PDA

View Full Version : Wat moet ik en doen? en deugt Ovation wel?



Misterblitzer
21 november 2008, 17:35
Hey gitaarnet forum leden!

Ik zit met een paar vragen. Ik speel nu al voor een jaar elektrische gitaar en ik zou graag een akkoustische kopen, om mijn sound te verruimen :D
En om wat liedjes op een akkoustische gitaar te spelen.
Mijn budget ligt op 500/600 euro. Ik denk dat dat wel een goed budget is om een degelijke semi - akkoustische gitaar te kopen. En ik hou ervan als gitaren een mooi vol geluid hebben. Ook heb ik liever een gitaar naar de elektrische kant toe: dunne nek en snaren die dicht bij de frets staan. Het moeten niet per se dunne snaren zijn. 012 daar kan ik mee leven. Ik heb mij al geinformeerd en deze gitaren springen mij in het oog:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/2/1/7/406217.jpg
een Takamine EG 523SC
http://www.guitarsplususa.com/images/tanglewood/tanglewood-tw170-as-ce-g-lg.jpg
een Tanglewood TW-170 AS-CE
http://www.musicpascher.com/boutique/images/IBANEZ/ELECAC/EW20WNE_NT_M.jpg
Een ibanez EW 20
http://www.elderly.com/images/new_instruments/20N/EG5013SVFT_front.jpg
Een Takamine eg5103svft

Welke gitaar is beter dan de andere?
Of welke gitaar heeft ongeveer welke sound?

En wat moet ik weten in verband met houtsoorten? Massief of laminaat? Ceder of Spruce?
Wat is beter en wat niet?

De Voorlaatste vraag, jaja we zijn er bijna ;): Deugen die Ovation gitaren eigenlijk wel? want ik vertrouw die kleine gaatjes niet. En toon mij geen filmpjes van Kaki King als bewijs dat een Ovation gitaar deugt want dat vind ik gewoon pure verkrachting van gitaarspelen. zo speel je niet op een gitaar:o!

De laatste vraag nu: Kan ik mijn semi-akkoustische gitaar in mijn elektrische gitaarversterker steken? Of verknoeit dat heel mijn gitaar? Kan ik zelfs distortion door mijn akkoustische gitaar doen gaan?






Dank bij voorbaat voor de antwoorden, want ik weet dat het vrij veel is :)

Acousticaster
21 november 2008, 19:10
Om met het laatste te beginnen: Ovations zijn prima te vertrouwen. Vooral live zijn ze top, omdat ze (mede door die rare gaatjes) beter bestand zijn tegen feedbacken. Het belangrijkste daarvoor zijn nog wel de contour body's, die gemaakt zijn van kunststof ipv. hout. Dat ziet er niet alleen anders uit, dat hoor je ook: het klinkt gewoon... anders, je hoort dat het geen hout is. Vaak meer treble ook. Voor fingerpicken zijn ze (zo is mijn ervaring) niet echt lekker, al zijn er genoeg gitaristen en types die dat weer bestrijden.

Takamines zijn ook hele mooi gitaren, maar de goedkopere reeks vind ik dat echt al snel wat minder. Daarnaast vind ik de looks vaak wat goedkoop (al zegt dat natuurlijk niet alles). Wat betreft de Tanglewood. Tsja, daarin ben ik nogal bevooroordeeld, ik ben zelf de trotse eigenaar van zo'n beestje. Echt wondergitaren: kosten geen hol, gemaakt in China (als is dat echt niet meer zo'n zooi als vroeger) maar wat een hout en klank. De TW 170 AS-CE speelt heerlijk, klinkt geweldig bij fingerpicken en voorzichtig strummen (echt op z'n donder geven wordt te rommelig) en ziet er fantastisch uit. Do I need to say more?

Overigens moet je je geen flikker aantrekken van wat ik zeg maar gewoon lekker gaan spelen en kijken wat het lekkerst speelt en eruit ziet.

