PDA

View Full Version : Semi-akoestische gitaren



flori_tops_4
20 november 2008, 19:38
Hallo,
Ik vroeg mij af of het met een semi-akoestische gitaar mogelijk is zonder versterking te spelen.
En indien je een degelijke versterker hebt, kan je dan de sound creëren van een elektrische gitaar met distortion ed?
Alvast bedankt!

dubdub
20 november 2008, 20:31
wat bedoel je precies met een semi-akoestische gitaar? de naam wordt verschillend gebruikt. bedoel je een gewone akoestische gitaar met een element erin gebouwd of een archtop / jazzgitaar / gitaar met f-gaten?
gewone akoestische gitaren met een element erin gebouwd (officieel elektro-akoestische gitaren) hebben gewoon goed akoestisch geluid, natuurlijk wel afhankelijk van de soort gitaar.
archtops hebben snel een wat scherper, scheller geluid, wat jazz-achtig, vaak niet zo heel mooi geluid maar ze zijn er in veel verschillende soorten en merken en er kan heel goed prima geluid uit komen.

De sound van een electrische gitaar uit een akoestische gitaar proberen krijgen lijkt mij niet handig en erg moeilijk. over distortion en effecten weet ik weinig, behalve dat je daat ook apparatuur voor moet kopen voor het geld waar je een halve electrische gitaar kunt kopen..

MeneerJoost
20 november 2008, 20:50
Distortion geluid zou geen probleem moeten zijn volgens mij

Want het gaat tenslotte om de trillingen die je element opvangt en naar je versterker stuurt ;)

Maar zoals de vorige antwoorder al zei: wat voor type gitaar?

flori_tops_4
21 november 2008, 11:13
Ik heb het inderdaad over de gitaren met f-gaten, niet over een akoestische gitaar met ellement.
Hier is een voorbeeld de semi-akoestische gitaar die ik bedoel: http://www.epiphone.com/images/N_06k.jpg

peter_heijnen
21 november 2008, 12:05
Daar kun je uiterard ook akoestisch op spelen en ook od sounds zijn tot bepaalde hoogte -geen metal dus- geen probleem.

449
21 november 2008, 12:46
Hoe een arch top zonder versterking klinkt hangt sterk af hoe de gitaar geconstrueerd is.
Een massief bovenblad zal vaak veel beter klinken dan gelamineerd.
Mijn ES165 klink zonder versterking gewoon slecht.
Hofner new president b.v. klink veel beter, meer volume en toon. Nadeel hierbij is dat je eerder last hebt van feedback als je electrisch speelt.
Voor opnames kan het wel mooi klinken om beide op te nemen.
Dus microfoon en element gebruiken.

Er bestaan ook wel arch top zonder element, worden volgens mij niet of zeer weinig meer gemaakt. Deze waren dus echt bedoeld om zonder versterking te spelen.

LaurentB
21 november 2008, 16:58
Daar kun je uiterard ook akoestisch op spelen en ook od sounds zijn tot bepaalde hoogte -geen metal dus- geen probleem.


Nou...als zo'n gitaar gewoon een holle electrische gitaar is, zoals die op de afbeelding lijkt te zijn, klinkt dat niet echt goed onversterkt hoor. Daar is het niet voor bedoeld.

zeiler
21 november 2008, 18:50
hmmm...

op een arch-top spelen niet versterkt?

klinkt altijd erg dof vindt ik :$... geen mooi acoustisch geluid...

dan gewoon een acoustische gitaar met een element?
heb in de mijne een passieve humbucker laten zetten :)...

jpb
21 november 2008, 19:17
Onversterkte archtops klinken niet slecht, gewoon anders. Je moet wel een goeie hebben want de klank komt uit het (gestoken) spruce bovenblad.

Even overzicht: F-gaten gitaren

Archtop met gestoken (altijd spruce) bovenblad (b.v. Gibson L-5, ouwe Epi's): bigband/jazz maar blues & picking kan ook. Versterking van acoustisch geluid met microfoon of b.v. Fishman in de brug.
Zet er een "zwevende" pickup op en je hebt mooi jazzgeluid zonder de acoustische eigenschappen te veranderen. Warm en toch gedefiniëerd (b.v. Kenny Burrell). Boor een gat en plaats een of twee pickup(s). Zelfde, maar iets minder acoustisch en feedback door gewicht element (denk aan Wes Montgomery).

Neem gelamineerd, geperst maple en maak daar je bovenblad van. Zet er een of twe pu's in: Acoustisch minder hard en niet echt mooi, maar erg goed versterkt en minder feedback (b.v ES-175). De jazz-workhorse

Maak nu de klankkast dunner: thinlines (ES-330; ES-125T etc.). Minder acoustisch en jazzy klinkend, maar minder feedback en speelt makkelijker (was ook hype van McCarty om ze meer op LP te laten lijken). Dus alleen zinvol met ingebouwde pu's.

