PDA

View Full Version : Kl#te-adapters voor rack-units...



Bram78
20 november 2008, 16:33
Heeft iemand een idee om die kl#te-adapters voor bijvoorbeeld rocktron-units te vervangen voor iets dat beter hanteerbaar is?

Ik zit nu met 5 adapters op een stekkerblok.
In de buurt van het rack stoort het, het is kwetsbaar en ik word lichtelijk gestoord van die kabelzooi...

Een simpele pedalpower o.i.d. zou leuk zijn maar dat zal qua Amperes wel niet toereikend zijn.

Hoe lossen jullie dat op?

Groetjes Bram

Magic Bean
20 november 2008, 16:58
Helemaal mee eens!
Die adapters van rocktron zijn gewoon verre van handig, geven een hoop interferentie en nemen veel ruimte in beslag.

Je zou iemand van een elektronicazaak of opleiding om advies kunnen vragen voor een zelfgemaakte voeding. Een (19"?)adapter met daaraan 5 stekkertjes.

Nocki
20 november 2008, 21:03
Hihi. Het is idd een bekend probleem. Ik gebruik ook een aantal adapters in mn rackjes en vindt het ook niks. Een tip die ik in het pedalboard forum las was een contra stekker zoals deze:

http://www.elektronica-online.nl/productimages/15448.jpg

ik heb er 1 op mn pedalboard en 1 in mn rack. Mn adapter zit vast getaped op een blindplate aan de achterkant van het rack. De stekker schuif ik dan over de adapter heen.
Ik probeer zoveel mogelijk dingen te combineten. Een one spot kan bv veel verschillende dingen stroom geven. Maar daarnaast heb ik ook nog een 12 draadloos set die ook weer aparte powermoet hebben. het blijft vervelend maar met deze stakkers kan je de adapters kwijt waar je ze wilt hebben...
verder soldeer ik zelf mn verloopjes enzo om pedalen en andere 9v dingen in mn rack netjes van stoom te voorzien met 1 adapter...

ben vanhoof
20 november 2008, 21:35
Als je een rack hebt, kan je de adaptors niet naast je rack units of erachter kwijt? Ik heb zelf een 2u rack gemaakt en kheb mijn adaptors aan de zijkant naast de effectenunits zitten. Zit ook zo'n grote adaptor van rocktron bij.

Johannes
21 november 2008, 00:09
Zelf een voeding bouwen is niet zo moeilijk en scheelt als je het slim doet een berg ruimte.

Rocktron apparaten draaien op AC (wisselspanning), een (ringkern)trafo met voldoende amperage voldoet dan al. Wanneer je DC (gelijkspanning) nodig hebt, moet er een gelijkrichter(circuitje) aan de trafo.

Als je het ziet zitten om zelf wat te bouwen, laat maar weten, dan post ik een uitgebreide beschrijving.

peter_heijnen
21 november 2008, 07:58
Ik had vroeger in mijn racks altijd een stekkerblok met powerswitch in het achterste rackdeksel vastgeschroefd. In dat stekkerblok zaten dan zowel alle 220 kabels als alle losse voedingen, de voedingen ev vastgetaped indien nodig. Daarbij veranderde ik een zo groot mogelijk gedeelte van datzelfde achterdeksel met een opstaande rand en een klepje in een soort 'minikastje'. De 220 kabels en de losse dunne 9v/12v kabeltjes van de voedingen rolde ik dan bijmekaar in een keer op, en dat ging dan zo in het 'kastje'.

Tijdens het spelen lag dat achterdeksel altijd op de grond ver genoeg zodat de voedingen niet konden storen op het rack. Wel ev zorgen voor plakkertjes op de 9v en 12v kabeltjes/plugjes.

Yek1
21 november 2008, 09:07
Voodoo Lab Pedal Power AC...

Of een 19" stroomvoorziening met AC en DC outputs (9V en 12V).
Van Paul Lenders of Skrydstrup.

peter_heijnen
21 november 2008, 09:48
Voodoo Lab Pedal Power AC...

Of een 19" stroomvoorziening met AC en DC outputs (9V en 12V).
Van Paul Lenders of Skrydstrup.
Ik zou dan eerder proberen iemand zo ver krijgt dat voor je te bouwen, zal aanmerkelijk schelen in de portemonnee.

