PDA

View Full Version : Kan het volgende en hoe ?



Kaboemba
23 november 2008, 11:58
Wij hebben een redelijk p.a. (zaal tot een man of 300) maar daar gaat voornamelijk de zang over en ik twijfel of met name de bassen goed weergegeven kunnen worden (als ik er bas over speel slaan de speakers snel op tilt).

Nu zijn wij een coverband waarbij zowel de gitaristen als ik (bassist) een boss GT6/8 hebben, die kan je perfect direct op de p.a. aansluiten.

Nu had ik het volgende idee:
Mijn twee bascabinetten aansluiten op de p.a. zodat deze geen problemen heeft met het laag en alles op de drums na over de p.a..
Het zal dan een redelijk kleine setup worden en bovendien zou het geluid dan perfect vanuit 1 punt te regelen zijn, op sound mag er dan best iets ingeleverd worden (al hoeft dat helemaal niet zo te zijn).

Kan ik die bas speakers op p.a. aansluiten zonder extra apparatuur (las iets van een crossover) of gaat dat ff anders ?

wij hebben ongeveer deze mixer, met een standaard 19 inch eindtrap
http://djgospel.net/db1/00005/djgospel.net/_uimages/6.JPG

Kaboemba
23 november 2008, 12:27
Bekijk ik het goed als ik zeg mixer > crossover > eindtrap voor originele p.a. speakers (hoog en mid vanuit de crossover) en een eindtrap voor de bassspeakers (crossover laag).
Dan zou ik dus aan een crossover genoeg hebben, er vanuit gaande dat ik de eindtrap die ik nu voor de bassetup heb kan gebruiken.

paulusdeBKB
25 november 2008, 00:27
Ja, je kunt met een crossover werken, of met actieve subs.

Maar waarom werk je niet met een PA-bedrijf (of tenminste een 'mannetje')? Dan hoef je je niet het hoofd te breken over dit soort dingen, en kun je je lekker concentreren op het spelen. Laat dat bedrijf spullen aanschaffen en afschrijven, uiteindelijk ben je dan als band goedkoper uit en/of zet je een beter geluid neer bij de gig.

Rechtstreeks over de pa spelen kan prima, heb ik vaak zat gedaan met een Yamaha DG-Stomp en een Zoom G9.2tt. Of dit voor jou goed werkt, valt of staat met goede monitoring.

pol
26 november 2008, 15:43
p.a. voor een zaal tot 300 en je hebt niet eens subs ?

dat noem ik geen redelijk p.a, da's een zanginstallatie.

drum zou ik net wel door de p.a. gooien, er mag toch een beetje druk van die basdrum afkomen ?

en cabs voor basgitaar zijn nog altijd geen vervanging voor subs... huur iets deftig.

Kaboemba
27 november 2008, 22:37
p.a. voor een zaal tot 300 en je hebt niet eens subs ?

dat noem ik geen redelijk p.a, da's een zanginstallatie.

drum zou ik net wel door de p.a. gooien, er mag toch een beetje druk van die basdrum afkomen ?

en cabs voor basgitaar zijn nog altijd geen vervanging voor subs... huur iets deftig.
Nou waarschijnlijk is de p.a. voor kleinere zalen, weet het wel zeker.
Maar in dat geval van 300 man ging het om een akoustisch optrden met alleen zang en gitaren over de p.a. bas ging over een basversterker.
en het was een zeer rustig/tam feest.
Heb het is ff geinformeerd bij feedback (enige wat hier in de buurt zit) en men zegt dat het wel kan en dat je het proef ondervindelijk moet doen.
Ze twijfelde vooral aan het bereik (in meters van het bascabinet), nu gaat het wel om twee 300 watt cabinetten.
Enne huren ? we hebben dat ding staan, ik heb de bascabinetten en een eindtrap, moet er alleen nog een crossover bij. Daarnaast hebben we een vaste oefenruimte waar hij uiteraard ook gebruikt wordt.
enne iets overhouden aan een optreden is ook best lekker.

Maar als ik het goed begrijp zou een paar echte p.a. basspeakers of een sub veel meer toevoegen ?