En nu komt het: Breng bij een thinline in de lengte onder de snaren een blok hout aan (ES-335 of Scofield's Ibanez Artist). Acoustisch niet sterk (iets harder dan een solid body). Maar minder feedback bij electriche versterking. Prachtig concept van -ook weer- Ted McCarty)! Deze worden semi-acoustisch genoemd, maar semi-solid lijkt me beter.

Verder is elke holle gitaar dus gewoon acoustisch, en nooit semi-acoustisch. Alleen erg zit dus heeeel veel verschil in.

Zoiets duzz...

dubdub
21 november 2008, 20:03
@ jpb, Ik dacht altijd dat de thinlines met een 'blok hout' afgeleid waren van The Log van Les Paul..?
http://www.dkimages.com/discover/previews/780/601603.JPG
Gibson is toch op basis van Les Pauls Log de es 335 gaan produceren?

jpb
21 november 2008, 20:19
@ jpb, Ik dacht altijd dat de thinlines met een 'blok hout' afgeleid waren van The Log van Les Paul..?
http://www.dkimages.com/discover/previews/780/601603.JPG
Gibson is toch op basis van Les Pauls Log de es 335 gaan produceren?

Nee, thinline zijn er zowel met, als zonder blok hout. Het zegt alleen iets over de dikte v/d klankkast. Men wilde toen "dunnere" archtops maken zodat ze meer op de LP leken. Was ook gewoon commercieel idee.

Of Ted McCarty The Log als uitgangspunt voor de ES-335's heeft gebruikt weet ik niet. Het gebeurde meer dan tien jaar na Les Paul's Log, alleen hij wist toen nog niet dat het idee later zo'n succes zou worden. Was wel een goeie zet van McCarth. Je ziet ze nog steeds veel bespeeld worden en exempalren van rond 1960 gaan nog steeds voor minstens $10.000 de deur uit.

Pepe
21 november 2008, 20:28
Nou wordt de boel wel erg omgedraaid haha..
Er was leven voor de log hoor. Jazz gitaren met een pickupje, thinlines zijn daar regelrecht van afgeleid, een blok is later toegevoegd om meerdere redenen.
Als je de geschiedenis van de ES 150, 125 en 175 een beetje kent...

Maar ik snap de vergissing als je denkt dat alles van de elektrische gitaar afstamt...

jpb
21 november 2008, 20:32
Nou wordt de boel wel erg omgedraaid haha..
Er was leven voor de log hoor. Jazz gitaren met een pickupje, thinlines zijn daar regelrecht van afgeleid, een blok is later toegevoegd om meerdere redenen.
Als je de geschiedenis van de ES 150, 125 en 175 een beetje kent...

Maar ik snap de vergissing als je denkt dat alles van de elektrische gitaar afstamt...
Wie denkt dat alles van de electrische gitaar afstamt?

jpb
21 november 2008, 20:38
Maar ik snap de vergissing als je denkt dat alles van de elektrische gitaar afstamt...

En misschien is het wel waar. Als de eerste electrisch versterkte Frying Pan van Rickenbacker massief was (waarschijnlijk was dat zo...aluminium)... Gibson kwam pas een paar jaar later met de ES-150...

peter_heijnen
22 november 2008, 09:09
Vrienden, kunnen we aub ontopic (<= edit :)) blijven? En zou de discussie stiekem richting electrische gitaren verschuiven, verwijs ik jullie heel graag door naar 'electrische gitaren'.

jpb
22 november 2008, 15:22
Je bedoelt ON-topic, neem ik aan? Vooruit dan maar..


Hallo,
Ik vroeg mij af of het met een semi-akoestische gitaar mogelijk is zonder versterking te spelen.
En indien je een degelijke versterker hebt, kan je dan de sound creëren van een elektrische gitaar met distortion ed?
Alvast bedankt!

Even uitgaan van die oranje Epi:

Voor thuisgebruik prima, zelfs kleine kampvuurtjes kun je ermee opvrolijken. Het zal nooit als een archtop/flattop klinken, maar hard genoeg om goed te horen wat je doet, zeker voor oefenen zonder versterker. Maar wel natuurlijk heel anders dan versterkt.

Versterkt klinkt zo'n gitaar nooit als een solidbody. Met distortion gaat het zelfs weird klinken; ik vind het niet mooi; hooguit een licht randje uit een overdrive. Kan wel heel mooi zijn, maar meer voor blues.

Licht versterkt vind ik fingerpicking op zo'n gitaar ook mooi.