PDA

View Full Version : Tip: Superlijm



G.G.
22 november 2008, 08:01
Steeds loop ik me te iriteren dat ik 3, 4 of wel 5 euro moet neertellen voor een klein rot tubetje secondelijm. Als ik uit de kast een gebruikte tube pak die half vol is, dan blijkt de dop vastgelijmd te zijn. Die kan ik dus weggooien en weer naar de bouwmarkt om een euro of 4 armer te worden.

Bij toeval bij de Zeeman wat ondekt (had mijn kop kaal geschoren en moest een wollen mutsje hebben): Zij hebben voor €0.59 twee tubes secondelijm, zijn van die hele kleine tubes, net genoeg voor de meeste klusjes, en voor 30 cent per stuk ga je niet zitten tobben met bewaren of oude tubes open snijden etc,.......

Heb twee stroken padouk met een hele smalle lijmnaad verlijmd, en het zit vast, echt heel erg vast....

Een aanrader dus... ik heb nu een hele bak vol met 30 tubes secondelijm en het mooie is, het kost geen rukm je hebt altijd een nieuwe tube in huis en loopt nooit te klooien met oude rotzooi.

Probeer ze eens uit....

Robin.ke
22 november 2008, 08:48
SPAM !! SPAM !! Jij hebt vast aandelen Zeeman:)
Nee, goede tip !!Ik ken het probleem, heb overal in huis van die uitgedroogde tubetjes liggen.

gengar
22 november 2008, 09:04
Goede tip! Ga ik straks even langs. p.s. rook je nu dan ook brandaris en neem je fischermans friend?;)

Enra
22 november 2008, 09:06
Bij Zeeman he! Is de lijm dan ook zeewater vast??:)

wietse
22 november 2008, 11:12
ga dan eens langs bij een winkel als de action, max etc, van die restpartij/budget winkels waar je echt vanalles kan kopen daar heb je vaak 4 tubetjes voor iets meer dan een euro.
is wel erg dun spul, maar spotgoedkoop en doet z'n werk goed.

Di Stefano
22 november 2008, 13:35
Helpt het niet als je een tube lijm in de ijskast legt? Dan heb je het probleem van de vastgelijmde dop niet.

RoelTM
22 november 2008, 13:55
Lijm mag meestal niet onder een bepaalde temperatuur komen. Dus in de ijskast zal de lijm onbruikbaar worden.

sinneD
22 november 2008, 14:13
Volgensmij bedoelt die koelkast, doen wij ook en werkt altijd perfect!

gengar
22 november 2008, 14:25
ik heb dat probleem eigenlijk niet met mijn secondelijmen. Wat ik wel meen te merken is dat het juist zo is dat wanneer je nog een dikke druppel secondelijm op de punt hebt zitten en hem dan zo wegzet je bij het volgende gebruik deze hardgeworden klont er makkelijk vanaf kunt breken en dan is het buisje ook weer vrij voor gebruik. Juist wanneer ik de punt mooi zuiver maak dan wordt alleen intern hard en dat is dan moeilijk te verwijderen. Maar ik ga zeker ook wel wat van die tubes halen, ik vind de secondelijm over het algemeen veel en veel te duur.

G.G.
22 november 2008, 15:02
is wel erg dun spul,

Dat is juist het mooie voor scheurtjes etc... het komt werkelijk overal tussen, denk bijvoorbeeld aan een kiertje tussen top en body of een butsje in lak.

barno
22 november 2008, 15:08
ik heb dat probleem eigenlijk niet met mijn secondelijmen. Wat ik wel meen te merken is dat het juist zo is dat wanneer je nog een dikke druppel secondelijm op de punt hebt zitten en hem dan zo wegzet je bij het volgende gebruik deze hardgeworden klont er makkelijk vanaf kunt breken en dan is het buisje ook weer vrij voor gebruik. Juist wanneer ik de punt mooi zuiver maak dan wordt alleen intern hard en dat is dan moeilijk te verwijderen. Maar ik ga zeker ook wel wat van die tubes halen, ik vind de secondelijm over het algemeen veel en veel te duur.

ik had vorige week nog 3 tubes gekocht, bleek dat die soort geen hout lijmde, gvd

G.G.
22 november 2008, 15:15
ik had vorige week nog 3 tubes gekocht, bleek dat die soort geen hout lijmde, gvd
Die van de zeeman lijmt prima op hout, gelukkig.

