PDA

View Full Version : Zelfbouw 4x12 cab



Jimwoud
20 november 2008, 21:49
Hey,

Heb er al een paar topics over geopen de afgelopen paar jaar.

Maar ik ga morgen echt beginnen met het maken van een 4x12 cab. Afmetingen worden 75x75x36cm. Er komen 4 celestion V60's in. Wordt wel echt cheapass 4x12. Het hout wat ik ga gebruiken is uiteraard 18mm berken door en door BB/BB. Ik haal alles uit een plaat van 153x153cm. Ben voor dit alles nu nog geen 100 euro kwijt. Alles dus ook de baffle wordt van 18mm berken. zal geen lichte kast worden. Ik zal morgen foto's maken en posten.

Ga eerst de kast lijmen en schroeven. Als de klank bevalt haal ik de schroeven eruit en komen er houten pennen in ala de Kim Wilson methode(tenx Hans). En ga ik de kast bekleden met snakeskin uiteraard.

MattellicA
20 november 2008, 21:52
Dat wil ik zien :D

Hmm, mss zelf ook ooit zo'n cheapass 4x12" make :satisfie:

Jimwoud
21 november 2008, 15:26
Foto's:
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/Afb077.jpg

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/Afb079.jpg

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/Afb081.jpg

Jimwoud
21 november 2008, 15:27
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/Afb084.jpg

De verbinding
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/Afb085.jpg

Speakers
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/Afb090.jpg

Jimwoud
21 november 2008, 15:28
Het eindresultaat met Wielen
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/Afb092.jpg

Jimwoud
21 november 2008, 15:29
Sorry voor de slechte foto's, was mijn digitale camera vergeten. Heb nu alle speakers gesoldeerd(bedankt Chris, voor de snoeren tip!!).

Tot nu toe ongeveer 100 euro uitgegeven. Ben benieuwd hoe het in de Band klinkt. De Handgrepen zijn even voor nood. Ga hem nu uitproberen.

JeroenSchaaf
21 november 2008, 15:33
wow dat doe je snel!

Jimwoud
21 november 2008, 15:53
wow dat doe je snel!
Heb het samen met m'n pa gedaan, en die is wel handig met hout. Denk dat er zo'n 4 uurtjes werk in zit.

Net even geprobeerd, en klinkt prima Zal zo nog wat foto's en een filmpje posten.

JeroenSchaaf
21 november 2008, 16:06
ben benieuwd naar het filmpje!

Ziet er tot nu toe goed uit! ga je hem nog bekleden?

sjaak1990
21 november 2008, 16:10
100 euro exclusief de speakers lijkt me?
Cheapass zal ik het niet noemen, misschien gewoon cheap.
Ik zie goede kwaliteit beuken en je hebt het netjes gemaakt. Is er iets anders waarmee je het kan vergeleiken? Het lijkt me namelijk dat het een goed ding moet zijn.

Jimwoud
21 november 2008, 16:11
ben benieuwd naar het filmpje!

Ziet er tot nu toe goed uit! ga je hem nog bekleden?
Denk het wel. Met snakeskin en een los frame ervoor waar he speakerdoek op komt, wat ik met klitteband kan bevestigen. Maar dat bekleden lijkt me erg moeilijk, weet niet eens hoe ik het tolex moet verdelen over de kast. Gaat eigenlijk alleen om de zijkanten. De achterkant wordt dan wit, en de voorkant zwart.

Jimwoud
21 november 2008, 16:12
100 euro exclusief de speakers lijkt me?
Cheapass zal ik het niet noemen, misschien gewoon cheap.
Ik zie goede kwaliteit beuken en je hebt het netjes gemaakt. Is er iets anders waarmee je het kan vergeleiken? Het lijkt me namelijk dat het een goed ding moet zijn.
Inclusief speakers! hehe, ik weet het is weinig. Heb er toen 75 euro voor betaald, en het plaatje berken was 23 euro(werk bij een importeur van plaatmateriaal)

Jimwoud
21 november 2008, 16:14
en een goede foto:

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/SDC10363.jpg

hole
21 november 2008, 16:23
Mooi hoor, ik zou willen dat ik zo handig was.

Waarom geen transparante beits (bruin of zo) en dan paar laagjes blanke lak..volgens mij is dat echt HEUL mooi met zwart speakerdoek.

en dan kun je 'm nog als nachtkastje gebruiken of zo :)

Nino1110
21 november 2008, 16:27
100 euro voor een 4 x 12" cab?
Woow dat is wel heel goedkoop, is zoiets moeilijk te maken?

Jimwoud
21 november 2008, 16:36
Bedankt voor de reacties. Beitsen was mijn vader ook voor. Maar er wat beschadigingen op van het vervoer. Denk toch dat het snakeskin wordt met een ijzeren grill ala soldano/ mesa boogie.

De Video:
Link naar video (http://www.youtube.com/watch?v=izJK2qFOIfU)

Hoe werkt dat met youtube als ik dat schermpje hier wil plaatsen, of kan dat niet?