Bram78
21 november 2008, 10:15
Met het spookbeeld van een eindeloze "Paul Lenders is te duur-discussie" in mijn achterhoofd bij deze de vraag aan dergelijke stroom-unitbezitters om mij een prijsindicatie te PM-en.
Ik begrijp dat deze units geld kosten en wil het overwegen om te laten bouwen.

Bram78
21 november 2008, 10:19
Zelf een voeding bouwen is niet zo moeilijk en scheelt als je het slim doet een berg ruimte.

Rocktron apparaten draaien op AC (wisselspanning), een (ringkern)trafo met voldoende amperage voldoet dan al. Wanneer je DC (gelijkspanning) nodig hebt, moet er een gelijkrichter(circuitje) aan de trafo.

Als je het ziet zitten om zelf wat te bouwen, laat maar weten, dan post ik een uitgebreide beschrijving.

Ik ben wel erg benieuwd naar die beschrijving. Zou je 'm eventueel kunnen mailen naar bramvandensen@hotmail.com?

Groetjes!

Johannes
21 november 2008, 11:35
Misschien is het handig om te melden waaraan je voeding moet voldoen. Hoeveel keer ac, dc, voltage(s) en ook vooral de amperages van de apparaten die gevoed moeten worden.

Hieronder staat een schematje om van AC een stabiele DC te maken.

http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page12.htm

Chiel
21 november 2008, 16:03
Wisselspanningstrafo van de Rocktrons kun je het best vervangen door een doorgewone ringkerntrafo. Weinig ruimte en beschikbaar met voldoende vermogen. Heb hier zelf een patchmate, intellifex en replifex mee gevoed. Mijn ringkerntrafo bestaat uit 4 kernen van ieder 2,8A bij 9V AC per kern. Meer als genoeg dacht ik zo :).

Zoiets als dit bijv (2 x 9V AC bij 4,4A 8-) ):

http://nl.farnell.com/multicomp/mcfe080-09/transformer-80va-2-x-9v/dp/9531815

morris
21 november 2008, 16:26
Tja, bij 5 trafo's zou ik ook eerder aan zoiets denken:

http://inlinethumb51.webshots.com/5490/1544560145063875599S500x500Q85.jpg (http://entertainment.webshots.com/photo/1544560145063875599IPvvlT)
http://inlinethumb06.webshots.com/41029/1544560874063875599S500x500Q85.jpg (http://entertainment.webshots.com/photo/1544560874063875599YxaJkv)

Is custom werk, 5xAC, 8xDC, 9v/12v/18v, volledig geisoleerd en tevens een Rack interface, met nog wat slimmigheidjes.

Zo ziet het er van achter uit:
http://inlinethumb09.webshots.com/23880/1523913585063875599S500x500Q85.jpg (http://entertainment.webshots.com/photo/1523913585063875599fzCYBb)

Dat alles doodstil is en super werkt mag duidelijk wezen.
En om nou weer een hele discussie over PL te voorkomen, zal ik jullie groene krentebakkers de prijs ook nog geven: 613 euro. Tevreden? ;-)

voor de duidelijkheid, Paul hanteert geen vaste prijzen, voornoemd is puur bedoeld om jullie een indicatie te geven. Misschien kunnen we de mythe dat Paul onbetaalbaar is en geen goede prijs-kwaliteitsverhouding biedt, nu eens eindelijk doorbreken op dit forum.

Morris

Bram78
21 november 2008, 17:38
Tja, bij 5 trafo's zou ik ook eerder aan zoiets denken:

http://inlinethumb51.webshots.com/5490/1544560145063875599S500x500Q85.jpg (http://entertainment.webshots.com/photo/1544560145063875599IPvvlT)
http://inlinethumb06.webshots.com/41029/1544560874063875599S500x500Q85.jpg (http://entertainment.webshots.com/photo/1544560874063875599YxaJkv)

Is custom werk, 5xAC, 8xDC, 9v/12v/18v, volledig geisoleerd en tevens een Rack interface, met nog wat slimmigheidjes.

