PDA

View Full Version : Raar idee...Fender short-scale gitaar met Bigsby?



Pat85
20 november 2008, 17:38
Hoewel ik meer meelees dan post, wil ik toch weer eens een vraag stellen hier op het forum.
Hoewel ik zeer tevreden ben met de gitaren die ik heb (Fender Jag-Stang, Ibanez Musician en een Epiphone Worn Firebird Studio) blijf ik (eigenlijk al jaren, sinds ik Neil Young luister) GAS hebben op een gitaar met bigsby. Nu is het zo dat ik de gangbare gitaren met bigsby niet mooi vind (ik zal zowiezo nooit een Les Paul kopen, sorry LP fans, tenzij het een replica is van Old Black) en ook niet echt gecharmeerd ben van tele's en over het algemeen ook niet echt van semi-hollow's (al heb ik ook best GAS op een Yamaha Troy van Leeuwen sig...met p90's en bigsby) en omdat ik (momenteel nog steeds...)tevreden ben met mn huidige bescheiden collectie vroeg ik me af...

Heeft hier iemand ervaring met het zetten van een bigsby op een Jag-Stang (of meer waarschijnlijk:) op een (Jaguar of) Mustang?

De Dynamic Fender Vibrato (het systeem zoals op de Fender Mustang gitaren) heeft al een Mustang brug dus de vraag is eigenlijk, kan de tailpiece en plaat waarin de posts gemonteerd zijn vervangen voor een bigsby, wat zijn zijn de voor- en nadelen? Wat is aan te raden, of vooral het idee laten voor wat het momenteel is...een spontaan idee en toch maar toegeven aan GAS voor die Yamaha? Als het al mogelijk is, wat heeft het voor effect op sound/sustain, bespeelbaarheid etc. Moet er wat opgevuld worden (veren van de Vibrato liggen momenteel in de body, onder de plate tussen de tailpiece en bridge), of kan dat afgedekt worden met het Bigsby systeem, moet er (veel) geboord worden?etcetera etcetera,

Graag jullie meningen of ervaringen over dit bizarre idee!

Alvast bedankt!

aaronstonebeat
20 november 2008, 18:36
Ik vind bizarre ideeën altijd leuk. Ik ben 's even aan het googlen geweest en kon nauwelijks iets vinden over jaguars of mustangs met bigsby; geen plaatjes, alleen deze thread van ultimate-guitar: http://www.ultimate-guitar.com/forum/archive/index.php/t-243734.html

'n Bigsby ligt boven op de body, heeft geen freeswerk nodig. Er zijn zat tele's met bigsby, dus waarom geen jaguar of mustang?

G.G.
20 november 2008, 18:55
Ik zou zelf een tweede body maken waarbij je de hals en slagplaat kan overzetten. De tweede body heeft een neckpocket onder een hoek zodat ie perfect aansluit bij de bigsby.

Pat85
20 november 2008, 19:15
@ aaronstonebeat:
dat heb ik inderdaad ook gezien, bedankt, een bigsby heeft idd geen freeswerk nodig, maar ern zijn al holtes in mn jagstang uitgefreesd waar nu de veren voor de brug en tailpiece op zitten. die gaten worden nu afgedekt met de tremplate. als dit idee doorgaat dus niet meer

@ G.G.
gezien mij de tijd en moeite die dat kost is het geen optie, plus ik verwacht niet dat het nodig is, de jag-stang heeft al een vibrato, en verwacht niet dat de de hoeken hiervoor anders zijn dan bij een bigsby zou moeten (plus, bij een standaard vaste brug en tailpiece is dat ook niet nodig.). Dit verhaal gaat dus puur om het vervangen van de dynamic fender tremolo voor een bigsby (en dan is nog de vraag, welke zou geschikt zijn).

Saf
20 november 2008, 22:10
een mustang is hoe dan ook altijd een vette gitaar en een bigsby ziet op alles er gaaf uit. Dus zou een vette combi moeten zijn.

Pat85
20 november 2008, 22:22
Nog even ter verduidelijking, het gaat niet om een mustang, maar om mijn Fender Jag-stang.

Wel heeft de Jag-Stang een Mustang brug en tailpiece, de zogeheten Dynamic Vibrato.

Pat85
23 november 2008, 22:40
Misschien Bigsby eigenaren die hier hun lichtje op willen laten schijnen?