PDA

View Full Version : Ervaringen met bijv. HiWatts als bass amp?



Franc
22 november 2008, 12:53
Ik ben benaderd door een bassist of ik misschien een basversterker voor hem zou kunnen bouwen....
Nou is mijn specialiteit toch vnl. gitaarversterkers en ik weet dat de Superbass eigenlijk als bassamp bedoeld was, maar.... iedereen weet hoe dat gegaan is :D

HiWatts zijn vrij clean - wellicht geschikt als bassamp?
Ik ben wat onderzoek aan het doen naar de DR103 en de DR201. Hij zei dat hij de 201 wel eens uitgeprobeerd had. Die bestaan in 6xEL34 of 4xKT88 uitvoering.

Zijn er hier bassisten die Marshall plexis, genoemde HiWatts of misschien zelfs de Fender Bassman voor bas gebruiken?

Ik probeer me dus een beetje in de baswereld te verdiepen 8-)

Chris Winsemius
22 november 2008, 13:14
De bassist v/d Utrechtse band Taxi To The Ocean gebruikt 'n 100 Watt Hiwatt voor bas. Ik heb 'n bassist bij Jan Akkerman wel eens twee Bassman 50 tops zien gebruiken en vele 60/70s rock-bassisten gebruikten natuurlijk Marshall SuperBass amps.

schwalbe
22 november 2008, 13:14
Hiwatts zijn prima als basversterker. Van de meeste Hiwatts zijn trouwens ook speciale bass-versies gemaakt, en volgens mij is het enige verschil met de gitaarversies de frequenties waarop de toonregeling staat afgesteld. Zelf heb ik een Sound City 120 PA, ook 6xEL34 en dat gaat prima voor bas (maar het ding is echt te zwaar in gewicht en gaat binnenkort dan ook de deur uit).
Wat wel echt anders is zijn de speakers die je voor bas kan gebruiken. Normaal geproken bassreflex, maar als je voor vintage-geluid gaat kan je ook gesloten doen. Open-backed kan absoluut niet voor bas; je speelt de speakers geheid kapot. Tip voor als je een speakerkast voor bas gaat bouwen: een van de weinige speakers die het goed doet voor bas in een gesloten kast met dezelfde afmetingen als een gesloten kast voor gitaar is de Eminence Delta12LF.

schwalbe
22 november 2008, 13:20
Trouwens; de Ampeg SVT is de meest gebruikte buizen-basversterker. Schema daarvoor moet ook wel ergens op te duikelen zijn..
Ook de moeite waard om te bekijken: Ampeg B15 (portaflex/fliptop) en Ampeg V4

morroow
22 november 2008, 13:32
Mijn Hiwatt DR103 is gekocht door een bassist uit België die 100watt Hiwatts als bas-amps gebruikt :(

yhcmarc
22 november 2008, 14:59
Trouwens; de Ampeg SVT is de meest gebruikte buizen-basversterker. Schema daarvoor moet ook wel ergens op te duikelen zijn..
Ook de moeite waard om te bekijken: Ampeg B15 (portaflex/fliptop) en Ampeg V4

Ik gebruik ook een V4 (niet de V4B) als basamp, fantastische sound. Laatst leende een bassist mijn JCM800 1959 en dat was ook goed te doen trouwens.

jonesd
22 november 2008, 15:05
Ik heb Hooverphonic ooit gezien met een Hiwatt voor bas. Dit samen met een danelectro-bas gaf een zeer lekker basgeluidje (beetje sixties-achtig).

E-J
22 november 2008, 16:20
John Entwistle (The Who), Roger Waters (Pink Floyd) en Phil Lynott (Thin Lizzy), alle drie mooie voorbeelden van een Hiwatt DR103. Ik heb vroeger een Sound City 50 watt gehad en die leek vrij veel op een Hiwatt. Het is een warm, dik en punchy geluid, neight misschien iets meer naar de rauwe kant (kon ook aan mijn Precision Bass liggen). Maar Hiwatts lenen zich er echt voor... hele toffe sound.

