PDA

View Full Version : (Zelfbouw) Cabinet voor Epiphone Valve Junior Head



gibson-strato
22 november 2008, 17:14
Hoi,

Zojuist heb ik een Epiphone Valve junior top gekocht. In de winkel klonk ie super vet over het bijbehorende cabinet. Maar het lukt niet om hem aan te sluiten op mijn eigen versterker (alleen over de input maar dat klinkt beroerd). Maar dat zal ook wel niet kunnen.

Ik heb nog een oude park versterker die kapot is. Zou het kunnen dat ik van die versterker een cabinet bouw?

Alvast bedankt

MattellicA
22 november 2008, 19:29
Hoi,

Zojuist heb ik een Epiphone Valve junior top gekocht. In de winkel klonk ie super vet over het bijbehorende cabinet. Maar het lukt niet om hem aan te sluiten op mijn eigen versterker (alleen over de input maar dat klinkt beroerd). Maar dat zal ook wel niet kunnen.

Ik heb nog een oude park versterker die kapot is. Zou het kunnen dat ik van die versterker een cabinet bouw?

Alvast bedankt

Jij gaat hopelijk toch niet van speaker outs naar de input van je eigen versterker?? BOEM :o

JohnLord
22 november 2008, 20:33
Hoi,

Ik heb nog een oude park versterker die kapot is. Zou het kunnen dat ik van die versterker een cabinet bouw?

Alvast bedankt

Het is al een cab. Je moet alleen de speaker loskoppelen en een input maken. Let op de impedantie van de speaker/top!

gibson-strato
22 november 2008, 23:54
Oke, bedankt. En hoe maak je zo;n input?

fredjuh
23 november 2008, 01:02
ergens een plugje en wat draad vandaan toveren, en dan gewoon dat draad gelijk aan je speaker en de plug aan de draad. en dan de plug in de epi, en dan de epi aan (natuurlijk wel eerst je gitaar inpluggen) en dan is het feest.

gibson-strato
24 november 2008, 00:03
Dus het is echt zo simpel? Gewoon een jack met 2 draden naar de speaker toe? That's it?

sebastiaan88
24 november 2008, 18:46
Men nemen om het duidelijk te houden: speakerdraad rood/zwart rood komt aan de + van de speaker zwart aan de - van de speaker.... de andere kant van de draad komt aan de mono-jackplug. De tip is de plus... het grootste oppervlakte van de plug is de min... Ja goed.. ik ga t niet uittekenen er staat genoeg op inet omdat te vinden... maar zo moet je er toch wel uitkomen..
Heeft je speaker een andere impedantiewaarde dan de uitgangs waarde van je epi... dan moet je hem niet aansluiten, om je epi te sparen.

Ik heb een harley benton... die heet 4 8 en 16ohm uitgangen.. die speakers kunnen er dus op... maar als jij een andere waarde hebt.. dan moet je hem niet aansluiten.

Kind regards,

Sebas

fredjuh
24 november 2008, 20:30
Tuurlijk niet! er moet nog een hele schakeling bij! En flip-flop, een impedantieomzetter, een relais-tje en nog zo'n hele riedel.

Nee geintje t is idd gewoon draadje + plugje. En even de achterkant van de speaker en van de epi aflezen en dan de plug in het goeie gaatje want de epi heeft 4, 8 en 16 ohm.

Het + en - verhaal is idd van belang;)
puntje v d plug aan de plus en je kunt in een kwartier klaar zijn:)

fred

gibson-strato
24 november 2008, 21:19
Het is gelukt, harstikke bedankt, wist niet dat het zo makkelijk was! Maar nu een ander probleem(pje). De versterker kan zacht (clean) maar als ik wat meer een overdrive/distortion sound wil moet de versterker automatisch harder.. Is hier een apparaat voor dat dat 'dempt'?

fredjuh
24 november 2008, 21:44
jazekers, je hebt mastervolumes, en je hebt attenuators.
een mastervolume is een volumeknop vóór de eindbuis. Handig en goedkoop, maar zo haal je wel de eindbuisoverdrive weg. (dit is geen ramp voor t geluid)
de attenuator is een apparaat dat je tussen de speaker en de amp zet. de eindbuisoverdrive blijft en het geluid is nagenoeg hetzelfde, maar dit is wel de duurdere optie.
dan heb je ook nog andere opties.
ten eerste kun je ervoor zorgen dat de impedantie op je speaker hoger is dan de jack op je amp. plug een 16 ohm speaker bijv. in een 8 of 4 ohm gat of een 8 ohm in een 4 ohm gat. met een 4 ohm speaker kan dit niet. Ik heb alleen dit nog nooit zelf gedaan, omdat ik geen amp heb met meerdere uitgangsimpedanties en ik zou als je dit doet af en toe kijken of je OT niet te warm wordt, maar dit zou geen probleem moeten zijn.
en dan kun je nog een clean boost voor je amp gooien. deze overstuurt de voorversterker en dan kun de je gain op je amp wat lager zetten. Moet je wel een knetterharde clean boost hebben, anders haalt het alsnog niks uit. denk aan een versterking van maximaal 50. (17 dB)

sebastiaan88
24 november 2008, 21:45
..... ja die zijn er:P maar die zijn duurder dan je epi;)
maar wat jij nodig hebt is een overdrive pedaaltje ;)

SimonS
24 november 2008, 21:51
jazekers, je hebt mastervolumes, en je hebt attenuators.
een mastervolume is een volumeknop vóór de eindbuis. Handig en goedkoop, maar zo haal je wel de eindbuisoverdrive weg. (dit is geen ramp voor t geluid) (1)
de attenuator is een apparaat dat je tussen de speaker en de amp zet. de eindbuisoverdrive blijft en het geluid is nagenoeg hetzelfde (2), maar dit is wel de duurdere optie.
dan heb je ook nog andere opties.
ten eerste kun je ervoor zorgen dat de impedantie op je speaker hoger is dan de jack op je amp (3). plug een 16 ohm speaker bijv. in een 8 of 4 ohm gat of een 8 ohm in een 4 ohm gat. met een 4 ohm speaker kan dit niet. Ik heb alleen dit nog nooit zelf gedaan, omdat ik geen amp heb met meerdere uitgangsimpedanties en ik zou als je dit doet af en toe kijken of je OT niet te warm wordt, maar dit zou geen probleem moeten zijn.
en dan kun je nog een clean boost voor je amp gooien. deze overstuurt de voorversterker en dan kun de je gain op je amp wat lager zetten. Moet je wel een knetterharde clean boost hebben, anders haalt het alsnog niks uit. denk aan een versterking van maximaal 50. (17 dB)
bij 1) niet mee eens
bij 2) niet mee eens. Bovendien: de feel wordt ook anders
bij 3) slecht idee

fredjuh
24 november 2008, 22:08
1 ik zeg ook ramp he:P ik bedoel dus dat het wel hee slecht voor je geluid is:P
2 veel mensen doen het, heb ik verder geen ervaring mee. ik zeg daar wat anderen zeggen.
3 dit heb ik een keer ergens gehoord, en er gaan simpelweg minder voltjes naar je speaker, maar of er verder wat gebeurt... Heb je er ervaring mee? zou k graag horen. Ik heb me laten vertellen dat het prima gaat. Of gaat dit soms gepaard met HVopbouw en ontploffende ot's?:D