RoelTM
22 november 2008, 16:04
Volgensmij bedoelt die koelkast, doen wij ook en werkt altijd perfect!
IJskast => ijs => minder dan 0 graden C. => waarschijnlijk onder de minimumtemperatuur die op de lijmverpakking staat.
Of een koelkast wel kan weet ik niet. Zou zomaar kunnen, temperaturen verschillen waarschijnlijk ook per merk/type.

Mattia
22 november 2008, 20:10
Geldt voor houtlijm; dat moet niet eens de ijskast in, en baptist importeert het (heel terecht) alleen in de zomermaanden/lente.

CA/secondenlijm kan uitstekend in de ijskast (= een synoniem voor koelkast. Ik weet niet waar jij woont, maar een vriezer danwel diepvries noem ik geen 'ijskast') bewaard worden. Je moet alleen opletten dat het niet te snel heel dan weer koud wordt (condens geeft water geeft problemen, want water accellereert secondenlijm), danwel zorgen dat hiet niet compleet opwarmt.

CA lijm moet boven de -5 graden bewaart worden. Ik heb al maanden een paar open flesjes CA in de ijskast staan (van stewmac), en ook de gesealde flesjes zitten in de ijskast. Allen doen ze het nog prima.

Mattia
22 november 2008, 20:11
ik had vorige week nog 3 tubes gekocht, bleek dat die soort geen hout lijmde, gvd

Bestaat volgens mij niet. Het is niet altijd de meest ideale soort lijm voor houtverbindingen, maar ik heb nog nooit secondenlijm gezien die geen hout kan verlijmen.

barno
22 november 2008, 21:04
Bestaat volgens mij niet. Het is niet altijd de meest ideale soort lijm voor houtverbindingen, maar ik heb nog nooit secondenlijm gezien die geen hout kan verlijmen.


Bison secondelijm Powerglue "niet geschikt voor poreuze materialen (hout, leer, aardewerk ...) wel voor "kunststof, porselein, rubber, metaal"
had ik niet gelezen maar wel ondervonden: lijmt to-taal geen hout.

grayfink
5 april 2009, 15:21
Gisteren secondenlijm gekocht bij de Action. 4 tubetjes voor 78 ct. En toen herinnerde ik me dit topic :)

http://www.action.nl/pages/ShopAZpage.aspx

Yoshida
5 april 2009, 16:28
Hey strakke actie.
Dat van die temperatuurverschillen kan ik beamen. Mijn gebruikelijke leverancier voor gitaaronderdelen heeft pas volgende week weer Titebond.

Nu heb ik een vraag, eigenlijk opgebouwd uit 2 delen (maar ff aan mekaar lijmen ;) )

Ik wil een angled headstock maken, 16 graden verlijmd, uit één stuk verzaagd onder diezelfde hoek. Dus een plank mahonie ca 2cm dik met een zaagsnede onder 16 graden.
Moet ik nu het verzaagde stuk (de headstock) ónder de hals plakken ,-- of in het verlengde van de hals ,__ ? Voordeel van de tweede optie is dat ik vrijer ben in het shapen van de headstock, en dat die dan ook gedeeltelijk onder de toets is verlijmd. Is gelijk ook het nadeel: als dit losvliegt dan heeft dit vrijwel zeker scheurvorming in de hals tot gevolg. Dus advies graag.
Tweede (deel)vraag: welke lijm is nu écht geschikt hiervoor? Secondelijm? Montagekit? Gewone Bison houtlijm? Poly-urethaan (bruislijm)?

Mattia
5 april 2009, 16:35
Ik wil een angled headstock maken, 16 graden verlijmd, uit één stuk verzaagd onder diezelfde hoek. Dus een plank mahonie ca 2cm dik met een zaagsnede onder 16 graden.
Moet ik nu het verzaagde stuk (de headstock) ónder de hals plakken ,-- of in het verlengde van de hals ,__ ? Voordeel van de tweede optie is dat ik vrijer ben in het shapen van de headstock, en dat die dan ook gedeeltelijk onder de toets is verlijmd. Is gelijk ook het nadeel: als dit losvliegt dan heeft dit vrijwel zeker scheurvorming in de hals tot gevolg. Dus advies graag.
Tweede (deel)vraag: welke lijm is nu écht geschikt hiervoor? Secondelijm? Montagekit? Gewone Bison houtlijm? Poly-urethaan (bruislijm)?

