PDA

View Full Version : Boss FA1



Don Olivier
22 november 2008, 23:43
Ik weet dat Speeddemon een clone maakt van de FA1 maar wat is er zo bijzonder aan dit pedaal? Aangezien de prijzen op ebay meestal torenhoog gaan?

MattellicA
22 november 2008, 23:48
Vintage gekte, meer mojo dan nieuwe pedalen, zeldzaam, ... :)

Ik kan hem ook klonen hoor ;)

vinni
23 november 2008, 00:12
Clonen?......pak gewoon de Retro-sonic Boost.
Dat is een FA-1 clone.

Heb ik ook. Gewoon goed....erg veel boost.

Vinni

Pepe
23 november 2008, 00:54
Ja, dat groene kastje slingert hier ook rond, volgens mij van een bassist in mijn koffer gewaaid want ik koop zoiets niet, niet bruikbaar want het doet niks behalve als luider maken en dat doet elke pedaaltje tegenwoordig.

Als er een footswitch op zou zitten zou het nog als soloboost kunnen dienen.
Maar hoge prijzen op Ebay? Hmm....

Speeddemon
23 november 2008, 18:19
-hij kleurt in een muzikale manier.
-hij heeft gigantisch veel boost 'on tap'.
-hij is zelfs met oude componenten erg ruisvrij.
-als je de low-cut switch aanzet, maar toch de bass een beetje boost en treble ook, kun je er een gigantisch strakke high gain sound mee uit een medium gain amp mee toveren (met humbuckers).

mijn eerste clones waren ook bedoeld om een betaalbaar alternatief te bieden tegen het origineel (welke gerust voor 200+ bedragen op Ebay gaan.)
Later heb ik de layout veranderd, zodat het een pedaal werd, dat praktischer te intergreren werd in de meeste pedalboards (9V adapteraansluiting, LED, footswitch, plaatsing van jacks en knoppen)...

Ik vind het een prima boost, die ik ook liever gebruik dan een SHO-achtige.

Einzeln
23 november 2008, 19:21
Toppertje.
Hier de mijne:
http://members.ziggo.nl/nicoderoode/Nico%20FA-1%20boss.jpg

Mitch
23 november 2008, 19:29
Ik heb Speedy's kloon die in het bezit is van Gerard (voorheen Gvees) wel eens gehoord en het was absoluut een prettige, goede boost. Daar zijn er natuurlijk tegenwoordig wel meer van, maar ook weer niet zo heeeel veel.
ik ben trouwens benieuwd hoe Mattellica aan de niet al te makkelijk voor handen zijnde componenten wil komen?

Speeddemon
23 november 2008, 22:06
ik ben trouwens benieuwd hoe Mattellica aan de niet al te makkelijk voor handen zijnde componenten wil komen?
Ik ben benieuwd of ie 'm 'the easy way' of the originele, authentieke 'way' cloont. En daar zijn een aantal zaken cruciaal bij, die mijn 'conculega's' van Retro-Sonic al overgeslagen hebben. :cooler:

rhcp_schipper
23 november 2008, 23:08
Heb er ook een van speeddemon, een groene. Ben er zeer tevreden mee. Gebruik hem erg veel! Super pedaaltje!

Mitch
23 november 2008, 23:41
Ik ben benieuwd of ie 'm 'the easy way' of the originele, authentieke 'way' cloont.
Daar had je veel moeite voor gedaan en dat was cool.

En daar zijn een aantal zaken cruciaal bij, die mijn 'conculega's' van Retro-Sonic al overgeslagen hebben. :cooler:
Als je niks meer bouwt zijn het toch ook geen conculega's van je :D

MattellicA
23 november 2008, 23:43
Ik ben benieuwd of ie 'm 'the easy way' of the originele, authentieke 'way' cloont. En daar zijn een aantal zaken cruciaal bij, die mijn 'conculega's' van Retro-Sonic al overgeslagen hebben. :cooler:

En dat zijn? :D

De caps zijn moeilijk te krijgen of wat? Tis te laat om dat uit te zoeken..

Mitch
24 november 2008, 00:03
Je hebt je research dus inderdaad zo gebrekkig gedaan als ik al een beetje vermoedde. Go for the kill Speedy :seriousf:

Speeddemon
24 november 2008, 00:17
En dat zijn? :D

De caps zijn moeilijk te krijgen of wat? Tis te laat om dat uit te zoeken..

Er zit idd 1 elco in, die in de juiste waarde, type en kleur niet makkelijk te vinden is.

maar that's not all... *kuch* Hitachi, en meer moet je echt zelf uitzoeken.

Of zoals ik, gewoon een echte kopen, en dan gaan parts-sourcen en dan echt een 1-op-1 clone hebben... :cooler:

Dirk_Hendrik
24 november 2008, 08:51
En als je em dan ook nog even kloont op het kwaliteitsniveau van speedy...

Ben je wel een paar maanden verder.

