PDA

View Full Version : P90 - soapbar in telecaster



~Dimitri~
20 november 2008, 20:37
Hey !

Ik ben aan het uitkijken om mezelf een nieuwe gitaar 2dehands aan te kopen en liefst een telecaster ( mim of classic ofzo )

Het liefst zou ik dan die gitaar omzetten naar Eddie Vedder zijn telecaster...
Voor de mensen die hem niet kennen ( dus eddie en de tele ) :
http://www.pearljam.com/i/tourphotos/20061125/1.jpg
Hoe ga ik hier nou het best aan beginnen ? Graag had ik gehoopt dat sommige mensen me stap voor stap konden uitleggen wat te doen.
Heb nog nooit een modificatie gedaan aan een gitaar, laat staan een pickguard ofzo afnemen dus ik wil het niet verkloten.

Ik vind het frezen en de electronice tamelijk beangstigend.

Foto's van voorbeelden zijn meer dan welkom , maar gewone uitleg natuurlijk ook.

Bedankt alvast !

Groeten Dimi

barno
20 november 2008, 21:02
- tele aanschaffen
- snaren en pupguard eraf
- brug en controleplate eraf
- electronica en pups eruit halen - do not fear, is echt niet moeilijk, wel soldeerboutje nodig om de contacten lostehalen
- teken de pupcover van je P90 over op een ruim stuk mdf
- zaag uit en werk de randen perfect af met vijl / dremel
- bepaal de positie waar de poles van de neckpup moeten komen (zelfde plaats als die van het oorsponkelijke element)
- plaats je mal op de juiste plaats en klem vast
- haal met bovenfrees weg wat weg moet. Let op juiste diepte, ik schat dat je 20 mm diep moet gaan.
- twee gaatjes boren voor de lange p90 schroeven (iets kleiner als de diameter, je kan de schroeven dan in het hout draaien)
- gebruik als spacer veren of een stuk schuimrubber waardoor je de pup in hoogte kan verstellen
- slagplaat aanpassen
- electronica solderen etc...

~Dimitri~
20 november 2008, 21:10
...:nervous:

Meneer I.
20 november 2008, 21:15
Wat barno zegt is de correcte manier. Ik heb de p90 afgetekend en bij gebrek aan bovenfrees tig gaten geboord, met steekbeitels gewerkt en gedremeld. Werkt ook, maar met bovenfrees is 10x makkelijker.

De p90 in de neck positie is zo ontzettend lekker kan ik vertellen uit eigen ervaring!

Daan_B
20 november 2008, 21:54
...:nervous:

Wat denk jij dan, 'simsalabim' en je hebt een p90 als brugelement:p?!

Ik heb laatst voor het eerst mn hele gitaar uit elkaar gehaald omdat ik hem ook aan het ombouwen ben, valt echt reuze mee;).

G.G.
21 november 2008, 08:09
Dimitri, heb je veel haast? en woon je in de buurt van Rotterdam? Ik moet straks ook P90 fresingen in mijn tele caan doen. Als jij je body kaal aanlevert is dat 10 minuten werk voor me. Nog voordat jij je bakkie koffie op hebt ben ik klaar met fresen.

Mr.Fingers
21 november 2008, 09:28
Dimi is van roeselare (West-Vlaanderen (België)), maar inderdaad, met wat geduld, een goede freesmal en een beetje ballen aan je lijf heb je op een half uurtje (of een grote tas koffie) je telecaster omgebouwd tot een P90 caster

Spitfire
21 november 2008, 10:21
Ik heb een paar dagen geleden op gitaarmarkt nog een Fender Aerodyne Tele gezien. Ben je in 1 klap klaar

http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/0256600306v1_hi-8c686abd53c54d5b9da421ed59b2b2ab.jpg

Edit: deze dus http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=99266

G.G.
21 november 2008, 10:45
Dimitri. Neem een plank MDF van ongeveer 6 mm dik en 4 latjes of strookjes MDF van 6 mm (2 stuks zijn net zo lang als je element).

Teken een middenlijn op de plank, teken twee lijnen (die je afmeet met je P90) in de lengte. Je lengte-as staat nu op de plank. Je lijmt die 4 latjes als een raamwerk op die plank. Als je je brug eraf schroeft, zie je tussen de middelste gaten precies het midden van de body. Klem deze plank op de body en ga naar een timmerbedrijfje/meubelmakertje etc... in de buurt. Hij kan zo binnen 3 minuten dat gat voor je frezen. Slagplaat erop en nu met een onderlagertje de slagplaat ff frezen (LET OP: alleen de twee korte kanten en de lange kant bij de neckpocket, de lange kant bij de brug , daar frees je alleen de hoekjes, NIET het midden (want daar zit een verbindingskanaaltje en het lagertje van het freesje schiet dan weg, dat stuk doe je ff met de hand of met je MDF mal).

Als je je mal ff voorbereid doet een meubelmakertje de rest in 5 minuten van zijn pauze voor 2 pakjes shag of een paar blikjes bier (weet ik uit ervaring, heb al heel wat laten doen voor bier, appeltaartjes en pakjes shag)