Saf
22 november 2008, 20:43
ik speel bas over een sound city 100 dat is een voorloper van Hiwatt blijft lang clean en klinkt heelrijk met bas, geeft heerlijk warm geluid met een lekkere punch met een bas met hoge output elementen kun je met de master volume iets terug net dat lekker randje cree-en. De amp zelf blijft erg lang clean. Speel echter bijna altijd op mijn bassman 135. In mijn ogen is er niets wat dat verslaat of in ieder geval weinig. dat ding blaast als een malle. Heb ook nog een london city DEA130 staan en die klinkt ook prima met bas.

Ik speel eigenlijk overal bas over, heb ook een 50 watt marshall jcm 800 2204 cloon staan en ook daar klinkt de bas er mooi en vol over. Je moet alleen niet van die hifi gelikt basgeluidjes houden wat tegenwoordig vaak in is. Met 1001 regelaars in fucties en al die crap. Gewoon een paar buizen, drie regelaars en blazen.

Franc
22 november 2008, 21:21
Bedankt voor alle reacties zo ver!

Ik was eigenlijk bang dat je minstend 200W nodig zou hebben om een beetje clean bas geluid te krijgen.

Zo zou de bassman natuurlijk voor bas moeten zijn, maar is maar 30W, dat lijkt me te weinig voor een volle bas sound....

Die HiWatt toch maar eens verder bekijken denk ik.

Saf
22 november 2008, 21:47
de bassman 100 en 135 worden meestal gebruikt als bassamps en die zijn beide 100 watt. Mijn inziens meer danoeg ben er in ieder geval in die al die optredens nog nooit mee tekort gekomen.

Tristan
2 december 2008, 21:33
Marshall Superbass vind ik in ieder geval echt te gek, evenals de Ampeg SVT Classic, mijn favoriete basamps denk ik wel, tenminste, in combinatie met een echt goede passieve bas...
Hiwatt weet ik niet, maken tegenwoordig ook basamps en schijnen wel cool te zijn, voor gitaar vind ik het in ieder geval niet zo (Custom 50 en Custom 100), vrij stug en klinisch...

schwalbe
3 december 2008, 00:18
Bedankt voor alle reacties zo ver!

Ik was eigenlijk bang dat je minstend 200W nodig zou hebben om een beetje clean bas geluid te krijgen.

Zo zou de bassman natuurlijk voor bas moeten zijn, maar is maar 30W, dat lijkt me te weinig voor een volle bas sound....

Die HiWatt toch maar eens verder bekijken denk ik.

Moet je doen, die klinken echt goed voor bas.
Mocht je trouwens nog wat tips willen voor het ontwerpen van een speakercabinet voor bas, PM me dan even. Dat is namelijk echt iets anders dan een gitaarcab.

pol
4 december 2008, 15:17
hangt weer van de cab af, neem je eentje met een hoog rendement dan kan 100 buizen al hard genoeg voor de meesten.

een goeie 4x10 cab doet al rond de 103 db/watt/meter, da's dus max 123 db met een 100 watter vol open. da's toch niet weinig.

Rutger
4 december 2008, 15:26
Een bevriende bassist speelt met z'n Presicion over een oude 200W London City top, klinkt waanzinnig!

Hij wil overigens ook een Hiwatt top, dus zo vreemd is het (blijkbaar) niet. We wilden er een poosje terug een testen, maar van de winkelier mochten we er niet met een bas overspelen omdat we hem dan zouden opblazen :dontgeti:

Dus heb ik er zelf lekker met een gitaartje over zitten spelen, mocht hij toekijken :D

Saf
4 december 2008, 17:40
als hij de 200watt lc wil wegdoen laat even weten. lijkt me echt de shit. Hoezo zou je trouwens met een basgitaar een versterker opblazen?

Kan dat dan, speel over al mijn (buizen)versterker zowel met gitaar als bas.

Rutger
4 december 2008, 17:43
Wij vonden het ook een vreemd verhaal, alleen omdat hijzelf een keer een combootje had opgeblazen toen hij er met z'n bas over speelde.

Maar die LC houd ie gewoon, en als ie m wegdoet moet ie hem aan mij geven!
(vertel ik m elke keer als ik m er weer mee zie spelen :D )

don marco
4 december 2008, 19:08
loool.. Die dude zal wel op een 'gitaaramp' gespeeld hebben en de speaker verneukt haha.. wat een doefus. :D