PDA

View Full Version : welke fender amp blijft mooi lang clean



robertt
20 november 2008, 17:41
hallo allemaal,

vroeg me af of jullie mij kunnen vertellen welke fender amp het mooie fender clean en de punch heeft. Niet alleen tot standje 4, maar ook daar boven.
Heb namelijk wel interesse in een fender amp. Heb nu enige weken op de bassman van mijn vader gespeeld. Moet zeggen dat deze geweldig klinkt, tot een bepaalde hoogte dan. Als ik de versterker boven de 5 zet en dan bijvoorbeeld een od pedaaltje intrap dan klinkt de versterker voor geen meter meer.

Ik weet dat de twin reverb bekend staat om haar "lange"clean. Vroeg me af of jullie mij kunnen vertellen welke fender modellen nog meer geschikt zijn om hard clean te spelen, en die goed reageren op od pedaaltjes.

alvast bedankt.

jacky
20 november 2008, 17:48
super six
quad
super twin
dual showman

alle versies incl twin met jbl en EV speakers nog harder en cleaner

Pepe
20 november 2008, 18:04
ja, zie boven. De blues deville -met die vier speakers- kan ook hard voor hij het opgeeft, evenals een super sixty en een Fender 75.

the sure thing
20 november 2008, 18:35
Fender "the Twin" (oftewel de redknob versie). Kan KEIHARD clean en zijn goed betaalbaar.

Jantje Poen
20 november 2008, 18:39
Vrijwel alle grotere Fender amps zolang het maar geen 6V6 buizengeval is. Wat nog zou helpen is de V1 pre-amp tube ECC83/12AX7 te vervangen door bijvoorbeeld door een ECC81/12AT7. Ik zelf heb een 40Watt Twin en zelfs bij Volume op 12 is deze nog clean, wel met flink wat ballen.

Pepe
20 november 2008, 18:46
Vrijwel alle grotere Fender amps zolang het maar geen 6V6 buizengeval is. Wat nog zou helpen is de V1 pre-amp tube ECC83/12AX7 te vervangen door bijvoorbeeld door een ECC81/12AT7. Ik zelf heb een 40Watt Twin en zelfs bij Volume op 12 is deze nog clean, wel met flink wat ballen.

Ik zou liever zeggen, elke 4x 6l6 amp of elke 2x 6l6 amp met non tube rectifier.

Een '83 vervangen door een 81 doet niks voor het level van clean volume, om meerdere redenen.

Jantje Poen
20 november 2008, 18:55
Ik zou liever zeggen, elke 4x 6l6 amp of elke 2x 6l6 amp met non tube rectifier.

Een '83 vervangen door een 81 doet niks voor het level van clean volume, om meerdere redenen.

Dat is waar, de level wordt zeker niet meer, maar het duurt langer voor hij gaat brullen, uiteindelijk komt het wel weer op hetzelfde neer. Maar hoe dan ook, ik heb inmiddels 9 Fender versterkers versleten, Super Reverb, Twin, Hot Rod (alle maten)..... en het lukt me vrijwel nooit niet clean te spelen.

Pepe
20 november 2008, 19:01
ja maar hoe hard je nog clean wil blijven is geheel relatief en omgevingsfahig natuurlijk.
Ik heb Evan Johns meegemaakt die met 1 arm beweging zijn twin amp afstelde (alles op 10 dus).
Dat was geen clean meer maar de p.a. was ook niet meer te horen...

Eko
20 november 2008, 19:53
Niet slecht bedoeld , maar probeer eens een transistorversie. Als er iets lang clean kan blijven dan is dat een transistor wel. Als alternatief misschien een Cybertwin. Zitten alle modellen in en heeft uitgangen naar de p.a. . Half buis door de 12ax7 in de voorversterker.
Voor vol buizen is er eigenlijk maar 1. Twin reverb. DE mooiste versie is de 85 watt zonder master , maar daar kom je lastig aan.

sjaak1990
20 november 2008, 20:32
Niet slecht bedoeld , maar probeer eens een transistorversie. Als er iets lang clean kan blijven dan is dat een transistor wel. Als alternatief misschien een Cybertwin. Zitten alle modellen in en heeft uitgangen naar de p.a. . Half buis door de 12ax7 in de voorversterker.
Voor vol buizen is er eigenlijk maar 1. Twin reverb. DE mooiste versie is de 85 watt zonder master , maar daar kom je lastig aan.

Als het om clean en hard gaat, tja waarom dan buizen?
Een fender buizenbak klinkt juist geweldig op hoog volume! Extra dynamiek en punch, geweldig.
Een amp voor hoog volume moet altijd een buizenbak zijn. Zon twin red knob gaat echt VRESELIJK hard, bij optreden toch een PA, dus standje 10 zal niet nodig zijn.
Dus gewoon buizen zou ik zeggen!