Ries89
28 november 2008, 00:10
Het is mogelijk met een crossover. Maar ik denk niet dat het goed gaat klinken.
Bass cabs zijn gemaakt voor basgitaar. En hebben hun prestaties dus ook in het bas gitaar bereik. Dat bereik loopt een stuk verder dan wenselijk is voor een sub bij je p.a. Hiernaast heeft een (bas)gitaar versterker bepaalde pieken en dalen in het frequentie bereik die passen bij het instrument, en die de versterker een eigen karakter geven. Een P.a. systeem heeft dit niet, maar moet zo natuurlijk mogelijk zijn. Het instrument eigen karakter heb je immers al uit de versterker/speakersim/di.

Nu kan je in jouw situatie je crossover gebruiken om de bas versterker maar tot bijv. 350 hz te laten versterken. Theoretisch zou dit moeten kunnen werken, dan is het afhankelijk van het karakter van je basversterker of dit gaat klinken.

Het is technisch in ieder geval mogelijk dus. Maar ik geef weinig hoop dat het resultaat bevalt. Wel is het interessant om een keer mee te testen.

Han S
28 november 2008, 00:27
Het werkt niet alleen in theorie hoor, het werkt in de praktijk ook, maar of het geweldig zal klinken moet je gewoon uitproberen.

Je zal een extra zware eindversterker moeten hebben en een actief crossover wat je tussen het mengpaneel en de eindbak zet waar die baskasten door worden gevoed. Een beetje basspeaker zal met zo'n zaaltje genoeg laag genereren, maar het is moeilijk om te bepalen hoe ver je moet doorgaan met die basspeakers. Echte subs gaan gewoonlijk niet verder dan 80 tot 100hz en daarboven pakt de laagmid speaker het over.

Een PA bass speaker heeft een rendement van boven de 100dB/w/m en met een 1100 watt amp blaast die al 120dB op een meter. Hang je die speaker in een hoorngeladen kast dan gaat het zomaar 126dB en met 200watt ga je dan 129dB, dus met 400 watt 132dB.

Als je met je kleine PA dus wat ondersteuning nodig hebt aan de onderkant dan gaat dat prima met een paar baskasten en zelfs met een of twee basamps gaat dat al lukken, maar dan moet je wel een x-over tussen het paneel en de amps hangen en die afstellen op ergens tussen zeg 100 en 200 hz. Ik heb het dan over een X-over met verstelbare kantelpunten. Als je te ver doorgaat met die baskasten dan zou je geluid gonzerig en dozerig kunnen gaan klinken omdat ze de andere speakers gaan overlappen, wat tot een bult in het laagmidden zal leiden.

TimmU
28 november 2008, 13:39
Kaboemba, DJ Gospel.

Kaboemba
28 november 2008, 22:20
Ach ik gaat het maar is proberen, kost me alleen een crossover die ik in het slechtste geval weer moet verkopen.

Laat nog wel ff weten hoe het uitpakt.

Han S
28 november 2008, 22:50
Een actief X-overtje maken kan je zelf als je een beetje kan solderen, er zijn wel schema's te vinden en je hebt alleen eigenlijk het low pass deel nodig.

Rude Perception
29 november 2008, 11:20
Een actief X-overtje maken kan je zelf als je een beetje kan solderen, er zijn wel schema's te vinden en je hebt alleen eigenlijk het low pass deel nodig.

Dan krijgt de 'zanginstallatie' nog steeds dat laag dat hij niet alleen niet kan weergeven, maar waar hij ook van gaat kraken. Lijkt me niet zo'n goed idee eigenlijk.

Han S
29 november 2008, 11:47
De uitgang van het mengpaneel naar de ingang van het X-over en de uitgang van het X-over naar de ingang van de basversterker(s).

Hij wil wat extra laag.

Kaboemba
30 november 2008, 14:26
Dan krijgt de 'zanginstallatie' nog steeds dat laag dat hij niet alleen niet kan weergeven, maar waar hij ook van gaat kraken. Lijkt me niet zo'n goed idee eigenlijk.