Jimwoud
21 november 2008, 16:41
100 euro voor een 4 x 12" cab?
Woow dat is wel heel goedkoop, is zoiets moeilijk te maken?
Ik zou het alleen niet kunnen denk ik. En dan zou de construktie wat simpeler worden. Die is nu ook nog niet optimaal, want de kast is nu geen volledig houtverbinding. Maar weet niet of het dan anders gaat klinken. Ben ervan overtuigd dat de kast zo sterk genoeg is. De kast weegt zonder speakers al 30 kilo ongeveer.

Nino1110
21 november 2008, 18:00
Klinkt lekker hoor!
Ik ben de 1e viewer! :hippie:

Nino1110
21 november 2008, 18:02
Ik zou het alleen niet kunnen denk ik. En dan zou de construktie wat simpeler worden. Die is nu ook nog niet optimaal, want de kast is nu geen volledig houtverbinding. Maar weet niet of het dan anders gaat klinken. Ben ervan overtuigd dat de kast zo sterk genoeg is. De kast weegt zonder speakers al 30 kilo ongeveer.

Oke, bedankt voor je reactie!

Robin.ke
21 november 2008, 23:00
Ziet er netjes uit. Erg herkenbaar project. Ben benieuw naar het eindresultaat.
Succes !!

Powerchordschuiver
22 november 2008, 01:25
Ziet er goed uit hoor!
Maar eeehh, zou het niet mooier zijn om de hoeken van de kast een wat grotere ronding te geven a la Marshall?
Het oogt nu wat vierkant vind ik.
OK, is wel lastiger tolexen waarschijnlijk.

peter_heijnen
22 november 2008, 09:21
Heb het samen met m'n pa gedaan, en die is wel handig met hout. Denk dat er zo'n 4 uurtjes werk in zit.
Wow dan maak je er makkelijk twee per dag, wat een tempo. Ziet er al erg mooi uit, ben benieuwd naar de afwerking straks en totaalgewicht.

fredjuh
22 november 2008, 10:26
Even een vraagje: Maakt het wat uit of je je speakers aan de achterkant van de baffle zet, zoals meestal gebeurt, of dat je, zoals jij, die speakers aan de voorkant doet? Want als je er speakerdoek op doet bij jou dan zie je die speakers zo zitten. Zou ik zelf niet zo mooi vinden en aangezien ze altijd aan de binnenkant zitten behalve als er zo'n bullbar op je speakers zit...
Mooi gedaan trouwens!!

Chris Winsemius
22 november 2008, 10:58
Sorry voor de slechte foto's, was mijn digitale camera vergeten. Heb nu alle speakers gesoldeerd(bedankt Chris, voor de snoeren tip!!).

Tot nu toe ongeveer 100 euro uitgegeven. Ben benieuwd hoe het in de Band klinkt. De Handgrepen zijn even voor nood. Ga hem nu uitproberen.

(Graag gedaan! Jim belde mij live vanuit de Gamma ;) ).

Mooi setje!

richwoodplayer
22 november 2008, 11:06
komt lekker geluid uit!:rockon:

hole
22 november 2008, 11:07
Bedankt voor de reacties. Beitsen was mijn vader ook voor. Maar er wat beschadigingen op van het vervoer. Denk toch dat het snakeskin wordt met een ijzeren grill ala soldano/ mesa boogie.


Ook mooi

..en spelen kun je ook !! mooi hoor

Jimwoud
22 november 2008, 11:34
Ziet er goed uit hoor!
Maar eeehh, zou het niet mooier zijn om de hoeken van de kast een wat grotere ronding te geven a la Marshall?
Het oogt nu wat vierkant vind ik.
OK, is wel lastiger tolexen waarschijnlijk.
Als ik de kast ga afwerken dan haal ik de schroeven eruit en maak ik er een houtverbinding van. Dan kun je de rondingen beter maken, anders zit je met je frees in de schoeven,


Even een vraagje: Maakt het wat uit of je je speakers aan de achterkant van de baffle zet, zoals meestal gebeurt, of dat je, zoals jij, die speakers aan de voorkant doet? Want als je er speakerdoek op doet bij jou dan zie je die speakers zo zitten. Zou ik zelf niet zo mooi vinden en aangezien ze altijd aan de binnenkant zitten behalve als er zo'n bullbar op je speakers zit...
Mooi gedaan trouwens!!
Ju kunt het best even zoeken op front and rear loaded. De omscrijving bij front sprak mij het meeste aan. vandaar je keuze. En als je een frame maakt voor je skeaker doek, zie je niks meer van de speakers.

Ga denk ik toch als Robin.ke strekstaal gebruiken voor de speakers. En dan bevestigen met magneten.