Zo ziet het er van achter uit:
http://inlinethumb09.webshots.com/23880/1523913585063875599S500x500Q85.jpg (http://entertainment.webshots.com/photo/1523913585063875599fzCYBb)

Dat alles doodstil is en super werkt mag duidelijk wezen.
En om nou weer een hele discussie over PL te voorkomen, zal ik jullie groene krentebakkers de prijs ook nog geven: 613 euro. Tevreden? ;-)

voor de duidelijkheid, Paul hanteert geen vaste prijzen, voornoemd is puur bedoeld om jullie een indicatie te geven. Misschien kunnen we de mythe dat Paul onbetaalbaar is en geen goede prijs-kwaliteitsverhouding biedt, nu eens eindelijk doorbreken op dit forum.

Morris

Dat was ook precies de reden waarom ik in een eerdere post vroeg om de prijs te pm-en, aangezien ik me al vaker boos heb gemaakt om Paul Lenders-discussies waarin mensen zijn werk afkeuren om de prijs...
Maar: thanx voor de indicatie. Valt mij nog mee, zeker gezien het feit dat het eveneens een rackinterface is. Ook dat staat namelijk op mijn verlanglijstje.

Als ik er nog eens over nadenk is Paul Lenders eigenlijk best goedkoop...! ;)

Chiel
21 november 2008, 17:47
't is gewoon value for money.

Boogie_Man
26 november 2008, 11:10
Dat alles doodstil is en super werkt mag duidelijk wezen.
En om nou weer een hele discussie over PL te voorkomen, zal ik jullie groene krentebakkers de prijs ook nog geven: 613 euro. Tevreden? ;-)

voor de duidelijkheid, Paul hanteert geen vaste prijzen, voornoemd is puur bedoeld om jullie een indicatie te geven. Misschien kunnen we de mythe dat Paul onbetaalbaar is en geen goede prijs-kwaliteitsverhouding biedt, nu eens eindelijk doorbreken op dit forum.

Morris
Is dat inclusief bekabeling? :)

BeeJee
26 november 2008, 19:37
Dit is de 1e keer dat ik publiekelijk/openbaar een PL customwork prijs zie. Hulde aan Morris! Niet goedkoop, maar lijkt me zeker een realistische prijs voor dit soort kwalitatief hoogstaand customwork.

morris
26 november 2008, 19:39
Is dat inclusief bekabeling? :)

Uiteraard niet.

Morris

morris
26 november 2008, 19:59
Dit is de 1e keer dat ik publiekelijk/openbaar een PL customwork prijs zie. Hulde aan Morris! Niet goedkoop, maar lijkt me zeker een realistische prijs voor dit soort kwalitatief hoogstaand customwork.

nee goedkoop niet, maar met mijn power eisen kan ik niet anders. Als je bedenkt dat ik 5 x 9 of 12 VAC en 8 x DC, variërend van 9, 12 en 18v nodig heb, hoge kwaliteit, geisoleerd en 100% storingsvrij, in één lichte HE behuizing, + rack interface (die overigens ook mijn SC1 board + alle toebehoren op mijn board voedt), is dit gewoon een zeer reële, zoniet goedkope prijs. Ik zou het direct weer doen en kan het iedereen van harte aanbevelen.

Morris

De Beer
27 november 2008, 12:26
IK heb zelf geen adapters voor mijn rack spul maar wel voor mijn floorboard en Wah nodig. (beide 9V)
Is dat via een 10m multikabel te handelen

Ik dacht aan een 1000mA adapter in het rack en dan over 2 aders, (of 1 ader en 1 mantel) van een gebalanceerde multikabel naar het floorboard.
Die split ik dan bij het floorboard in 2en voor beide aparaten 1.
Over de multi loopt dan ook midi en een signaal heen en terug ivm zender en wah.
Zou er iets storen? of is de langte te lang?

Iemand tips?

Boogie_Man
27 november 2008, 16:45
Uiteraard niet.

Morris

Dan vind ik het duur :) ik zal het zelf dan voor 250-300eu maken

morris
27 november 2008, 18:33
Dan vind ik het duur :) ik zal het zelf dan voor 250-300eu maken

Ja! maak er meteen een heleboel, die verkoop je dan voor 100 euro onder de prijs van Paul, je wordt steenrijk joh! Post vooral foto's als je klaar bent.