Mitch
24 november 2008, 10:40
Nee hoor, de consensus is hier dat je alles voor een paar tientjes zelf kan bouwen en dat het net zo goed is als het origineel, want alles is te duur.

Dirk_Hendrik
24 november 2008, 10:50
en dat het net zo goed is als het origineel,

Nee, Veel beter

want ook die Boss knakkkers kunnen er niets van. Dat zijn alléén maar vuile kapitalisten die geld willen verdienen maar geen gitaar kunnen spelen.

Einzeln
24 november 2008, 12:28
Kan slechts speedy's beoordelen en die doet hett prima. Heerlijke toonregeling en laat je ac30 lekker rinkelen. Vind het zijn geld waard. Was toen 139 euro geloof ik.

dacrow
24 november 2008, 12:52
Toppertje.
Hier de mijne:
http://members.ziggo.nl/nicoderoode/Nico%20FA-1%20boss.jpg

Ziet er ongelooflijk knap uit :)
Is het moeilijk om dit pedaal zelf te maken, ik bedoel dan in de mechanische zin en het spuiten van de lak enzo?

Einzeln
24 november 2008, 13:18
Dank je wel. Eehhh maar eh ik heb hem dus gekocht van (Remco) speeddemon, die voordat hij op andere wijze zin gaf aan zijn vrije tijd pedalen in elkaar knutselde (Hot Wire Audio)

dacrow
24 november 2008, 17:31
Dank je wel. Eehhh maar eh ik heb hem dus gekocht van (Remco) speeddemon, die voordat hij op andere wijze zin gaf aan zijn vrije tijd pedalen in elkaar knutselde (Hot Wire Audio)

AAaaaaaaaaaaaaaaaah ok, zal ik hem eens aan de tand voelen :)
Bestaat er trouwens geen topic over?

Speeddemon
24 november 2008, 18:36
Ziet er ongelooflijk knap uit :)
Is het moeilijk om dit pedaal zelf te maken, ik bedoel dan in de mechanische zin en het spuiten van de lak enzo?

Ik raad je aan een gepoedercoate behuizing te kopen. Zelf spuiten heb ik veel gedaan, maar die paar euro dat een gepoedercoate behuizing meer kost, weegt niet op tegen de vele uren werk om iets echt mooi, egaal en degelijk te spuiten (en van te voren goed schoon te maken, schuren, etc.)

En volgens mij heeft forumite Supahfuzz een redelijk topic over zijn FA-1 Clone gestart.

Ik heb er een aantal gemaakt met de originele schuifschakelaartjes voor de low-cut switch; om zo'n gat perfect rechthoekig uit te vijlen ben je ook wel even zoet. Saillant detail; om aan M2 kruiskopschroefjes met bolle kop te komen (voor dat switchje) moest ik ECHT alle registers open trekken, en dan nog heb ik er maar een stuk of 14.

Jan Buurman
24 november 2008, 18:37
@Speeddemon: Je hebt PM mbt trebleboost klonen

Rhythm Machine
24 november 2008, 22:51
Als er 1 pedaal is dat ik echt niet kan missen is het wel m'n FA-1 van Speedy. Staat altijd aan.

vulvasonic
25 november 2008, 01:44
Speedy kan ook bij mij niet meer stuk. Het pedaal dat hij voor mij heeft gebouwd (niet de FA-1 trouwens...) staat ook ALTIJD aan. Met dat ding wordt zelfs het best denkbare geluid NOG beter.

Mijn dank daarvoor is groot en eeuwig! :cooler:

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/vulvaboos.jpg

Il_Falco
25 november 2008, 08:50
Speedy kan ook bij mij niet meer stuk. Het pedaal dat hij voor mij heeft gebouwd (niet de FA-1 trouwens...) staat ook ALTIJD aan. Met dat ding wordt zelfs het best denkbare geluid NOG beter.

Mijn dank daarvoor is groot en eeuwig! :cooler:

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/vulvaboos.jpg

Nou die ziet er lekker uit!!!

hoe klinkt ie?

Jeroen76
25 november 2008, 09:34
Moet er nou niet iemand beginnen over spam ofzo?










Geintje, ik kon het niet laten.:satisfie:

Einzeln
25 november 2008, 11:38
Speedy verkoopt toch niets in dit draadje? Hij maakt zelfs niets voor zover ik weet.

Jeroen76
25 november 2008, 14:01
Speedy verkoopt toch niets in dit draadje? Hij maakt zelfs niets voor zover ik weet.

Sorry, ik bedoelde het sarcastisch. Misschien niet helemaal duidelijk geweest denk ik. Ik doelde eigenlijk op de veel te vaak geroepen opmerkingen over spam zodra er positief over zaken wordt gesproken die door forumleden kunnen worden aangeboden.
Groetjes,
jeroen

Don Olivier
25 november 2008, 14:02
Sorry, ik bedoelde het sarcastisch. Misschien niet helemaal duidelijk geweest denk ik. Ik doelde eigenlijk op de veel te vaak geroepen opmerkingen over spam zodra er positief over zaken wordt gesproken die door forumleden kunnen worden aangeboden.
Groetjes,
jeroen


Ha ha, tsja, waar blijven de forum agenten ????