EDIT: Oh ja, je laatste vraag. Ja, je kan je elektro-akoestische gitaar over een elektrische versterker gooien, maar verwacht niet veel van de klank. Gelukkig zijn er zat pedaaltjes die dat weer verbeterd, maar het blijft een beetje zozo. Distortion op een gitaar kan, en kan soms zelfs heel lekker en apart klinken, maar kijk uit voor de feedback. Zonder feedbackbuster of een goede feedbackkiller (daarvoor kan ik de Boss AD reeks aanbevelen) is het vragen om problemen.

Pepe
21 november 2008, 19:46
De Voorlaatste vraag, jaja we zijn er bijna ;): Deugen die Ovation gitaren eigenlijk wel? want ik vertrouw die kleine gaatjes niet. En toon mij geen filmpjes van Kaki King als bewijs dat een Ovation gitaar deugt want dat vind ik gewoon pure verkrachting van gitaarspelen. zo speel je niet op een gitaar

Ovation bedient al 40 jaar den prof. gitarist. Heel grappig om dan te vragen of dat deugd....

Eko
22 november 2008, 10:21
Die kleine gaatjes hebben , het is echt zo berekend , de zelfde opening als een normaal soundhole. Alleen is feedback een stukje moeilijker. Qua levensduur is er helemaal niets mis mee. Ze zijn eigenlijk gebouwd voor een leven op de buhne.
Houtsoorten zijn er heel erg veel. Elke soort heel weer onderverdelingen en het is bijna een wirwar van jewelste als je er voor het eerst naar kijkt.
Elke soort heeft z`n specifieke toepassing. Ook per bouwer varieert het nogal. Sommige bouwers werken graag met een bepaalde soort of werken vanuit een overtuiging. Ceder kom ik nog wel eens tegen op Seagull , ColeClark werkt alleen met inlands Australisch ( FSC) hout.
Gelaagd hout ( triplex of ply) wordt toegepast in de goedkopere gitaren. Het levert stijheid en is goedkoop. Meestal wordt het gecombineerd met een massieve top voor klank. Iets duurdere gitaren hebben een massieve zij en achterkant erbij. De meest gebruikte top is een spruce ( sparrenhout) of een familielid er van. Voor de zij en achterkanten wordt vaak tropisch hardhout gebruikt zoals bv Mahonie. Het levert een iets briljant hoog bij het warme van het sparrehout. Voor de toets wordt palissander het meest gebruikt. Het is slijtvast en oogt mooi. Nog duurdere gitaren zijn vaak voorzien van een ebbenhouten toets. Mooi zwart en keihard.
Het meeste heb je aan je eigen oren bij de keuze. Sommigen houden van een ietwat doffere of warme sound , anderen gaan weer voor het briljant hoge geluid in een instrument. Het ligt meer aan je smaak. Leef je uit en probeer het een en ander.

Misterblitzer
22 november 2008, 20:42
Wel toffe antwoorden allemaal maar ik ga toch maar geen Ovation kopen. Liever klassiek met een deftig klankhol/klankopening, weet niet echt hoe ik dit moet noemen, dan die kleine rare gaatjes. En dan is het nog kunststof en geen echt hout en een gitaar = hout PUNT en nx anders. Anders is het maar geknoei vind ik.

Ik zou toch graag wel wat meer weten over hout. Dus ik zie dat mijn voorkant massief is en achterkant ook. En verder?

Mercikes nog voor de andere antwoorden die wel voldeden ;)

--=HANS=--
22 november 2008, 20:53
Wat zou je denken van klankgat? ;)

Misterblitzer
23 november 2008, 10:17
Wat zou je denken van klankgat? ;)

haha klankgat ja dat dus :P

--=HANS=--
23 november 2008, 11:44
De verschillende soorten hout, of beter gezegd de combinatie van de verschillende soorten hout i.c.m. de manier waarop het instrument is gebouwd bepalen de klank en dat is geen exacte wetenschap.
De winkel waar ik normaal gesproken mijn spullen koop had van de week een aantal nieuwe santa cruz gitaren binnen gekregen. De eigenaar van de zaak drukte mij een gitaar in m`n hand met precies de zelfde maatvoering en toegepaste houtsoorten als mijn Martin 000 en toch zat er een enorm verschil in klank en hoe het instrument voelde. Niet beter of slechter maar gewoon heel erg anders. (hmm, als ik eerlijk ben dan is die Santa Cruz in ieder geval wel makkelijker om op te spelen)
Kortom, het is hier al vaker vermeld, wat je echt het beste kan doen is naar een goed gesorteerde speciaalzaak gaan en je daar bij laten praten over de mogelijkheden en voor de rest vooral heel erg veel proberen.
Succes ermee!