JohnLord
22 november 2008, 11:44
De Grill zou ik a la ENGL met schroeven vastzetten anders gaat de zak geheid (los)rammelen. Tolex, stalen grillplaat, stoothoeken, inbouwhandgrepen en rubberpootjes vormen naar mijn ervaring een behoorlijke kostenpost, dara ben ik dus erg benieuwd naar! Hieronder nog even een pic van mijn 212 ENGL style:

http://i204.photobucket.com/albums/bb210/tjeabele/DSCF1242.jpg
http://i204.photobucket.com/albums/bb210/tjeabele/DSCF1243-1.jpg

Jimwoud
22 november 2008, 12:15
Ja voor de afwerking gaat er zeker nog wat geld bijkomen. De afmeting van standaard tolex komt me ook helemaal niet goed uit. Heeft er iemand nog een stuk snakeskin over?

JohnLord
22 november 2008, 12:21
Ik heb nog een stuk van ongeveer drie meter bij 40 cm over. Is voor jou denk ik net te klein. Eventueel wil ik het voor je nameten. Het is Fender Black, zie foto's boven.

Jimwoud
22 november 2008, 12:30
Ik heb nog een stuk van ongeveer drie meter bij 40 cm over. Is voor jou denk ik net te klein. Eventueel wil ik het voor je nameten. Het is Fender Black, zie foto's boven.
Als je wilt heel graag. Ik heb denk ik wel 45cm breed nodig. 3 meter zou ook net iets te weinig zijn. hoor het wel. tenx

JohnLord
22 november 2008, 13:48
Ik heb het voor je opgemeten, het is 306 x 43 cm. Net te klein schat ik. De goedkoopste optie voor jou is denk om de cab in twee keer te tolexen en dus een extra aansluiting te accepteren. Als je een beetje handig bent kan dat op een nette manier (over elkaar leggen en met een vlijmscherm stanleymes doorsnijden, daarna lijmen). Je zult dan een stuk tolex van 160 cm moeten kopen, kost ongeveer 30 euro, lijkt me te overzien. Succes!

Jimwoud
22 november 2008, 15:29
Waar kan ik het beste die 2 naden doen?

Robin.ke
22 november 2008, 15:34
Grill zou ik inderdaad stevig met schroeven of bouten vastzetten en op voldoende plaatsen Bij mijn eerste test had ik hem met 4 bouten vast gezet en toen begon de hele grill te resoneren.
Of je moet van het geluid houden;)

JohnLord
22 november 2008, 16:28
Waar kan ik het beste die 2 naden doen?

Ik zou denk ik midden onder en boven doen. In de hoeken heb je meer kans dat als de lijm niet helemaal goed is dat het op gaat krullen. In het midden zet je toch je versterkertop er op. Bovendien is het gewoon makkelijker tolexen dan in de hoeken. Dat heb ik bij de mijne wel gedaan en dat viel tegen, veel werk van gehad om het een beetje toonbaar te krijgen.

JohnLord
22 november 2008, 16:31
Grill zou ik inderdaad stevig met schroeven of bouten vastzetten en op voldoende plaatsen Bij mijn eerste test had ik hem met 4 bouten vast gezet en toen begon de hele grill te resoneren.
Of je moet van het geluid houden;)

Die ENGL grills zijn niet voor niks zo zwaar:) Ik heb de mijne eerst op een frame bevestigd en daarna het geheel met voldoende schroeven van achteruit gemonteerd (niet gelijmd).

Jimwoud
24 november 2008, 23:47
Net even een A/B test gedaan met een Engl standard cab. Met dezelfde speakers dus. Was bijna geen verschil te horen we konden niet heel goed a/b'en want een kanaal van de eindtrap klonk heel anders, dus we moesten de speakers omprikken. De engl klonk iets gefocuster en strakker maar echt heel nihil. dus ik ben blij. Ga binnenkort de schroeven eruit halen, hoeken en randen meer afronden en hoeken en handvatten bestellen. Moet alleen nog even kijken hoe ik het met tolex ga doen. Misschien eerst in de donkere beits, is volgens mij ook wel vet.

HaroldA
24 november 2008, 23:58
Misschien stomme vraag, maar moet de baffle er eigenlijk niet onder een kleine hoek in zitten om 'staande golven' te voorkomen?

Jimwoud
25 november 2008, 00:15
Misschien stomme vraag, maar moet de baffle er eigenlijk niet onder een kleine hoek in zitten om 'staande golven' te voorkomen?
Weet eigenlijk niet of dat en probleem is. Volgens mij zijn die Orange kasten ook gewoon recht. Maar weet het niet zeker.

Edit: Die 5150 is echt super. Wat een vette overdrive, ook met minder gain is ie super, clean alleen niet helaas.

casper innosence
25 november 2008, 17:29
Weet eigenlijk niet of dat en probleem is. Volgens mij zijn die Orange kasten ook gewoon recht. Maar weet het niet zeker.

Edit: Die 5150 is echt super. Wat een vette overdrive, ook met minder gain is ie super, clean alleen niet helaas.

Ik wil de waterpas er wel even voor je tegenhouden, maar voor zover mijn timmermans oog me niet bedriegt is de Orange baffle inderdaad KAARSrecht..