PDA

View Full Version : Welk multi-effect of switcher voor mij?



iWishmaster
21 november 2008, 16:37
Ik heb onlangs een buizenversterker gekocht (rivera rake reverb, 2 kanaals, boostfunctie, effects loop). Hiervoor had ik een Line 6: handig, al die (slechte) effectjes aan boord. Maar die effecten mis ik dus enorm. Nu heb ik een Wah, een tubescreamer en een GEQ, maar ik mis nog dingen als een delay, reverb, soms een chorus en nog wat andere dingetjes om mee te experimenteren. Nu is dat allemaal geen probleem: kwestie van kopen en aanschaffen dacht ik. Zij het dat ik nu merk dat ik werkelijk absoluut volmaakt _niet_ kan tapdancen op die pedalen tijdens het spelen. Ik heb het geprobeerd en misschien is het wel gewoon luiheid, maar ik heb al moeite genoeg me te concentreren op mijn matige gitaarspel en die pedalen erbij maakt het niet makkelijker.

Dus zoek ik een oplossing om met 1 druk op een knop te schakelen tussen patches als:
-Clean kanaal op de amp, reverb en chorus in de FX-loop aan
-Overdrive kanaal op de amp, Tubescreamer voor de amp aan, delay in de FX-loop aan
-etc.
Mijn main sounds (clean en crunch) wil ik ik gewoon uit mijn eigen amp halen! Ik wil gebruik maken van de 4-kabel-methode.

Verder houd ik van gebruiksgemak (oei ...) en het moet een makkelijk op te bouwen en af te breken te zijn: Ik ga 2x per week naar een andere oefenruimte en een half uur opbouwen en afbreken heb ik geen zin in. Ik zou graag experimenten met allerlei effecten zonder meteen al die pedaaltjes te kopen, dus leek een multi-effect me wel wat.
De volgende opties heb ik tot nu toe geprobeerd / overwogen:

Boss GT-8 / GT-10 voldoet aan de eisen:
Plussen:

Aan te sluiten met 4-kabel-methode
Veel effecten om mee te experimenten
Betaalbaar
Amp switching zonder midi

Minnen:

Amp models zijn niet geweldig en heb ik in feite ook niet echt nodig
Dit ding is hopeloos ingewikkeld! Echt een enorme ramp om te bedienen ...

Zoom G9.2t (of zoiets)
Zelfde verhaal als de Boss GT-8 / GT-10 alleen heb ik een midi controller extra nodig om ook mijn amp mee te schakelen. Is even hopeloos ingewikkeld, dus valt af.

Digitech RP-500
Kan niet met de 4-kabelmethode aangesloten worden, geen amp switching: valt af.

TC Electronics G-System
Niet getest, maar qua specs eigenlijk helemaal wat ik zoek. Enige nadeel: hij is gewoon _heel_ erg duur vind ik, en bijna niet tweedehands te vinden.

Multi-effect (rack)unit (gmajor oid) + midiswitcher + bypasslooper voor pedalen + midi floorboard
Op zich ook prima, maar qua kosten zit ik dan volgens mij op hetzelfde als een G-System, wat qua gebruiksgemak dan weer een stuk makkelijker is. Tevens niet echt makkelijk en snel op te bouwen

Carl Martin Combinator 2 of andere loopswitchers
Kan dit met de 4-kabel-methode? Volgens mij namelijk niet, maar ik heb nog niet precies begrepen wat deze dingen nou allemaal wel en niet kunnen.

Wat nu?
Wat kunnen jullie me verder nog aanraden, wat ik dus zou kunnen proberen?
Ik twijfel om een GT-8 tweedehands te kopen en eens te kijken of ik de leercurve doorkom, maar ik ben ik niet echt geduldig met dit soort dingen. Anderzijds: is de G-System makkelijker te bedienen dan een GT-8? Afgezien van het feit dat de effecten natuurlijk een stuk beter zijn, en bij losse pedalen waarschijnlijk nog beter. Het is namelijk niet dat ik het geld niet heb, maar puur om wat te experimenten wil ik liever niet teveel geld uitgeven: ik speel nog niet zo heel lang gitaar en weet nog niet precies waar mijn smaak zich heen gaat evolueren (qua effecten dan), alleen dat ik sommige effecten echt mis. Losse pedalen heeft aan de andere kant ook wel mijn voorkeur, maar het gemak tijdens het spelen gaat boven alles (zelfs tot op zekere hoogte boven geluidskwaliteit).

