PDA

View Full Version : Half-Stack voor Bass / Prog Tech Metal



Martijn87
21 november 2008, 16:07
Heej,

Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een Half-Stack aangezien onze band gaat optreden binnenkort. We spelen vooral Prog Tech Metal met jazz invloeden.

Onze gitarist speelt over een ENGL Blackmore (100Watt buizen) en een 4x12" ENGL cab. Dus daar moet ik qua vermogen bovenuit kunnen komen.

Verder heb ik een Spector Legend 5 Custom (actieve preamp, EMG HZ elementen) en een Cort Artisan B4FL (fretless, actieve preamp, bartolini soapbars) die ik wss binnekort ga vervangen door een Ibanez GWB 105.

Ik wil dus een 4x10" cabinet met een mooie head. Qua toon zoek ik een knorrend geluid dat als fretless overkomt, gewoon veel volume rond de 330 Hz dus. Toon is vergelijkbaar met die van Spiral Architect en Cynic.

Ik ben meestal van de 2e handse spullen maar nieuw is ook prima. Mn prijsrange ligt op 1500 euro voor het totaal setje.


Ik heb al gekeken naar wat versterkers waaronder eden, sunn en mesa. Maar nog niet echt iets gevonden.


Dus mijn vraag is of iemand me met deze keuze kan helpen.

MvG,
Martijn

Magic Bean
21 november 2008, 16:28
Ik weet echt helemaal niets van basversterkers, maar toevallig heeft de leadgitarist in onze band precies dezelfde stack.
Onze bassist speelt op een Trace Elliott AH500X met een trace 4x10 eronder, daar komt toch zeker genoeg knorrend laag uit;-)

Stond er niet een MESA 400+ op gitaarmarkt/marktplaats?

gus87
3 december 2008, 19:47
bump, ik ken iemand en die zit met dezelfde kwestie toevallig

schwalbe
3 december 2008, 22:11
Ik zou voor een amp met semiparametrische EQ gaan: kun je precies de knorfrequentie mee opzoeken en boosten. En tegenover 100 buizenwatts zou ik met een fullstack aankomen.
Zelf heb ik laatst een nieuwe versterker gekocht en na wat testwerk kwam ik uit op de Eden Nemesis RS400; in jouw geval zou ik voor de RS700 gaan. De Hartke LH500 was ik ook van gecharmeerd, maar heeft net te weinig EQ-mogelijkheden.
Ik zie trouwens dat je met actieve elementen speelt; dan zou ik niet te snel voor een fulltube amp gaan, actief en buizen wil elkaar wel eens bijten ( hoewel daar ook weer uitzonderingen op zijn )

pol
4 december 2008, 08:40
voor prog/tech zou ik niet voor buizen gaan, de mesa 400+ is een hele goeie amp, daar niet van, maar ik denk dat je toch iets cleaner wil. en idd, actieve pickups en buizen wil wel es botsen.

fullstack is ook niet nodig, er zijn genoeg fullrange 4 x 10's op de markt waar je geen 15 inch onder nodig hebt . let er op dat die diep genoeg gaat en veel rendement heeft en dat zit wel goed. Markbass, Epifani, SWR, EBS Eden, Tecamp, etc... hebben allemaal wel goeie cabs, zou ik 2de hands voor kijken.

qua versterkers zou ik zeker de markbass little mark MKII eens testen, kost 650 nieuw en is heel clean heeft meer als genoeg vermogen. of de genz-benz shuttle, zit ook in die prijsklasse.

parametrische eq zou ik niet speciaal naar kijken, is vooral het basisgeluid wat goed moet zijn, je hebt toch al eq op je bassen.

anders moet je eens dezelfde vraag stellen op www.basgitaarforum.nl ?

Martijn87
4 december 2008, 14:20
Hm bedankt voor de tips, ik heb in ieder geval een advertentie staan bij basgitaarforum nu...

wat is het voordeel van een transistor amp ten opzichte van buizen in prog/tech eigenlijk?

pol
4 december 2008, 14:28
cleaner en directer qua geluid, de meeste lampenbakken zullen vuiler klinken, is meer iets voor een vettig rockgeluid + ze zijn een stuk duurder.

al kan zo'n mesa 400+ ook heel proper klinken, maar dan kan je evengoed een veel goedkopere solidstate nemen.

Roro92
4 december 2008, 16:24
Knor, hard, heel hard?

Gallien Krueger. Ik heb sinds gisteren een 700RB-II en tering dat ding gaat hard en klinkt heerlijk!