PDA

View Full Version : klein zelfbouwvraagje.



JV
8 maart 2003, 21:09
ik ben nu zelf een distortionbakkie aan het maken. lukt prima, bijna af. alleen weet ik niet precies hoe ik de pots moet aansluiten.

als ik zo de pot schematisch heb

---
|
|
---
| |
| |---
| |
---
|
|
---

(even kopieren denk ik)

welk pootje op de pot zelf staat dan voor welke aansluiting?

bij voorbaat dank,

aadplagiaat
8 maart 2003, 21:17
Op 2003-03-08 21:09, schreef JV:
ik ben nu zelf een distortionbakkie aan het maken. lukt prima, bijna af. alleen weet ik niet precies hoe ik de pots moet aansluiten.

als ik zo de pot schematisch heb

---
|
|
---
| |
| |---
| |
---
|
|
---

(even kopieren denk ik)

welk pootje op de pot zelf staat dan voor welke aansluiting?

bij voorbaat dank,


Niet echt duidelijk: van bovenaf gezien of van onderaf?
Kortom: Met de as naar je toe (waar je aan draait) en de pootjes naar beneden is:
Links de kant waar de loper (het middelste pootje) vanaf gaat als je rechtsom draait.

Als de potmeter verbinding heeft (in het schema) met massa, dan wordt het linker pootje op massa aangesloten. Het middelste ppotje gaat naar de volgende trap (of de uitgang) en het rechter pootje wordt aangesloten op de uitgang van de eerdere trap.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

JV
8 maart 2003, 21:27
hmm, niet helemaal

het gaat om deze tekening:

http://home.planet.nl/~vos02157/jasper/jordan_bosstone.gif

ik heb alles aangesloten, alleen de potmeters en de in- en output moet ik nog doen. maar het gaat dus om de pootjes van de pots

Robbert
8 maart 2003, 23:19
Zoals Aad zegt: as naar je toe. Links is input, midden is output en rechts is ground.

Nou maakt het niet echt uit of je links of rechts omdraaid (volgens mij), je krijgt dan gewoon een Engelse draaiknop.

JV
9 maart 2003, 17:33
ok volgende punt. de pots zitten alst goed is correct aangesloten, maar nu de inputs

het lange pootje van de input gaat naar de pots neem ik aan. maar waar gaat die andere heen? aarde toch?

aadplagiaat
9 maart 2003, 17:44
Ja :smile: