PDA

View Full Version : nadelen usa strat



Pee
8 maart 2003, 20:49
ik lees hier overal dat ipv een mex strat beter is een usa strat te kopen, al is het tweedehands. Precies dat dit de beste strat is.

wat zijn de nadelen van die american stratocaster (de standard dan)

John P
8 maart 2003, 21:48
De prijs!!!

Ic3gl0vE
8 maart 2003, 22:41
1.) de vorm
2.) de ontbrekende humbuckers
3.) het iedereen-heeft-deze-gitaar gehalte

ok laat maar, ik ben gewoon geen fan van de strat

Anders Destium
8 maart 2003, 22:44
Hij heeft maar 22 frets,
hij heeft geen hums,
de gitaar is niet met zijn tijd meegegaan, je betaalt ook voor een (onevenredig) gedeelte voor de naam, niet zo erg als bij Gibson maar toch

sash
8 maart 2003, 22:51
Nou dan post ik als Fender freak en geen-metalgitarist ook maar een reply.

Het nadeel van een std. USA strat is het te moderne gehalte. Ik hou eenmaal van vintage (style) strats. De 22 frets, de 2 punts brug met van die dikke brugzadels, de stemmechanieken, raar zwart plastic om het gat van de halspen, maar het ergste is nog wel skunk stripe als er een rosewood toets op zit.
Als ik jou was zou ik gaan voor een mex. Classic strat, bijna net zo goed, maar het verschil in prijs is gigantisch. De Jimmie Vaughan strat zou ik laten schieten, want dat is in principe gewoon een '50s style strat, je betaald enkel voor de naam.

PeArLjAm
9 maart 2003, 10:04
Hoi sas,
even een paar aanmerkingen/vragen?


Op 2003-03-08 22:51, schreef sash:


-Het nadeel van een std. USA strat is het te moderne gehalte.
ik vind het wel meevallen, gewoon 3 single coils, een een normale tremolobrug
Ik hou eenmaal van vintage (style) strats. De 22 frets,
22 of 21, kan ik me nog voorstellen, alleen waarom iemand er per se 21 wil hebbben kan ik me niet voorstellen.
de 2 punts brug met van die dikke brugzadels,
-Ik zie het probleem niet in van deze brug behalve de bevestiging van de 6 punts bruggen, wat is er nou beter/slechter aan dan.
de stemmechanieken,
-werken absoluut prima op mijn us strat

raar zwart plastic om het gat van de halspen,
-Hebben we het nou over een fender usa strat?? Ik heb die nog nooit zien zitten hoor!??
maar het ergste is nog wel skunk stripe als er een rosewood toets op zit.
-Zelfs op een strat met een maple hals zit een skunkstripe, wat is daar het voor/nadeel van dan? Ik vindhet zelfs mooi staan..

Ik vind zelf het verschil tussen normale en vintage stijl strats niet echt heel groot, ik hoor in ieder geval echt geen verschil als er dezelfde elementjes inzitten hoor..

Pee
9 maart 2003, 10:33
die jimmie vaughan strat heeft tex mex elementen en zo een 'hot' brug element.

maar van nadelen bedoel ik niet de looks (ook wel een klein beetje) maar bijvoorbeeld zwakke elementen, brug niet stabiel of frets te groot, weetikveel.

dat er geen humbuckers in zitten weet ik ook wel.

Pee
9 maart 2003, 10:43
en welke strat uit de classic serie is kwalitatief de beste, of is dat allemaal gelijk??

Anders Destium
9 maart 2003, 12:15
Er is kwalitatief weinig op aan te merken (dat is natuurlijk een heel groot nadeel :wink: )

sash
9 maart 2003, 12:36
Op 2003-03-09 10:04, schreef PeArLjAm:
Hoi sas,
even een paar aanmerkingen/vragen?


Op 2003-03-08 22:51, schreef sash:


-Het nadeel van een std. USA strat is het te moderne gehalte.
ik vind het wel meevallen, gewoon 3 single coils, een een normale tremolobrug
Ik hou eenmaal van vintage (style) strats. De 22 frets,
22 of 21, kan ik me nog voorstellen, alleen waarom iemand er per se 21 wil hebbben kan ik me niet voorstellen.
de 2 punts brug met van die dikke brugzadels,
-Ik zie het probleem niet in van deze brug behalve de bevestiging van de 6 punts bruggen, wat is er nou beter/slechter aan dan.
de stemmechanieken,
-werken absoluut prima op mijn us strat

raar zwart plastic om het gat van de halspen,
-Hebben we het nou over een fender usa strat?? Ik heb die nog nooit zien zitten hoor!??
maar het ergste is nog wel skunk stripe als er een rosewood toets op zit.
-Zelfs op een strat met een maple hals zit een skunkstripe, wat is daar het voor/nadeel van dan? Ik vindhet zelfs mooi staan..

