PDA

View Full Version : Amol9 ?



piet elektron
22 november 2008, 10:26
Hoe zouden jullie dit accoord noemen?

578655

volgens http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php is het een A# dim als ik de A weghaal. Maar die wil ik juist als uitgangspunt houden (root).

EuroCinema
22 november 2008, 11:08
Yep, A b9 zou ik zeggen.

-=JEROEN=-
22 november 2008, 11:20
A-9, om verwarring met Ab 9 te voorkomen.

EuroCinema
22 november 2008, 13:46
Da's in jazzsteno weer Am9. :D

-=JEROEN=-
22 november 2008, 16:55
In jouw steno misschien.

Het jazz-steno dat ik ken gebruikt - ipv van b en + ipv #. Dus G7+5 (G7#5) of G7-9 (G7b9).

Eerlijk gezegd vind ik dit een stuk duidelijker ook.

Voidhead
22 november 2008, 18:15
Het komt anders heel vaak voor dat i.p.v. de afkorting m voor mineur er een - wordt geschreven, niet alleen bij jazz. En de partijen die ik zie uit realbooks etc gebruiken gewoon # en b om kruizen en mollen aan te duiden. Zeker op zo'n forum als dit met beperkte opmaak is het duidelijker om een b te gebruiken lijkt me.

EuroCinema
22 november 2008, 19:50
In jouw steno misschien.

Het jazz-steno dat ik ken gebruikt - ipv van b en + ipv #. Dus G7+5 (G7#5) of G7-9 (G7b9).

Eerlijk gezegd vind ik dit een stuk duidelijker ook.
Ik ben dit gewend uit het Real Book.

piet elektron
22 november 2008, 21:30
Dankuwel :)

-=JEROEN=-
23 november 2008, 03:01
Ach als we maar begrijpen wat er bedoelt wordt.

De hoop op universaliteit heb ik al lang geleden opgegeven :D

Guitarmania
23 november 2008, 20:48
Hoe zouden jullie dit accoord noemen?

578655

volgens http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php is het een A# dim als ik de A weghaal. Maar die wil ik juist als uitgangspunt houden (root).

Is wel een halfslachtige mol. Ik zou de mol-gein niet inzetten op de d-snaar maar op de hoge e-snaar.

Omdat die mol zo in de bas-sfeer zit, vraag ik me af of je die niet anders moet benaderen dan als die op de hoge e-snaar zat.

Probleem bij het gegeven akkoord is dat de mol op de d-snaar zit. Tegelijkertijd hoor je de a op de e-snaar. Dat is een totaal andere sfeer dan als de mol op de e-snaar zat.

Ook al geldt een aangeslagen akkoord als gespeeld op de tel, in wezen is het een volgordelijke slag van down naar up. De a klinkt nu als laatste en daarmee is het akkoord opgelost. Dat was anders geweest als op de d-snaar de 1 had geklonken en op de e-snaar de as.

En nu mogen jullie allemaal zeggen dat het bull is wat ik hier schrijf. Succes daarmee!

gorgasm
23 november 2008, 21:06
G7-9
das pas onduidelijk!
zie het maar es opkomen in n zichtlezing na n paar maten met druk harmonisch ritme

piet elektron
23 november 2008, 21:09
Is wel een halfslachtige mol. Ik zou de mol-gein niet inzetten op de d-snaar maar op de hoge e-snaar.

Omdat die mol zo in de bas-sfeer zit, vraag ik me af of je die niet anders moet benaderen dan als die op de hoge e-snaar zat.

Probleem bij het gegeven akkoord is dat de mol op de d-snaar zit. Tegelijkertijd hoor je de a op de e-snaar. Dat is een totaal andere sfeer dan als de mol op de e-snaar zat.

Ook al geldt een aangeslagen akkoord als gespeeld op de tel, in wezen is het een volgordelijke slag van down naar up. De a klinkt nu als laatste en daarmee is het akkoord opgelost. Dat was anders geweest als op de d-snaar de 1 had geklonken en op de e-snaar de as.

En nu mogen jullie allemaal zeggen dat het bull is wat ik hier schrijf. Succes daarmee!

De grap is dus dat ik dit akkoord heb herleid (herlijd?) uit een arpeggio:

b5, d8, a7, d5, lage e9, a7, d5, d8

en daaronder wordt een Amajeur gespeeld...

teajay
26 november 2008, 12:38
een gewone drieklank met een toegevoegde b2 of b9. Maar omdat er geen 7 in zit wordt het geen none akkoord.

Ik zou zeggen A add-b9.