Beide opties zijn even goed. Ik vind de 'onder op de plank' optie eleganter, omdat ik dan een fineer op zowel voorkant als achterkant kan plakken, en de scarf joint verdwijnt helemaal uit zicht. Behalve aan de zijkant waar je er als het goed is geen moer van merkt. Heb verschillende halzen met beide methodes gemaakt, maar mijn keuze is nu duidelijk voor deze optie. Je hebt IMO ook iets meer lijmoppervlak dan bij en lijmoppervlak in de hals, en het wordt nog eens verstevigd door fineer (vaak meer dan een laag) aan beide kanten.

Als het 'lostvliegt' heb je zwz scheuren; de lijmnaad is in principe sterker dan het hout zelf, al heb ik wel vaker berichten gehoord dat hete beenderlijm (hide glue, de echte, niet de troep in flesjes van Franklin. Spul dat je warm moet gebruiken, zeg maar) 'schoon' breekt als het maar een flinke tik krijgt, en navenant makkelijker te repareren is.

Welke lijm: NIET secondenlijm, NIET motagekit. Bruislijm mag, houtlijm mag, qua persoonlijke voorkeur zou ik zeggen: Titebond, Epoxy of Hot Hide Glue (ongeveer die volgorde). Witte houtlijm als alternatief voor titebond, maargoed, titebond is helemaal niet zo duur, dus ik vraag me altijd af of je daar nou op zou moeten beknibbelen.

G.G.
5 april 2009, 16:52
Deze manier geniet mijn voorkeur. Waarom? Ik weet het niet, maar het geeft mij een veilig gevoel dat de scarfjoint netjes onder de toets zit vastgeklemd.

http://img5.imageshack.us/img5/4804/p1010877b.jpg (http://img5.imageshack.us/my.php?image=p1010877b.jpg)

Yoshida
5 april 2009, 17:29
Hey thnx goeie tip.
Titebond had ook mijn voorkeur, maar word binnenkort pas weer verscheept. Alles waarvoor ik het beste terecht kan bij mijn gebruikelijke leverancier heb ik of is onderweg, en de rest (pickups en de andere electronica) bestel ik bij een winkel die geen titebond heeft.
Als witte houtlijm even goed is dan gebruik ik dat. De essentie van angled is gelukkig dat alle kracht parallel aan de lijmnaad loopt. Dit zit dicht tegen het dode punt van de hefboom als ik het onder de toets verlijm.

Mijn dank is groot.

Hedge
5 april 2009, 19:15
Ik plak het schuine deel altijd onder de kop. Maar een echt goede reden heb ik er niet voor. Vind het gewoon mooier dan hem erop plakken.
Ik gebruik zelf meestal een angle van 12 a 13 graden. 16 graden klinkt mij wat veel in de oren. Niet dat het probleem is overigens.
Witte houtlijm is prima.

Yoshida
5 april 2009, 19:57
Ik plak het schuine deel altijd onder de kop. Maar een echt goede reden heb ik er niet voor. Vind het gewoon mooier dan hem erop plakken.
Ik gebruik zelf meestal een angle van 12 a 13 graden. 16 graden klinkt mij wat veel in de oren. Niet dat het probleem is overigens.
Witte houtlijm is prima.

Dus de hoek is gewoon een kwestie van wat het best uit lijkt te komen? Ik heb 16 graden een keer op een Les Paul tekening gezien. Zo nauwkeurig kan ik hem toch waarschijnlijk niet doorzagen. Dat het recht word heeft voor mij een grotere urgentie desnoods met redelijk wat schuurwerk. En dat de snaren (voor het oog) onder dezelfde hoek lopen, wat meer te maken heeft met de uiteindelijke positie van de topkam.

Ik ben blij dat er niet een of ander magisch goedje gebruikt hoeft te worden, behalve dan geduld en redelijk wat inzicht.