PDA

View Full Version : 5 watt poweramp



Magic Bean
22 november 2008, 13:55
Nu ik eigenlijk weinig actief ben met gitaar in de band wil ik voor thuis een klein setje maken.
Ik heb al (jaren) een peavey rockmaster pre-amp, waarvan ik het geluid echt kan waarderen.
Momenteel hang ik deze aan mijn computerboxen, maar k wil eigenlijk iets meer.

Zijn er merken die laag wattage eindtrappen maken? En dan heb ik t niet over 20 watt, maar eerder over 3-5 watt. Het is belangrijk dat het op woonkamerniveau nog clean blijft.

Ik had al gekeken naar de orange TT/blackheart BH5H, maar ik wil eigenlijk een pure eindtrap zonder EQ.

Ben ik veroordeeld tot zelfbouw of weten jullie nog iets?

minoin
22 november 2008, 16:42
Ja dude, de Engl E530 pre-amp heeft zelf een 1,5 Watt Stereo Poweramp, misschien daarop switchen?

SimonS
22 november 2008, 21:24
Nu ik eigenlijk weinig actief ben met gitaar in de band wil ik voor thuis een klein setje maken.
Ik heb al (jaren) een peavey rockmaster pre-amp, waarvan ik het geluid echt kan waarderen.
Momenteel hang ik deze aan mijn computerboxen, maar k wil eigenlijk iets meer.

Zijn er merken die laag wattage eindtrappen maken? En dan heb ik t niet over 20 watt, maar eerder over 3-5 watt. Het is belangrijk dat het op woonkamerniveau nog clean blijft.

Ik had al gekeken naar de orange TT/blackheart BH5H, maar ik wil eigenlijk een pure eindtrap zonder EQ.

Ben ik veroordeeld tot zelfbouw of weten jullie nog iets?

Voor zover ik weet bestaan er geen 19" buizen poweramps met een écht laag uitgangsvermogen... Verbaasd me ergens wel, gezien die low-power-rage van de afgelopen tijd.

Magic Bean
23 november 2008, 22:38
Is er zelfbouw iets te maken? Of zit ik dan direct met ingewikkelde elektronica aan mn soldeerbout geplakt (n00b-soldeer-alert)?

SimonS
25 november 2008, 20:14
Is er zelfbouw iets te maken? Of zit ik dan direct met ingewikkelde elektronica aan mn soldeerbout geplakt (n00b-soldeer-alert)?
Zelfbouw is natuurlijk mogelijk. een single ended 12AU7 poweramp voor ongeveer 2W, moet wel in een 1HE behuizing passen denk ik, met een toroidale PT en klein formaat OT.

Gezien het feit dat je te maken hebt met dodelijke spanningen lijkt het me niet zo'n handig eerste projectje (understatement, voor de duidelijkheid). Je kunt het natuurlijk wel voor je laten maken door een kundige diy-er.

Magic Bean
25 november 2008, 22:46
Gezien het feit dat je te maken hebt met dodelijke spanningen lijkt het me niet zo'n handig eerste projectje (understatement, voor de duidelijkheid). Je kunt het natuurlijk wel voor je laten maken door een kundige diy-er.

Zover was ik gelukkig al wel:)
Ik zat dan toch meer te denken aan een eindtrap met 1 EL84, zodat ik iets meer headroom heb. Zijn er zelfbouwers die hier iets voor voelen?

iWishmaster
26 november 2008, 11:39
Ik weet niks van racks, maar wel iets van versterkers:
Volgens is het relatief makkelijk om zo'n blackheart (of andere ~5W versterker) om te bouwen tot alleen power amp: Het circuit onderbreken na de preamp / toonregeling en dat aan een jack vastmaken. Daar hoef je niet echt een soldeertalent voor te zijn en het is waarschijnlijk zowat even duur als zelfbouw.

Jimwoud
26 november 2008, 12:57
Ik weet niks van racks, maar wel iets van versterkers:
Volgens is het relatief makkelijk om zo'n blackheart (of andere ~5W versterker) om te bouwen tot alleen power amp: Het circuit onderbreken na de preamp / toonregeling en dat aan een jack vastmaken. Daar hoef je niet echt een soldeertalent voor te zijn en het is waarschijnlijk zowat even duur als zelfbouw.

Ik heb wel eens gehoord, dat het juist niet mogelijk is bij dit soort amps om bv een fx loop in te maken, omdat het echt een geheel is en minder een preamp en poweramp.

iWishmaster
26 november 2008, 13:46
Ik heb wel eens gehoord, dat het juist niet mogelijk is bij dit soort amps om bv een fx loop in te maken, omdat het echt een geheel is en minder een preamp en poweramp.