Mr.Bluesbreaker
20 november 2008, 23:34
Maar zo'n red knob twin klinkt als een zak aardappels. Geloof me, ik heb er een gehad en er is echt niet veel soeps aan als je de andere alternatieven hier leest. Zelfs het clean kanaal van een Hot Rod 4*10 klinkt beter. Het drive kanaal werkt tot lichte oversturing ok met enkelspoels elementen, maar met humbuckers wordt het een blubberboel. Wel ok om een tubesceamer op drive kanaal zetten, de popa chubby achtige licks vliegen er dan wel uit.

Maar; als je een Fender 60 watter zonder gelijkrichter niet clean houdt, en niet met extreem hoge output pickups speelt moet je misschien ook eens kijken of je niet simpelweg te luid staat?

Om nog even in te gaan op de vraag van de TS: de langste (Fender) clean die ik heb meegemaakt was de silverface bassman 135. Die klinkt ook wel wat saai voor gitaar, maar als je echt alleen headroom wilt. De 50 watter is dan persoonlijk meer mijn smaak voor gitaar. Daar zoek je juist dat randje op, alhoewel de boel dan ook al wel erg luid gaat.

Kun je misschien beschrijven in welke zin het voor je niet lekker werkt en met welk OD pedaal?
Welke cab gebruik je, welke gitaar, etc.

robertt
20 november 2008, 23:59
Zo dat zijn veel reacties:rockon:

De voornaamste reden voor het starten van dit topic is om antwoord te krijgen op een aantal vragen die bij mij naar voren komen. Zeker nu ik vandaag een aantal versterkers heb geprobeert in de winkel.

Wat mij opvalt bij veel van de fender amps id at ze clean vaak heel lekker klinken. Vooral die 4x10 modellen die ik heb getest vandaag vond ik heerlijk helder en dynamisch klinken.

Heb ook die twin reverb getest maar die vond ik persoonlijk vrij statisch klinken, ligt dit aan mij of is dat bekend bij deze versterker? (kan natuurlijk zijn dat ik niet de juiste instelling heb kunnen vinden op deze amp)

Verder ook maar gelijk dat overdrivepedaal van Fulltone gestest op de verschillende amps. viel mij meteen op dat de versterkers die mij qua clean echt aanspraken mij weer tegenvielen op het drive kanaal en ook met het OD pedaal.

Kort door de bocht ben ik gewoon op zoek naar een amp met een mooie fender clean (waarbij het clean ook mooi en dynamisch blijft bij een hoger aantal DB), en waarbij ik met een pedaaltje een mooi voorspelbaar randje en meer kan krijgen.

voorbeelden van sounds die mij aanspreken zijn:
(zit momenteel nogal in een John Mayer fase so forgive me..)

http://www.youtube.com/watch?v=GJR46sEDgGo

http://www.youtube.com/watch?v=oQpOqrZHB6k

http://www.youtube.com/watch?v=V6HppOWNWcY

http://www.youtube.com/watch?v=9YfYBudVXXw

Daarbij zit ik ook nog in een coverbandje dus het zou mooi zijn als ik een versterker vind die met een trappedaaltje ook nog een lekker scheur kan geven.

Misschien ook wel handige info: speel op een fender MIA "62 reissue strat met
rosewood toets. pickups weet ik niet, maar er zit een customshop sticker op de onderkant van elk element. weet niet of andere pickups ook kunnen zorgen voor een sound die meer aan mijn wensen voldoen? maar misschien dat ik daar een antwoord op kan krijgen.

Hoop dat het allemaal nog een beetje duidelijk is? vast niet haha

Shaggy
21 november 2008, 00:19
Als je de bassman wel lekker vond klinken kun je een 4x10 blues deville uitproberen zoals Pepe aangaf. Ze hebben allebei alnico speakers en ik lees her en der dat het circuit van de deville op die van de bassman gebaseerd is.

De mijne klinkt clean duidelijk Fender met de bekende "bell" en gaat KEI-hard .. ze begint met de 5881 geïnstalleerd op 7,5 ongeveer een klein randje te krijgen, maar geloof me .. 7,5 is standje gehoorbeschadiging ;)

robertt
21 november 2008, 01:04
Als je de bassman wel lekker vond klinken kun je een 4x10 blues deville uitproberen zoals Pepe aangaf. Ze hebben allebei alnico speakers en ik lees her en der dat het circuit van de deville op die van de bassman gebaseerd is.

De mijne klinkt clean duidelijk Fender met de bekende "bell" en gaat KEI-hard .. ze begint met de 5881 geïnstalleerd op 7,5 ongeveer een klein randje te krijgen, maar geloof me .. 7,5 is standje gehoorbeschadiging ;)

thanks voor de tip!! Dit filmpje gevonden, precies de sound die ik zoek!
http://www.youtube.com/watch?v=hYqOgU1ZsbY

Nog tips qua pickup's misshien?

TimmU
21 november 2008, 15:26
Een Peavey Deuce niets voor jou? die zijn ook niet te oversturen zo'n beetje, 120 watt door 4x6l6, en een non-tuberectifier.

zeiler
21 november 2008, 16:41
had Jeroen76 pas niet een 4x12 transistor Fender gekocht?

volgens mij wilde hij ook een mooie cleane amp?

