PDA

View Full Version : Leren gitaar spelen



Dorandeo
20 november 2008, 18:51
Hoi,

Ik wil graag leren om elektrisch gitaar te spelen, maar ik heb totaal geen ervaring met muziek (geen ritme gevoel en ik kan geen noten lezen).

kan ik het best eerst een akoestisch gitaar kopen en daarop leren spelen?
En is het verstandig om lessen te volgen of kan ik genoeg op internet vinden?

Of hebben jullie andere tips voor mij?

Guitar GoD
20 november 2008, 20:02
je kunt het beste beginnen op een akoestische gitaar, dat is moeilijker dan elektrisch spelen. daarom is het later makkelijker om over te stappen op een elektrische gitaar. het is idd wel verstandig om lessen te nemen. zeker als je helemaal geen gevoel voor muziek hebt.

succes!

Dorandeo
20 november 2008, 20:25
bedankt gitaar god,

Ik dacht altijd dat akoestisch makkelijker was om de basis op te leren, maar dat heb ik ook gehoord van iemand die ook bijna geen ervaring met gitaar had

Aeonis
20 november 2008, 20:38
Als je heel graag elektrische gitaar wilt spelen zou ik ook meteen op een elektrische beginnen. Hier is niets mis mee en waarschijnlijk heb je dan meer motivatie en dus vaker de gitaar in de hand. Mensen die graag piano willen leren maar van hun ouders eerst verplicht blokfluit moeten spelen raken uiteindelijk vaak geen piano aan en stoppen maar met muziek omdat ze het saai vinden.

Als je een akoestische gitaar niet verkeerd vind kun je inderdaad op een akoestische beginnen, sommigen raden dat aan, maar ik vind het opzicht een beetje onzin allemaal. Ben zelf ook op een elektrische gitaar begonnen en het gaat prima op elektrisch en akoestisch. Zolang je het maar leuk vind!

Ik raad je wel aan om met lessen te beginnen! Let wel, lessen zijn absoluut geen vereiste om goed gitaar te kunnen spelen, uiteindelijk moet je het toch zelf doen, maar je zult veel profijt hebben van een goede basis en in het begin sneller vooruitgang boeken.

Dat je geen noten kunt lezen is geen probleem. Als je een tijdje gitaar speelt is het echter nooit mis om een beetje muziektheorie te leren zodat je weet waar je mee bezig bent.

Succes!

Dorandeo
20 november 2008, 22:57
Bedankt voor jullie tips ik denk dat ik wat geld bij elkaar ga sprokkelen om een elektrisch gitaartje te kopen en lessen te nemen.

richwoodplayer
20 november 2008, 23:05
ik lees zoweizo geen noten, dat kan ik niet eens.
ik lees akkoorden an tabbelatuur :)

zjanke
20 november 2008, 23:06
Mensen die graag piano willen leren maar van hun ouders eerst verplicht blokfluit moeten spelen raken uiteindelijk vaak geen piano aan en stoppen maar met muziek omdat ze het saai vinden.
Briljante vergelijking. Een blokfluit is iets heel anders dan een Piano. Een gitaar is een gitaar qua opbouw en als je een E kunt spelen op een electrische kun je dat ook op een acoustische en andersom. Een acoustische speelt zwaarder en de stap van acoustisch naar electrisch is veel makkelijker dan andersom, maar het is inderdaad geen harde noodzaak.


Ik raad je wel aan om met lessen te beginnen! Let wel, lessen zijn absoluut geen vereiste om goed gitaar te kunnen spelen, uiteindelijk moet je het toch zelf doen, maar je zult veel profijt hebben van een goede basis en in het begin sneller vooruitgang boeken.
En na een tijd jezelf niet beperken. Iets afleren wat je eigenlijk verkeerd doet is veel moeilijker dan iets aanleren. Als je geen absoluut natuurtalent bent dan zou ik dus altijd beginnen met lessen, daar heb je op korte en lange termijn profijt van.

Riky
20 november 2008, 23:16
ik ben sterk voorstander van goed les nemen en op een akoestische gitaar beginnen en dan ook het tokkel werk. Zo ben ik ook begonnen.

