PDA

View Full Version : Buizen in AC15



Onkelpazuzu
23 november 2008, 12:12
Hallo allemaal,

Ik heb net een Vox AC15 gekocht. Wat een geweldig geluid - ik had dat veel eerder moeten doen.

Natuurlijk luister ik er niet alleen naar, maar bekijk ik hem ook van alle kanten. Nu valt me op dat ik aan één kant (links als ik ervoor sta) de bekende oranje buizenlichtjes zie (door het warmteroostertje heen), maar rechts niet. Toch lijkt het alsof ik daar ook twee buis-achtige dingen zie zitten. Als het geen buizen zijn, wat dan wel? En als het wel buizen zijn, waarom geven ze dan geen licht? Heeft dat misschien te maken met hoe ver ik hem open draai?

Waarschijnlijk is het een domme vraag, maar ja. :-)

humbucker
23 november 2008, 12:19
links zitten de eindbuizen, deze lichten inderdaad gewoon op.
De rechtse zijn de voorversterkerbuizen. Deze lichten ook op, maar dat zie je gewoon niet omdat daar een soort van omhulseltje rond de buis zit (ik ben de juiste naam kwijt). Schijn er maar eens met een zaklamp op, dan zal je t goed zien ;)


Gefeliciteerd trouwens! Het is een heerlijke bak! Heb je trouwens de CCx versie?

JohnLord
23 november 2008, 12:24
Stofhoes? Koop een stuk nepleer en zelfs iemand die nog nooit met een naaimachine heeft gewerkt zet hem in no time in elkaar!

Onkelpazuzu
23 november 2008, 12:27
Er lijkt inderdaad een soort buis om de buis heen te zitten, haha. Okee - ik ben altijd bang bij nieuwe spullen dat er iets niet goed aan is, dus ik wilde het even checken.

Ik heb de CC1, met de Wharfedale-speaker. Het is echt een verademing, na jaren lang op een Squier 15 gespeeld te hebben (nogal wiedes natuurlijk). Ik heb opeens tien keer zoveel dynamiek in mijn geluid.

Ik merk wel dat ik mijn hele geluid opnieuw moet uitvinden, bv. wat betreft de overdrive. Ik vind de vervorming van de AC15 erg mooi, maar hij gaat niet heel ver qua scheuren. [Edit: ik bedoel niet dat er niet mee te scheuren valt, hij scheurt heel lekker, maar voor de echte rock wil ik toch wat extra vervorming.] Daar gebruik ik dan mooi mijn OCD voor, maar ik moet nog wel uitvogelen welke instellingen ik nu het prettigste vind. Mijn indruk tot nu toe is dat de OCD wat helderder vervormt op het halselement (Telecaster), maar dat bij het brugelement juist de overdrive van de versterker zelf wat mooier is (de OCD wordt bij mij dan af en toe wat schel).