Ik vind zelf het verschil tussen normale en vintage stijl strats niet echt heel groot, ik hoor in ieder geval echt geen verschil als er dezelfde elementjes inzitten hoor..




Sorry was even vergeten erbij te zeggen dat het om uiterlijke kenmerken ga waar ik me aan irriteer. Als er dezelfde elementen in zitten zul je idd geen verschil worden, maar het zijn echt de uiterlijke kenmerken waar ik me aan stoor. Het 'moderne' gehalte.

sash
9 maart 2003, 12:41
Op 2003-03-09 10:33, schreef Pee:
die jimmie vaughan strat heeft tex mex elementen en zo een 'hot' brug element.

maar van nadelen bedoel ik niet de looks (ook wel een klein beetje) maar bijvoorbeeld zwakke elementen, brug niet stabiel of frets te groot, weetikveel.

dat er geen humbuckers in zitten weet ik ook wel.


De JLV strat heeft in principe gewoon mexicaanse Texas Specials.

Op de USA's heb ik qua kwalitatieve dingen wel wat aan te merken: de elementen. Veel te veel hoog, te schel en te dun klinkend. Dat probleem hebben alleen de standards en de USA standards.
Voor de rest zie ik alleen maar uiterlijke 'onvolmaaktheden'.

Wat betreft de classic series. Er is niet echt een beste, tis meer welke je het mooist vindt. Als je echte jimi-looks wilt moet je een witte seventies nemen, wil je srv-looks moet je een sixties sunburst nemen, wil je jimmie vaughan-looks moet je een fifties blonde nemen.

Negative K3 fan
9 maart 2003, 12:45
Ik vind zelf de classic 60 mexicaan een behoorlijk leuke gitaar. Heeft een fijne nek etc. De andere classics ken ik neit zo.

sash
9 maart 2003, 12:51
Ja idd de neckshapes zijn verschillend. De fifties neck vind ik het lekkerst (V-shape), daarna de sixties (C-shape) en dan de seventies, maar die vind ik eigenlijk gewoon kut

Pee
9 maart 2003, 13:12
en hoe is de super strat uit de deluxe series.

ik zou eigenlijk 1500 euro (ongeveer) hebben om te spenderen. waarvan 800 voor die jlv strat en dan nog 700 voor een andere strat?

sash
9 maart 2003, 13:16
2 strats? Zou ik niet doen, zou dat geld opzij leggen voor die DSL50.

De Deluxe series ben ik niet echt weg van, allemaal rare functies die je toch niet (ik niet tenminste) nodig hebt.

Ik die JLV strat vergeten en gaan voor een classic strat en daar de elementen van laten vervangen door fralins blues set (zelfde als texas specials en tex mex, maar dan 10x beter). Dan kom je ongeveer op hetzelfde bedrag uit als JLV strat en dat overige geld opzij voor DSL50.

Horus
9 maart 2003, 13:35
Ik heb een tijdje geleden een 50's reissue mex strat gekocht. Superding. 21 frets, 1 piece maple neck met een klein beetje flame bovenaan. Sadles totaal geen problemen mee. De 50's reissue heeft dunner hoog en voller laag, precies wat ik zoek. Ook lekker veel mid. Misschien iets té weinig hoog (is wel heel erg dun eigenlijk) maar ik houd er wel van. Hij speelt echt heerlijk, maar je moet wel van een all-maple hals houden. Hij is 2-tone sunburst met aged-white elementcovers en knopjes en switch. De witte 1-ply slagplaat heb ik zelf ge-airbrust en nu heeftie een mooi rood met gouden rantje om de elementen en knoppen en buitenrand. Niet helemaal 100% (ik ben nou eenmaal geen airbrush artiest) maar ziet d'r wel vet uit.

Een strat is gewoon een strat, als je er niet van houd kan je allerlei nadelen bedenken, maar als je er wel van houd weer allemaal voordelen. Ik vind dat je echt geen dingen kunt zeggen van: "humbuckers zijn beter" of "maple=slecht" ofzo, het is gewoon smaak.

sash
9 maart 2003, 13:37
Even een klein misverstandje rechtzetten. Je zegt dat het hoog dun is. Het punt is dat ie dat hoog gewoon niet heeft, omdat ie zoveel bass erin heeft zetten. Ik heb dit ook met de Fralins in m'n strat, maar dat compenseer ik met m'n amp.

