PDA

View Full Version : Riffs en plectrumtechniek



Elpedro
21 november 2008, 12:27
Via mijn gitaarleraar heb ik nu een aantal riffs te oefenen (slow en fast), gebaseerd op de pentatonische toonladder.
De essentie van de oefening ligt hem in de techniek van het gebruik van de plectrum.
Kort gezegd komt het er op neer dat de riffs 3-noots en 4-noots gespeeld moeten worden (ik hoop dat ik het goed zegt).
Het principe hierbij is dat de plectrum bij een aanslag van een snaar neer moet komen op de snaar er onder om op basis hiervan 2 downstrokes snel te kunnen spelen gevolg door weer en up-stroke.
Hoe simpel het ook klinkt en lijkt, het kost mij technisch gezien erg veel tijd en nog lukt het mij niet goed.

Mijn vraag is dan ook of iemand hier tips over heeft en/of filmpjes op het internet kent die mij hierin ondersteunen.

Het is zo frusterend dat ik aardig wat solo's kan spelen en dan strand ik op zo'n techniek.
Verder geeft mijn leraar aan dat de opbouw van de riffs over heel de hals te spelen zijn en er een wereld van mogelijke riffs voor je open gaat.
Ik geloof hem gelijk maar de poort naar de wereld is voor mij nog niet open.

ErikE
21 november 2008, 12:41
Zoek eens een instructievideo van Frank Gambale, die heeft deze techniek zo'n beetje ontwikkeld (heet volgens mij economy picking).

Elpedro
21 november 2008, 13:38
Zoek eens een instructievideo van Frank Gambale, die heeft deze techniek zo'n beetje ontwikkeld (heet volgens mij economy picking).

Bedankt voor je snelle reactie.... vond a.d.h.v. jouw verwijzing de volgende sites:
http://www.ultimate-guitar.com/lessons/guitar_techniques/economy_picking.html
http://www.guitarmasterclass.net/solo-guitar/economy-picking-v/

Is volgens mij inderdaad de juiste benaming van deze techniek, ga vanavond hier gelijk mee aan de slag.
Als er nog tips zijn over andere interessante youtube sites m.b.t. economy picking dan hoor ik ze graag.

-=JEROEN=-
21 november 2008, 14:47
Ik ga dit ook maar eens oefenen.

Wie weet wordt ik dan wat sneller (ze noemen we wel eens slowhand (ala clapton).

Elpedro
21 november 2008, 15:46
Ik ga dit ook maar eens oefenen.

Wie weet wordt ik dan wat sneller (ze noemen we wel eens slowhand (ala clapton).

Jeroen, mijn gitaar leraar verzekerde mij dat je absoluut sneller gaat spelen. Echter hij liet ook horen dat a.d.h.v. deze techniek je efficiënter gaat spelen in solo's. De oefenlicks die ik mee kreeg zijn ook in slow en fast tempo, waarbij ze allebei gaaf klinken.

Sterik
21 november 2008, 19:05
heb je het geprobeerd langzaam te doen? en dan ook echt langzaam, denk bij elke aanslag na wat je doet, hoe is je houding, beweegt je arm mee, bewegen je vingers mee, al die factoren helpen mee, of houden je tegen
ik heb dit lang lastig gevonden, totdat ik er echt goed naar ging kijken, en toen had ik het ook zo onder de knie

ik zou de eerste downstroke uit mn pols doen, de tweede meer vanuit mn arm, omdat je omlaag gaat
de upstroke een combinatie van beide

en kijk naar anderen hoe zij het doen, als ik naar een andere gitarist kijk, heb ik meer interesse in zijn plectrumtechniek dan in zijn frethand

plectrumtechniek is ook gewoon moeilijk (moeilijker dan je frethand imo)

succes ermee :)

EDIT: na het eerste artikel gelezen te hebben wat je postte, kan je het ook doen met alternate picking? anders zou ik daar niet aan economy picking gaan beginnen

gorgasm
23 november 2008, 21:52
Wie weet wordt ik dan wat sneller (ze noemen we wel eens slowhand (ala clapton).
lol
ot: meesten kunnen allebei wel goed.
Alleen django en al die gipsy swing gitaristen gebruiken opvallend economy.
Shawn lane soms ook.
pat martino en metheny alteren, gilbert ook. Vai zn techniek nog niet goed bestudeerd.
up&downstroke zijn wel een must.

Anyway, kruipt wel paar jaar in:)

Elpedro
24 november 2008, 10:52
EDIT: na het eerste artikel gelezen te hebben wat je postte, kan je het ook doen met alternate picking? anders zou ik daar niet aan economy picking gaan beginnen

Mijn gitaarleraar heeft 'economy picking' als oefenstof meegegeven, dus het zou lullig zijn voordat ik echt begonnen ben al te zeggen dat ik hier maar van af zie.
Ben in het weekend aan het stoeien geweest met deze techniek en dat valt verdomd niet mee, het principe van snelheid heb ik voorlopig maar even losgelaten.
Op het moment dat ik het tempo versnel weet ik echt niet meer of ik nu alternate picking of economy picking speel.
Voorlopig deze techniek dan maar even 'slow hand' en hopelijk over een paar weekjes echte vooruitgang.

-=JEROEN=-
24 november 2008, 10:59
Ik maak ook weinig voorderingen. Ik lijk nu nog langzamer dan ik al was. Pfff.

Elpedro
24 november 2008, 12:34
Ik maak ook weinig voorderingen. Ik lijk nu nog langzamer dan ik al was. Pfff.

Fijn te lezen dat ik niet de enige ben die hiermee stoei (ik blijf erg benieuwd naar jullie vorderingen).
Voor mijn gevoel is het nog frusterender dat als je iemand 'economy picking' ziet spelen het er zo lullig eenvoudig uitziet.

aaronstonebeat
24 november 2008, 12:38
Ik ben een paar jaar geleden met deze techniek begonnen toen ik erachter kwam dat enkele van mijn helden (oa Ritchie Blackmore en Angus Young) 'm veel gebruiken. Kostte mij ook heel veel tijd om eraan te wennen en enigzins strak te krijgen; vooral het loslaten van een cadans als 'omlaag = beat, omhoog = offbeat' (of andersom).
Maar toen ik daar eenmaal overheen was, ging er een wereld voor me open.
Gewoon stug volhouden en eventueel eerst langzamer dan langzaam.

Tony L
24 november 2008, 13:03
Ik ben er ook mee bezig, in combinatie met sweep picking (bij economy picking maak je steeds een kleine twee string sweep). Erg lastig in het begin maar het is een kwestie van honderden uren oefenen en dan nog veel meer. Ik ben 3 maanden geleden begonnen met sweepen en heb mij niet bezig gehouden met economy picking tot twee dagen geleden. En ik merk dat de basis beweging wel redelijk goed zit (onder andere door de 4 en 5 string sweeps). Ik krijg in ieder geval het gevoel dat ik dit ooit wel goed onder de knie kan krijgen. Nu alleen nog wat kleine probleempjes met inside picking oplossen en dan opzoek naar het volgende probleem :jam:

EuroCinema
24 november 2008, 14:14
Begin eens heel langzaam en laat je plectrum echt op de volgende snaar rusten. Dus alleen de g-snaar aanslaan en dan je plectrum op de b neerleggen. Vervolgens zonder hem op te tillen "doorduwen" om de b aan te slaan. Dat is zo'n beetje in slow motion de beweging die je wilt.