WillemdaGuide
21 november 2008, 17:21
tja, da's een lastige,
afhankelijk van je budget kun je het zo gek maken als je wilt.
Mijn inziens zou je met een multieffect in je loop al een eind op weg zijn, immers je hebt voor je pre-amp al een wah en TS liggen enzo.
Als zo'n multifx dan ook idd je kanalen nog mee kan schakelen ben je al een eind op weg. Naast die floorboards van Boss die je noemde zou bv een G-Major dit kunnen of een replifex van rocktron.
Bij die 19"processors heb je natuurlijk nog wel een floorboard nodig.

Als je floorboard nou ook nog je pedaaltjes voor je pre-amp mee kan schakelen ben je er, maar nogmaals da's geen goedkope oplossing.

paulusdeBKB
21 november 2008, 17:21
De 4-kabelmethode is alleen van belang als je de pre-amp effecten per se voor je eigen preamp wilt houden.

De Zoom G9.2tt heb ik zelf, die is helemaal niet zo moeilijk te programmeren en klinkt prima. Bovendien bevat hij een hoop handigheidjes, zoals de 2,5 expressiepedalen, een manual mode (losse effecten aan-en uitzetten binnen een preset en ja, hij is geschikt voor de 4-kabelmethode. Als klap op de vuurpijl dient hij ook nog als audio interface voor opnemen met je PC.

Wil je een nog eenvoudigere interface, dan raad ik je de Vox Tonelab SE/LE aan. Die dingen zijn echt supersimpel en klinken ook prima!

Tot slot kun je nog kijken naar de Line6 M13. Zelf nog niet mee / over gespeeld maar hij krijgt veel lovende reacties.d

Edit: amps schakelen is er bij deze dingen niet bij, maar via een los MIDI-kastje is dat zo geregeld. www.nobels.de (http://www.nobels.de) maakt ze, die zijn niet zo duur.

iWishmaster
21 november 2008, 18:52
De line 6 heb ik naar gekeken, maar die kan niet meerdere effecten schakelen met 1 knop geloof ik.

Vox Tonelabs heb ik van gehoord, maar nog niet geprobeerd: zal ik zeker eens doen.

Multi-effect in de FX-loop en losse pedalen ervoor heb ik ook aan gedacht: in principe kan mn tubescreamer ook wel vervangen worden door een goede EQ en volume boost in de FX-loop denk ik, maar dat zou flink experimenteren worden.

Mmm, als de Vox niks is, zal ik de Boss GT-8 en de Zoom 9 eens naast elkaar leggen om te kijken welke makkelijker werkt. De zoom vond ik vorige keer eigenlijk niet makkelijker of moeilijker dan de boss, maar wellicht wanneer ze naast elkaar liggen ...

Edit: de Vox werkt niet met de 4-kabel-methode volgens mij ...

Nitefly7
21 november 2008, 19:37
Heb je al aan iets als een Musicom EFX mkII of een G-labs guitar switcher gedacht?

die kun je gewoon gebruiken als een multi-effect, met 4CM..
zonder effects;

wat je doet is de preamp van je amp (bijv.) in loop 4 zetten, en loop 1-3 gebruik je voor de effecten die VOOR je preamp moeten.. loop 5-8 heb je dan voor de effecten die achter je preamp zitten, de output(s) van de Musicom gaan dan de fx-return weer in..

misschien duur, maar je hoeft alleen maar de kabels naar je preamp/fx-loop aan te sluiten, en je hebt altijd de effecten + pedalen die je wilt, voor je voeten... !

geen gekke programma's, geen gesleep met 19" spul en uitermate flexibele programmeer-mogelijkheden...