Morris

morris
27 november 2008, 19:10
IK heb zelf geen adapters voor mijn rack spul maar wel voor mijn floorboard en Wah nodig. (beide 9V)
Is dat via een 10m multikabel te handelen

Ik dacht aan een 1000mA adapter in het rack en dan over 2 aders, (of 1 ader en 1 mantel) van een gebalanceerde multikabel naar het floorboard.
Die split ik dan bij het floorboard in 2en voor beide aparaten 1.
Over de multi loopt dan ook midi en een signaal heen en terug ivm zender en wah.
Zou er iets storen? of is de langte te lang?

Iemand tips?

Al ik je goed begrijp wil je één multicore met daarin 2x audio, AC, DC en Midi? Da's vragen om problemen. Ik zou in ieder geval de audio fysiek scheiden van de rest. Btw, je floorboard en WAH gebruiken beide DC?

Bram78
27 november 2008, 19:59
Dan vind ik het duur :) ik zal het zelf dan voor 250-300eu maken

Briljant!
En dan noem je het Behringer!!! :rockon:

De Beer
28 november 2008, 11:59
Al ik je goed begrijp wil je één multicore met daarin 2x audio, AC, DC en Midi? Da's vragen om problemen. Ik zou in ieder geval de audio fysiek scheiden van de rest. Btw, je floorboard en WAH gebruiken beide DC?Nee, AC is niet aan de orde. zowel de wah (dunlop dimbag wah) en de roland FC200 draaien op 9 volt DC.
2x audio (van onvanger naar wah, en van wah terug naar de pre-amp.)
1x MIDI
1x 9V DC

Het is een kabel met 4 gebalanceerde signaal kabels(2 aders en mantel) het geheel is ook nog eens om-manteld.
Is dat serieus vragen om problemen of kan ik nog wat rommelen met aarde aan 1 zijde wel en aan 1 zijde niet bevestigen, ed?

Raffie
28 november 2008, 14:57
Ik werk in feite uitsluitend met Rocktron spullen , nu heb ik inderdaad enkel een phonic 220V rackunit met dacht ik 8 220V outputs , euroconnector. Heb 2 externe adapters van Rocktron die ik met scotch velcro ondersteboven in mijn skb rack heb hangen (is oerdegelijk en vallen niet naar beneden). Er bestaat ook wel een rocktron powerstation met een aantal 9VAC outputs en 220 V , handig als je enkel rocktron gear hebt. mijn midimate pedaal wordt gevoedt via een 7 polige midikabel en phantompower , waardoor enkel 1 kabel naar de midimate loop , erg handig.

Raf

morris
29 november 2008, 02:14
Nee, AC is niet aan de orde. zowel de wah (dunlop dimbag wah) en de roland FC200 draaien op 9 volt DC.
2x audio (van onvanger naar wah, en van wah terug naar de pre-amp.)
1x MIDI
1x 9V DC

Het is een kabel met 4 gebalanceerde signaal kabels(2 aders en mantel) het geheel is ook nog eens om-manteld.
Is dat serieus vragen om problemen of kan ik nog wat rommelen met aarde aan 1 zijde wel en aan 1 zijde niet bevestigen, ed?

Ja. Dit is serieus vragen om problemen als je het mij vraagt. 9vdc over die lengte is geen 9vdc meer, instrument level + Midi + 9v in een multicore is geheid storingsgevoelig op z'n zachts gezegd. Maar goed, je kunt het altijd proberen, als je de kabel toch hebt. Ik zou dit nooit doen, en liever 2 decicated audio, aparte midi kabel en voeding bij het board maken. Of 220v naar het board en van daar uit naar 9v, nog liever. Het geheel kun je dan altijd nog in een snake duwen, dat heb ik bij mijn zelfbouw boardje ook gedaan, gaat prima.