Chris Winsemius
25 november 2008, 14:08
In het verleden* werd vooral over spam geroepen als bepaalde lieden hun eigen commersjele bizz wilden beschermen............................

* of nu onder invloed van die jongens.

Zo, da's er uit.

Ik heb het ernstige vermoeden dat 'n FA-1 van Speedy, SpeedDemon, HW-audio of Remco 'n zeer goeie optie is om die sound/mogelijkheden te behalen.

vulvasonic
25 november 2008, 20:06
Nou die ziet er lekker uit!!!

hoe klinkt ie?

Moeilijk uit te leggen. Ik zie het ding meer als een klein wonder in een klein, wit doosje. Stel, je hebt een hele reeks aan pedalen, die je nodig acht om jouw geluid te maken en daar ben je uiteraard tevreden mee. Met dit ding ertussen, met de knop ergens tussen de 2 en de 5, behoud je die sound, maar dan met een sprankelende helderheid en 'puurheid' dat je normaliter alleen kan halen uit een goede gitaar, rechtstreeks ingeplugd in een goede versterker, waardoor je dynamisch bereik veel groter en intenser is. Boven de 5 geeft het pedaal je datzelfde effect, maar dan aangedikt, zoals alleen de beste boosters dat doen. Met de knop op 8 of hoger, laat ie je geluid nog eens extra grommen en dat doet ie met behoud van alle bovenstaande voordelen.

Zelf heb ik ervoor gekozen om haar altijd aan te laten staan met de knop op 5. Bij een hardere aanslag breekt ie dan net even iets uit. Het voegt dus echt iets toe aan je eigen spel en techniek.



Tenslotte (ook al is het als geintje bedoeld) wil ik even duidelijk maken dat ik NIET zit te spammen. Tenslotte heb IK het ding niet gebouwd. Ik uit slechts mijn waardering en bewondering voor een product, zoals ik dat ook zou doen voor (bijvoorbeeld) mijn Gibson ES 347. Als ik één van mijn gitaren de hemel in prijs, spreekt niemand van spam. En dat is dit evenmin.

:cooler:

Jeroen76
25 november 2008, 20:40
Tenslotte (ook al is het als geintje bedoeld) wil ik even duidelijk maken dat ik NIET zit te spammen. Tenslotte heb IK het ding niet gebouwd. Ik uit slechts mijn waardering en bewondering voor een product, zoals ik dat ook zou doen voor (bijvoorbeeld) mijn Gibson ES 347. Als ik één van mijn gitaren de hemel in prijs, spreekt niemand van spam. En dat is dit evenmin.

:cooler:

Ik heb het als grapje bedoelt en zo moet het ook gewaardeerd worden. Ikzelf heb niet zoveel moeite met uitspraken die als spam kunnen worden opgevat. Ik zit hier namelijk om te leren en te waarderen en niet om te modereren. Ik doelde op de Spam-Gestapo.

Groetjes,
Jeroen

btw. Gaaf ontwerp dat pedaal

dacrow
28 november 2008, 17:40
Moeilijk uit te leggen. Ik zie het ding meer als een klein wonder in een klein, wit doosje. Stel, je hebt een hele reeks aan pedalen, die je nodig acht om jouw geluid te maken en daar ben je uiteraard tevreden mee. Met dit ding ertussen, met de knop ergens tussen de 2 en de 5, behoud je die sound, maar dan met een sprankelende helderheid en 'puurheid' dat je normaliter alleen kan halen uit een goede gitaar, rechtstreeks ingeplugd in een goede versterker, waardoor je dynamisch bereik veel groter en intenser is. Boven de 5 geeft het pedaal je datzelfde effect, maar dan aangedikt, zoals alleen de beste boosters dat doen. Met de knop op 8 of hoger, laat ie je geluid nog eens extra grommen en dat doet ie met behoud van alle bovenstaande voordelen.

Zelf heb ik ervoor gekozen om haar altijd aan te laten staan met de knop op 5. Bij een hardere aanslag breekt ie dan net even iets uit. Het voegt dus echt iets toe aan je eigen spel en techniek.



Tenslotte (ook al is het als geintje bedoeld) wil ik even duidelijk maken dat ik NIET zit te spammen. Tenslotte heb IK het ding niet gebouwd. Ik uit slechts mijn waardering en bewondering voor een product, zoals ik dat ook zou doen voor (bijvoorbeeld) mijn Gibson ES 347. Als ik één van mijn gitaren de hemel in prijs, spreekt niemand van spam. En dat is dit evenmin.

:cooler:

Ik heb ook dat gevoel bij de Boost functie van mijn Box Of Rock, staat ook altijd aan, zalige boost,sprankelend en combineerbaar met andere effecten.
Ik heb gisteren mijn Fuzz (Crucible Fuzz) eens uitgeprobeerd en die komt heerlijk uit als ik soleer, een heel pak dynamiek en sustain !