(hard en clean ;))...

kan verkeerd zitten hoor :)

Aca Ilic
21 november 2008, 18:12
Heey Robertt,

ik zag dat je als voorbeeld een paar filmpjes van John Mayer had, maar om jou meteen uit de droom te helpen, John Mayer krijgt deze clean door volume pot terug te draaien: bij de filmpje "who did you think i was" hoor je clean met randje, hals neck pickup en ergens halverwege waar alle registers opengaan, hoor je volume pot helemaal opengedraaid met een booster ( TS vermoedelijk).
Misschien idee om meer met je volume potmeter te spelen en zodanig clean te creëren...

Eko
21 november 2008, 18:46
Het filmpje met de verwijzing: Dit is`m , is inderdaad een amp die ver open staat maar waarvan de gitaar het volume bepaalt. Hij draait aardig vaak aan z`n volume pot om hem semi-clean te houden. Dit kun je zelf ook met een kleinere amp. Zet de amp op bijna maximaal en draai je volumepot dicht tot het moment waarop hij opschoont.
Een Deville met 2 x 12 inch zou goed kunnen.

Jantje Poen
21 november 2008, 18:48
Heeft John Mayer niet een aantal Two Rocks en Dumble amp als versterkers?? En kost die grap samen net zoveel als een nieuwe auto?? Toch zie ik ook wel eens gitaristen die qua spel en sound dat John Mayer gedoe proberen te benaderen en die hebben dan hele simpele goedkope versterker, een goedkope Fender doet al wonderen.

Aca Ilic
21 november 2008, 19:02
Het filmpje met de verwijzing: Dit is`m , is inderdaad een amp die ver open staat maar waarvan de gitaar het volume bepaalt. Hij draait aardig vaak aan z`n volume pot om hem semi-clean te houden. Dit kun je zelf ook met een kleinere amp. Zet de amp op bijna maximaal en draai je volumepot dicht tot het moment waarop hij opschoont.
Een Deville met 2 x 12 inch zou goed kunnen.


klopt eko, gitaar , aanslag en volume pot, dat kan wonderen doen.Met Deville moet ook redelijk lukken had net eentje in de weekend uit jaren negentig uitgeprobeerd, clean is dik in orde, randje idem dito...

robertt
21 november 2008, 20:21
die Deville modellen heb je in 4x10 en 2x12 geloof ik.
Wat zijn de voors en tegens van een 4x10 t.o.v. een 2x12?

Meen zelf dat de 12" meer midd hebben en de 10" meer hoog en laag. verder zou ik geen verschil kunnen bedenken

Pepe
21 november 2008, 20:24
Het verschil is duidelijk als je 3 hoog woont...

Jeroen76
21 november 2008, 20:40
had Jeroen76 pas niet een 4x12 transistor Fender gekocht?

volgens mij wilde hij ook een mooie cleane amp?

(hard en clean ;))...

kan verkeerd zitten hoor :)

Yep, ik heb een transistor 4x12 en een 1x12 princeton. Maar de Buizengestapo kennende houdt ik me meestal stil in deze vragenronde 's . Transistor is waarschijnlijk not done hier.

Maar Hard gaat tie en een randje? Jep.

zeiler
21 november 2008, 21:23
voldoet toch aan de 3 eisen:

hard
clean
fender

:D

de 1e 2 zijn ook mijn eisen over een poosje ;)

Jeroen76
21 november 2008, 21:30
voldoet toch aan de 3 eisen:

hard
clean
fender

:D

de 1e 2 zijn ook mijn eisen over een poosje ;)

Nou, dan zou ik zeggen "kopen die handel". Maar verwacht geen complimenten van het forum. Ikzelf ben inmiddels helemaal verliefd geworden op het drivekanaal. Voor mij voorlopig (blut) niets anders meer. Zelfs de Princeton gaat het veld ruimen. Dan maar wat meer sjouwen, ik snap werkelijk niet waarom deze jongen zo wordt afgekraakt of zelfs wordt vergeleken met de MG-series van Marshall!!:???:
Maar misschien heb ik gewoon goedkope oren gekregen.

Jeroen

Eko
22 november 2008, 10:27
Speaker variatie levert heel verschillende resultaten op. Een versie met 4 x 10 inch levert iets meer punch op. Een 10 inch speaker reageert wat sneller en feller. Mooiste combinatie is ( voor mij dan ) met een tele. Die schreeuwt gewoon om 10 inch speakers.
Een versie met 2 x 12 inch heeft iets meer warm laag en zorgt meer voor de umph...... bij een harde aanslag. Prachtig met een halselement van een strat bv.
De 60 watt van een Deville zorgen er voor dat hij heel lang , heel erg clean blijft. Op het moment dat er een randje aan komt , komt ook de ambulance, brandweer en de lokale geestelijke om bijstand te verlenen aan de buren.

Chris Winsemius
22 november 2008, 10:37
blackface single Showman iig., 70 Watt Fenders en TwinReverbs natuurlijk.

Ander merk: oude Hiwatt DR103, meer brits maar CLEAN en LUID.