Ik heb onlangs een buizenversterker gekocht (rivera rake reverb, 2 kanaals, boostfunctie, effects loop). Hiervoor had ik een Line 6: handig, al die (slechte) effectjes aan boord. Maar die effecten mis ik dus enorm. Nu heb ik een Wah, een tubescreamer en een GEQ, maar ik mis nog dingen als een delay, reverb, soms een chorus en nog wat andere dingetjes om mee te experimenteren. Nu is dat allemaal geen probleem: kwestie van kopen en aanschaffen dacht ik. Zij het dat ik nu merk dat ik werkelijk absoluut volmaakt _niet_ kan tapdancen op die pedalen tijdens het spelen. Ik heb het geprobeerd en misschien is het wel gewoon luiheid, maar ik heb al moeite genoeg me te concentreren op mijn matige gitaarspel en die pedalen erbij maakt het niet makkelijker.

Dus zoek ik een oplossing om met 1 druk op een knop te schakelen tussen patches als:
-Clean kanaal op de amp, reverb en chorus in de FX-loop aan
-Overdrive kanaal op de amp, Tubescreamer voor de amp aan, delay in de FX-loop aan
-etc.
Mijn main sounds (clean en crunch) wil ik ik gewoon uit mijn eigen amp halen! Ik wil gebruik maken van de 4-kabel-methode.

Verder houd ik van gebruiksgemak (oei ...) en het moet een makkelijk op te bouwen en af te breken te zijn: Ik ga 2x per week naar een andere oefenruimte en een half uur opbouwen en afbreken heb ik geen zin in. Ik zou graag experimenten met allerlei effecten zonder meteen al die pedaaltjes te kopen, dus leek een multi-effect me wel wat.
De volgende opties heb ik tot nu toe geprobeerd / overwogen:

Boss GT-8 / GT-10 voldoet aan de eisen:
Plussen:

Aan te sluiten met 4-kabel-methode
Veel effecten om mee te experimenten
Betaalbaar
Amp switching zonder midi

Minnen:

Amp models zijn niet geweldig en heb ik in feite ook niet echt nodig
Dit ding is hopeloos ingewikkeld! Echt een enorme ramp om te bedienen ...

Zoom G9.2t (of zoiets)
Zelfde verhaal als de Boss GT-8 / GT-10 alleen heb ik een midi controller extra nodig om ook mijn amp mee te schakelen. Is even hopeloos ingewikkeld, dus valt af.

Digitech RP-500
Kan niet met de 4-kabelmethode aangesloten worden, geen amp switching: valt af.

TC Electronics G-System
Niet getest, maar qua specs eigenlijk helemaal wat ik zoek. Enige nadeel: hij is gewoon _heel_ erg duur vind ik, en bijna niet tweedehands te vinden.

Multi-effect (rack)unit (gmajor oid) + midiswitcher + bypasslooper voor pedalen + midi floorboard
Op zich ook prima, maar qua kosten zit ik dan volgens mij op hetzelfde als een G-System, wat qua gebruiksgemak dan weer een stuk makkelijker is. Tevens niet echt makkelijk en snel op te bouwen

Carl Martin Combinator 2 of andere loopswitchers
Kan dit met de 4-kabel-methode? Volgens mij namelijk niet, maar ik heb nog niet precies begrepen wat deze dingen nou allemaal wel en niet kunnen.

Wat nu?
Wat kunnen jullie me verder nog aanraden, wat ik dus zou kunnen proberen?
Ik twijfel om een GT-8 tweedehands te kopen en eens te kijken of ik de leercurve doorkom, maar ik ben ik niet echt geduldig met dit soort dingen. Anderzijds: is de G-System makkelijker te bedienen dan een GT-8? Afgezien van het feit dat de effecten natuurlijk een stuk beter zijn, en bij losse pedalen waarschijnlijk nog beter. Het is namelijk niet dat ik het geld niet heb, maar puur om wat te experimenten wil ik liever niet teveel geld uitgeven: ik speel nog niet zo heel lang gitaar en weet nog niet precies waar mijn smaak zich heen gaat evolueren (qua effecten dan), alleen dat ik sommige effecten echt mis. Losse pedalen heeft aan de andere kant ook wel mijn voorkeur, maar het gemak tijdens het spelen gaat boven alles (zelfs tot op zekere hoogte boven geluidskwaliteit).

iWishmaster
21 november 2008, 19:44
Ah, da's een goed idee op zich, dat moet dan ook gaan met een Karl Martin Combinator 2 of een dergelijk switch pedaal: die is goedkoper, alleen even kijken of ik uit de voeten kom met 8 pedalen in totaal en hoe het zit met amp kanalen switchen.