Het is volgens mij altijd wel mogelijk, maar het zal het geluid van de amp beïnvloeden, volume en gain bijvoorbeeld zijn vaak gedeeld in die kleine amps, waardoor de headroom enorm beperkt wordt als je een effectsloop toevoegt. De gain van een kleine amp berust voor een deel op preamp en voor een deel op poweramp distortion: dit is ook niet anders op lossen.

Je krijgt met een 5W eindtrap sowieso erg weinig headroom en de volumeknop van de amp fungeert dan nog eens extra als distortion: ofwel je hebt een soort van regelbare poweramp distortion. Het werkt dus wel, maar het zal altijd beperkt zijn.

Epic
29 november 2008, 23:32
Ik heb wel eens iets gelezen over de ADA ampulator. Dit is een poweramp + speaker simulator. Hij wordt alleen niet meer gemaakt helaas.
Misschien heeft een ander bedrijf iets soortgelijks ?

Hier meer info. (http://www.adadepot.com/adagear/gearpages/cabsims/ADA-Ampulator.htm)

dekuif
30 november 2008, 13:50
ik ben ook op zoek naar een lichte poweramp.

Ik heb nu een Koch Pedaltone, veelal rechtstreeks op in-ear.

Ik heb echter ook nog een K&E 2x12 die ontzettend lekker klinkt. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een poweramp voor tussen de Koch Pedaltone en de K&E cab.

In mijn optiek is een 15 tot 20 watt buizen eindtrap echt ruim voldoende. Maar de rack uitvoeringen zijn meestal stereo. Dit gebruik ik helemaal niet.

Bestaan er ook eenvoudige mono poweramps?

Of kan ik beter een 15 tot 20 watt buizentopje kopen?

De poweramp / buizentop moet goed te tillen zijn ( m.a.w. tot 10 kilo ofzo )

Alle geluiden komen uit de Koch, dus hij moet / mag neutraal zijn. 1 kanaal clean is ook voldoende. Liefst met effect loop zodat ik de preamp kan bypassen.

Ik ben druk op zoek, maar er is niet zo heel veel over te vinden, behalve de bekende 20 watt mesa eindtrap, of blackheart 15 watt head.

Wie heeft er nog goede ideeen?

paulusdeBKB
30 november 2008, 14:25
Je zou ipv de Pedaltone een Studiotone head kunnen kopen. Is ook Koch, maar klinkt wel iets anders.

Crate maakt(e?) de power block, een klasse D versterkertopje die voor 140 euro door Feedback werd verkocht. Schijnt een te gek ding te zijn, weegt geen drol, en is schakelbaar tussen 2x75 Watt of 150 Watt.

dekuif
30 november 2008, 14:34
die crate powerblock had ik ook gezien, die wordt alleen niet meer gemaakt....

En ik heb bewust voor de pedaltone gekozen, zodat ik in principe met alleen mijn pedalboard en inear op pad kan gaan.

Moet het dan net wat groter, of heb ik zin om alles mee te slepen wil ik een extra poweramp en de 2x12 meenemen.

Het is dus even de vraag welke poweramp / kleine buizentop dat gaat worden.
Misschien dat ik met een simpele transistor top er ook al ben.

Zo'n crate powerblock klinkt het meest interessant tot nu toe..

paulusdeBKB
30 november 2008, 19:13
Als je een tweedehands Rocktron Velocity op de kop kunt tikken, ben je ook goed af hoor!

Magic Bean
30 november 2008, 19:34
Of een marshall 8008?

momenteel heb ik iemand gevonden die voor me een laag wattage eindtrap wil bouwen.
Dan komt er binnenkort een Orange 1x12 in huis en blazen maar!

arcane
30 november 2008, 20:10
Als je een tweedehands Rocktron Velocity op de kop kunt tikken, ben je ook goed af hoor!

Ik heb er een staan, nog geen jaar lang gebruikt. Mijn poweramp ging kapot, en heb toen de velocity gekocht, maar kort erop heb ik een buizentop gekocht, dus de velocity staat thuis niets te doen.

Als je interesse hebt stuur maar een PM.

Jimwoud
30 november 2008, 22:40
Voor thuis werkt en SS poweramp prima. M'n Engl preamp en 8008 klonkt voor thuis perfect. Ik speel nu met en Behringer V-Amp 2 en een 8008 en dat klinkt erg goed eigenlijk, zeker voor high gain dingen.