Waarom? Akoestisch is zwaarder. Hierdoor is de overgang van akoestisch naar electrisch een eitje... Na 1 jaar electrische gitaar spelen (dus na jaren akoestisch) kon ik al een beetje soleren, allerlij barre grepen apkken en ook heel veel bekende rock nummers mee spelen. En ik ben geen mega talent!

Ook is akoestisch gewoon mooi. Ik wou ook altijd scheuren enz, maar dat heb ik altijd in mn achterhoofd gehad. Akoestisch vind ik net zo mooi als electrisch en dat was niet zo toen ik begon met lessen.

Ook het tokkelwerk (wat je natuurlijk ook kunt op elec, maar toch minder gedaan word) is ontzettend leerzaam. IK zie zo vaak van die mensen die "het zichzelf aangeleerd hebben" en die zetten hun vinger echt heel raar neer. OP die manier zit later snel soleren en flink scheuren er bijvoorbeeld ook niet echt, omdat je vingerwerk niet soepel gaat.

Maar dat is mijn mening:)

richwoodplayer
20 november 2008, 23:22
met een plectrum kan je anders ook aardig rap soleren.
en ben zelf helemaal niet goed in tokkelen met mijn vingers, met plectrum ben ik er dan wel weer heel goed in:satisfie:

Riky
20 november 2008, 23:31
met een plectrum kan je anders ook aardig rap soleren.
en ben zelf helemaal niet goed in tokkelen met mijn vingers, met plectrum ben ik er dan wel weer heel goed in:satisfie:

Tuurlijk kun je met plectrum snel soleren, maar het tokkel helpt je bij vinger zetting en het weten waar de snaren zitten..

en je maakt mij niet wijs dat jij met plectrum dust in the wind van kansas kunt spelen:satisfie:

zeiler
20 november 2008, 23:39
Tuurlijk kun je met plectrum snel soleren, maar het tokkel helpt je bij vinger zetting en het weten waar de snaren zitten..

en je maakt mij niet wijs dat jij met plectrum dust in the wind van kansas kunt spelen:satisfie:

ooit gehoord van een duimplectrum? :)

ik kan hem prima spelen ;)!

Riky
20 november 2008, 23:42
ooit gehoord van een duimplectrum? :)

ik kan hem prima spelen ;)!

wel raar dat je hem dan niet kunt zonder plectrum:P

Maar goed:) Denk dat mijn punt wel duidelijk is...

Ik ga slapen! Laters

Aeonis
21 november 2008, 01:16
Briljante vergelijking.Haha dat was om ff aan te geven dat je gewoon dat moet doen wat je graag wilt en leuk vind.. Elektrische gitaar/Akoestische - Piano/blokfluit... das wel ff wat anders jah, maar toch.. als je een die hard fan bent van rock of metal kun je wel op advies met een akoestische gitaar beginnen, maar dan zit hij binnen de kortste keren onder het stof omdat je het saai vind en das jammer van het geld en van de leuke hobby die het had kunnen worden :)

Zelfde principe bij gitaarleraren die het nodig vinden om hun leerlingen te dwingen saaie liedjes te spelen in genres die totaal niet aansluiten bij de muzieksmaak van de leerling :)

Maargoed das mijn mening :) het zal misschien niet verkeerd zijn om met een akoestische gitaar te beginnen, maar het is geen noodzaak tot goed spel.. Ik ben met een elektrische begonnen en heb daar totaal geen spijt van. Zolang je maar gemotiveerd bent en wilt leren zul je zien dat je snel vooruitgang zal boeken :)

richwoodplayer
21 november 2008, 15:20
Tuurlijk kun je met plectrum snel soleren, maar het tokkel helpt je bij vinger zetting en het weten waar de snaren zitten..

en je maakt mij niet wijs dat jij met plectrum dust in the wind van kansas kunt spelen:satisfie:

ik ken dat hele liedje niet volgensmij :D

Riky
21 november 2008, 15:35
ik ken dat hele liedje niet volgensmij :D

schandalig!