Hoezo gaat kraken, het is een mixer met daaronder een eindtrap.
Ik twijfel aan de speakers kwa bas weergave, indien er meer dan alleen zang en akoustische gitaren overheen gaat (alhoewel deze ook best wat laag genereren).
Dat heeft dus niks met de mixer te maken.
Nu wordt simpelweg het laag van het hoog en het midden gescheiden en naar een andere eindtrap en speakers gestuurt, wat de bassen beter aan zou kunnen.

Het gaat mij er alleen om het net wat meer vermogen in het laag te geven zodat hij het geheel beter kan trekken, nu zit het op het randje.

bert k
30 november 2008, 15:05
Als je, wat Han suggereert, een low pass filter maakt, krijg je de volgende situatie: je PA speakers krijgen het volle signaal van laag tot hoog, en je baskasten krijgen alleen het laag. Dat is in principe wat je wil, maar als je een iets mooier filter maakt , een 'echt' cross-over, dan gaat het laag naar je baskasten, en het midden en hoog naar je PA speakers. Die hoeven dan geen laag meer weer te geven, en daar gaan ze beduidend mooier van klinken, en ze kunnen ook harder. Dat lijkt me zeker de moeite waard.

Han S
30 november 2008, 15:15
Als je googelt op electronic crossover schematics krijg je genoeg, je zou zoals Bert zegt het laag tot 100hz naar de baskasten kunnen sturen en alles boven de 120hz naar de rest van het PA. Je moet namelijk rekening houden met het feit dat het crossover niet bij 100hz stijl afvalt maar afhankelijk van wat je kiest bijvoorbeeld 12dB per octaaf zal afvallen. Om een bult te voorkomen moet je dan iets hoger weer oppakken want ook de rest begint niet ineens, maar zal ook naar onderen toe 12dB/oct oppakken.

Er zijn filters die 24dB/oct afvallen en je hebt ook nog verschillende karakteristieken zoals Bessel, Butterworth etc. Er gebeuren rond de kantelpunten namelijk wel eens rare dingen.

Ik heb eens een 3 weg X-over gebouwd, kostte een drol en klonk super, veel beter dan veel x-overs die te koop zijn. Maar ik had dan ook wel de kleinste toleranties genomen, metaalfilmweerstanden van 1 of 2% tolerantie en condensatoren samengestald zodat ik exact op de berekende waarde kwam. En dat is goed te horen.

Kaboemba
30 november 2008, 15:17
En zo wil ik het doen Bert.
Nu nog een crossover.
Volgende week een behringer in de aanbieding bij feedback, zal geen top zijn maar goed genoeg om het te testen.

bert k
30 november 2008, 22:16
Als je deze (http://www.feedback.nl/?b=CX2310&a=)bedoelt dan zal het wel lukken, ben je voor 79 euro klaar.

Kaboemba
1 december 2008, 19:07
Precies die dus, kan ik me niet echt een buil aan vallen.
Ik dacht trouwens dat hij pas vanaf 6 dec voor die prijs te koop zou zijn, mooi haal ik hem morgen even.

Kaboemba
5 december 2008, 10:25
even een update.

Gisteren de crossover en basspeakers aangesloten, het werkt maar helaas blijft mijn basgeluid niet bijster goed overeind.
Totaal geen dynamiek en karakter meer.
Gitaren klinken prima over de p.a. en ook de zang lijkt zelfs mooier en dan hebben we er eigenlijk nog weinig aan gekloot (dus het kan veel beter).
De bas er ook nog over lijkt voor deze p.a. even te veel van het goede het wordt heel snel een brei, maar dat kan ook aan de instellingen liggen.

Ik ga nog 1 keer een middagje kloten en als het dan niet beter gaat dan gaat de bas dus lekker weer over zijn eigen installatie en gitaar over de p.a.
De crossover blijft dus, ik heb nog een bascabinet en die kan dan als sub dienen. Dan gaan we ook is testen hoe het klinkt als de basdrum versterkers wordt.

Kortom, het lijkt voor de bas niet lekker te zijn maar de rest is een hele verbetering, nu nog is een betere FX erbij in plaats van die in de mixer zitten.

Iemnad enig idee of de GP8 een beetje goed is voor zang ?