Pee
9 maart 2003, 14:11
ik zoek toch wel een vet hoog en tuurlijk ook een vet 'percussieve' bass en veel mid.

sash
9 maart 2003, 14:17
Dat heeft de 60's classic. Die klinkt gewoon heel erg vet, ook in het hoog.

axkman
9 maart 2003, 18:03
Pee, ik heb nog een Fender Strat '91 Japan voor je liggen. Usa fast neck, nieuwe '10 snaren met lekkere sustain, kahler tremelo, usa switch, bournes vol/toon pots, geshield door erkende gitaar bouwer.. een typisch helder clean/ jazz/blues achtig geluid. Ik bied hem aan voor 600 euro. Evt. in combinatie met Fender Stage185 USA solid state amp. Een supermooi clean geluid, en een heftige distortion (distortion niet te vergelijken met een mesa boogie natuurlijk :smile: ) 3 kanalen, ch1 clean, channel 2 en boost. 150watt RMS, extra speaker uitgang, effects loop, pre amp out, pa in (universeel aansluitbaar, line in) en footswitch een mooie/perfecte combi om clean/jazz/blues te spelen. Staat in de verkoop voor 650.

Pee
9 maart 2003, 18:07
sorry, maar ik heb nu geen geld :sad:

axkman
9 maart 2003, 18:50
Doe maar rustig aan, kan ik leren spelen :smile: :smile:

Het staat allemaal in de verkoop, omdat ik dacht dat ik liedjes/clean/jazz/blues wilde gaan spelen, maar toen werd ik verzot op punk en metal.. tsjaa, dan moet je toch ff sparen voor heftige metalspullen he.. mesa boogie rectifiers :wink:

gjlp
5 april 2003, 11:33
Hi,

Ik heb een classic '60 strat en een classic '50 tele. Buiten de elementen om zijn het geweldige instrumenten. Ze voelen erg goed aan en spelen te gek. Met een nieuw setje elementen erin doen ze voor mijn gevoel zeker niet onder aan een usa. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Robert

sash
5 april 2003, 14:17
Ik vind de Classic series vele malen beter spelen dan de std. USA's. De halzen zijn gewoon veel lekkerder. Het blijft persoonlijk natuurlijk, maar ik houd van dikke halzen.

Basman
5 april 2003, 22:15
Hoeveel kost dan zo een mex. strat?
Een standard hè, zijn de highway strats de standard strats?

savecracker85
5 april 2003, 22:34
een highway strat is een uitgekledere versie van de standaard strat..het zijn dus 2 verschillende gitaren.. de highway heeft bijvoorbeeld een kwalitatief mindere laklaag/hardware etc..

gjlp
6 april 2003, 16:59
Als je de specs bekijkt is een highway nagenoeg hetzelfde als een classic. Zelfde hardware, elementen. Alleen zit er een hele aparte laklaag op en er staat usa op. Persoonlijk vind ik het er niet uit zien (voelt nep).

john.3001
7 april 2003, 10:17
Op 2003-03-09 13:35, schreef Horus:
Ik heb een tijdje geleden een 50's reissue mex strat gekocht. Superding. 21 frets, 1 piece maple neck met een klein beetje flame bovenaan. Sadles totaal geen problemen mee. De 50's reissue heeft dunner hoog en voller laag, precies wat ik zoek. Ook lekker veel mid. Misschien iets té weinig hoog (is wel heel erg dun eigenlijk) maar ik houd er wel van. Hij speelt echt heerlijk, maar je moet wel van een all-maple hals houden. Hij is 2-tone sunburst met aged-white elementcovers en knopjes en switch. De witte 1-ply slagplaat heb ik zelf ge-airbrust en nu heeftie een mooi rood met gouden rantje om de elementen en knoppen en buitenrand. Niet helemaal 100% (ik ben nou eenmaal geen airbrush artiest) maar ziet d'r wel vet uit.

Een strat is gewoon een strat, als je er niet van houd kan je allerlei nadelen bedenken, maar als je er wel van houd weer allemaal voordelen. Ik vind dat je echt geen dingen kunt zeggen van: "humbuckers zijn beter" of "maple=slecht" ofzo, het is gewoon smaak.


Dude, dus je bent er tevreden over? Ik ga binnenkort namelijk ook een 50's reissue kopen uit mexico. Daphne blue (geile kleur!!!!). Maar, je hebt nog geen nadelen kunnen ontdekken? Hoe zit het met de tuners?
Wel jammer dat die mexicanen niet zo'n getinte (oranje-achtige) maple nek hebben...

LordRiffenstein
7 april 2003, 11:35
Mexicaanse of Amerikaanse of Japanse strat, je moet ze gewoon proberen. Heb zelf een aantal Japanse strats gehad en VELE andere geprobeerd en uiteindelijk heb ik vorige week DE strat voor mij gevonden. '91 USA strat met custom shop 50's pickups. Ik was op zoek naar eentje met maple hals maar deze heeft een rosewood toets en klinkt gewoon SUPER.

Strat kopen? Elke strat die je vindt proberen. Mex is niet noodzakelijk slechter maar je kan beter een 2de hands USA kopen want die houdt zijn waarde VEEL beter dan de Mex mocht je ze toch niet zo leuk vinden.

Greetzzz,

Yoeri