:D

richwoodplayer
21 november 2008, 15:39
hihi:D:hippie:

RedBuell
21 november 2008, 17:09
Briljante vergelijking. Een blokfluit is iets heel anders dan een Piano. Een gitaar is een gitaar qua opbouw en als je een E kunt spelen op een electrische kun je dat ook op een acoustische en andersom. Een acoustische speelt zwaarder en de stap van acoustisch naar electrisch is veel makkelijker dan andersom, maar het is inderdaad geen harde noodzaak.
En na een tijd jezelf niet beperken. Iets afleren wat je eigenlijk verkeerd doet is veel moeilijker dan iets aanleren. Als je geen absoluut natuurtalent bent dan zou ik dus altijd beginnen met lessen, daar heb je op korte en lange termijn profijt van.


Toen ik zo'n 25 jaar geleden op de lagere school zat kon men zich inschrijven voor muziekles, misschien raad je het al, beginnen met een blokfluit. Daar had ik dus absoluut geen zin in (mijn ouders zagen dat gefluit al helemaal niet zitten) en ben er dus nooit aan begonnen.

FruscianteFan
21 november 2008, 17:24
En na een tijd jezelf niet beperken. Iets afleren wat je eigenlijk verkeerd doet is veel moeilijker dan iets aanleren. Als je geen absoluut natuurtalent bent dan zou ik dus altijd beginnen met lessen, daar heb je op korte en lange termijn profijt van.Ergens kan het best beperkend zijn om iets op de manier van je gitaarleraar te leren. Ik ben het met ermee eens dat als je niet zoveel talent en geen ritmegevoel hebt, het beter is om het met een leraar te proberen. Maar sommige dingen die je jezelf aanleert en volgens een leraar misschien fout zijn, leiden juist tot heel creatieve dingen. Het gebruik van je duim voor de lage E-snaar bijvoorbeeld (hoewel niet elke leraar dat fout zal vinden). Ook heb ik ooit een liedje geschreven waarvan de riff voor mij heel simpel is, maar die een vriend van me (die het conservatorium doet) niet kon spelen omdat hij een Asus2 anders pakt dan ik.

Nino1110
21 november 2008, 17:32
2 woorden:

Youtube
Ultimate - Guitar

aaronstonebeat
21 november 2008, 17:45
Versta je engels? http://www.youtube.com/JustinSandercoe

remmiedepemmie
21 november 2008, 17:46
2 woorden:

Youtube
Ultimate - Guitar

Uh...dat zijn drie woorden!

zjanke
21 november 2008, 20:05
als je een die hard fan bent van rock of metal kun je wel op advies met een akoestische gitaar beginnen, maar dan zit hij binnen de kortste keren onder het stof omdat je het saai vind en das jammer van het geld en van de leuke hobby die het had kunnen worden :)

Zelfde principe bij gitaarleraren die het nodig vinden om hun leerlingen te dwingen saaie liedjes te spelen in genres die totaal niet aansluiten bij de muzieksmaak van de leerling :)

Maargoed das mijn mening :) het zal misschien niet verkeerd zijn om met een akoestische gitaar te beginnen, maar het is geen noodzaak tot goed spel.. Ik ben met een elektrische begonnen en heb daar totaal geen spijt van. Zolang je maar gemotiveerd bent en wilt leren zul je zien dat je snel vooruitgang zal boeken :)


Toen ik zo'n 25 jaar geleden op de lagere school zat kon men zich inschrijven voor muziekles, misschien raad je het al, beginnen met een blokfluit. Daar had ik dus absoluut geen zin in (mijn ouders zagen dat gefluit al helemaal niet zitten) en ben er dus nooit aan begonnen.

Het is geen noodzaak om acoustisch te beginnen, maar het helpt meestal wel om technisch netter/beter te spelen waardoor je dus uiteindelijk verder komt.
Als je gitaar wil spelen moet je met een gitaar beginnen. Als je je gitaar wil spelen moet je niet met een blokfluit beginnen. Maar stellen dat een acoustische gitaar een slecht beginpunt is omdat je electrisch wil spelen gaat mij wat kort door de bocht. Ik houd ook van stevig, maar mijn gitaarleraar hield het toch 5 jaar vol om mij acoustisch uitdagend nummers aan te leren. (en dat is mijn mening, dus trek je er vooral niet te veel van aan :D )