Morris

Bram78
29 november 2008, 15:24
Ik werk in feite uitsluitend met Rocktron spullen , nu heb ik inderdaad enkel een phonic 220V rackunit met dacht ik 8 220V outputs , euroconnector. Heb 2 externe adapters van Rocktron die ik met scotch velcro ondersteboven in mijn skb rack heb hangen (is oerdegelijk en vallen niet naar beneden). Er bestaat ook wel een rocktron powerstation met een aantal 9VAC outputs en 220 V , handig als je enkel rocktron gear hebt. mijn midimate pedaal wordt gevoedt via een 7 polige midikabel en phantompower , waardoor enkel 1 kabel naar de midimate loop , erg handig.

Raf

Heb een beetje gezocht naar zo'n powerstation maar die zijn zo goed als niet verkrijgbaar, helaas. En eerlijk gezegd vind ik een PL-oplossing zoals Morris toonde wel heel interessant: een interface en voeding in 1, en hoe!
Ik heb voor mezelf wel duidelijk dat ik een dergelijke oplossing wil, op naar PL dus. Ik ben nu alleen druk doende om het idee uit te werken als in: wat moet het doen, wat wil ik er nog bij op termijn en wat gaat eventueel weg. Dat maakt het voor PL ook wat concreter.

Chiel
29 november 2008, 17:35
Ik heb momenteel over een Hartingmulti het volgende lopen:
- 9VAC voor midi pedaal
- 18VDC voor Fulltone OCD
- 9VDC voor RMC Wah
- 9VDC voor Korg tuner
- Midi

Dit gaat probleemloos over een 7m lange Tasker snake die ik nu al ruim 5jaar on the road probleemloos gebruik. Het zijn wel dikke getwiste aderparen van 0,5mm en de mantel laat ik met rust. Deze als geleider gebruiken is vragen om moeilijkheden (enkel voor midi gaat dit goed). Audio leg ik altijd apart dit gaat niet werken in een multisnake met al deze storingsbronnen er omheen.

Voor mijn andere pedalboard gebruik ik gewoon een multi powersupply op het pedalboard. Dat werkt gewoon erg gemakkelijk.

Bram78
30 november 2008, 08:23
Ik heb momenteel over een Hartingmulti het volgende lopen:
- 9VAC voor midi pedaal
- 18VDC voor Fulltone OCD
- 9VDC voor RMC Wah
- 9VDC voor Korg tuner
- Midi

Dit gaat probleemloos over een 7m lange Tasker snake die ik nu al ruim 5jaar on the road probleemloos gebruik. Het zijn wel dikke getwiste aderparen van 0,5mm en de mantel laat ik met rust. Deze als geleider gebruiken is vragen om moeilijkheden (enkel voor midi gaat dit goed). Audio leg ik altijd apart dit gaat niet werken in een multisnake met al deze storingsbronnen er omheen.

Voor mijn andere pedalboard gebruik ik gewoon een multi powersupply op het pedalboard. Dat werkt gewoon erg gemakkelijk.

Mij is het niet alleen te doen om m'n pedalboard, dat stelt ook stroomtechnisch niet zoveel voor: Groundcontrol pro, korg pitchblack en dunlop 535Q. Het zijn de adapters in het rack die ik liever kwijt dan rijk ben... En die zijn voor zowel het rack als voor het pedalboard.

De Beer
1 december 2008, 14:27
Ja. Dit is serieus vragen om problemen als je het mij vraagt. 9vdc over die lengte is geen 9vdc meer, instrument level + Midi + 9v in een multicore is geheid storingsgevoelig op z'n zachts gezegd. Maar goed, je kunt het altijd proberen, als je de kabel toch hebt. Ik zou dit nooit doen, en liever 2 decicated audio, aparte midi kabel en voeding bij het board maken. Of 220v naar het board en van daar uit naar 9v, nog liever. Het geheel kun je dan altijd nog in een snake duwen, dat heb ik bij mijn zelfbouw boardje ook gedaan, gaat prima.

MorrisHet was zo'n mooi plan... nou ja ik zal het eens in elkaar bakken en mijn bevindingen hier neer zetten.
Zoals je al opmerkte...ik heb die kabel toch.
Bedankt iig voor je info.