Hoewel, met een hoop losse effecten en zo'n pedaal ben ik ongeveer evenveel kwijt als een G-System geloof ik ...


Heb je al aan iets als een Musicom EFX mkII of een G-labs guitar switcher gedacht?

die kun je gewoon gebruiken als een multi-effect, met 4CM..
zonder effects;

wat je doet is de preamp van je amp (bijv.) in loop 4 zetten, en loop 1-3 gebruik je voor de effecten die VOOR je preamp moeten.. loop 5-8 heb je dan voor de effecten die achter je preamp zitten, de output(s) van de Musicom gaan dan de fx-return weer in..

misschien duur, maar je hoeft alleen maar de kabels naar je preamp/fx-loop aan te sluiten, en je hebt altijd de effecten + pedalen die je wilt, voor je voeten... !

geen gekke programma's, geen gesleep met 19" spul en uitermate flexibele programmeer-mogelijkheden...

paulusdeBKB
21 november 2008, 23:35
... Ja maar dan heb je wel van elk pedaaltje precies het model dat je het liefste wilt hebben. En je kunt ze een voor een vervangen, je bent niet alles meteen kwijt als je een nieuw apparaat koopt.

Overigens kan de Vox Tonelab (zowel SE als LE) wel degelijk via de 4-kabelmethode worden aangesloten.

Wie roept er iets zinvols over Digitech? Daar heb ik geen ervaring mee maar lijkt me ook een zinvolle optie om te bekijken.

kokeleko
22 november 2008, 13:38
Wat is er hopeloos aan de GT10 dan?

Ik gebruik em in 4CM met een JVM205H, en een Brunetti Star-T-Rack.
Geweldig geluid, in beide sets gewoon een kwestie van goede levels kiezen.
De JVM en GT10 staan beide op -10dB, op +4dB één en al toonsuck.
Bij de Brunetti moet de GT10 weer op +4dB, en heeft op -10dB toonsuck.
Je kunt de send van de GT10 ook nog instellen, de Brunetti gaat lekker op 150 sendlevel.

Ik vind em niet moeilijker dan bv een MPX-G2 :-)

iWishmaster
24 november 2008, 09:31
Overigens kan de Vox Tonelab (zowel SE als LE) wel degelijk via de 4-kabelmethode worden aangesloten.
In de handleiding staan de aansluitingen (send en return) niet genoemd: alleen guitar input en amp output.

Wie roept er iets zinvols over Digitech? Daar heb ik geen ervaring mee maar lijkt me ook een zinvolle optie om te bekijken.
De digitech RP-serie heb ik naar gekeken en ik vond het een ERG fijn apparaat om mee te werken en het geluid was ook gewoon goed. Redelijk gebruiksvriendelijk en een goede bypass op al die amp model effecten die ik amper of niet gebruik. Maar ... die werkt niet met de 4-kabelmethode aansluiten ... Echt een enorm gemis als je het mij vraagt, want delay voor de preamp klinkt echt nergens naar, en een compressor in de effects loop al helemaal niet...

@kokeleko:
Ik ben erg goed met electronica en computers (heb er 6 jaar in gestudeerd en doe het nu als werk), maar de GT-8 en GT-10 waren voor mij echt Rocket Science tijdens het testen in de winkel. Misschien als ik er een paar avonden met handleiding erbij voor ga zitten dat het wat wordt ...

Overigens: ik zit te overwegen om toch geen 2 buizenamps aan de schaffen, maar om mijn high-gain (metal) geluiden uit het multi-effectpedaal te halen (alle andere sounds zitten in mijn Rivera en dat doetie ook gewoon erg goed). Nu lees ik dat die scheur best goed uit een Boss GT komt, maar moet ik 'em dan als voorversterker gebruiken, of als distortion pedaal?

paulusdeBKB
24 november 2008, 12:00
als ik naar de plaatjes kijk op de Vox site, dan zie ik toch wel degelijk een send/return op de Tonelabs zitten.

iWishmaster
24 november 2008, 12:45
als ik naar de plaatjes kijk op de Vox site, dan zie ik toch wel degelijk een send/return op de Tonelabs zitten.