duckman
23 november 2008, 12:03
Volgens mij ben je er zelf al uit, maar om te reageren of ovations deugen:
http://www.youtube.com/watch?v=hZjJIVXfuEg

En wat Kaki King speelt is geen verkrachting van gitaarspelen, jij doet net alsof alle regels al vast liggen.Open je ogen en oren eens...

Pais
23 november 2008, 13:18
En dan is het nog kunststof en geen echt hout en een gitaar = hout PUNT en nx anders. Anders is het maar geknoei vind ik.

Ik las laatst een intervieuw van een flamencogitarist en het ging over de gitaar als instrument. Als er 1 muziekcultuur conservatief is, dan zijn het de flamenco's wel. Maar deze gitarist had een heel open kijk naar de gitaar.
De gitaar heeft zn geschiedenis in india en rond de 19de eeuw kreeg hij zn afmetingen en karakteristieken die vandaag de dag nog steeds worden gebruik. Destijds werd de gitaar gebruikt als ritme en pingel instrument, op feestjes. De grote uitdaging voor de gitaarbouwers was om de gitaar zo luid mogelijk te bouwen, want dat was bijna het enige wat telde als het om geluid gaat.
Terwijl de muziek een enorme ontwikkeling heeft meegemaakt, is de gitaar redelijk ala 1900 gebleven. We halen veel meer uit het instrument als waar het oorspronkelijk voor ontworpen was. En terwijl men over het algemeen erg progressief is als het om muziek gaat, zijn ze conservatief als het hun instrument betreft.

Ook al hou ik het liever bij mn traditionele oergitaar, ik ben toch héél benieuwd hoe de akoestische gitaar er in de toekomst uit gaat zien.

Misterblitzer
23 november 2008, 17:10
Och ja ieder zijn mening. Maar ik vind het maar moeilijk om anders te aanvaarden..

Hans bedankt voor de tips en ik zal in de winkel zelf ook hulp vragen en wat gitaren uitproberen. Je moet dus eigenlijk al geluk hebben wil je je perfecte gitaar voor jezelf vinden en wat dat heeft wat zoekwerk nodig als ik het goed begrijp?

En sommigen vinden het werk van Kaki King misschien progressief maar ik vind dat een gitaar geen trommel is :angry:

blablablabla
24 november 2008, 02:01
hier is een vgl tussen mahonie, rosewood of maple klankkast. voor de rest zijn de gitaren min of meer identiek :

http://www.youtube.com/watch?v=vUSEJR6wG74


en nog wat uitleg over tonewoods:

http://www.youtube.com/watch?v=OHKwcTcbTWM

en hier vanaf 5'50" ook nog over topwoods :

http://www.youtube.com/watch?v=dkp2iSKqYmk

hadv
24 november 2008, 18:27
ga gewoon naar een zaak met een goede sortering in jouw prijssegment en ga daar een paar uur zitten spelen en vergelijken. je oren moeten je als eerste vertellen welke je wilt hebben, daarna je vingers en als laatste je ogen (tenzij je oren en vingers je vertellen dat je een lichtroze kubus van plastic gaat kopen)

Misterblitzer
24 november 2008, 21:08
HEEL ERG BEDANKT VOOR DE FILMPJES, dat heeft mij ongelooflijk goed geholpen. Ik vind het mooiste geluid toch bij rosewood maar dat is ieder zijn mening.

Ongelooflijk wat die man zei, elke man zal een verschillend geluid uit zijn gitaar krijgen naargelang zijn botten :o daar was ik erg van geschrokken. Een gitaar is toch een ongelooflijk prachtig instrument, niet?

Mercikes voor alle antwoorden dan nog :)