PDA

View Full Version : het verband tussen de pentatonische en de ionische



Pee
8 maart 2003, 20:44
welke mode van de pentatonische toonladder komt overeen met welke van de ionische (dorisch, lydisch,...)

sebass
8 maart 2003, 20:49
Hmm ik denk niet dat je dat zo kan zeggen. In de pentatonische zitten minder tonen en je kan wel een modus zeggen, maar als je het toch over de hele hals speelt, even niet uitgaande van de groepen, maakt het niet zoveel uit. Waarom leg je ze niet even naast elkaar? Kijk maar even goed naar aeolisch.

Pee
8 maart 2003, 21:08
als je naar volgend schema kijkt:

|-O---o--O-----
|-O-o---O------
|-O---O--------
|-O---O----o---
|-O---O--o-----
|-O---o--O-----

|-O---o--O-----
|-O---o--O-----
|-O---O--------
|-O---O----o---
|-O---O--o-----
|-O---o--O-----

(plakken in notepad)

boven is aeolisch
onder is dorisch

de grote O's zijn noten gemeenschappelijk met de pentatonische mineur. ze zijn eigenlijk de zelde toonlaaddder maar met een paar noten weggelaten. maar zo is dat ook met de dorische en met de pryghische.

zo ook met bijvoorbeeld de mixolydische en de pentatonische majeur

|-o---O---O---
|-----O-o---O-
|---O-o---O---
|-o---O---O---
|-o---O---O---
|-o---O---O---

zo gaat het ook met een paar andere toonladders.

met welke toonladder komt de pentatonische mineur nu overeen?

Negative K3 fan
8 maart 2003, 23:26
waarom zijn er eigelijk allemaal van die rare termen? die aeloische ofzo is toch gewoon een mineur?

Tymon
9 maart 2003, 11:07
De pentatonische toonladder 'past' op meerdere ladders maar wordt meestal gebruikt op de dorische en aeolische ladder.

De dorische is de 2e modus en de ionische de 1e dus zitten deze gelijk naast elkaar op het fretboard.

De aeolische is de 6e modus en de ionische de 1e (dus ook de 8ste) maar de locrische 7e modus bestaat niet op de pentatonische ladder dus zitten deze OOK naast elkaar op het fretboard.

Dus: Als je een A pentatonische ladder hebt die op de dorische ladder is gebaseerd kan je een G ionische ladder pakken.

Als je een A pentatonische ladder hebt die op de aeolische ladder is gebaseerd kan je een C ionische ladder pakken.

Ik weet dat ik een beetje een apparte kijk heb op toonladders en hun verbanden. Dat komt omdat ik alle toonladders als '3 noten per snaar' zie en speel (inclusief de pentatonische). Ik zie de pentatonische ladder ook als niets anders dan een modus van de ionische ladder waar 2 noten uit ontbreken :smile:

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest :smile:

Tymon

Pee
9 maart 2003, 11:20
dat bedoel ik , dus nu snap ik het.

als anderen nog wat willen toevoegen, doe maar.

ColtraneMatrix
9 maart 2003, 12:01
Op 2003-03-08 23:26, schreef Negative K3 fan:
waarom zijn er eigelijk allemaal van die rare termen? die aeloische ofzo is toch gewoon een mineur?


gewoon ingewikkelde namen die ze in de loop der jaren gekregen hebben denk ik.

Aeolisch = natuurlijk mineur
je hebt verschillende vormen
Dorisch en Phrygisch zijn ook mineurtoonladders, en dan heb je ook nog andere toonladders zoals melodisch mineur, harmonisch mineur, etc...