...
Klopt, je hebt gelijk, ik heb het verkeerd gelezen. Er zit een Send en Return op voor externe effecten, wanneer ik daar mijn preamp inzet en de amp models uitzet moet dat werken inderdaad.

robbie83
24 november 2008, 22:38
Ik zie dat je twijfelt...

Ik heb een GT-8 en hiervoor een Gt-3 gehad.
ik MOET zeggen dat ik de GT-3 niet begreep...
De GT-8 is wat duidelijker vanwege de draaiknoppen (potmeters)
Zelf weet ik niet alles van effecten, en gebruik ook lang niet alle opties.
Maar dat hoeft ook niet.
Bij optredens... 1 apparaat, alles is mogelijk en je kan zelf kijken wat JIJ het mooiste, leukste effect vind en kan zo hier dus mee expirimenteren...
De pre-amp vind ik WEL goed, tuulk zijn ze niet precies zo als de echte, maar hallo, het is geen hele versterker, anders verkopen ze die niet meer ;-)
maar ff zonder gekkigheid.
Het heeft mij enorm geholpen om te kijken wat effecten zijn en hoe ze werken.

niet alle pre-amps vind ik goed, maar dat is ieder ze smaak.
Ik zou zeggen haal er 1 van marktplaats voor een mooie prijs...
bevalt ie niet, hoeft het je geen geld te kosten !

Henri H
24 november 2008, 23:19
Als je het liefst voor losse pedaaltjes gaat is zo'n Musicom o.i.d. misschien een goeie optie.

Je zou ook nog 's kunnen kijken naar een GT-Pro.
Dit is in principe hetzelfde als een GT-8 maar dan in 19" formaat.
Het grote voordeel hiervan lijkt me dat je niet zoveel kabels meer over de vloer hebt lopen.
Wel een paar extra (korte) kabels tussen je GT-Pro en je amp natuurlijk vanwege de 4CM.

Ik heb ook een GT-8 en was al die kabels een beetje beu.
Mijn JVM heeft geen TS o.i.d. nodig dus ik red me nu ook met een Replifex maar als de JVM uit zou vallen en ik weer terug zou moeten vallen op m'n JCM800 dan heb ik hetzelfde probleem: Het ontbreken van een tubescreamertje o.i.d.
Ik zit er serieus over te denken om de GT-8 te verruilen voor een GT-Pro.
Het grote probleem met een GT-X is inderdaad: je moet er wel "even" voor gaan zitten.
Maar de mogelijkheden zijn bijna onbeperkt en de sounds zijn met wat tweaken best bruikbaar als je het mij vraagt.
Er is veel info te vinden op bossgtcentral.

Nog 2 opties: Lexicon MPX G2 en TC Electronic G-Force. Die laatste heeft volgens mij niet de mogelijkheid voor 4CM.
Wel weer dure apparaten (GT-Pro ook)

iWishmaster
25 november 2008, 10:13
De G-Force werkt wel met de 4-kabelmethode overigens.

Maar hoezo veel kabels met de GT-8? Ik wilde het zo aansluiten:
Gitaar -> bossgt8 -> preamp -> bossgt8 -> power amp
Vier kabels, 1 adapter, waarschijnlijk wel met mijn eigen Wah pedaal er nog voor, dus een extra patch kabel.
Ik denk dat het toch een GT-8 gaat worden. Hij is goedkoop en waarschijnlijk op korte termijn wel weer te verkopen zonder al teveel verlies als het niks is ...

Als het niks blijkt te zijn wordt het waarschijnlijk toch doorsparen voor een G-System ...

Henri H
25 november 2008, 11:20
Ja maar dan komt de kabel om je amp mee te schakelen er nog bij.
5 kabels dus + je stroomkabel voor je GT-8 en evt. voor je wah.
De GT-8 werk op een speciaal voltage dus kun je niet eenvoudig je wah en de GT-8 met 1 adapter voeden.
7 kabels dus!

Ik zat ook nog te denken: Boss GX-700 of een Roland GP-100 zijn misschien ook goeie opties?!