Beer

morris
1 december 2008, 18:04
zwevende post

ben vanhoof
27 februari 2009, 16:20
Sorry om dit topic te bumpen, maar ik zit met ongeveer iets gelijkaardig: Ik heb een rocktron rack unit, waarbij ik de midicable gebruik om de midiswitcher (boss fc-50) te voeden. Dit werkt allemaal perfect. Nu om geen adaptors op podium te hebben zou ik graag aan de boss fc-50 een kabeltje parallel maken die voeding geeft aan mijn 2 effectpedalen (wah en phaser, beide tussen gitaar en amp). Daarnet eventjes geprobeert, het geheel krijgt voeding, maar ik krijg een erg harde brom als ik 1 vd pedaaltjes op die zelfgemaakte voeding aansluit. Valt dit op te lossen met 1 of andere filter?

Yek1
27 februari 2009, 17:05
http://www.rocketmusic.net/cgi-bin/commerce.cgi?search=action&category=MIDI&keywords=all

Ene kant een Boss DC-adapter, andere kant een daisy chain kabeltje.
Het werkt bij mij met 9V DC, om een MIDI-app. van stroom te voorzien.

Chiel
27 februari 2009, 17:40
Valt dit op te lossen met 1 of andere filter?
Bij mijn weten zijn de Rocktron rackunits 9V AC en geen DC.

Yek1
27 februari 2009, 17:47
Bij mijn weten zijn de Rocktron rackunits 9V AC en geen DC.

ja, maar het gaat hier niet om de voeding van de Rocktron maar om de stroom die via phantominput op de Rocktron wordt doorgegeven aan de midikabel.

ben vanhoof
28 februari 2009, 01:55
Hm ik heb daarstraks een daisy chain gemaakt van een normale boss psa adaptor naar de 2 effects, en dat werkt prima. Volgens mij heeft het te maken met de brom die door de midikabel veroorzaakt wordt. Als voeding van de floorcontroller is het blijkbaar voldoende, maar die zit dan ook niet in de signaalketen dus als daar brom op zit hoor je er niets van... Dan toch met 1 adaptor op het podium, hm spijtig.

Liquid_Metal
15 maart 2009, 11:31
Ik heb een soortgelijk 'probleem'. Ik heb een floorboard (Behringer FCB1010) en Wah (Dunlop JH-1). De wah zit vóór m'n preamp (en zuigt toon, maar daar wil ik n mod voor toepassen).
Het liefst zou ik de Wah en Behringer vanuit het rack voeden. Mijn idee is om een verlengkabel aan te leggen vanuit de stekkerdoos (hopelijk binnenkort vanuit een Powerconditioner) die naar m'n 'floorboard' loopt. Daar wil ik dan de adapter van de Wah en het floorboard insteken. Ik las dat stroomkabels en audiokabels geen goed idee is. Ik heb een midikabel, relayswich kabel, stroomkabel en 1 audiokabel die van de vloer naar het rack lopen. Kan het kwaad als ik al deze kabel bundel? Da's namelijk wel érg makkelijk.

Yek1
15 maart 2009, 11:38
Op 't Net zijn oplossingen te vinden om de FCB van stroom te voorzien via de MIDI-kabel (phantom power.

Voor de wah heb ik uiteindelijk gekozen voor de meest simpele en storingsvrije oplossing: batterij!

Liquid_Metal
15 maart 2009, 11:43
Op 't Net zijn oplossingen te vinden om de FCB van stroom te voorzien via de MIDI-kabel (phantom power.

Voor de wah heb ik uiteindelijk gekozen voor de meest simpele en storingsvrije oplossing: batterij!

Da's misschien ook wel makkelijk ja. Maar wordt het een probleem als ik de audiokabel en de midikabel met powersupply tegen elkaar aanleg? Ook als ik de Wah met batterij gebruik? En batterijen gaan leeg. Dat is echt een probleem als je op n podium staat...
Ik vraag me overigens wel af hoe lang ik de FCB blijf gebruiken. De expression pedalen gebruik ik niet (ik gebruik een Wah en volume kan ie ook niet omdat ik de G-Major in parallel heb staan) dus hij is wel wat groot (te breed). Hij doet echter wel wat ik wil, dus voorlopig zou dat wel n btje een waste of money zijn. Misschien eerst maar een pedalenplank bedenken.