedkoper; liep zelf altijd met de zak met geld rond. Maar ook wel weer cool, ik denk dat geen manager hem ooit heeft kunnen oplichten.

In Back to the Future zit een fragment waarin Michael J. Fox Johnny B Goode speelt en iemand snel Chuck belt om hem te laten luisteren naar de sound waarnaar hij op zoek is. Zit absoluut een kern van waarheid in, zie de toelichting van Barno.

En toch is hij ook voor mij één van oervaders van de rock 'n roll.

Eko
23 november 2008, 20:09
Voor je commentaar levert over Chuck zou je eerst de film Hail Hail Rocj `n Roll moeten kijken. Het is een film over het organiseren van een concert voor en met Chuck door z`n grootste fan , Keith Richards.
In de film komt het gedrag van Chuck ter sprake. Als je beseft dat hij begon met spelen voor uitzinnige zalen waar hij eigenlijk naast en buiten het podium niet mocht zijn omdat hij zwart was....... dan begint het misschien te dagen. In de eerste periode van Chuck deed hij opnames bij Chess. Een van de opnameleiders vond z`n kapper wel sympathiek en deed hem een gedeelte van de royalties kado door zijn naam onder een nummer te zetten wat Chuck net opgenomen had ( Maybellene). Chuck kwam er dus heel bekaaid vanaf. Zo zijn er uit de beginperiodes tal van anekdotes te vertellen. Hij is dus bestolen aan alle kanten door een hoop ( blanke ) managers, studiobazen enz. Het heeft de man getekend voor de rest van z`n leven.
Van de belasting mocht hij 2 instrumenten per jaar aftrekken van z`n inkomsten en hij heeft dat z`n leven lang gedaan. Hij heeft never een band willen inhuren , maar verkoos het om , het liefst ongerepeteerd , met lokale bandjes te spelen. Hij wilde stralen door anderen minder uit te laten komen. Niet kies , wel begrijpelijk. Een van die toendertijd onbekende muzikanten was trouwens Bruce Springsteen ( en die vond het een eer!).

aaronstonebeat
23 november 2008, 20:22
Weet ik (bijna) allemaal wel, en ik heb die film uiteraard ook gezien. Bedoel er ook niets negatiefs mee. Ik speel een hoop van zijn nummers met heel veel plezier.
Maar ik blijf het een rare snuiter vinden (kun je trouwens wel van meer mensen zeggen, van mij ook waarschijnlijk).

Eko
23 november 2008, 20:42
Dat hij een vreemde houding heeft in het leven ben ik absoluut met je eens. Ik vind het alleen wel redelijk verklaarbaar.
Dat de man zo ongeveer aan de wieg heeft gestaan van de rock `n roll en een onuitwisbare indruk heeft gemaakt bij alle gitaristen staat volgens mij buiten kijf. Er is denk ik geen enkele gitarist die niet een keer de intro`s heeft gespeeld van o.a. Johnny B Goode en Sweet Little Sixteen en vele anderen. De Beach Boys zouden nooit Surfin USA hebben geschreven zonder Chuck Berry als voorbeeld. Keith Richards zou nooit zo gespeeld hebben zonder Chuck als voorbeeld. Enz......
De klasse van een gitarist is gelegen , volgens mij , in zijn herkenbaarheid. Dit is er een van uitzonderlijke klasse.
Veel gitaristen spelen nu nog riffs , intro`s en schema`s van hem , soms zelfs zonder te weten wie het bekend gemaakt heeft of geschreven.
Sorry , kon het niet laten , het is een van mijn absoluten helden. Een Duckwalk zit wel in bijna elke show die we doen.

r-punt
25 november 2008, 11:40
net wat je zegt, chuck berry stond aan de wieg van de Rock, oké als ik em nu hoor spelen denk ik "dat kan m'n oma ook" (behalve de duckwalk).

de Beatles, Rolling Stones, AC/DC, Peter Koelewijn, Electric Light Orchestra, Möterhead, Normaal, Status Quo, en ga zomaar door,

Allemaal geinspireerd door deze man, in feite, zonder hem geen "muziek":rockon:

en die Duckwalk is echt verslavend, elke keer als ik em in een uitgaansgelegenheid hoor, moet ik em gewoon een keer doen. Moet echter nog wel een beetje oefenen incl. Gitaar:soul:

Luca P
1 december 2008, 17:14
Volgens mij speelde hij een 350 vóór de 355...

http://www.guitarinsite.nl/images/chuck4.jpg

zoon van Piet
1 december 2008, 17:23
Volgens mij speelde hij een 350 vóór de 355...

http://www.guitarinsite.nl/images/chuck4.jpg

Juist, die miste ik nog in het rijtje.

Hail hail rock'n'roll heeft die schitterende scene dat Keith het likje niet goed speelt volgens chuck. 'Neee, zo moet dat'..
( en als Keith en Bruce onder de plaatselijke muzikanten vallen..wauw!)

Luke-wannabe
1 december 2008, 17:52
Wow die 350 is mooi!

bert k
1 december 2008, 19:18
Hail hail rock'n'roll heeft die schitterende scene dat Keith het likje niet goed speelt volgens chuck. 'Neee, zo moet dat'..
( en als Keith en Bruce onder de plaatselijke muzikanten vallen..wauw!)
Ja, ik ken die scene! :) Bewijst dat Keith een nog beroerder gitarist is dan Chuck...:D

groovieguitarguus
1 december 2008, 20:02
Ja, ik ken die scene! Bewijst dat Keith een nog beroerder gitarist is dan Chuck...
Er komen hier redelijk wat negatieve signalen over Chuck.
(Gelukkig ook heel veel positieve reacties).
Chuck was baanbrekend in een tijd dat er of Jazz gitaar, of weinig meer was.
Voor zijn reputatie misschien jammer dat hij halverwege de jaren 60 niet is doodgegaan. Dan was het hoogstwaarschijnlijk net zo'n mythe geworden als Jimmie Hendrix.
Vooral respect... en wat betreft zakken vullen. Daar zijn er genoeg van!!! En als je op deze leeftijd nog speelt, moet er zeker een hogere drive dan geld zijn!!! Rock and Roll... Respect voor deze man!!!
Als Jimmie nog geleefd had, was het wellicht ook een 2e Chuck geworden waar veel mensen hun vraagtekens bij zouden gaan stellen....

bert k
1 december 2008, 20:15
Nee, begrijp me niet verkeerd! Chuck is een held, en Keith ook. Ze snappen echt waar rock&roll om gaat, en dat heeft niets te maken met supertechniek. Het juist hun prestatie dat ze met heel simpele middelen geweldige muziek maken.

Ik hoorde ooit een verhaal dat Keith gevraagd was om in een studio mee te spelen met een band. Hij krijgt een schema en staat een tijd te prutsen, en het was veel te moeilijk voor hem. Hij zegt:'Dit is helemaal niks, wacht maar effe.' Hij verdwijnt en komt een half uurtje later terug met een heel simpel schemaatje wat echt veel beter klonk... :D

Eko
1 december 2008, 21:26
Dat laatste treft me heel erg. Het mooiste vind ik een hele simpele riff of een heel simpel schema. Geen noteneuken met mitrailleureffecten en gierende pedaaltonen.
Gewoon een amp, kabel en een goede gitaar. Plus natuurlijk een grote dosis lol , inzet en techniek.
Keith heeft dat ook. Geen mooier voorbeeld dan het intro van Strat me up! Iedereen op deze aardkloot die het zo ongeveer herkent. Minder kan bijna niet en meer is niet nodig.