Edit: Kweenie of ze de amp kanalen kunnen schakelen.

HaroldA
25 november 2008, 11:24
Boss GX-700

Alleen maar als die parallel aansluit, anders sloopt 'ie heel je geluid! (tonesucker!)

iWishmaster
25 november 2008, 11:58
Ja maar dan komt de kabel om je amp mee te schakelen er nog bij.
5 kabels dus + je stroomkabel voor je GT-8 en evt. voor je wah.
De GT-8 werk op een speciaal voltage dus kun je niet eenvoudig je wah en de GT-8 met 1 adapter voeden.
7 kabels dus!

Ik zat ook nog te denken: Boss GX-700 of een Roland GP-100 zijn misschien ook goeie opties?!

Edit: Kweenie of ze de amp kanalen kunnen schakelen.

Mmm, daar heb je gelijk in, dat wordt kabels aan elkaar ducktapen dus.
Maar met losse pedalen heb je toch nog steeds die ellende? Nog meer omdat er overal patchkabels enzo tussen moeten.

Die beide andere kunnen inderdaad geen amps schakelen, alleen met een midi-controller.

Henri H
25 november 2008, 12:21
Mmm, daar heb je gelijk in, dat wordt kabels aan elkaar ducktapen dus.Je kunt ook een Pedalsnake kopen of zelf iets dergelijks maken.

Maar met losse pedalen heb je toch nog steeds die ellende? Nog meer omdat er overal patchkabels enzo tussen moeten.Ja, klopt. Bovenstaande antwoord geldt hier ook maar je kunt er ook voor kiezen om pedalen in een rack te zetten zodat je kortere kabels voor de loop nodig hebt.

Die beide andere kunnen inderdaad geen amps schakelen, alleen met een midi-controller.Ja, o.a. de Behringer 1010 kan het geloof ik.
Er zijn ook andere mogelijkheden zoals een Nobels. Is ook al eerder genoemd.

iWishmaster
25 november 2008, 12:29
Nobels is een (goede) oplossing inderdaad.

Ik heb een bod gedaan op marktplaats op een GT-8, als ik 'em voor dat bedrag kan kopen ga ik dat sowieso proberen. Eerst maar eens kijken of ik dat ding een beetje kan doorgronden en of ik het veel gebruik. Anders sowieso over op losse pedalen of zo'n G-System. De onzekerheid over welke effecten ik nu wel / niet ga gebruiken in verhouding met de kosten spelen de voornaamste rol.

peter_heijnen
25 november 2008, 13:13
...
Klopt, je hebt gelijk, ik heb het verkeerd gelezen. Er zit een Send en Return op voor externe effecten, wanneer ik daar mijn preamp inzet en de amp models uitzet moet dat werken inderdaad.
Kan mij nog herinneren dat er een flinke adder onder het gras zit mbt tot positie van de send/return in de effectchain.

Ik heb de tonelab ooit zelf geprobeerd met de 4kabelmethode maar het werkte dus niet. Heb niet meer precies uitgezocht hoe het verder zat en weet er het fijne dus niet van, maar ik zou dat zeker eerst goed checken als je de vox zou nemen met het oog op 4kabels.

robbie83
25 november 2008, 20:59
Ik denk dat je een goede keuze maakt als je een boss gt-8 neemt.
Alles zit erop.
Je kan alle pedalen soort van uitproberen, en eventueel daarna nog eens naar losse pedalen overgaan...
Ik heb dit zelf laatst ook gedacht, om over te gaan op lossen pedalen...
alleen tsjaa.... ALLLLLlllll die losse pedalen kost een hoop, en eer dat je dat heb aan gesloten... of een pedalboard maken/kopen...
neej.... geef mij maar de GT-8.

1 tip: begin met de FX-chain zo te zetten zoals je het kent...
dat was mijn valkuil een beetje, sounds kunnen erg gek klinken als dit heel raar staat !!!
en ok... TIP 2 : ga niet in 1 avondje ff alle soorten en maten sounds erin proberen te zetten.
Begin op 0 en ga een sound maken die REDELIJK in de buurt komt van wat je wil. en ga de dag erna ermee verder...
anders word je GEKKK !!!!! haha...

succes met welke keuze je ook maakt.